Ενστάσεις αντισυνταγματικότητας για τις ρυθμίσεις της διαθεσιμότητας, της αξιολόγησης και της κατάργησης οργανικών θέσεων, οι οποίες περιλαμβάνονται σε διατάξεις του νομοσχεδίου του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης για συγχωνεύσεις και καταργήσεις δημόσιων φορέων, εκφράζει το Επιστημονικό Συμβούλιο της Βουλής στην έκθεσή του. Στο μεταξύ, απορρίφθηκε από την πλειοψηφία της Βουλής η ένσταση αντισυνταγματικότητας που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ στο εν λόγω νομοσχέδιο.  Εν τω μεταξύ, έγγραφο για την επαναφορά και αποκατάσταση των δημοσίων υπαλλήλων που είχαν τεθεί σε καθεστώς προσυνταξιοδοτικής διαθεσιμότητας, μετά την απόφαση του ΣτΕ που έκρινε αντισυνταγματική τη διάταξη του άρθρου 33 του σχετικού νόμου καθώς και σχετική ερώτηση του ΣΥΡΙΖΑ, διαβίβασε στη Βουλή ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης Κυριάκος Μητσοτάκης. Η απόφαση του ΣτΕ υποχρεώνει ουσιαστικά για συμμόρφωση του Δημοσίου. 

Ads

Ειδικότερα, τα μέλη του Επιστημονικού Συμβούλιου της Βουλής επισημαίνουν ότι «η μεταβολή στο υπηρεσιακό καθεστώς των δημοσίων υπαλλήλων που έχει συνέπειες στην οργάνωση και λειτουργία των δημοσίων υπηρεσιών δεν συνάδει προς το άρθρο 103 του Συντάγματος όταν δεν βασίζεται σε προηγούμενο ανακαθορισμό λειτουργιών του κράτους και διοικητικής αναδιοργάνωσής του…».

Όταν «ο νομοθέτης επιχειρεί μεταβολές στις δομές της δημόσιας διοίκησης, αυτές πρέπει να είναι προϊόν εμπεριστατωμένης μελέτης, ώστε να τεκμηριώνεται ότι οι νέες ρυθμίσεις δεν είναι περιστασιακές και αποσπασματικές, αλλά ορθολογικές, διαρκείς και αποτελεσματικές», σημειώνουν.

Σχετικά με τους δημοσιονομικούς λόγους που αναφέρονται στο νομοσχέδιο, το Γνωμοδοτικό Συμβούλιο της Βουλής υπογραμμίζει: «Μπορεί κριτήριο των επιλογών να είναι δημοσιονομικοί λόγοι, όμως οι σχετικές ρυθμίσεις πρέπει αφενός να εισάγονται με τήρηση των συνταγματικών αρχών, σύμφωνα με τις οποίες επιβάλλεται να διασφαλίζονται η ορθολογική, αποτελεσματική και διαρκής λειτουργία της διοικήσεως και η παροχή υπηρεσιών που επιβάλλεται να εξασφαλίζονται για τους διοικουμένους στο πλαίσιο του κοινωνικού κράτους δικαίου και αφετέρου να εναρμονίζονται με τις συνταγματικές εγγυήσεις που αφορούν το καθεστώς των δημοσίων υπαλλήλων».

Ads

Σε ό, τι αφορά την κατάργηση οργανικών θέσεων, στην έκθεση αναφέρεται ότι «ο νομοθέτης θα πρέπει να κινείται εντός των ορίων που διαγράφονται από την αρχή της ισότητας, δηλαδή να διασφαλίζει την ίση μεταχείριση των υπαλλήλων και να θεσπίζει κανόνες με αντικειμενικά κριτήρια».

Παράλληλα, για την αυτοδίκαιη λύση των συμβάσεων εργασίας ορισμένου χρόνου, χωρίς αποζημίωση, επισημαίνεται ότι «τίθεται ζήτημα συμβατού προς το άρθρο 5 του Συντάγματος, λαμβανομένου υπόψη ότι η ως άνω “αυτοδίκαιη λήξη” των εν λόγω συμβάσεων δεν συνοδεύεται από την καταβολή εύλογης έστω αποζημίωσης».

Ως προς το άρθρο που αφορά στην αυτοδίκαιη λύση συμβάσεων εργασίας αορίστου χρόνου, τονίζεται ότι «σύμφωνα με τη νομολογία, μετά την πάροδο εύλογου χρόνου, δεν είναι επιτρεπτή, έστω κι αν κατά το χρόνο μετατροπής τους δεν συνέτρεχαν οι προβλεπόμενες προϋποθέσεις».

