Σε πηγή μιας νέας αντιπαράθεσης μεταξύ του υπουργείου Παιδείας και της συνδικαλιστικής ηγεσίας των εκπαιδευτικών τείνει να εξελιχθεί η πρόβλεψη για «το υποχρεωτικό ωράριο δασκάλων και καθηγητών», όπως αυτή περιλαμβάνεται στο πολυνομοσχέδιο που βρίσκεται υπό συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής.

Ads

Πιο συγκεκριμένα, η επίμαχη νομοθετική ρύθμιση προβλέπει την υποχρεωτική παρουσία των εκπαιδευτικών στα σχολεία για 6 ώρες την ημέρα, ακόμη κι αν έχουν ολοκληρώσει τα διδακτικά τους καθήκοντα. Σκοπός, όπως αναφέρεται στην προτεινόμενη διάταξη, είναι να προσφέρουν κι άλλες υπηρεσίες, όπως η επίβλεψη των σχολικών γευμάτων, η συμμετοχή στην προετοιμασία και στην πραγματοποίηση εορταστικών, αθλητικών και πολιτιστικών εκδηλώσεων, η εκτέλεση διοικητικών εργασιών ή ακόμη και η διόρθωση εργασιών και διαγωνισμάτων. Πρόκειται για τροποποίηση του νόμου 1566 του 1985, ο οποίος προβλέπει την 6ωρη παρουσία του καθηγητή στο σχολείο. «Το υποχρεωτικό ωράριο ισχύει εδώ και 33 χρόνια απλά δεν εφαρμόζεται. Με τη νέα διάταξη απαριθμούνται απλά οι αρμοδιότητες», αναφέρουν από το υπουργείο. 

«Τιμωρητική διάταξη, κερκόπορτα για μελλοντική αύξηση των ωρών διδασκαλίας»

Αξίζει να σημειωθεί πως οι αλλαγές στο ωράριο των εκπαιδευτικών ήταν μεταξύ των βασικών αιτημάτων των εκπροσώπων των δανειστών, στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων για την τρίτη αξιολόγηση, με κάποιους εξ αυτών μάλιστα να πηγαίνουν ένα βήμα παρακάτω ζητώντας την αύξηση των ωρών διδασκαλίας ακόμη και στις 30 εβδομαδιαίως, τη στιγμή που  σήμερα στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση το ωράριο κυμαίνεται από 18 έως 24 ώρες.

Ads

Αυτός φαίνεται πως είναι κι ο βασικός φόβος της συνδικαλιστικής ηγεσίας των καθηγητών, καθώς όπως δηλώνει μιλώντας στο Τvxs ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ, Νίκος Παπαχρήστος: «Θεωρούμε πως είναι η κερκόπορτα για την μελλοντική αύξηση των διδακτικών ωρών. Θέλουν να μας κάνουν ουσιαστικά να συνηθίσουμε να μένουμε στους χώρους του σχολείου ακόμη κι αν δεν έχουμε διδακτική δουλειά να κάνουμε για να έρθει κάποια στιγμή να πει ο υπουργός “κάθεστε που κάθεστε δεν κάνετε παραπάνω ώρες μάθημα;”. Πρόκειται για μια διάταξη έξυπνα διατυπωμένη, προκειμένου να φαίνεται πως το υπουργείο δεν αλλάζει τίποτα σε σχέση με το παρελθόν. Στην ουσία όμως η εν λόγω διατύπωση έχει ως στόχο να μας αναγκάζει να μένουμε στο σχολείο ακόμη κι αν δεν έχουμε δουλειά». Ο κ. Παπαχρήστος θεωρεί πως η εν λόγω ρύθμιση «όχι μόνο δεν έχει κανένα οικονομικό όφελος για την κυβέρνηση, αλλά είναι τιμωρητική για τους εκπαιδευτικούς, καθώς δεν υπολογίζει τις ώρες προετοιμασίας που αφιερώνουν το απόγευμα, για τις οποίος εδώ και χρόνια δε λαμβάνουμε κάποιο επίδομα».

Την ίδια στιγμή, απορρίπτει τους ισχυρισμούς πως με αυτό τον τρόπο θα γίνεται πιο εύκολα η δουλειά των εκπαιδευτικών: «Στα σχολεία υπάρχουν πολύ περιορισμένοι χώροι για τους εκπαιδευτικούς. Πιο συγκεκριμένα, για 25 εκπαιδευτικούς αναλογούν περίπου 10 γραφεία. Αντιλαμβάνεται ο καθένας ότι όχι απλά δεν μπορούν να κάνουν δουλειά, αλλά δεν μπορούν ούτε να σταθούν καλά-καλά. Όλα αυτά δεν έχουν καμιά απολύτως σχέση με τα ευρωπαϊκά πρότυπα που φέρνουν διάφοροι ως παράδειγμα». Ο κ. Παπαχρήστος καταλήγει λέγοντας ότι «σε καμιά περίπτωση οι εκπαιδευτικοί δεν αντιτιθέμεθα στην παρουσία μας στα σχολεία πέραν των διδακτικών ωρών, ιδιαίτερα όταν έχουμε κι άλλες εργασίες να διεκπεραιώσουμε. Σε τιμωρητικές όμως διατάξεις, όπως αυτή, θα βρεθούμε απέναντι».

