Νέα εστία έντασης με την εκπαιδευτική κοινότητα πυροδοτεί το υπουργείο Παιδείας με την ανακοίνωση του νέου ωρολόγιου προγράμματος της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, το οποίο χαρακτηρίζεται από πολλούς ως άκρως αναχρονιστικό.

Ads

Η πλήρης υποβάθμιση των καλλιτεχνικών, η διδασκαλία των οποίων περιορίζεται αποκλειστικά στις τάξεις του γυμνασίου, αλλά και εκείνων που αφορούν τις κοινωνικές επιστήμες -καθώς «εξαφανίζεται» η Κοινωνιολογία- δημιουργούν έντονη ανησυχία αναφορικά με την ποιότητα της εκπαίδευσης, που θα παρέχεται στο εξής στους μαθητές του Λυκείου. Κάτι ανάλογο ισχύει και αναφορικά με τη συρρίκνωση μαθημάτων επιστημονικού ενδιαφέροντος (όπως η Φυσική, η Βιολογία, η Χημεία, η Οικιακή Οικονομία και η Γεωγραφία) αλλά και την κατάργηση της Ερευνητικής Εργασίας (Project). Ταυτόχρονα, δεν είναι λίγοι εκείνοι που σημειώνουν τους κινδύνους που προκύπτουν από την κατάργηση οργανικών θέσεων, που συνεπάγεται η εν λόγω συρρίκνωση ή και «εξαφάνιση» των συγκεκριμένων μαθημάτων, η οποία μάλιστα πραγματοποιείται, ενώ άλλα μαθήματα, όπως τα θρησκευτικά, διατηρούν τις ώρες τους. 

Ήδη έντονη ήταν η αντίδραση εκ μέρους της Ένωσης Εκπαιδευτικών Εικαστικών Μαθημάτων, της Ένωσης Οικονομολόγων Εκπαιδευτικών, αλλά και της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών, η οποία σε ανακοίνωσή της κάνει λόγο για «αλλαγές χωρίς επιστημονική και παιδαγωγική βάση», ενώ την Πέμπτη αναμένεται να πάρει επισήμως θέση και η ΟΛΜΕ, η οποία συνεδριάζει για το ζήτημα. Οι φυσικοί μιλούν για «πρωτοφανή έλλειψη σεβασμού» απέναντι στις επιστημονικές ενώσεις, με την υπουργό να αγνοεί όλα τα υπομνήματα που έχουν κατατεθει και τις συνεχείς εκκλήσεις για συμμετοχή σε διάλογο. 

«Η αφαίρεση μίας ώρας Φυσικής κατεύθυνσης στη Β΄ και Γ΄ Λυκείου δεν έχει καμία επιστημονική και παιδαγωγική βάση ενώ είναι αδιανόητο να μειώνονται οι ώρες σε μαθήματα κατευθύνσεων, όπου θα κληθούν οι μαθητές να εξετασθούν σε πανελλαδικό επίπεδο και μέσω αυτών θα κριθεί η εισαγωγή τους στα ΑΕΙ. Η κατάργηση του μαθήματος επιλογής στην Α΄ Λυκείου και του μαθήματος της ερευνητικής εργασίας συνιστούν επίσης οπισθοδρόμηση. Οι εποχές απαιτούν ενίσχυση των Θετικών Επιστημών και όχι υποβάθμιση. Οι μαθητές τελειώνουν το Λύκειο με μηδενικές γνώσεις Αστρονομίας, Πυρηνικής και Σύγχρονης Φυσικής, διδασκόμενοι βιβλία που σταματούν δύο αιώνες πριν!», σημειώνουν, υπογραμμίζοντας πως το πρόγραμμα εξυπηρετεί λογικές «διαχείρισης προσωπικού» και ικανοποίησης κλαδικών αιτημάτων. 

