Έρευνα της ομάδας Forensis (αδερφή οργάνωση της γνωστής ερευνητικής ομάδας Forensic Architecture) βασισμένη σε μαρτυρίες επιζώντων αναπαριστούν την πορεία του αλιευτικού πριν από την πολύνεκρη τραγωδία στο ναυάγιο της Πύλου, τονίζοντας μέσα από τα στοιχεία και τις μαρτυρίες τον βασικό ρόλο που έπαιξαν οι κινήσεις του Λιμενικού και συγκεκριμένα οι προσπάθειες ρυμούλκησης στην βύθιση του αλιευτικού.

Ads

Διαβάστε επίσης: Ναυάγιο στην Πύλο: Έρευνα του Ναυτοδικείου Πειραιά για τις ενέργειες του Λιμενικού

Η έρευνα παρουσιάζεται μέσα από διαδραστικό πίνακα αλλά και βίντεο για τα στοιχεία των οποίων χρησιμοποιήθηκαν, εκτός από τις μαρτυρίες, φωτογραφίες και βίντεο από παραπλέοντα πλοία, από το Λιμενικό και από την Frontex.

Επιπλέον, έχουν χρησιμοποιηθεί στοιχεία από την κατάθεση του πλοιάρχου του Λιμενικού, η οποία διασταυρώνεται με τις μαρτυρίες 26 επιζώντων που δόθηκαν σε δημοσιογράφους του Guardian, του STRG_F (ARD/Funk) και της Solomon.

Συνδυάζοντας τα παραπάνω στοιχεία η ερευνητική ομάδα αναπαριστά τα γεγονότα εκείνης της βραδιάς βασιζόμενη και στις μαρτυρίες πέντε επιζώντων, δύο Σύρων που βρίσκονταν στο άνω κατάστρωμα του αλιευτικού την ώρα της ανατροπής του και τριών Πακιστανών που βρίσκονταν στο αμπάρι του μεσαίου καταστρώματος, οι οποίοι μίλησαν απευθείας στην Forensis.

Σύμφωνα λοιπόν με την έρευνα, το πλωτό του Λιμενικού πλησίασε το αλιευτικό γύρω στα μεσάνυχτα και ζήτησε να το ακολουθήσουν με πορεία προς την Ιταλία. Όμως η μηχανή του αλιευτικού σταμάτησε, με το πλωτό 920 του Λιμενικού, τότε, να πλησιάζει με την πρύμνη του και να αγγίζει την πλώρη του αλιευτικού.

Όπως αναφέρουν οι μαρτυρίες, ένας μασκοφόρος σκαρφάλωσε στο αλιευτικό και έδεσε σχοινί στο κιγκλίδωμα στο κέντρο προς τα δεξιά ανεπιτυχώς, καθώς το σχοινί κόπηκε. Στη δεύτερη απόπειρα, όπως τονίζεται, το Λιμενικό κινήθηκε με μεγαλύτερη ταχύτητα, με αποτέλεσμα το αλιευτικό να γείρει δεξιά έπειτα προς τα αριστερά και μετά ξανά προς τα δεξιά, αναποδογυρίζοντας σε αυτή την κατεύθυνση.

Το πλωτό 920 του Λιμενικού, αφού το αλιευτικό αναποδογύρισε, αποχώρησε από το σημείο δυσκολεύοντας την κατάσταση ακόμη περισσότερο για όσους προσπαθούσαν να διασωθούν κολυμπώντας, αλλά και συμβάλλοντας στην βύθιση του αλιευτικού. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία, στη συνέχεια, το πλωτό του Λιμενικού παρέμεινε σε μακρινή απόσταση για περίπου μία ώρα με τους προβολείς να φωτίζουν το σημείο του ναυαγίου, ενώ μετά από αυτό το διάστημα προσέλκυσε το ναυάγιο με σωσίβια λέμβο για να εντοπίσει επιζώντες.

Η χαρτογράφηση δείχνει ότι τα συμβάντα που καταγράφονται από τον καπετάνιο του Λιμενικού στα αρχεία καταγραφής δεν ταιριάζουν με τις συντεταγμένες που τα συνοδεύουν, καθώς τα ημερολόγια λένε ότι μεταξύ 23:57-00:44 το σκάφος άρχισε να κινείται δυτικά με ταχύτητα 3 κόμβους. Ωστόσο η Forensis διαπίστωσε ότι κινούταν με 4,95 κόμβους.

Επιπλέον,  τα ημερολόγια αναφέρουν ότι μεταξύ 00:44-01:40 το πλοίο συνέχιζε να κατευθύνεται δυτικά. Αντίθετα, η ερευνητική ομάδα διαπίστωσε ότι έστριψε νότια, διανύοντας 0,56 nm σε 56 λεπτά, με ταχύτητα σχεδόν ακινητοποίησης 0,6 κόμβων.

Επιπλέον, στην έρευνα σημειώνεται ότι υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις πως το Λιμενικό έχει κρίσιμες ευθύνες για το ναυάγιο, ενώ λόγω των ανακριβειών φαίνεται ότι είναι πολύ πιθανό να προσπάθησε να παραποιήσει τα γεγονότα.

Τέλος, όπως αναφέρει η έρευνα, όλοι οι μάρτυρες τόνισαν πως κατασχέθηκαν τα κινητά τους από το Λιμενικό, αφού διασώθηκαν, και ότι δεν τους επιστράφηκαν ποτέ παρά τα αιτήματα τους, με κάποιους να υποστηρίζουν ότι είχαν στην κατοχή τους βίντεο που κατέγραφαν μερικά λεπτά πριν αναποδογυρίσει το αλιευτικό.