«Καμιά ουσιαστική αλλαγή, προσχηματικές οι αντιδράσεις»

Πηγές του υπουργείου Παιδείας, μιλώντας στο Tvxs.gr, κάνουν λόγο για «προσχηματικές αντιδράσεις», επισημαίνοντας πως «στην πραγματικότητα τίποτα δεν αλλάζει, καθώς πρόκειται ουσιαστικά για μια επαναδιατύπωση του νόμου 1566/1985, με μόνη διαφορά ότι πλέον απαριθμούνται οι αρμοδιότητες. Άλλωστε, το υποχρεωτικό ωράριο ισχύει για τους εκπαιδευτικούς εδώ και 33 χρόνια, άσχετο που δεν έχει εφαρμοστεί μέχρι σήμερα». Οι ίδιες πηγές τονίζουν πως σε καμιά περίπτωση δεν προβλέπεται η καταγραφή παρουσιών, προκειμένου να διαπιστωθεί κατά πόσο θα εφαρμοστεί στην πράξη η νέα αυτή διάταξη.

Το υπουργείο Παιδείας σημειώνει πως «η τροποποιούμενη διάταξη απαριθμεί τις υπηρεσίες που συνδέονται με το γενικότερο εκπαιδευτικό έργο για την εκτέλεση των οποίων οι εκπαιδευτικοί παραμένουν υποχρεωτικά στο σχολείο τις εργάσιμες ημέρες και ώρες, πέρα από τις ώρες διδασκαλίας». Επιπλέον, όπως αναφέρει, «προκειμένου να δοθεί τέλος στο μικροπολιτικό παιχνίδι που ορισμένοι επιθυμούν να παίξουν στις πλάτες της εκπαιδευτικής κοινότητας και να παρουσιάσουν ως δυσμενή εξέλιξη μια γνωστή σε όλους τους εκπαιδευτικούς συνθήκη», δημοσιοποιεί τόσο τη σχετική παράγραφο που τροποποιείται, όσο και την προτεινόμενη διάταξη:

Παρ. 8 του άρθρου 13 του ν. 1566/1985 (Α΄ 167) που τροποποιείται
«Όλοι οι εκπαιδευτικοί των σχολείων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης παραμένουν υποχρεωτικά στο σχολείο τους στις εργάσιμες ημέρες, πέρα από τις ώρες διδασκαλίας, για την προσφορά και άλλων υπηρεσιών που συνδέονται με το γενικότερο εκπαιδευτικό έργο, όπως συμμετοχή σε γιορταστικές, αθλητικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις, ενημέρωση των γονέων και κηδεμόνων, τήρηση βιβλίων του σχολείου και εκτέλεση διοικητικών εργασιών. Κάθε εκπαιδευτικός παραμένει υποχρεωτικά στο σχολείο, τις εργάσιμες ημέρες πέρα από τις ώρες διδασκαλίας, για την εκτέλεση συγκεκριμένου έργου που του έχει ανατεθεί από τα όργανα διοίκησης του σχολείου όχι όμως πέρα από έξι (6) ώρες την ημέρα ή 30 ώρες την εβδομάδα, με την επιφύλαξη της παρ. 2 της περιπτ. ΣΤ του άρθ. 11. Από τις πρόσθετες αυτές υπηρεσίες απαλλάσσονται οι μητέρες παιδιών μέχρι δύο ετών. Τα δύο τελευταία εδ., της προηγούμενης παρ., εφαρμόζονται ανάλογα και για τους δασκάλους.»

Η προτεινόμενη διάταξη
Η παρ. 8 του άρθρου 13 του ν. 1566/1985 (Α΄ 167) αντικαθίσταται ως εξής: «8. Oι εκπαιδευτικοί των σχολείων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης παραμένουν υποχρεωτικά στο σχολείο τους στις εργάσιμες ημέρες, πέρα από τις ώρες διδασκαλίας, όχι όμως πέρα από έξι (6) ώρες την ημέρα ή 30 ώρες την εβδομάδα και με την επιφύλαξη της παρ. 2 του Κεφ. ΣΤ του άρθρου 11, για την προσφορά και άλλων υπηρεσιών  που ανατίθενται από τα όργανα διοίκησης του σχολείου και συνδέονται με το γενικότερο εκπαιδευτικό έργο, όπως η προετοιμασία του εποπτικού εκπαιδευτικού υλικού και των εργαστηριακών ασκήσεων, η διόρθωση εργασιών και διαγωνισμάτων, η καταχώρηση- ενημέρωση της αξιολόγησης των μαθητών, η συμμετοχή στην προετοιμασία και την πραγματοποίηση εορταστικών, αθλητικών και πολιτιστικών εκδηλώσεων, ο προγραμματισμός και η αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου, η επικοινωνία με δομές υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου, η συνεργασία με εκπαιδευτικούς που διδάσκουν στο ίδιο τμήμα ή που διδάσκουν τα ίδια γνωστικά αντικείμενα, οι παιδαγωγικές συναντήσεις για την κατάρτιση ομαδικών ή εξατομικευμένων προγραμμάτων υποστήριξης συγκεκριμένων μαθητικών ομάδων ή μαθητών, η επίβλεψη σχολικών γευμάτων, η ενημέρωση των γονέων και κηδεμόνων, η τήρηση βιβλίων του σχολείου και η εκτέλεση διοικητικών εργασιών. Με την επιφύλαξη της περίπτ. α΄ της παρ. 2 του άρθρου 53 του ν. 2721/1999 (Α΄ 112), από τις πρόσθετες αυτές υπηρεσίες απαλλάσσεται ο γονέας παιδιού μέχρι δύο ετών.»