Ads

Διαβάστε επίσης:

Για δημιουργία «ενός σχολείου αποστεωμένου και τεχνοκρατικού» κάνει λόγο μιλώντας στο tvxs.gr ο γενικός γραμματέας της Ομοσπονδίας, Βαγγέλης Μπουντουλούλης. «Σε μια πρώτη προσέγγιση βλέπουμε ότι το σχολείο χάνει ένα κομμάτι της ανθρωπιστικής παιδείας, που αφορά την τέχνη, την έρευνα και τις κοινωνικές επιστήμες στο σχολείο. Αυτό προκύπτει από την υποβάθμιση μαθημάτων, όπως τα καλλιτεχνικά, η θετική παιδεία, η διαχείριση φυσικών πόρων, η Κοινωνιολογία, το σχέδιο, τα project κλπ» σημειώνει ο κύριος Μπουντουλούλης και προσθέτει:  «Επομένως, έχουμε σαφή υποχώρηση στην έρευνα, την τέχνη και τις ανθρωπιστικές αξίες. Το σχολείο χάνει αυτούς τους τρεις άξονες. Ουσιαστικά εδώ μπαίνει ζήτημα αναφορικά με το ν. 1566/1985, τον κλασικό νόμο για την Παιδεία,ο οποίος προβλέπει ότι πρέπει να υπάρχουν στο σχολείο οι ανθρώπινες αξίες και ο πολιτισμός. Κάτι ανάλογο προβλέπεται ας μην ξεχνάμε και στο άρθρο 16 του Συντάγματος» αναφέρει.
   
Συνεχίζοντας επισημαίνει ότι «αυτό έχει ως αποτέλεσμα να χαθούν οργανικές θέσεις για πολλούς από τους καθηγητές που διδάσκουν αυτά τα μαθήματα. Πιο πολύ κινδυνεύουν οι κοινωνιολόγοι, οι καλλιτεχνικοί, ενώ σε δεύτερο επίπεδο σε κίνδυνο βρίσκονται και οικονομολόγοι. Όλοι αυτοί είτε θα χάσουν οργανικές θέσεις είτε θα μετακινηθούν. Για τους κοινωνιολόγους πρέπει να πούμε πάντως ότι δεν μπορούν να πάνε και πουθενά, καθώς το μάθημά τους δεν διδάσκεται ούτε στα γυμνάσια με αποτέλεσμα να βρίσκονται “επί ξύλου κρεμάμενοι”».

Ταυτόχρονα, όπως υπογραμμίζει ο κύριος Μπουντουλούλης: «Δεν μπορούμε να μην παρατηρήσουμε ότι οι μειώσεις στις ώρες αλλά και  η ουσιαστική μαθημάτων είναι μάλλον “στοχευμένες”, καθώς σε διαφορετική περίπτωση το υπουργείο Παιδείας θα ήταν υποχρεωμένο να προχωρήσει σε προσλήψεις αναπληρωτών για να καλύψει τα κενά. Την ίδια στιγμή, δεν είναι τυχαίο ότι αυξάνει τις ώρες σε μαθήματα, στα οποία υπάρχει σχετική πληρότητα από πλευράς διδασκόντων. Ουσιαστικά μιλάμε για έμμεσες περικοπές δαπανών».

Τέλος, ο γενικός γραμματέας της ΟΛΜΕ κάνει αναφορά και σε μια ακόμη πτυχή του όλου ζητήματος: «Το υπουργείο Παιδείας αφήνει έξω μαθήματα όπως το σχέδιο και η μουσική, τα οποία είναι απαραίτητα για την εισαγωγή σε κάποιες σχολές. Παρότι η αλήθεια είναι πως η διδασκαλία των συγκεκριμένων μαθημάτων στο σχολείο δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ακριβώς επαρκής, τουλάχιστον υπήρχαν προκειμένου να μπορούν να στηριχτούν σε ένα βαθμό όσα παιδιά ενδιαφέρονταν. Τώρα με την κατάργησή τους εκ των πραγμάτων τα οδηγεί -θέλοντας και μη- στην ιδιωτική εκπαίδευση» αναφέρει χαρακτηριστικά.