Με συνοπτικές διαδικασίες προωθεί η κυβέρνηση το «ξεφόρτωμα» των δημόσιων επιχειρήσεων, θέτοντας σε εφαρμογή τις προεκλογικές δεσμεύσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη για μικρότερο κράτος και ενίσχυση των επενδύσεων.

Ads

Στην προσπάθεια να προσελκυστούν επενδυτές και με στόχο να αποφευχθούν εμπλοκές, καθυστερήσεις και προσκόμματα, η κυβέρνηση αλλάζει τις διαγωνιστικές διαδικασίες και στους υποψήφιους αγοραστές προσφέρονται διευκολύνσεις για να καταστεί ευχερέστερο το ενδιαφέρον τους. Ενδεικτική είναι η περίπτωση του Ελληνικού, για το οποίο άλλαξαν οι όροι του διαγωνισμού σε ό,τι αφορά τόσο στο καζίνο όσο και στο οικοδομικό πλαίσιο.

Η πρώτη κίνηση έχει να κάνει με την πώληση του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος», μια απόφαση που ελήφθη στα μέσα της εβδομάδας σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο υπουργείο Οικονομικών υπό την προεδρία του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη. Μετά την ανανέωση της σύμβασης παραχώρησης του «Ελ. Βενιζέλος» ξεκλειδώνει και η πώληση ποσοστού 30% των μετοχών που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ στην εταιρεία Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, η οποία διαχειρίζεται το αεροδρόμιο της πρωτεύουσας.

Στόχος είναι να εισπραχθεί περί το 1 δισ. ευρώ, ενώ ως ενδιαφερόμενοι προαλείφονται τωρινοί μέτοχοι, όπως η καναδική επενδυτική εταιρεία PSP, που κατέχει το 40% των μετοχών του ΔΑΑ, και τα μέλη της οικογένειας Κοπελούζου, που κατέχουν το 5%.Το υπόλοιπο 25% που κατέχει το Δημόσιο θα παραμείνει στην κατοχή του.

Ads

Η διαδικασία για την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος λήγει στις 30 Σεπτεμβρίου και μετά την υπογραφή της σύμβασης παραίτησης το Δημόσιο θα κατέχει μόνο δύο θέσεις στο νέο Διοικητικό Συμβούλιο, εκ των οποίων η μία θα είναι του προέδρου. Την πλειοψηφία θα ελέγχουν πλέον οι ιδιώτες αγοραστές.

Ελληνικά Πετρέλαια

Η δεύτερη κίνηση αφορά στην αποκρατικοποίηση των ΕΛΠΕ, αυτή τη φορά μέσω του Χρηματιστηρίου, με τη διάθεση του 35% των μετοχών που κατέχει το Δημόσιο.

Ο νέος σχεδιασμός, που αποτελεί προϊόν συνεννόησης μεταξύ των δύο μετόχων (Δημόσιο και Όμιλος Λάτση), μετά την αποτυχία της συνδυασμένης πώλησης μέσω διεθνούς διαγωνισμού, αναμένεται να «κλειδώσει» σε όλα τα σημεία του τις αμέσως επόμενες μέρες και με τη συνδρομή των συμβούλων αποκρατικοποίησης που θα προσληφθούν άμεσα.

Στις προθέσεις της κυβέρνησης, όπως επιβεβαιώνουν κυβερνητικοί παράγοντες, είναι να μην εξαιρεθεί από την πώληση η δραστηριότητα των υδρογονανθράκων, που σημαίνει ότι πιθανότατα θα προχωρήσει με νομοθετική ρύθμιση η κατάργηση της εταιρείας Holding που είχε συσταθεί στο πλαίσιο του σχεδιασμού της προηγούμενης κυβέρνησης, για να μεταφερθεί σε αυτή το χαρτοφυλάκιο που διαθέτουν τα ΕΛΠΕ στους υδρογονάνθρακες. Άρα το ποσοστό του Δημοσίου στις έρευνες των υδρογονανθράκων δεν θα είναι μέσω της Holding στο 51%, αλλά μειοψηφικό και πιθανότατα αναλογικά με τη συμμετοχή των ΕΛΠΕ στα δικαιώματα έρευνας ανά περίπτωση.

Αυτό σημαίνει ότι ο Όμιλος Λάτση ωφελείται, αν διατηρήσει το υψηλό ποσοστό που κατέχει σήμερα στα ΕΛΠΕ και δεν πουλήσει τελικά, σε σχέση με τα δικαιώματα στις έρευνες των υδρογονανθράκων.