Για την αξιολόγηση των υπαλλήλων σημειώνεται ότι «οι βασικές αρχές και κατευθύνσεις του συστήματος είναι η αντικειμενική και αμερόληπτη στάθμιση βάσει σαφώς προσδιοριζόμενων κριτηρίων της επαγγελματικής ικανότητας και καταλληλότητας των υπαλλήλων σε σχέση με το αντικείμενο της εργασίας και τα καθήκοντα τους».

«Υπό το φως των ανωτέρων, δημιουργείται προβληματισμός ως προς την αναγκαιότητα επιβολής των προτεινόμενων ποσοστώσεων για την επιδίωξη του επιδιωκόμενου από τον νόμο σκοπού, είναι εμφανής και σαφώς διαγνώσιμη, ώστε να συνιστά αναλογικό, σύμφωνο προς το άρθρο 25 παρ. 1 του Συντάγματος, περιορισμό του δικαιώματος των δημοσίων υπαλλήλων να εξελίσσονται και να αξιολογούνται βάσει σαφώς προσδιορισμένων κριτηρίων επαγγελματικής ικανότητας και καταλληλότητας, σε σχέση προς το αντικείμενο της εργασίας τους και τα καθήκοντά τους…», προσθέτουν τα μέλη του Επιστημονικού Συμβουλίου της Βουλής.

Υπενθυμίζεται ότι η αντιπολίτευση στην κριτική της και κατά τη διάρκεια επεξεργασίας του νομοσχεδίου στην αρμόδια κοινοβουλευτική Επιτροπή, τόνιζε ότι δεν μπορεί ο νόμος να είναι ισοπεδωτικός σε βάρος υπαλλήλων και για ενέργειες ή πράξεις της διοίκησης που ελέγχονται, χωρίς δική τους ευθύνη και συμμετοχή, ως προς το νόμιμο ή νομότυπο του περιεχομένου αυτών των ενεργειών και πράξεων.

Απορρίφθηκε η ένσταση του ΣΥΡΙΖΑ 

Απορρίφθηκε από την πλειοψηφία της Βουλής η ένσταση αντισυνταγματικότητας που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης για τις συγχωνεύσεις φορέων του Δημοσίου. Την ένσταση αντισυνταγματικότητας υποστήριξαν ΣΥΡΙΖΑ, Ανεξάρτητοι Έλληνες, ΔΗΜΑΡ και ΚΚΕ, ενώ την καταψήφισαν Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ.

Αναπτύσσοντας την ένσταση αντισυνταγματικότητας εκ μέρους του ΣΥΡΙΖΑ ο Αλέξης Μητρόπουλος αναφέρθηκε στην έκθεση της Επιστημονικής Επιτροπής λέγοντας πως «έπαιξε ενισχυτικό ρόλο» το ότι «έκρινε εκτός συνταγματικής και έννομης ελληνικής τάξης όχι μόνο άρθρα, αλλά ολόκληρα κεφάλαια». Ο Αλ. Μητρόπουλος επεσήμανε ότι παραβιάζονται τα άρθρα 1, 1 παρ.3, 4, 5, 21 και 103 του Συντάγματος, οι νόμοι για τις ομαδικές απολύσεις και την καταγγελία συμβάσεων. Επίσης υπάρχουν ουσιαστικές παραβιάσεις σε διεθνείς κανόνες εργασίας που έχει ενσωματώσει η Ελλάδα, όπως της Ευρωπαϊκής Συνθήκης για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, αλλά και αρχές της χρηστής δημόσιας διοίκησης όπως εκείνες της αμεροληψίας, της αξιοκρατίας και της προστασίας του διοικουμένου.

Η απάντηση της Ν.Δ. ήρθε από τον Κώστα Καραγκούνη, ο οποίος χαρακτήρισε ως «προφάσεις εν αμαρτίαις» τους ισχυρισμούς του ΣΥΡΙΖΑ. «Στόχος σας είναι να διατηρηθεί αλώβητος ο παρασιτικός κρατικός που διέλυσε τη χώρα», είπε. «Για σας το θέμα δεν είναι αν κυκλοφορούν ανάμεσά μας επίορκοι υπάλληλοι, αν λειτουργούν οργανισμοί φαντάσματα, δεν σας πειράζει η κουλτούρα της ανομίας. Το μόνο που σας απασχολεί είναι η συλλογή ψήφων», υποστήριξε και πρόσθεσε ότι «μόνο στο πλαίσιο της συντήρησης και της στασιμότητα μπορείτε να δείτε τον εαυτό σας».

