Σύμφωνα με τα επίσημα στατιστικά στοιχεία (ΕΣΥΕ) το 51% των φοιτητών στα ελληνικά ΑΕΙ και ΤΕΙ χαρακτηρίζονται ως «μη ενεργοί» καθώς είτε βρίσκονται πέραν των κανονικών χρόνων φοίτησης, είτε έχουν καθυστερήσει να πάρουν το πτυχίο τους είτε έχουν εγκαταλείψει οριστικά τις σπουδές τους. Ειδικότερα, σε σύνολο 596.964 φοιτητών και σπουδαστών της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης οι 303.026 είναι εγγεγραμμένοι πέραν των κανονικών εξαμήνων φοίτησης. Με λίγα λόγια, σε κάθε δέκα «ενεργούς» φοιτητές ΑΕΙ- ΤΕΙ αντιστοιχούν άλλοι δέκα που έχουν καθυστερήσει τις σπουδές τους.

Ads

Παράλληλα με το ζήτημα των «αιώνιων» φοιτητών, τα εν λόγω στατιστικά στοιχεία φωτίζουν και το σημαντικό πρόβλημα της οριστικής εγκατάλειψης των σπουδών, που όλα δείχνουν ότι αφορά σημαντικό τμήμα του φοιτητικού πληθυσμού. Ειδικότερα, την περίοδο 2002/03 – 2005/06 κατά μέσο όρο ο συνολικός αριθμός των εισακτέων στα Πανεπιστήμια ήταν περίπου 40.000 ετησίως. Τέσσερα χρόνια αργότερα, την περίοδο 2006 – 2008, ο αριθμός των πτυχιούχων ήταν κατά μέσο όρο 33.000 ετησίως. Αυτό σημαίνει ότι περίπου 7.000 φοιτητές εγκαταλείπουν κάθε χρόνο τις σπουδές τους οριστικά. Ουσιαστικά περίπου το 17% όσων πετυχαίνουν την εισαγωγή τους κάθε χρόνο στα ΑΕΙ δεν αποφοιτούν ποτέ.

Καθόλου καλύτερα, βέβαια, δεν είναι τα πράγματα στα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΤΕΙ). Εδώ οι αναλογίες είναι εκρηκτικές. Ενώ ο αριθμός των εισακτέων την περίοδο 2002/03-2005/06 ήταν κατά μέσο όρο 40.000 ετησίως, τέσσερα χρόνια αργότερα, την περίοδο 2006- 2009, ο αριθμός των πτυχιούχων ήταν κατά μέσο όρο 18.000 ετησίως.

Το σύστημα της… Καλιφόρνια κρύβει μήπως τη λύση;

Ads

Τη στιγμή που τα προβλήματα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση της Ελλάδας γίνονται όλο και σοβαρότερα, στις… Ηνωμένες Πολιτείας αναζητά τεχνογνωσία και έμπνευση για την εξεύρεση λύσεων το υπουργείο Παιδείας. Συγκεκριμένα, ο αρμόδιος για θέματα ανώτατης εκπαίδευσης υφυπουργός Παιδείας, κ.Πανάρετος, βρίσκεται ήδη στην Καλιφόρνια των ΗΠΑ με στόχο να «επιμορφωθεί» εν όψει των αλλαγών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση που έχει εξαγγείλει η κυβέρνηση.

Ο κ.Πανάρετος έφθασε χθες στην Καλιφόρνια και θα παραμείνει στην πολιτεία ως και το Σάββατο, ενώ, όπως ανακοίνωσε ο ίδιος, θα έχει «σειρά συναντήσεων στο πλαίσιο της διαμόρφωσης ενός νέου υπόβαθρου πολιτικής για την τριτοβάθμια εκπαίδευση και την έρευνα». Η εν λόγω επίσκεψη συνδέεται άμεσα με το νέο νόμο-πλαίσιο αλλά και με τις βάσεις για νέο εξεταστικό σύστημα εισαγωγής στην ανώτατη εκπαίδευση της χώρας, οι οποίες βρίσκονται στον σχεδιασμό του υπουργείου Παιδείας για τη νέα χρονιά.

