Η Κατερίνα Ευαγγελάτου παρέλαβε σήμερα από τον Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο, παρουσία της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη και του γενικού γραμματέα Σύγχρονου Πολιτισμού Νικόλα Γιατρομανωλάκη, την καλλιτεχνική διεύθυνση του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου.

Ads

«Κυρία Υπουργέ, Κύριε Γ.Γ. Σύγχρονου Πολιτισμού, αγαπητοί δημοσιογράφοι και εργαζόμενοι του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Σας καλέσαμε σήμερα εδώ, στο στρατηγείο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, για να υποδεχτούμε και να τιμήσουμε τη νέα Καλλιτεχνική Διευθύντρια, την Κατερίνα Ευαγγελάτου, σε μια τελετή παράδοσης που γίνεται με όρους υγιείς και συναδελφικούς.

Όταν ανέλαβα την καλλιτεχνική διεύθυνση του Φεστιβάλ, τον Απρίλιο του 2016, στην πρώτη Συνέντευξη Τύπου για το καλλιτεχνικό πρόγραμμα εκείνης της χρονιάς, είχα πει ότι εγώ δεν παρέλαβα τίποτα, σήκωσα τη σκυτάλη από το έδαφος και ότι θα ήθελα, όταν θα κλείσει ο δικός μου κύκλος στο Φεστιβάλ, να την παραδώσω εγώ  στον επόμενο. Στη διάρκεια της θητείας μου μίλησα σε αρκετές συνεντεύξεις για την αναγκαιότητα αυτής της συνέχειας. Αλήθεια, τι συμβαίνει και στην Ελλάδα, στους πολιτιστικούς οργανισμούς, δεν έχουμε αυτή την κουλτούρα παράδοσης από τον προηγούμενο στον επόμενο, η οποία σηματοδοτεί ακριβώς τη συνέχεια του έργου αυτών των οργανισμών; Θα έλεγα ότι οι Υπουργοί Πολιτισμού κατά κανόνα δεν αντιλαμβάνονται τι σημαίνει για τη δουλειά μας η έγκαιρη τοποθέτηση του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή, ώστε αυτός να συνυπάρξει κάποιο διάστημα με τον προηγούμενο και να ενημερωθεί, για να μη χαθεί πολύτιμος χρόνος σε βάρος του καλλιτεχνικού έργου. Αλλά κι εμείς, οι καλλιτεχνικοί διευθυντές, που θέλουμε να παραμείνουμε δια παντός στη θέση μας, κι όταν μας αντικαθιστούν, είτε έχει λήξει η θητεία μας είτε όχι, δε διανοούμαστε να συμπαρασταθούμε και να βοηθήσουμε το διάδοχο στο έργο του. Εύχομαι ν’ αλλάξει αυτή η αντίληψη, και η σημερινή μας παρουσία εδώ δείχνει προς αυτή την κατεύθυνση, προς όφελος και της πολιτικής και του πολιτισμού μας. Χαίρομαι λοιπόν που είστε εδώ, Κυρία Μενδώνη και Κύριε Γιατρομανωλάκη, γιατί με την παρουσία σας αποκτά θεσμικό χαρακτήρα αυτή η παράδοση.

Χαρά μου είναι επίσης, που από την επομένη της ανακοίνωσης του ονόματος της Κατερίνας, είμαι δίπλα της και την ενημερώνω μαζί με τους συνεργάτες του γραφείου μου, την Ορσία Σοφρά και τον Κωνσταντίνο Τζάθα. Θα είμαι κοντά της όσο με χρειάζεται.

Ads

Κατά τα άλλα δεν ταιριάζει νομίζω σε μια τελετή παράδοσης να κάνω τον οποιοδήποτε απολογισμό. Έτσι κι αλλιώς τον καλλιτεχνικό απολογισμό τον έκανα στις 23 Ιουλίου στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, όπου οι περισσότεροι  από σας ήσασταν παρόντες. Ελπίζω πως με την παρουσία μου στο Φεστιβάλ έβαλα κι εγώ, όπως συνηθίζουν να λένε, ένα λιθαράκι στο οικοδόμημα του μεγαλύτερου πολιτιστικού οργανισμού της χώρας. Ήμουν κομμάτι μιας αλυσίδας με παρελθόν, παρόν και μέλλον. Η φυσιογνωμία ενός φεστιβάλ δεν δημιουργείται εκ του μηδενός. Η γνώση και η εμπειρία του παρελθόντος δεν διαγράφεται ούτε και μπορεί να μένει ανεκμετάλλευτη. Κι αυτό έκανα, πάντα μέσα από το φίλτρο της δικής μου ιδιοσυγκρασίας, αλλά και της προσωπικής μου ματιάς στην κοινωνία και την τέχνη του σήμερα.