Πάντως, η αναγγελία του σχεδίου να πωληθούν τα ΕΛΠΕ -και, μάλιστα, μέσω Χρηματιστηρίου- προκάλεσε ήδη αντιδράσεις από τον αρμόδιο τομεάρχη της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Νίκο Παππά, ο οποίος ανέφερε ότι «η εμμονή της Νέας Δημοκρατίας στην πολιτική της καθολικής αποχώρησης του Δημοσίου από κρίσιμες για τη χώρα υποδομές είναι επιζήμια για τα συμφέροντα της κοινωνίας και οικονομικά αναποτελεσματική.

Η διεθνής εμπειρία το καταδεικνύει. Ο ρόλος των ΕΛΠΕ είναι αναντικατάστατος για την ελληνική οικονομία και για τον έλεγχο των δικαιωμάτων της χώρας στα ενεργειακά αποθέματα. Ας το αντιληφθούν όσο είναι καιρός. Μια τέτοια επιλογή θα αποτελέσει τουλάχιστον πολιτικό σκάνδαλο».

Αλλες ιδιωτικοποιήσεις

Σύμφωνα με πληροφορίες, θα ακολουθήσουν εταιρείες της αμυντικής βιομηχανίας (ΕΑΒ, ΕΛΒΟ), για τις οποίες θα αναζητηθεί στρατηγικός επενδυτής. Το θέμα το χειρίζονται ήδη οι υπουργοί Αμυνας και Ανάπτυξης, Νίκος Παναγιωτόπουλος και Άδωνις Γεωργιάδης, και στον σχεδιασμό τους περιλαμβάνονται κι άλλες εναλλακτικές επιλογές, όπως η πώληση του μάνατζμεντ και η διατήρηση του πλειοψηφικού πακέτου μετόχων στο Δημόσιο ή η συνεργασία Δημοσίου – ιδιωτών μετά την εξυγίανση των επιχειρήσεων.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, τις επόμενες εβδομάδες αρχίζει η επαναπροώθηση του παλαιότερου σχεδίου περί μακροχρόνιας μίσθωσης των «Ξενία», ενώ μπροστά μπαίνει και η πώληση, επίσης μέσω μακροχρόνιας μίσθωσης, μαρινών σε ελληνικά νησιά. Η λίστα με τις υπό ιδιωτικοποίηση εταιρείες αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τον Νοέμβριο και οι σχετικές προσκλήσεις ενδιαφέροντος να έχουν απευθυνθεί στην αρχή του νέου έτους.

Τα μεγάλα «αγκάθια», πάντως, αφορούν σε μεγαλύτερες εταιρείες του Δημοσίου. Η ΔΕΗ εξαιρείται επί του παρόντος, με δεδομένο ότι βρίσκεται σε εξέλιξη το σχέδιο εξυγίανσης που έχει ανακοινώσει ο Κωστής Χατζηδάκης.

Σε επόμενη φάση, ωστόσο, δεν αποκλείεται να επανέλθει το σχέδιο για τη «μικρή ΔΕΗ», κάτι που, άλλωστε, είχε αποφασιστεί την περίοδο 2012-2014. Τα ΕΛΤΑ είναι το επόμενο μεγάλο στοίχημα για την κυβέρνηση, καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες, και εκεί τα ελλείμματα δεν είναι μικρά. Σχέδιο ιδιωτικοποίησης υπήρχε και κατά το πρόσφατο παρελθόν, αλλά επίσης δεν προχώρησε και τώρα αναζητείται επειγόντως ένα ακόμη σχέδιο διάσωσης της εταιρείας.

Ο κ. Μητσοτάκης, πάντως, σχεδιάζει να προχωρήσει τις ιδιωτικοποιήσεις άμεσα προκειμένου να εκμεταλλευτεί -όπως επισημαίνεται από κυβερνητικά στελέχη- το θετικό momentum για την ελληνική οικονομία (μείωση επιτοκίων δανεισμού, θετική προοπτική δεικτών, καλό κλίμα στο εξωτερικό) αλλά και να προλάβει τυχόν υφεσιακό κλίμα στην ευρωπαϊκή οικονομία, που μοιραία θα επηρεάσει τους ξένους επενδυτές.

Στο Μέγαρο Μαξίμου δεν φοβούνται αντιδράσεις στο εσωτερικό, καθώς δηλώνουν ότι κανείς δεν θα αιφνιδιαστεί, αφού οι ιδιωτικοποιήσεις αποτελούσαν βασικό πυλώνα του προεκλογικού λόγου της ΝΔ.

Την ευθύνη για την υλοποίηση του σχεδιασμού την έχει αναλάβει προσωπικά ο Κυριάκος Μητσοτάκης και σημαντικό ρόλο θα έχουν οι Χρήστος Σταϊκούρας και Άδωνις Γεωργιάδης.

Πηγή: Νέα Σελίδα