Η εφαρμογή του «Καλλικράτη» σαν νέου νόμου του Κράτους που, όχι μόνο τροποποιεί άρδην τον διοικητικό χάρτη της χώρας, αλλά, επιπλέον, αλλάζει δραματικά το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της τοπικής αυτοδιοίκησης, βρίσκει την Κάλυμνο μπροστά σε μεγάλα προβλήματα, σε καθοριστικά διλήμματα και σε τεράστιες προκλήσεις.
Ads
Η Κάλυμνος αντιμετωπίζει, εδώ και πολλά χρόνια, συσσωρευμένα προβλήματα που αφορούν σε κάθε τομέα ζωής και σε κάθε επίπεδο. Στην οικονομία, στην κοινωνία, στις υποδομές, στο περιβάλλον, στο φυσικό και αστικό της τοπίο, στον πολιτισμό. Πολλά από αυτά τα προβλήματα αποτελούν προέκταση των ευρύτερων τραγικών συστημικών και δομικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουμε σαν χώρα και σαν κοινωνία και που μας έχουν οδηγήσει στα σημερινά αδιέξοδα. Άλλα, πολλές φορές ιδιαίτερα οξυμένα, αφορούν αποκλειστικά στο νησί και οφείλονται σε παθογένειες και αδυναμίες της τοπικής κοινωνίας και των εκπροσώπων της.
Παρακολουθώντας την πορεία του νησιού, ιδιαίτερα τα τελευταία τριάντα χρόνια, δεν μπορούμε να μην επισημάνουμε και να μην αναγνωρίσουμε στην διοίκηση Ρούσσου πως, κάτω από εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες και σε πολιτικό και σε οικονομικό επίπεδο και στο εσωτερικό του νησιού (δεν μπορώ να θυμηθώ άλλη διοίκηση η οποία να συνάντησε περισσσότερο υπονομευτική, προσκομματική και παρελκυστική τακτική στην εφαρμογή του προγράμματός της) να αλλά και γενικότερα και παρά τις σημαντικές παραλείψεις και καθυστερήσεις της και τις όποιες, σημαντικές, αδυναμίες της, έχει επιτελέσει ένα τεράστιο και σπουδαίο έργο που, συνολικά, έχει αναβαθμίσει το νησί και έχει βελτιώσει τη ζωή σ’ αυτό. Το σπουδαιότερο όμως όλων είναι πως, η διοίκηση Ρούσσου, πραγματοποίησε το παραπάνω έργο, κινούμενη με τρόπο ευπρεπή, χωρίς να στιγματιστεί από την ευτελή, αγοραία και πελατειακή λειτουργία που χαρακτηρίζουν την κοινωνία μας, τη δημόσια διοίκηση και το πολιτικό σύστημα της χώρας μας. Επέδειξε δηλαδή ένα άλλο, πρωτόγνωρο, προοδευτικό ύφος εξουσίας και ένα ήθος που τιμά τις έννοιες της πολιτικής και της αξιοπρέπειας.
Βεβαίως, όπως προαναφέρθηκε, πολλά απ’ τα μεγάλα προβλήματα παραμένουν και περιμένουν λύσεις. Λύσεις τολμηρές, λύσεις καινοτόμες, λύσεις ριζοσπαστικές. Άλλωστε, μόνο έτσι προχωράει μία κοινωνία, μόνο έτσι παρακάμπτονται τα αδιέξοδα και χαράσσεται η προοπτική προς το μέλλον.
Για να γίνει αυτό, η Κάλυμνος χρειάζεται να εντοπίσει τα προβλήματά της, να σταθμίσει τις δυνατότητές της, να επιλέξει τους στόχους της και να αποφασίσει για τον τρόπο με τον οποίο θα τους επιτύχει. Η πορεία του νησιού θα εξαρτηθεί από τις παραπάνω επιλογές και αποφάσεις που θα πάρουμε όλοι μαζί. Όχι αργότερα, όχι αλλού, όχι άλλοι. Εμείς, εδώ και τώρα. Δυστυχώς, τα πράγματα έχουν φθάσει σε τέτοιο σημείο και η κρισιμότητα των καιρών είναι τέτοια που δεν επιδέχονται αναβολές.
Ο «Καλλικράτης», σαν νόμος, έχει σημαντικές ατέλειες και αρνητικά στοιχεία. Για παράδειγμα: Δεν θεσμοθετεί συνθήκες και διαδικασίες άμεσης δημοκρατίας όπως η απλή αναλογική, δεν προωθεί την αυτό οργάνωση των πολιτών τόσο όσον αφορά στην καθημερινότητά τους, όσο και στην τοπική κοινωνία, δεν χρησιμοποιεί ‘εργαλεία’ όπως ο συμμετοχικός σχεδιασμός και προϋπολογισμός και, τέλος, δεν ενισχύει τον κοινωνικό τομέα της οικονομίας.
