Σε κλοιό βρισκόταν μέχρι αργά το απόγευμα της Πέμπτης το λιμάνι της Ν. Μηχανιώνας Θεσσαλονίκης, καθώς Αιγύπτιοι αλιεργάτες το είχαν αποκλείσει από την Τετάρτη το βράδυ στις 8μμ, διαμαρτυρόμενοι για τη δραματική μείωση του εισοδήματός τους. Οι Αιγύπτιοι επέτρεψαν πριν από λίγο στους πλοιοκτήτες να μπουν στα καράβια τους, ενώ αναμένουν εκπρόσωπο του υπουργείου Εργασίας της Αιγύπτου να έρθει αύριο στην Ελλάδα για να αποφασίσουν τις κινήσεις που θα κάνουν στη συνέχεια. Οι πλοιοκτήτες πάντως εξακολουθούν να προειδοποιούν ότι αν μέσα σε τρεις ημέρες οι αλιεργάτες δεν επιστρέψουν στις εργασίες τους, θα τους διώξουν.

Ads

«Αύριο Παρασκευή, εμείς θα σαλπάρουμε κανονικά στις 6 το πρωί», δήλωσε στο ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιοκτητών Μέσης Αλιείας (ΠΕΠΜΑ), Δημήτρης Ταουλτζής. Σύμφωνα με τον κ. Ταουλτζή, στην εκτόνωση της έντασης συνέβαλε και η επικοινωνία την οποία είχε η Ένωση με τον Επιτετραμμένο της Αιγυπτιακής Πρεσβείας στην Αθήνα, τον οποίο διαβεβαίωσε ότι δεν υπάρχουν παρεκκλίσεις από τις συμβάσεις των αλιεργατών και εφαρμόζεται πλήρως η νομοθεσία. Ο κ. Ταουλτζής επεσήμανε ότι η απασχόληση των αλιεργατών αποτελεί σοβαρή πηγή συναλλάγματος για την αιγυπτιακή οικονομία.

Συγκεντρωμένοι στο λιμάνι μέχρι το απόγευμα της Πέμπτης, οι Αιγύπτιοι αλιεργάτες περιφρουρούσαν – μαζί με το ΠΑΜΕ – την απεργία, εμποδίζοντας τα αλιευτικά σκάφη να φύγουν, εξηγεί στο tvxs ο γ.γ του Εργατικού Κέντρου Θεσσαλονίκης και μέλος του ΠΑΜΕ, Σωτήρης Ζαριανόπουλος, που βρισκόταν με τους απεργούς. Λιμενικό και αστυνομία απειλούσαν με επίθεση των ΜΑΤ.

Οι 400 Αιγύπτιοι αλιεργάτες, οι κινητοποιήσεις των οποίων ξεκίνησαν την περασμένη Κυριακή, αποτελούν τη συντριπτική πλειοψηφία των αλιεργατών της Μηχανιώνας. Διαμαρτύρονται για τις συνθήκες δουλειάς και τη δραματική μείωση του εισοδήματός τους, καταγγέλλοντας ότι οι πλοιοκτήτες τους εκμεταλλεύονται και δεν τους αμείβουν κανονικά. Ταυτόχρονα, διεκδικούν καλύτερες αμοιβές, βελτιωμένες συνθήκες εργασίας και κανονική ασφάλιση στο ΙΚΑ αντί στον ΟΓΑ.

Ads

Για αναλγησία από την πλευρά των εργοδοτών κάνει λόγο ο κ. Ζαριανόπουλος. «Όλο το βράδυ είχε γύρω στα 250 άτομα. Ήρθε το λιμενικό και οι κλούβες των ΜΑΤ. Μετά από πίεση δικιά μας έφυγαν αλλά στάθμευσαν λίγο παραπέρα. Έγινε μια συνάντηση του διευθυντή της αστυνομίας, του διευθυντή του λιμενικού, του δημάρχου, των εργατών και εμού και των εργοδοτών. Οι εργοδότες αμετάπειστοι πλήρως. Δεν συμφωνήσαμε σε τίποτα», διευκρινίζει. Συμπληρώνοντας, είπε ότι οι επικεφαλής του λιμενικού και της αστυνομίας, του είπαν πως θα επιτεθούν αν δεν απομακρυνθούν από το λιμάνι.

