Για «μοιραίες συμπτώσεις» έκανε λόγο ο μεταβατικός διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης, ενώπιον της Εξεταστικής Επιτροπής της Βουλής για το έγκλημα των Τεμπών, υπογραμμίζοντας ότι «ο ΟΣΕ ανέλαβε από την πρώτη στιγμή τις ευθύνες του και θα αναλάβει όσες αποδειχθεί ότι του αναλογούν».

Ads

Για τις συνθήκες του σιδηροδρομικού δυστυχήματος που κόστισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους, τόνισε ότι «παραβιάστηκαν εννέα κανόνες Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας μέσα σε πέντε λεπτά» λέγοντας ότι «στα 44 χρόνια που είμαι στον σιδηρόδρομο, δεν έχω ξαναδεί τόσα λάθη ταυτόχρονα σε μία βάρδια». «Είναι δεδομένο ότι ο σταθμάρχης έκανε λάθος στη χάραξη, ο ΟΣΕ το έχει παραδεχθεί αυτό από την πρώτη στιγμή» σημείωσε, υποστηρίζοντας ότι υπέπεσαν σε λάθη και παραλείψεις τόσο ο σταθμάρχης, όσο και ο μηχανοδηγός της επιβατικής αμαξοστοιχίας.

«Είχα δώσει προσωπικά εντολή για να υπάρχει δυνατότητα χάραξης δρομολογίου στον σταθμό της Λάρισας» είπε ο κ. Τερεζάκης, αναφερόμενος στην προηγούμενη θητεία του ως σύμβουλος διοίκησης στον ΟΣΕ, πριν αναλάβει επικεφαλής του οργανισμού, μετά την τραγωδία της 28ης Φεβρουαρίου 2023. Όπως είπε, ο σταθμάρχης Λάρισας είχε προνοήσει να ζητήσει τη γραμμή ανόδου για την επιβατηγή αμαξοστοιχία και είχε λάβει ενημέρωση από την σταθμάρχη Νέων Πόρων για την κίνηση της εμπορευματικής αμαξοστοιχίας στη γραμμή καθόδου.

Ωστόσο, όπως εκτίμησε, κάτι πρέπει να τράβηξε την προσοχή του και δεν έκανε χάραξη δρομολογίου έστω και χειροκίνητα, ενώ δεν είδε τον πίνακα που εμφάνιζε τις θέσεις των κλειδιών αλλαγής γραμμών. Όσο για τον μηχανοδηγό, είπε ότι από τη στιγμή που οδηγήθηκε σε τροχιά που δεν ήταν εντεταλμένος, όφειλε να σταματήσει την αμαξοστοιχία. Υποστήριξε επίσης ότι μάλλον είχε αντιληφθεί ότι πήγαινε διαγώνια, αλλά στη σχετική συνομιλία του με τον σταθμάρχη, «δεν ακούστηκε η μαγική λέξη ότι με οδηγείς στη γραμμή καθόδου».

Ads

Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Βασίλης Κόκκαλης επέκρινε τον μάρτυρα, ότι ανέφερε επακριβώς τις ευθύνες του σταθμάρχη, αλλά δεν είπε «κουβέντα» για τη συμβολή των συστημάτων ασφαλείας στην αποτροπή της σύγκρουσης.

Μάλιστα, ο ισχυρισμός του κ. Τερεζάκη ότι «τα συστήματα ασφαλείας λειτουργούσαν» οδήγησε στην διακοπή της συνεδρίασης, μετά την αντίδραση του εισηγητή της Ελληνικής Λύσης, Παύλου Σαράκη, και τη στιχομυθία του με τον πρόεδρο της Επιτροπής, Δημήτρη Μαρκόπουλο.

«Αρμοδιότητα της ΕΡΓΟΣΕ η Σύμβαση 717»

Για τη Σύμβαση 717 ισχυρίστηκε αρχικά ότι αποτελεί κύρια αρμοδιότητα της ΕΡΓΟΣΕ και πως από το 2016 «σημειώθηκαν σταδιακές παραδόσεις που επιταχύνθηκαν μετά το 2021 – 22». Σημειώνεται ότι η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία έχει ασκήσει ποινική δίωξη για κακουργήματα σε 23 άτομα σχετικά με τη μη εκτέλεση της Σύμβασης για την αποκατάσταση του Συστήματος Σηματοδότησης-Τηλεδιοίκησης του σιδηροδρομικού τμήματος Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας, η οποία υπεγράφη το 2014 με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2016.

Απαντώντας σε ερωτήσεις για την περιβόητη σύμβαση, είπε ότι χρέος του ιδίου ήταν να προσπαθεί για την επιτάχυνση του έργου μέσω της ταχείας έκδοσης των σχετικών αδειών από τον ΟΣΕ, ενώ στην ερώτηση της βουλευτού του ΠΑΣΟΚ, Μιλένας Αποστολάκη, για τον εάν τέσσερα χρόνια (από την πυρκαγιά στη θέση Ζάχαρη) επαρκούν για την ανάταξη της τηλεδιοίκησης, είπε ότι θα μπορούσαν να είναι επαρκή, αν και, όπως σημείωσε, η θέση Ζάχαρη δεν ήταν στην περιοχή του ατυχήματος.

Για το fast track «μπάζωμα» του χώρου του δυστυχήματος, τόνισε ότι ο ΟΣΕ δεν είχε καμία ανάμειξη και ότι το πληροφορήθηκε από τα μέσα ενημέρωσης.