Όπως σημειώνει στην προσωπική του ιστοσελίδα ο υφυπουργός Παιδείας, η Καλιφόρνια αποτελεί παγκοσμίως ένα υπόδειγμα σε ό,τι αφορά την ποιότητα των δημόσιων τριτοβάθμιων ιδρυμάτων της. «Είναι η έδρα του καλύτερου δημοσίου πανεπιστημίου του κόσμου (Μπέρκλεϊ) και του δεύτερου καλύτερου ιδιωτικού (Στάνφορντ). Διαθέτει ένα δημόσιο σύστημα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που συμβιβάζει την προσβασιμότητα με την αριστεία, ενώ στον τομέα της έρευνας αποτελεί την έδρα μερικών από τα κορυφαία δημόσια και ιδιωτικά ερευνητικά κέντρα στον κόσμο. Τέλος, ένα σημείο με ιδιαίτερο ελληνικό ενδιαφέρον: η πολιτεία της Καλιφόρνιας, και συνεπώς ο δημόσιος εκπαιδευτικός και ερευνητικός ιστός της, περνά τον τελευταίο ενάμιση χρόνο την μεγαλύτερη δημοσιονομική κρίση της σύγχρονης ιστορίας της. Μπορούμε να μάθουμε πολλά και να αξιοποιήσουμε την εμπειρία της Καλιφόρνια στην διαδικασία διαμόρφωσης πολιτικής για την τριτοβάθμια εκπαίδευση και την έρευνα, αλλά και στην διαφάνεια. Υπάρχουν φυσικά μεγάλες διαφορές, αλλά δεν λείπουν οι ομοιότητες», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Η επίσκεψη αυτή αποτελεί την πρώτη μιας σειράς επαφών με ηγετικά στελέχη της εκπαίδευσης διεθνώς, έτσι ώστε να μελετηθούν τα εκπαιδευτικά συστήματα άλλων χωρών, τα προβλήματα και οι λύσεις που έχουν δοθεί από τις κυβερνήσεις τους. Πάντως με δεδομένο ότι η χώρα μας έχει σχεδιάσει αλλά δεν έχει λύσει ακόμη το πρόβλημα των ιδιωτικών κολεγίων και της αναγνώρισής τους, κύριο θέμα για τον κ. Πανάρετο θα είναι το ζήτημα της λειτουργίας πανεπιστημίων αλλά και των κολεγίων στις ΗΠΑ, η σύνδεσή τους με τα ερευνητικά κέντρα της χώρας και η χρηματοδότησή τους.

Στο «Νέο Σχολείο» στρέφεται η Άννα Διαμαντοπούλου

Στο «Νέο Σχολείο» – όπως αποκαλείται το κυβερνητικό όραμα για την εκπαίδευση – στρέφεται πλέον η Υπουργός Παιδείας, Άννα Διαμαντοπούλου. Όπως αποκαλύπτει σήμερα η εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος», η κα.Διαμαντοπούλου κάλεσε αιφνιδίως της προηγούμενη εβδομάδα στο γραφείο της τον πρόεδρο και τους αντιπροέδρους του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, με σκοπό να τους αναθέσει τη σύνταξη εισηγήσεων σχετικά με τρία βασικά ζητήματα: την αξιολόγηση των σχολικών μονάδων, τη δραστική μείωση της διδακτέας ύλης και τα μέτρα ηθικής ανταμοιβής των εκπαιδευτικών που έχουν να επιδείξουν αξιόλογο έργο.

Αντιφατικό στοιχείο στην εν λόγω πρόσκληση, ωστόσο, αποτελεί το γεγονός ότι η ίδια η κα.Διαμαντοπούλου, λίγο μετά την ανάληψη των καθηκόντων της, ζήτησε και έλαβε τις παραιτήσεις του πρόεδρου και των αντιπροέδρων του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Γεγονός που δημιουργεί ερωτήματα για τους λόγους για τους οποίους η υπουργός ανέθεσε το σημαντικό έργο της σύνταξης εισηγήσεων για βασικά ζητήματα της πολιτικής του Υπουργείου στα άτομα τα οποία η ίδια εξανάγκασε σε παραίτηση.