Κατά μία μονάδα υποχώρησε το Μάρτιο ο δείκτης οικονομικού κλίματος, διαμορφούμενος στις 78,4 μονάδες, σύμφωνα με την έρευνα οικονομικής συγκυρίας του ΙΟΒΕ. Σημειώνεται πως τους τελευταίους δυο μήνες ο δείκτης οικονομικούς μήνες σημείωνε ανάκαμψη. Την ίδια στιγμή, οι Έλληνες καταναλωτές παραμένουν οι πιο απαισιόδοξοι Ευρωπαίοι για περισσότερο από ένα έτος.

Ads

Η υποχώρηση αυτή του δείκτη οικονομικού κλίματος οφείλεται κυρίως στην επιδείνωση του κλίματος στις Κατασκευές καθώς στους λοιπούς τομείς οι μεταβολές είναι οριακές. Από την άλλη πλευρά βελτιώνεται ελαφρώς η καταναλωτική εμπιστοσύνη, με το σχετικό δείκτη να σημειώνει την υψηλότερη τιμή του τελευταίου επταμήνου. Τα θετικά αποτελέσματα της συνόδου κορυφής της 11ης Μαρτίου και η εξάλειψη του φόβου περί πτώχευσης της χώρας που είχε καλλιεργηθεί φαίνεται να συγκράτησαν την έντονη απαισιοδοξία των Ελλήνων καταναλωτών, τουλάχιστον κατά τον προηγούμενο μήνα.

Όπως επισημαίνει το ΙΟΒΕ, σαφώς ακόμα δεν μπορεί να διαμορφωθεί ουσιαστική αλλαγή τάσης καθώς οι ενδείξεις για σύντομη έξοδο από την κρίση παραμένουν αδύναμες, με αποτέλεσμα την επιφυλακτικότητα των καταναλωτών. Γενικά πάντως το πρώτο τρίμηνο του 2011, το οικονομικό κλίμα παρουσιάζει τάση σταθεροποίησης.

Αναλυτικότερα:

  • στη Βιομηχανία, οι προβλέψεις της παραγωγής περιορίζονται, με το σχετικό δείκτη να παραμένει όμως σε θετικά επίπεδα, ενώ μεγαλύτερη πτώση καταγράφεται στις ήδη πολύ αρνητικές εκτιμήσεις για το τρέχον επίπεδο της ζήτησης και των παραγγελιών. Αντίθετα, οι εκτιμήσεις για τα αποθέματα υποδηλώνουν αποκλιμάκωση.
  • στις Υπηρεσίες, οι αρνητικές εκτιμήσεις για το τρέχον επίπεδο εργασιών, αλλά και την τρέχουσα πορεία της ζήτησης αμβλύνονται, αν και περισσότερο υποχωρούν τον Μάρτιο οι προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη πορεία της ζήτησης.
  • στο Λιανικό Εμπόριο, σημαντική άνοδο καταγράφουν τόσο οι εκτιμήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις, όσο και οι προβλέψεις για την εξέλιξη των πωλήσεων το επόμενο τρίμηνο, οι οποίες αντισταθμίζονται εν μέρει μόνο από τη διόγκωση των αποθεμάτων.
  • στις Κατασκευές, οι εκτιμήσεις για το επίπεδο προγράμματος εργασιών των επιχειρήσεων βελτιώνονται οριακά, όμως αντίθετα οι προβλέψεις για την απασχόληση του τομέα συρρικνώνονται τον Μάρτιο.
  • στην Καταναλωτική Εμπιστοσύνη, οι αρνητικές προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική τους κατάσταση περιορίζονται οριακά, ενώ ελαφρώς μεγαλύτερη είναι η άνοδος στις προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση της χώρας και στην πρόθεση για αποταμίευση στο επόμενο 12μηνο, με τους σχετικούς όμως δείκτες να παραμένουν έντονα αρνητικοί. Σε σχέση με την ανεργία στο επόμενο 12μηνο, οι ιδιαίτερα απαισιόδοξες προβλέψεις των καταναλωτών εμμένουν, παρά τη μικρή διόρθωση. Οι καταναλωτές καταγράφουν θετική μεταβολή 3,5 σχεδόν μονάδων, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις +84,5 μονάδες, παραμένοντας σε πολύ υψηλά επίπεδα. Όσα νοικοκυριά προβλέπουν αισθητή άνοδο της ανεργίας το επόμενο 12μηνο περιορίζονται ελαφρά στο 80% (από 83%), ενώ ένα 3% (από 1%) αναμένει ελαφρά ή αισθητή μείωση. Οι αντίστοιχοι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη μειώνονται ελαφρά στις +5,4 και +19 μονάδες.

Σταθερότητα κλίματος στην ΕΕ, ήπια κάμψη στην Ευρωζώνη

Ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος τον Μάρτιο παραμένει στα επίπεδα του Φεβρουαρίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση, στις 107,4 μονάδες, ενώ περιορίζεται οριακά κατά 0,6 μονάδες στην Ευρωζώνη και διαμορφώνεται στις 107,3 μονάδες. Η μικρή αυτή μείωση προέρχεται από τη σταθεροποίηση του κλίματος στη Βιομηχανία και την υποχώρηση στους υπόλοιπους τομείς και την καταναλωτική εμπιστοσύνη. Στην ΕΕ, η Βιομηχανία και οι Υπηρεσίες παραμένουν σε ανοδική τροχιά, αντισταθμίζοντας τις αρνητικές μεταβολές στους υπόλοιπους τομείς και στους καταναλωτές. Συγκεκριμένα, στη Βιομηχανία, το κλίμα ανακάμπτει κατά 0,6 μονάδες στην ΕΕ, αλλά παραμένει σταθερό στην Ευρωζώνη, με τη διαφορά αυτή μεταξύ των δύο ζωνών να οφείλεται στη βελτίωση του κλίματος στο Ην. Βασίλειο (+3 μονάδες).

Ads

Στις Υπηρεσίες, ο σχετικός δείκτης αυξήθηκε και εδώ οριακά στην ΕΕ (0,6 μονάδες), αλλά μειώθηκε στην Ευρωζώνη (-0,4 μονάδες). Στις Κατασκευές, τόσο στην ΕΕ, όσο και στην Ευρωζώνη, ο δείκτης κλίμα μειώθηκε κατά -1,6 και -0,8 μονάδες αντίστοιχα, αντισταθμίζοντας εν μέρει τη βελτίωση του Φεβρουαρίου, αλλά παραμένοντας σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Πτώση σημειώνεται και στο Λιανικό Εμπόριο, οριακή στην ΕΕ και ήπια στην Ευρωζώνη (-0,3 και -1,3 μονάδες αντίστοιχα) ενώ τέλος, η Καταναλωτική Εμπιστοσύνη επιδεινώνεται και στις δύο ζώνες, κατά -0,4 και -0,6 αντίστοιχα.