Έγγραφο για επαναφορά υπαλλήλων προσυνταξιοδοτικής διαθεσιμότητας

Το έγγραφο του Κυριάκου Μητσοτάκη διαβιβάστηκε μετά από ερώτηση που είχαν καταθέσει οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, Δημήτρης Στρατούλης και Αλέξης Μητρόπουλος, με την οποία καλούσαν τον αρμόδιο υπουργό να εξηγήσει «με ποιον τρόπο θα γίνει η εργασιακή, μισθολογική και υπαλληλική αποκατάσταση των υπαλλήλων που έχουν θιγεί από το αντισυνταγματικό καθεστώς της εφεδρείας- προσυνταξιοδοτικής διαθεσιμότητας και με ποιον τρόπο θα υπάρξει η οικονομική τους αποκατάσταση με την καταβολή αναδρομικών αποδοχών που είχαν περικοπεί, με βάση τις διατάξεις για τη προσυνταξιοδοτική διαθεσιμότητα- εφεδρεία».

Σύμφωνα με τον υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης, μετά την απόφαση του ΣτΕ, η αρμόδια διεύθυνση του υπουργείου εξέδωσε έγγραφο με το οποίο δίνονται επαρκείς οδηγίες για την επαναφορά των δημοσίων υπαλλήλων που τέθηκαν σε καθεστώς προσυνταξιοδοτικής διαθεσιμότητας.

Ειδικότερα, αναφέρεται ότι οι υπάλληλοι, που έχουν αποχωρήσει από την υπηρεσία λόγω αυτοδίκαιης απόλυσης κατ΄ εφαρμογή των διατάξεων της υποπαραγράφου 1γ του άρθρου 33 του Ν. 4024/2011, ή έχουν τεθεί και εξακολουθούν να τελούν υπό καθεστώς προσυνταξιοδοτικής διαθεσιμότητας βάσει των ανωτέρω διατάξεων και υπέβαλαν ή θα υποβάλουν μέσα σε εύλογο χρόνο από την έκδοση της απόφασης της Ολομέλειας του ΣτΕ, αίτηση ότι επιθυμούν την επαναφορά τους στην υπηρεσία προκειμένου αυτοί να μπορέσουν να επανέλθουν απαιτείται: 

-Υποβολή σχετικής αίτησης από τον ενδιαφερόμενο. Η αίτηση υποβάλλεται στη Διεύθυνση Διοικητικού ή Προσωπικού της υπηρεσίας του υπαλλήλου.
– Να μην πληρούνται οι προϋποθέσεις για την αυτοδίκαιη απόλυση από την υπηρεσία κατά το άρθρο 155 του Υπαλληλικού Κώδικα και του άρθρου 159 του Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων του Ν. 3584/2007, λόγω συμπλήρωσης 35ετούς πραγματικής και συντάξιμης δημόσιας υπηρεσίας και δη του ορίου ηλικίας, καθώς η πρώτη προϋπόθεση πληρούται ήδη.

Διευκρινίζεται επίσης, ότι η επαναφορά τους γίνεται με απόφαση του γενικού γραμματέα τού κατά περίπτωση αρμοδίου υπουργείου ή του κατά περίπτωση οργάνου διοίκησης του φορέα, σε κενή οργανική θέση του φορέα από τον οποίο αποχώρησαν, ή εφόσον δεν υπάρχουν κενές θέσεις ή αυτές δεν επαρκούν, η Διοίκηση θα πρέπει να προβεί σε επανασύσταση των θέσεων που καταργήθηκαν και τις οποίες κατείχαν οι υπάλληλοι όταν απολύθηκαν αυτοδικαίως ή πριν τεθούν σε προσυνταξιοδοτική διαθεσιμότητα, αφού βέβαια εξασφαλιστούν οι αναγκαίες πιστώσεις προς τούτο. Οι υπάλληλοι αυτοί εντάσσονται σε θέση της κατηγορίας και του κλάδου που υπηρετούσαν.

Όσον αφορά τη βαθμολογική τους κατάταξη, στο έγγραφο αναφέρεται ότι θα καταταγούν με βάση τον συνολικό χρόνο υπηρεσίας τους, όπως αυτός προκύπτει συμπεριλαμβανομένου του χρόνου που μεσολαβεί από την 27η Νοεμβρίου του 2011, ημερομηνία αυτοδίκαιης αποχώρησής τους λόγω συνταξιοδότησης κατ΄εφαρμογή των διατάξεων της υποπαραγράφου 1γ του άρθρου 33 του Ν. 4024/2011 ή εισόδου τους σε καθεστώς προσυνταξιοδοτικής διαθεσιμότητας μέχρι την επαναφορά τους.

Επισημαίνεται ακόμη ότι οι Διευθύνσεις Διοικητικού ή Προσωπικού θα πρέπει πρώτα να προβούν σε ανάκληση της διαπιστωτικής πράξης λύσης της υπαλληλικής σχέσης και εν συνεχεία να εκδώσουν την απόφαση επαναφοράς στην υπηρεσία των αιτούντων υπαλλήλων η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Για τα ζητήματα μισθολογικής αποκατάστασης των υπαλλήλων αυτών αρμόδιο πάντως να απαντήσει είναι το υπουργείο Οικονομικών.