Σήμερα το μεσημέρι, την ώρα που οι πλοιοκτήτες πραγματοποιούσαν συνέλευση για ν’ αποφασίσουν εάν θα πάνε στο λιμάνι για να «σπάσουν» την απεργία και να μπουν στα αλιευτικά, οι συγκεντρωμένοι αλιεργάτες πραγματοποιούσαν εκλογές για την ανάδειξη διοικητικού συμβουλίου του νεοσύστατου Συλλόγου Αιγυπτίων Αλιεργατών Νέας Μηχανιώνας, που έχει αποσχιστεί από το εργοδοτικό, όπως καταγγέλλουν, σωματείο.

Κι ενώ η διαδικασία της ψηφοφορίας βρισκόταν σε εξέλιξη, ο δήμαρχος Μηχανιώνας, Δημήτρης Μαυρομάτης, συντασσόμενος στο πλευρό των πλοιοκτητών, κατέφθασε στο λιμάνι και αφού συνομίλησε με τους απεργούς και τον Γενικό Γραμματέα του Εργατικού Κέντρου Θεσσαλονίκης, τους ζήτησε να αποχωρήσουν ώστε να καταφέρουν να μπουν οι πλοιοκτήτες στα αλιευτικά. Αρνητική ήταν ωστόσο η απάντηση των συγκεντρωμένων αλιεργατών, οι οποίοι εξέφρασαν το φόβο ότι τα σκάφη θα επιστρέψουν «φορτωμένα» με άλλους εργάτες, σε μια προσπάθεια απεργοσπασίας. Σε απάντηση, ο δήμαρχος είπε ότι θα κατέβει στο λιμάνι μαζί με τους πλοιοκτήτες κι ας μην τους αφήσουν οι απεργοί να περάσουν.

Ωστόσο, παρά το κλίμα έντασης και την προσπάθεια εκφοβισμού, οι απεργοί όχι μόνο δεν έφυγαν από το λιμάνι, αλλά συνέχισαν την ψηφοφορία, εκλέγοντας τελικά πενταμελές Δ.Σ. Η ανάδειξη Δ.Σ. κρίνεται ως ιδιαίτερα σημαντική κατάκτηση για τους ίδιους καθώς θέλουν να έχουν δικό τους αντιπρόσωπο για να ελέγχει το ύψος της αμοιβής τους.

Οι απεργοί καταγγέλλουν ότι οι πλοιοκτήτες τους εκμεταλλεύονται, καθώς δεν τους αμείβουν κανονικά. Όπως εξηγεί ο κ. Ζαριανόπουλος, αυτό δεν οφείλεται στην μείωση της «ψαριάς», αλλά σε κοροϊδία από την πλευρά των εργοδοτών. Πιο συγκεκριμένα αναφέρει:

«Αυτοί πληρώνονται με το μερτικό που λέμε, όχι με μισθό. Είναι περίπου 5 άτομα σε κάθε καράβι, το καράβι ψαρεύει, πηγαίνει τα πουλάει, από την είσπραξη αφαιρούνται τα έξοδα (πετρέλαιο κτλ), κι ότι απομείνει μοιράζεται κατά το ήμισυ στους εργοδότες και στους εργάτες. Κι ενώ είχαν σταθερά ένα μέσο εισόδημα 1.200-1.300 ευρώ, τους τελευταίους μήνες τους πηγαίνουν στα 300».

Αυτό ωστόσο, δεν οφείλεται σε μείωση της «ψαριάς», επισημαίνει ο κ. Ζαριανόπουλος, που συνεχίζει λέγοντας ότι «δεν έχει μειωθεί η ψαριά. Αυτά είναι ψέματα. Απλώς παλιότερα τους έδειχναν τα παραστατικά, πόσο πουλήθηκε, πόσο κάνει το πετρέλαιο κ.τ.λ. και μπορούσαν να ελέγξουν τι παίρνουν όλοι οι αλιεργάτες. Τώρα, αυτό το ανέθεσαν στον πρόεδρο ενός σωματείου αλιεργατών, Έλληνα, ο οποίος δεν έχει πατήσει ποτέ και τους κοροϊδεύει. Δεν τους δίνει κανένα τιμολόγιο. Τους δίνει 200 ευρώ, 300 ευρώ και τους λέει ‘αυτά είναι για σας’», καταλήγει.

Δείτε επίσης: Αιγύπτιοι αλιεργάτες της Μηχανιώνας προς πλοιοκτήτες: Δεν αντέχουμε άλλο!

Ανταπόκριση από τη Θεσσαλονίκη: Αρίστος Αναγνώστου
Κείμενο: Αμαλία Αλτίνου