Οι ρυθμιστικές αρχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατηγόρησαν τη Δευτέρα την εταιρεία κοινωνικής δικτύωσης Meta Platforms ότι παραβιάζει τους νέους κανόνες ψηφιακού ανταγωνισμού του μπλοκ, αναγκάζοντας τους χρήστες του Facebook και του Instagram να επιλέξουν μεταξύ να δουν διαφημίσεις ή να πληρώσουν για να τις αποφύγουν.

Ads

Η Meta άρχισε να δίνει στους Ευρωπαίους χρήστες τη δυνατότητα τον Νοέμβριο να πληρώνουν για εκδόσεις του Facebook και του Instagram χωρίς διαφημίσεις ως τρόπο συμμόρφωσης με τους αυστηρούς κανόνες απορρήτου δεδομένων της Ευρώπης.

Οι χρήστες πληρώνουν τουλάχιστον 10 ευρώ τον μήνα για να μην στοχοποιούνται από διαφημίσεις που βασίζονται στα προσωπικά τους δεδομένα. Ο αμερικανικός τεχνολογικός γίγαντας έδωσε την επιλογή αφού το ανώτατο δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης έκρινε ότι η Meta πρέπει πρώτα να λάβει συγκατάθεση πριν εμφανίσει διαφημίσεις στους χρήστες, σε μια απόφαση που απειλούσε το επιχειρηματικό μοντέλο της προσαρμογής διαφημίσεων με βάση τα ενδιαφέροντα των μεμονωμένων χρηστών στο διαδίκτυο και την ψηφιακή δραστηριότητα.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είπε ότι τα προκαταρκτικά ευρήματα της έρευνάς της δείχνουν ότι το μοντέλο διαφήμισης «πληρωμή ή συναίνεση» της Meta παραβίαζε τον Νόμο για τις Ψηφιακές Αγορές του μπλοκ των 27 εθνών.

Ads

Το μοντέλο της Meta δεν επιτρέπει στους χρήστες να ασκήσουν το δικαίωμα της «ελεύθερης συναίνεσης» να επιτρέπουν τα προσωπικά τους δεδομένα από τις διάφορες υπηρεσίες της, συμπεριλαμβανομένων των Facebook, Instagram, Marketplace, WhatsApp και Messenger, να συνδυαστούν για τη στόχευση με εξατομικευμένες διαδικτυακές διαφημίσεις.

Το μοντέλο της Meta επίσης δεν δίνει στους χρήστες την επιλογή μιας υπηρεσίας που είναι λιγότερο εξατομικευμένη αλλά εξακολουθεί να είναι ισοδύναμη με τα κοινωνικά της δίκτυα, είπε.

«Η συνδρομή για να μην βλέπεις διαφημίσεις ακολουθεί τις οδηγίες του ανώτατου δικαστηρίου στην Ευρώπη και συμμορφώνεται με το DMA», ανέφερε η Meta σε δήλωση. «Ανυπομονούμε για περαιτέρω εποικοδομητικό διάλογο με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να ολοκληρωθεί αυτή η έρευνα».

Η επιτροπή είχε ξεκινήσει την έρευνά της λίγο μετά την έναρξη ισχύος του εγχειριδίου κανόνων, γνωστό και ως DMA, τον περασμένο Μάρτιο.

Ένας από τους στόχους του DMA είναι να χαλιναγωγήσει τη δύναμη των εταιρειών Big Tech που έχουν συλλέξει τεράστιες ποσότητες προσωπικών δεδομένων για τους χρήστες τους, δίνοντάς τους ένα πλεονέκτημα έναντι των αντιπάλων που ανταγωνίζονται σε διαδικτυακές διαφημίσεις ή υπηρεσίες μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

«Το DMA είναι εκεί για να δώσει στους χρήστες τη δυνατότητα να αποφασίσουν πώς χρησιμοποιούνται τα δεδομένα τους και να διασφαλίσει ότι οι καινοτόμες εταιρείες μπορούν να ανταγωνιστούν επί ίσοις όροις με τους τεχνολογικούς γίγαντες όσον αφορά την πρόσβαση στα δεδομένα», δήλωσε ο Ευρωπαίος Επίτροπος Τιερί Μπρετόν, ο οποίος επιβλέπει την ψηφιακή πολιτική του μπλοκ.

Η Meta έχει τώρα την ευκαιρία να απαντήσει στην επιτροπή, η οποία πρέπει να ολοκληρώσει την έρευνά της έως τον Μάρτιο του 2025. Η εταιρεία ενδέχεται να αντιμετωπίσει πρόστιμα ύψους 10% των ετήσιων παγκόσμιων εσόδων της, τα οποία θα μπορούσαν να ανέλθουν σε δισεκατομμύρια ευρώ.