Έδωσε την τελευταία του συναυλία στην Αθήνα, στις 3 Ιουνίου 1990, η οποία ηχογραφήθηκε ζωντανά, με μαέστρο τον Μάνο Χατζιδάκι και την Ορχήστρα των Χρωμάτων. Ήταν η τελευταία ζωντανή – συναυλιακή ηχογράφηση του Πιατσόλα. Έναν μήνα αργότερα, έπαθε θρόμβωση, στο Παρίσι, και πέθανε δύο χρόνια μετά, όντας σε κώμα, στο Μπουένος Άιρες.

Ads

Στον ίδιο χώρο, όπου είκοσι έξι χρόνια πριν έδωσε την τελευταία του συναυλία, δύο χρόνια πριν φύγει από τη ζωή, «ζωντανεύει» ο σημαντικότερος συνθέτης του τάνγκο κατά το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα, ο Άστορ Πιατσόλα (1921 – 1992), μέσα από το αφιέρωμα «Tango por Piazzolla», που παρουσιάζεται στο Ηρώδειο, την Κυριακή 18 Σεπτεμβρίου, στις 9 το βράδυ.

image

Στο πλαίσιο του Tango Αcropolis Festival και υπό την αιγίδα της Πρεσβείας της Αργεντινής, η χορευτική κομπανία «Tango en Eros» θα παρουσιάσει τη μουσικοχορευτική αυτή παράσταση, η οποία αποτελεί ένα μεγάλο αφιέρωμα στον μεγάλο Αργεντινό μαέστρο, που, με τις νότες του, έδωσε νέα πνοή στο τάνγκο και έμπνευση σε εκατοντάδες μουσικούς παγκοσμίως.

Ads

Δώδεκα ζευγάρια χορευτών, με guest star την εξαιρετική χορεύτρια από την Αργεντινή, Μόρα Γκοντόι, θα  ταξιδέψουν το κοινό στις νοσταλγικές γειτονιές του Μπουένος Άιρες με τις εκρηκτικές και σπάνιες χορογραφίες τους, με τη συνοδεία της ορχήστρας Quinteto Tangarto και τη σαγηνευτική φωνή της Μάρθα Μορελεόν, υπό τη σκηνοθετική επιμέλεια του Λουίς Αλμπέρτο Μέστρε.

Έφερε επανάσταση στο παραδοσιακό τάνγκο

Με τις συνθέσεις του, ο Άστορ Πιατσόλα έφερε επανάσταση στο παραδοσιακό τάνγκο, ενσωματώνοντας σε αυτό στοιχεία τζαζ και κλασικής μουσικής, και δημιούργησε το nuevo tango (νέο τάνγκο). Ήταν, επίσης, εξαίρετος μπαντονεονίστας και, συχνά, ερμήνευε τις συνθέσεις του με διάφορα μουσικά σχήματα. Στην Αργεντινή, είναι γνωστός ως «El Gran Ástor» («Ο Μέγας Άστορ»).

Γεννημένος στην Αργεντινή, το 1921, από γονείς μετανάστες από την Ιταλία, πέρασε το μεγαλύτερο μέρος των παιδικών του χρόνων με την οικογένειά του, στη Νέα Υόρκη. Εκεί, έμαθε να μιλά καλά τέσσερις γλώσσες- ισπανικά, αγγλικά, γαλλικά και ιταλικά. Επίσης,  έμαθε να παίζει μπαντονεόν, το οποίο τον ανέδειξε γρήγορα σε παιδί – θαύμα.

Ενώ ήταν ακόμη νεαρός, γνώρισε τον Κάρλος Γκαρδέλ, μια άλλη σπουδαία προσωπικότητα του αργεντίνικου  τάνγκο. Επέστρεψε στην Αργεντινή το 1937, όπου το παραδοσιακό τάνγκο βασίλευε ακόμη, και έπαιξε σε νυχτερινά κέντρα με διάφορες άσημες μπάντες. Ο πιανίστας Άρθουρ Ρούμπινσταϊν, ο οποίος τότε ζούσε στο Μπουένος Άιρες, τον συμβούλεψε να μαθητεύσει κοντά στον Αργεντινό συνθέτη Αλμπέρτο Χιναστέρα. Ερχόμενος σε τριβή με παρτιτούρες του Στραβίνσκι, του Μπάρτοκ, του Ραβέλ και άλλων, παράτησε προσωρινά το τάνγκο και καταπιάστηκε με τη σύνθεση της σύγχρονης συμφωνικής μουσικής.

Με την παρότρυνση του Χιναστέρα, το 1953, ο Πιατσόλα συμμετείχε σε διαγωνισμό σύνθεσης με τη «Συμφωνία του Μπουένος Άιρες» και κέρδισε υποτροφία από τη γαλλική κυβέρνηση, για να μαθητεύσει στο Παρίσι, κοντά στη Γαλλίδα συνθέτρια και μαέστρο Νάντια Μπουλανζέ.

Ο Πιατσόλα γύρισε από τη Νέα Υόρκη στην Αργεντινή, το 1955, σχημάτισε το Οκτέτο Μπουένος Άιρες για να παίζει τάνγκο και δεν κοίταξε ποτέ ξανά πίσω. Εισάγοντας τη νέα του προσέγγιση στο τάνγκο (nuevo tango), έγινε αμφιλεγόμενη προσωπικότητα στη χώρα, τόσο μουσικά, όσο και πολιτικά. Το αργεντίνικο ρητό «Στην Αργεντινή όλα μπορούν να αλλάξουν, εκτός από το τάνγκο» δείχνει λίγο την αντίσταση, που συνάντησε ο Πιατσόλα στην πατρίδα του. Όμως, η μουσική του έτυχε αποδοχής στην Ευρώπη και τη Βόρειο Αμερική, και τις τάνγκο διασκευές του υποδέχθηκαν με χαρά κάποια φιλελεύθερα τμήματα της αργεντίνικης κοινωνίας, τα οποία προωθούσαν πολιτικές αλλαγές παράλληλα με τη μουσική του επανάσταση.

Κατά τη διάρκεια της δικτατορίας του αργεντινού στρατού, από το 1976 μέχρι το 1983, ο Πιατσόλα έζησε στην Ιταλία, αλλά επέστρεψε αρκετές φορές στην Αργεντινή και ηχογράφησε εκεί.

Info

Ωδείο Ηρώδου Αττικού

Κυριακή 18 Σεπτεμβρίου

Τιμές εισιτηρίων: διακεκριμένη ζώνη: 55 ευρώ, ζώνη Α: 45 ευρώ, ζώνη Β: 35 ευρώ, ζώνη Γ: 25 ευρώ, άνω διάζωμα: 15 ευρώ (μη αριθμημένες θέσεις), ΑΜΕΑ: 10 ευρώ.