Παρόλα αυτά, αποτελεί τεράστιο βήμα και προϋπόθεση για τον εκσυγχρονισμό και εξορθολογισμό του διοικητικού συστήματος της χώρας μας, για τη βελτίωση της λειτουργίας του, την εξοικονόμηση πολύτιμων πόρων, τον δραστικό περιορισμό της αδιαφάνειας και της διαφθοράς που μέχρι τώρα χαρακτήριζαν τους Ο.Τ.Α. με την εφαρμογή αυστηρότατων διαδικασιών που σε τίποτε δεν θα θυμίζουν το ‘μπάχαλο’ που ίσχυε μέχρι σήμερα. Συντάχθηκε δε προκειμένου να συμβάλλει στην αποτροπή της επερχόμενης καταστροφής της χώρας. Δεν είναι υπερβολή να πούμε πως μία νέα εποχή ξεκινάει με την εν λόγω θεσμική μεταρρύθμιση. Νέοι όροι ισχύουν πλέον. Το αλισβερίσι, η συναλλαγή και το ‘φαγοπότι’ εξαλείφονται αποφασιστικά. Κατά τούτο, λοιπόν θα μπορούσε να συμβάλλει ουσιαστικά στη σταδιακή αναμόρφωση της κοινωνίας. Τέλος, ένα άλλο, σημαντικότατο, στοιχείο του νέου νόμου είναι πως, πραγματικά, χαράσσει ουσιαστικές προοπτικές ισόρροπης ανάπτυξης των τοπικών κοινωνιών.
Η εφαρμογή του νέου νόμου, παρόλο που προοιωνίζεται πολλά θετικά για τον τόπο, δεν θα είναι εύκολη. Ακριβώς διότι συγκρούεται με την κατεστημένη νοοτροπία και αντίληψη που, δυστυχώς, κυριαρχεί στην κοινωνία μας. Κατά τούτο, μία διοίκηση, σαν αυτή του Γ.Ρούσσου που, εκφράζοντας από την πρώτη στιγμή το πνεύμα του νόμου, ήδη πολύ πριν την σύλληψη του νέου νόμου, ήταν συμβατή με αυτόν, είναι πολύ πιο εύκολο και εφικτό να τον εφαρμόσει, παρά μια άλλη που πορεύεται με γνώμονα τις παλιές αντιλήψεις, μέτρο την συναλλαγή και οδηγό την άγνοια. Τέτοιου είδους διοίκηση είναι εξαιρετικά επίφοβο πως θα υπονομεύσει όλες τις παραπάνω θετικές πλευρές του νόμου. Αλλά όχι μόνο αυτό. Οι περισσότερες προεκλογικές εξαγγελίες των κ.Γαλουζή και Διακομιχάλη δεν είναι εφαρμόσιμες πλέον βάσει του νέου νόμου. Εν τέλει, η αξιοποίηση των πλεονεκτημάτων του νόμου επαφίεται στην ωριμότητα, την υπευθυνότητα, τη σοβαρότητα και την γνώση των πόλων που καλούνται να τον εφαρμόσουν: της Διοίκησης, της μειοψηφίας και του κοινωνικού συνόλου.
Όλα αυτά, συνηγορούν στην, όσο ποτέ αναγκαία, επανεκλογή του Γ.Ρούσσου και των συνεργατών του στην Διοίκηση του Δήμου Καλυμνίων. Στον στόχο αυτό συμπορευόμαστε, συνεπικουρούμε και συνδράμουμε με θέρμη και πίστη πως η κοινωνία μας δεν θα επιλέξει την οπισθοδρόμηση και την αδράνεια. Θα ήταν, χωρίς υπερβολή, καταστροφή για το νησί.
Στην Ελλάδα τα ΜΜΕ που στηρίζουν τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές, χρημαδοτούνται από το ... κράτος. Tο tvxs.gr στηρίζεται στους αναγνώστες του και αποτελεί μια από τις ελάχιστες ανεξάρτητες φωνές στη χώρα. Mε μια συνδρομή, από 2.9 €/μήνα,ενισχύετε την αυτονομία του tvxs.gr και των δημοσιογραφικών του ερευνών. Συγχρόνως αποκτάτε πρόσβαση στα ντοκιμαντέρ και το περιεχόμενο του 24ores.gr.
Δες τα πακέτα συνδρομών >