Από τη μια αυξάνονται οι φωνές εντός της Εκκλησίας που διαφοροποιούνται από το κήρυγμα μίσους του Μητροπολίτη Καλαβρύτων, Αμβρόσιου ο οποίος χωρίς να εκπλήσσει κανέναν απέδωσε την πρόσφατη τραγωδία στην αθεΐα του πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα.

Ads

Από την άλλη νέες «εμπρηστικές» δηλώσεις ιεραρχών προστίθενται στη θλιβερή εκκλησιαστική λίστα, σύμφωνα με την οποία ο Θεός τιμωρός αποκαλύπτεται μέσω των φονικών πυρκαγιών.

Ίσως να είναι άλλη μια ευκαιρία να ξεχωρίσει η Εκκλησία
την ήρα από το στάρι.

Οι δηλώσεις

Στο μισαλλόδοξο κήρυγμά του Αμβρόσιου απάντησε και ο Μητροπολίτης Ρεθύμνου, Ευγένιος από το Ναό του Αγίου Παντελεήμονα μετά το τρισάγιο για τα θύματα της Αττικής, καλώντας τον να μετανοήσει και λέγοντας πως ο Θεός-τιμωρός δεν είναι ο Θεός της Ορθόδοξης Εκκλησίας.

Ads

«Κάποιοι τον βάφτισαν τιμωρό, κάποιοι τον βάφτισαν εκδικητή. Προσωπικά αυτόν τον θεό τους τον χαρίζω. Από αυτή την θέση (…) τη στιγμή που υπάρχουν τέσσερις Ρεθυμνιώτες ανάμεσα στους αγνοούμενους, δεν επιτρέπω στον συνεπίσκοπο (σ.σ. Αμβρόσιο) να λέει πως ο Θεός εκδικείται τους ανθρώπους και τους τιμωρεί και τους ζητώ να μετανοήσει, αν μπορεί να ακούσει αυτή τη φωνή μου και αν θέλει να με ακούσει και δεν με θεωρήσει νεότατο μεταξύ των αδελφών του, άρα έναν άνθρωπο στον οποίο δεν πρέπει να δώσει και τόση σημασία», είπε μεταξύ άλλων ο Μητροπολίτης Ευγένιος και συμπλήρωσε:

« Εγώ το λέω και το φωνάζω. Ο Θεός είναι πατέρας αγάπης, ανοικτή αγκαλιά. Δεν υπάρχει θεοδικία, δεν υπάρχει καμία άλλη εικόνα για τον θεό και οποιαδήποτε άλλη εικόνα δεν είναι ο Θεός της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Δεν είναι ο Θεός που μας δίδαξε ο Χριστός ο ίδιος. Δεν είναι ο ίδιος που μας είπε να αγαπούμε τους πάντες και τα πάντα.»

Και ο Μητροπολίτης πρόσθεσε:

«Λέω μόνον ότι εμένα με πονάει πάρα πολύ να τρέχω από το πρωί μέχρι το βράδυ για να φέρουμε έναν άνθρωπο στην εκκλησία και κάποιοι να διώχνουν τον κόσμο από την Εκκλησία. Να σταματήσουμε να σκανδαλίζουμε τους ανθρώπους. Να σταθούμε στο ύψος των περιστάσεων».

Κλείνοντας ο Μητροπολίτης Ευγένιος έκανε έκκληση για τη συγκέντρωση φαρμακευτικού υλικού ενώ ζήτησε από το ποίμνιο να προσεύχεται και για τους ανθρώπους που πρόσφεραν τα πάντα για να βοηθήσουν τους συνανθρώπους τους μέσα στην καταστροφή της φωτιάς.

Στην άλλη όχθη, ο Μητροπολίτης Γόρτυνος, Ιερεμίας, μιλάει για «αμαρτίες» και εξιλέωση των θυμάτων.

Λέει συγκεκριμένα:«Πολύ θλιβερά και δραματικά, αδελφοί μου χριστιανοί Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως, αυτά που συνέβησαν με τις πυρκαϊές πριν από λίγες μέρες στην πατρίδα μας και μάλιστα στην πρωτεύουσά μας την Αθήνα. Τι να πούμε; Δεν ξέρουμε τι να πούμε! Το πρώτο που έχουμε χρέος να κάνουμε είναι να προσευχηθούμε για τις πληγείσες οικογένειες να τους δώσει η Παναγία κουράγιο να παρηγορηθούν και να σταθούν στα πόδια τους και να ευχηθούμε έπειτα υπέρ αναπαύσεως των θανατωθέντων υπό του πυρός, αν και ο μαρτυρικός τους θάνατος υπήρξε εξιλεωτικός γι᾽ αυτούς.

