Με το δικό του τρόπο ασκεί κριτική στην υπουργό Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, ο Ευκλείδης Τσακαλώτος, με αφορμή τις εξαγγελίες της για το μάθημα της ιστορίας που όπως είπε θα πρέπει να απολέσει τον κοινωνιολογικό του χαρακτήρα και να αναπτύσσει την εθνική συνείδηση. 

Ads

«Η κ. Νίκη Κεραμέως επαναφέρει την εθνική συνείδηση, και αποτάσσει τις κοινωνικές αναφορές, ως βασικό μέλημα της ιστορίας. Δεν το λες και φιλελεύθερο, δεν το λες και προοδευτικό, δεν το λες και βαθιά ριζωμένο στο πλάι του Ευρωπαϊκού πολιτισμού», αναφέρει σε σχόλιό του ο Ευκλείδης Τσακαλώτος που μεταξύ άλλων δεσμεύει να κάνει δώρο στην υπουργό Παιδείας το βιβλίο «1066 and All That». 

Το σχόλιο του Ευκλείδη Τσακαλώτου

«Νίκη Κεραμέως: Κάνει τον αγώνα για διαφωτισμό επίκαιρο ξανά.

Ads

Το 1930 (!) οι Sellar and Yeatman γράψανε μια εναλλακτική χιουμοριστική ιστορία της Αγγλίας για να διακωμωδήσουν τον τρόπο διδασκαλίας της ιστορίας στην Αγγλία ο οποίος ήταν εργαλειακος με σκοπό την οικοδόμηση της εθνικής συνείδησης των Άγγλων.

Είχε, όπως γράφουνε, 103 καλά πράγματα, 2 γνήσιες ημερομηνίες και 5 κακούς βασιλιάδες. Ο πιο κακός βασιλιάς ήταν βέβαια ο Ιωάννης, ο αδερφός του καλού Ριχάρδου του Λεοντόκαρδου, γνωστός στην Ελλάδα ως εχθρός του Ρομπέν των Δασών – μαζί φυσικά με τον (επίσης κακό) Σερίφη του Nottingham -.

40 χρόνια μετά, στο σχολείο μου στο Λονδίνο, «the bad king John theory of history» ήταν αντικείμενο χλευασμού για τους καθηγητές της ιστορίας.

Δηλαδή η άποψη ότι η ιστορία είναι μόνο στο επίπεδο βασιλιάδων, πρωθυπουργών και, γενικότερα, μεγάλων ανδρών (πάντα άνδρες βεβαίως βεβαίως), χωρίς κοινωνικές αναφορές, ιδεολογίες, αντιπαραθέσεις συμφερόντων κλπ.

90 χρόνια μετά η κ.Νίκη Κεραμέως επαναφέρει την εθνική συνείδηση, και αποτάσσει τις κοινωνικές αναφορές, ως βασικό μέλημα της ιστορίας. Δεν το λες και φιλελεύθερο, δεν το λες και προοδευτικό, δεν το λες και βαθιά ριζωμένο στο πλάι του Ευρωπαϊκού πολιτισμού.

Δεσμεύομαι να της χαρίσω το «1066 and All That» στην γιορτή της».