Γερμανικές μίζες για την προμήθεια ελληνικών υποβρυχίων της σύμβασης 8/2000 ερευνά η εισαγγελία Μονάχου, την ώρα που η ελληνική κυβέρνηση κάνει τον τριτεγγυητή, προκειμένου οι Γερμανοί να πουλήσουν τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά στην συνδεδεμένη με την Abu Dhabi Mar εταιρεία Privinvest, όπως γράφει σε σχετικό ρεπορτάζ της η Ελευθεροτυπία.

Ads

Η Εισαγγελία του Μονάχου απειλεί την εταιρία Ferrostaal με την επιβολή προστίμου, ύψους 200.000.000 ευρώ για παράνομη προμήθεια που έδωσε, στο πλαίσιο της σύμβασης κατασκευής υποβρυχίων για την Ελλάδα, πλοίων και μονάδων παραγωγής ενέργειας σε Αφρική και χώρες της Νότιας Αμερικής.

Η Ferrostaal και η Thyssen, μέχρι πρότινος ιδιοκτήτρια των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά (που σήμερα κατέχει μόνο το 25% μετά τη συναλλαγή με το Abu Dhabi Mar), σύμφωνα με την Εισαγγελία του Μονάχου είχαν συστήσει θυγατρική, τη MFI, που έδινε παράνομες χρητοδοτήσεις σ’ όλο τον κόσμο για να εξασφαλίσει ακριβές συμβάσεις. Η θυγατρική αυτή διαδραμάτισε ρόλο και στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά με την εμπλοκή και της HDW, της γερμανικής εταιρείας που αρχικά ήλεγξε τα Ναυπηγεία με την απόκτησή τους το 2002.

Η MFI, θυγατρική κατά 50% της Ferrostaal και της Thyssen, σύμφωνα με τη δικογραφία του Μονάχου, φέρεται να έχει εκταμιεύσει ποσά άνω των 82.000.000 ευρώ σε Ελληνες μεσάζοντες, για πληρωμές που σχετίζονται με την ελληνική παραγγελία των αρχικά τριών υποβρυχίων τύπου 214 (μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και ο περιβόητος «Παπανικολής»), που αργότερα έγιναν τέσσερα, αξίας 1,8 δισ. ευρώ, αναφέρει το ρεπορτάζ της εφημερίδας.

Ads

Η εφημερίδα «Ζιντόιντσε Τσάιτουνγκ» ότι και η Ferrostaal επιβεβαίωσε ότι διεξάγονται συζητήσεις με την Εισαγγελία του Μονάχου για το πρόστιμο και ότι σύντομα θα υπάρξει συμφωνία. Η Ferrostaal, που κατηγορείται για τα αδικήματα της διαφθοράς και των δωροδοκιών, προτιμά και αυτή συμβιβασμό τύπου Siemens, δηλαδή πρόστιμο και αρχείο. Εν τω μεταξύ, το μεγαλύτερο μέρος του προστίμου θα κληθεί να το πληρώσει η ΜΑΝ, καθώς τα περισσότερα από τα επίμαχα συμβόλαια με τις μίζες αφορούν το χρονικό διάστημα που αυτή ήλεγχε μετοχικά τη Ferrostaal. Μεταπώλησε το 70% αυτής στην IPIC, συμφερόντων Abu Dhabi Mar.

Αξίζει να σημειωθεί ότι μεταξύ των ελεγχόμενων από την Εισαγγελία του Μονάχου προσώπων της Ferrostaal συγκαταλέγεται και ο Ματίας Μίτσελριχ, κορυφαίο στέλεχός της και γνωστός στην Ελλάδα από τη Hochtief και τη συμμετοχή του επί μακρόν στο έργο του αεροδρομίου των Σπάτων.

Παρόλα αυτά, η ελληνική κυβέρνηση δεν ανησύχησε από τα στοιχεία και μάλιστα έδωσε υποσχετική στους νέους ιδιοκτήτες των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά για νέες παραγγελίες δύο υποβρυχίων ιδίου τύπου ενώ έπεται συνέχεια.

Με αφορμή το σχετικό δημοσίευμα, το υπουργείο Εθνικής Άμυνας απάντησε: «Όλα όσα περιλαμβάνονται στο σημερινό δημοσίευμα της εφημερίδας “Ελευθεροτυπία” έχουν ξαναδημοσιευτεί και στο γερμανικό και στον ελληνικό Τύπο εδώ και πάρα πολλούς μήνες, έχουν γίνει αντικείμενο αναλυτικής παρουσίασης και συζήτησης στην αρμόδια Κοινοβουλευτική Υποεπιτροπή και στην ολομέλεια της Βουλής και έχουν ληφθεί απολύτως υπ’ όψιν στην κατάρτιση της νέας σύμβασης, στην οποία δεν μετέχει πλέον η εταιρεία Ferrostaal -που είναι το βασικό αντικείμενο της έρευνας- δεν προβλέπονται αντισταθμιστικά ωφελήματα, ενώ περιλαμβάνονται αναλυτικές και αυστηρές ρήτρες διαφάνειας οι οποίες για πρώτη φορά έχουν περιληφθεί σε τέτοιου τύπου σύμβαση».