Πολλά ερωτήματα προκαλεί το σοβαρό περιστατικό στις 8 Δεκεμβρίου στη Ρόδο, όταν δεξαμενόπλοιο το οποίο βρισκόταν αρόδου από το λιμάνι του νησιού και είχε δεσμευτεί από τις αρχές για τη μεταφορά λαθραίων καυσίμων, έφυγε ανενόχλητο.

Ads

Πρόκειται για το δεξαμενόπλοιο «Eirini 1», σημαίας Γουιάνας, με πλήρωμα Ινδούς ναυτικούς, το οποίο έφτασε στη Ρόδο στις 30 Νοεμβρίου για την προμήθεια και αλλαγή ανταλλακτικών, αλλά, σύμφωνα με την εφημερίδα «Ροδιακή», δόθηκε εντολή από την κεντρική υπηρεσία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) να ξεκινήσει συντονισμένος έλεγχος προκειμένου να διαπιστωθεί αν το πλοίο πληρούσε τις προϋποθέσεις πλεύσης και εάν είχε τα προβλεπόμενα νόμιμα έγγραφα για το φορτίο που μετέφερε.

Ο έλεγχος έγινε επτά μέρες μετά τον κατάπλου του πλοίου στη Ρόδο, δηλαδή στις 7 Δεκεμβρίου.

Σύμφωνα με την «Εφημερίδα των Συντακτών», κατά τη διάρκεια του ελέγχου διαπιστώθηκε ότι το πλοίο είχε προμηθευτεί ποσότητα φορτίου μεγαλύτερη από αυτήν που αναφέρεται στους ογκομετρικούς πίνακες των δεξαμενών του φορτίου, όπως επίσης εντοπίστηκαν και ασυμφωνίες στις εγγραφές των βιβλίων πετρελαίου μηχανής και καταστρώματος, καθώς και στα ημερολόγια γέφυρας και μηχανής.

Ads

Ακόμα, βρέθηκε σημαντική ποσότητα πετρελαίου σε δεξαμενή του πλοίου που, σύμφωνα με τα κατασκευαστικά σχέδιά του, έχει χαρακτηριστεί δεξαμενή έρματος (ballast) που προορίζεται για την ευστάθεια του πλοίου, ενώ δεν υπήρχαν στο δεξαμενόπλοιο δείγματα από την τελευταία πετρέλευση καθώς και τα χαρακτηριστικά του πλοίου.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, το βράδυ της ίδιας μέρας (7 Δεκεμβρίου) το Λιμεναρχείο Ρόδου ενημερώθηκε από το τελωνείο του νησιού για τα αποτελέσματα των ερευνών, το οποίο τελωνείο ζητούσε την άμεση εφαρμογή των προβλεπόμενων νόμιμων ενεργειών.

Το Λιμεναρχείο εξέδωσε απαγόρευση απόπλου για το πλοίο. Όμως τα ξημερώματα της 8ης Δεκεμβρίου και κάτω από αδιευκρίνιστες και παράξενες συνθήκες, το «Eirini 1» «δραπέτευσε» κάτω από τη μύτη των αρχών, με πορεία προς τα τουρκικά χωρικά ύδατα.

Κατά τη φυγή του εντοπίστηκε από παρατηρητήριο του Πολεμικού Ναυτικού το οποίο ενημέρωσε το Λιμενικό. Σύμφωνα με πληροφορίες του documentonews.gr, το Λιμενικό έριξε «προειδοποιητικές βολές», ωστόσο το δεξαμενόπλοιο δεν σταμάτησε και κατάφερε να μπει στα τουρκικά χωρικά ύδατα.

‘Οπως γράφει το documentonews.gr, την υπόθεση διερευνά η προϊσταμένη της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Ρόδου, Μαρία Παπαγιαννίδου, ενώ ακόμη και χθες που η υπόθεση βγήκε στη δημοσιότητα, στα χέρια της Εισαγγελίας δεν είχε αποσταλεί από τους υπευθύνους κανένα έγγραφο σχετικά με τα ευρήματα πάνω στο δεξαμενόπλοιο.

Το «Eirini 1» έχει ναυπηγηθεί το 1991, έχει χωρητικότητα 1.200 t DWT, μήκος 63,86 μέτρα και πλάτος 10,24 μέτρα, ενώ η ιδιοκτησία του είναι ομιχλώδης, καθώς από τις 16/3/2021 ως ιδιοκτήτρια εμφανίζεται μια εταιρεία με την επωνυμία Care of Pegasus Ventures SA με έδρα την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου και από το 2017 μέχρι σήμερα έχει αλλάξει πέντε φορές σημαία.

Ερωτήματα

Η φυγή ενός πλοίου στο οποίο είχε απαγορευτεί το απόπλου για ποινικούς λόγους προκαλεί εύλογα ερωτήματα για τη διαχείριση της υπόθεσης από τις αρμόδιες αρχές.

Υπάρχουν όμως και αιχμές, ότι η ιστορία αυτή ίσως να μην είναι ένα «φιάσκο των αρχών, αλλά κάτι πολύ χειρότερο.

Ο δημοσιογράφος Κώστας Βαξεβάνης με ανάρτηση του στον προσωπικό του λογαριασμό στο twitter άφησε υπονοούμενα σχετικά την υπόθεση, ότι δόθηκε εντολή από ψηλά και «αφέθηκε να “διαφύγει” μετά τον έλεγχο των Αρχών», ενώ αφήνει αιχμές για τον ιδιοκτήτη του πλοίου.

Συγκεκριμένα, ο κ. Βαξεβάνης γράφει στην ανάρτηση του: «Μήπως μπορεί να απαντήσει η κυβέρνηση και ο @kmitsotakis σε ποιον ανήκει το λαθρεμπορικό που αφέθηκε να “διαφύγει” μετά τον έλεγχο των Αρχών; Ανήκει σε κάποιον φίλο; Κουμπάρο; Χρηματοδότη; Ευεργέτη της Οικογένειας;».