Θέλω να ευχαριστήσω από καρδιάς την ομάδα των καλλιτεχνικών συμβούλων και του γραφείου μου, καθώς και τους εργαζόμενους του Φεστιβάλ που μόχθησαν δίπλα μου.

Με την ευχή και την αγάπη μου, αλλά και με κάποια ανακούφιση, γιατί πέρασα και δύσκολες στιγμές, παραδίδω το Φεστιβάλ στα δυναμικά χέρια της φίλης Κατερίνας Ευαγγελάτου. Έχει μεγαλώσει μέσα στο θέατρο, έχει λαμπρές σπουδές, είναι ταλαντούχα, έχει όλες τις προδιαγραφές για να δοκιμαστεί σ’ αυτό το μεγάλο και ιστορικό Φεστιβάλ, με τους εμβληματικούς χώρους από την Αθήνα ως την Επίδαυρο, καθένας από τους οποίους διεκδικεί τη δική του ταυτότητα.

Κι εγώ επιστρέφω στο θεατρικό μου σπίτι, το Θέατρο του Νέου Κόσμου, για να αξιοποιήσω στη μικρή κλίμακα όσα αποκόμισα από τη μεγάλη περιπέτεια του Φεστιβάλ. Ευγνώμων για όλα όσα έζησα τα τελευταία 3 χρόνια και 5 μήνες», ανέφερε ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος.

Το tvxs βρέθηκε στην τελετη και ρώτησε τον κύριο Θεοδωρόπουλο:

Αν σε 10 χρόνια από σήμερα κάποιος πολίτης σκεφτεί πως ήσασταν ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών για 3,5 περίπου χρόνια (2016-2019), ποια είναι τα τρία πράγματα που θα θέλατε να θυμηθεί, ως μέρος της συμβολής σας από αυτό το πέρασμα;

«1. Το Άνοιγμα στην Πόλη: με δράσεις πολλαπλές όχι μόνο στους χώρους αλλά και στον τρόπο, όπως οι περίπατοι στους αρχαιολογικούς τόπους. Δεν πηγαίναμε μόνο μία παράσταση στους θεατές, αλλά οι ίδιοι συμμετείχαν σε αυτές τις δράσεις.
2. Το Λύκειο Επιδαύρου με συμμετοχή 180 νέων ανθρώπων, μόνο την τελευταία χρονιά
3. Η αναβάθμιση της Επιδαύρου, που συνδέεται με το μικρό θέατρο και με το Λυκείου Επιδαύρου. Η επιλογή αυτή έδωσε την ευκαιρία στο Φεστιβάλ να αγκαλιάσει ξανά τον νομό Αργολίδας και τους ανθρώπους του». 

Επίσης το σημαντικό στοιχείο είναι πως για πρώτη φορά έγινε παράδοση-παραλαβή των επιμέρους φορέων του Υπουργείου Πολιτισμού (προηγήθηκε του Εθνικού θεάτρου), από τον προηγούμενο στον επόμενο καλλιτεχνικό διευθυντή, με τρόπο υγιή και πολιτισμένο. Ο Θεοδωρόπουλος δεν είχε την ίδια τύχη και όπως χαρακτηριστικά είπε: εκείνος δεν είχε παραλάβει την σκυτάλη, αλλά την σήκωσε από το έδαφος.

Η Κατερίνα Ευαγγελάτου από τη μεριά της είπε πως αναλαμβάνοντας τώρα, αυτό που είναι έντονο σαν επιθυμία της είναι να δημιουργηθεί μία εκρηκτική σχέση του Φεστιβάλ με την χώρα και τον υπόλοιπο κόσμο και πως από την πρώτη στιγμή της ανακοίνωσης του ονόματός της, είχε τον Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο και τους συνεργάτες του δίπλα της.