Το κακό που έγινε έχει βέβαια την φυσική του ερμηνεία, που είναι η σατανική ενέργεια των κακοποιών εκείνων εμπρηστών, οι οποίοι προκάλεσαν τον μαρτυρικό θάνατο εκατό ανθρώπων και μικρών παιδιών ακόμη. Φρικτό!

Αλλά κατά την Αγία Γραφή, γενικά κάθε κακό που συμβαίνει στον κόσμο, είτε κοινωνικό είτε οικονομικό και αυτό ακόμη το φυσικό κακό, αιτία έχει την αμαρτία. Γι᾽ αυτό και οι προφήτες ήδη στην Παλαιά Διαθήκη, αλλά και όλοι οι Άγιοι Πατέρες, κάθε κακό που συνέβαινε, είτε απρόοπτες καταστροφές, είτε ανομβρίες είτε οποιοδήποτε άλλο συμβάν, το λάμβαναν ως αφορμή να κηρύξουν μετάνοια στο λαό. Έχουμε πάμπολλα παραδείγματα γι᾽ αυτό και από την Αγία Γραφή και τους Πατέρες της Εκκλησίας. Και αυτή την δουλεία μας στους Τούρκους η Εκκλησία την ερμήνευσε όχι φυσικά, αλλά πνευματικά, ότι δηλαδή συνέβηκε λόγω των αμαρτιών μας. Διαβάστε την Παράκληση στην Παναγία Προυσιώτισσα, που λεγόταν από τους χριστιανούς τα χρόνια εκείνα, και θα το δείτε σε πολλά σημεία αυτό που σας λέγω. Και την πολύκλαυστο, λοιπόν, πρόσφατη περίπτωση στην πατρίδα μας πρέπει να την ερμηνεύσουμε θεολογικά, όπως έτσι την ερμηνεύει ο ευσεβής λαός μας εδώ. Βαθιά αιτία του κακού αυτού είναι η αμαρτία. Όχι η αμαρτία των θανατωθέντων ή των οικογενειών τους, αλλά η αμαρτία όλων μας γενικά. Των αρχόντων πρώτα τα αμαρτήματα, εκκλησιαστικών και πολιτικών αρχόντων, και του λαού έπειτα.

Και λόγω, λοιπόν, των αμαρτιών μας, λόγω της αποστασίας μας από τον Θεό, ο Θεός αποστρέφει το Πρόσωπόν Του από ᾽μας. Αυτό λέγεται «οργή Θεού», για την οποία ομιλεί η Αγία Γραφή και δεόμεθα στην Εκκλησία μας, «Υπέρ του ρυσθήναι ημάς από πάσης θλίψεως, οργής». Ο Θεός, χριστιανοί μου, δεν οργίζεται, γιατί είναι αγάπη. Και δεν μπορεί, λοιπόν, να αλλοιωθεί από αγαπών Θεός να γίνει οργιζόμενος. Αλλά τι σημαίνει «οργή» Θεού; Σημαίνει ο Θεός να μας πάρει την Χάρη Του. Να αποστρέψει το Πρόσωπό Του από ᾽μας. Δεν ψάλλουμε το «Μη αποστρέψεις το πρόσωπόν Σου…»;

Και αποστρέφει, αγαπητοί μου, ο Θεός το Πρόσωπό Του από ᾽μας, γιατί, κατά βασική πατερική διδασκαλία, είναι αδύνατο για τον Θεό να ενωθεί με ακάθαρτο. Όταν λοιπόν τα έργα μας είναι ρυπαρά, ο πεντακάθαρος Θεός αποστρέφει το Πρόσωπό Του από ᾽μας και μας παίρνει την Χάρη Του. Και δεν υπάρχει χειρότερο από αυτό, αδελφοί μου, το να μας πάρει ο Θεός την Χάρη Του… Τότε μας έρχονται απανωτά όλα τα κακά. Ας προσευχόμαστε, λοιπόν, ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός να συγχωρεί τα αμαρτήματά μας και να μη μας πάρει την Χάρη Του, αλλά να φυλάγει και ᾽μας και όλο τον κόσμο από παρόμοια κακά, σαν το πρόσφατο το δικό μας. Πάντως ως Εκκλησία, νομίζω και πιστεύω, ότι ακολουθούντες το παράδειγμα των Προφητών και των Πατέρων της Εκκλησίας μας, μαζί με τον παρηγορητικό και τονωτικό λόγο στους θλιμμένους και την αδελφική μας βοήθεια προς αυτούς, πρέπει, με αφορμή το συμβάν, να μιλάμε στον λαό και για μετάνοια και επιστροφή στον Θεό των Πατέρων μας, τονίζοντες την βιβλική αλήθεια ότι η αμαρτία είναι η αιτία όλων των κακών, φυσικών και ηθικών.
Ο Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως Ιερεμίας».