Δώδεκα χρόνια αγωνίζονται οι αδιόριστοι του ΑΣΕΠ του ’98 για μία θέση στο Ελληνικό Δημόσιο. Οι επιλαχόντες του διαγωνισμού εδώ και δώδεκα χρόνια υποβάλλουν ενστάσεις, έχουν πάει στα διοικητικά εργαστήρια και έχουν φτάσει μέχρι το Συμβούλιο της επικρατείας προκειμένου να διεκδικήσουν αυτό που δεν κατάφεραν να πάρουν μέσω των αξιοκρατικών διαδικασιών της ανεξάρτητης αρχής του ΑΣΕΠ.

Ads

Εκτός από τις νομικές διεκδικήσεις προχώρησαν σε κινητοποιήσεις. Έμειναν εννέα ολόκληρους μήνες σε σκηνές στη Βασιλίσσης Σοφίας έξω από το υπουργείο Εσωτερικών, διαμαρτυρήθηκαν έξω από το σπίτι του πρώην πρωθυπουργού, Κώστα Καραμανλή στο Μουσείο Μπενάκη και στο Ραδιομέγαρο της ΕΡΤ.

Τον Φεβρουάριο του 1998, υπό τον ΑΣΕΠ πραγματοποιήθηκε ο δεύτερος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός, με 120.000 υποψήφιους. Στις εξετάσεις προσήλθαν 50.000. Από αυτούς τη βάση έπιασαν 12.929 υποψήφιοι, ωστόσο οι θέσεις απορρόφησης είναι μόλις 2.353.

Στις εν λόγω εξετάσεις οι υποψήφιοι χωρίστηκαν σε δύο κατηγορίες, τους απόφοιτους του Γενικού Λυκείου και τους απόφοιτους του Τεχνικού Λυκείου, με ποσόστωση 50% για την κάθε κατηγορία. Ωστόσο οι απόφοιτοι του Τεχνικού Λυκείου, ήταν πολύ λιγότεροι από αυτούς του Γενικού. Ως αποτέλεσμα απόφοιτοι του Τεχνικού Λυκείου διορίστηκαν με 442 μόρια στη Νομαρχία Αθήνας, ενώ η βάση ήταν 440 και την ίδια ώρα απόφοιτοι του Γενικού Λυκείου έμεναν εκτός με βαθμολογίες που άγγιζαν ακόμη και τα 600 μόρια, σύμφωνα με στοιχεία της «Ελευθεροτυπίας».

Ads

Ο διαγωνισμός αυτός διεπόταν κι από μία ακόμη πρωτοτυπία. Οι υποψήφιοι μπορούσαν να επιλέξουν μία μόνο Νομαρχία και δέκα μόνο φορείς σε αυτήν. Με τον τρόπο αυτό προέκυψαν τεράστιες διαφορές βαθμολογίας για το διορισμό σε φορείς διαφορετικών νομαρχιών.

Αποτέλεσμα των παραπάνω αστοχιών ήταν να μείνουν εκτός χιλιάδες υποψήφιοι που είχαν υψηλότερη βαθμολογία από αυτούς που διορίστηκαν. Δώδεκα χρόνια μετά, χιλιάδες επιλαχόντες του διαγωνισμού παραμένουν εκτός των διοικητικών υπηρεσιών του δημοσίου. Επί της τότε κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, βουλευτές της ΝΔ συνυπέγραφαν κείμενα διαμαρτυρίας και συμπαράστασης για τους επιλαχόντες του διαγωνισμού. Όταν το 2004 η ΝΔ ήρθε στην κυβέρνηση και καθ’ όλη τη διάρκεια της θητείας της, τίποτα δεν άλλαξε για τους ανθρώπους αυτούς.

Το 2004, με την απόφαση 2396, η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας έκρινε ότι η ποσόστωση μεταξύ Τεχνικού και Γενικού Λυκείου, όπως και η επιλογή μιας μόνο νομαρχίας αντίκεινται στις συνταγματικές αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας και για τον λόγο αυτό είναι ανίσχυρες. Μετά από πλήθος κινητοποιήσεων, επί ΝΔ, θεσπίστηκε μία ρύθμιση με την οποία άνοιξαν θέσεις για τους επιλαχόντες του διαγωνισμού εκείνου. Από τους 5.102 που κατέθεσαν εξ’ αρχής αίτηση, τελικά διορίστηκαν 502. Όσοι έμειναν εκτός περιμένουν ακόμη.

Χρυσές δουλειές κάνουν τα φροντιστήρια προετοιμασίας για τον ΑΣΕΠ
Την ίδια ώρα τα εξειδικευμένα στους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ φροντιστήρια κάνουν χρυσές δουλειές. Ο ετήσιος τζίρος τους ξεπερνά τα 125 εκατομμύρια ευρώ αν και ο νόμος απαγορεύει τη βοήθεια στους υποψήφιους αυτών των διαγωνισμών. Μάλιστα ο τζίρος τους αναμένεται να διπλασιαστεί τα επόμενα χρόνια. Η ανάθεση του συνόλου των προσλήψεων μετά την αναδιάρθρωση της ανεξάρτητης αρχής του ΑΣΕΠ κατά πάσα δυνατότητα θα σημάνει περισσότερες εγγραφές στα φροντιστήρια και συνεπώς περισσότερα κέρδη.

«Eίναι γεγονός ότι θα αυξηθεί η πελατεία μας. Aπό τη στιγμή που όλες οι προσλήψεις θα περνούν από το AΣEΠ, θα υπάρξει τουλάχιστον διπλασιασμός των γραπτών διαγωνισμών. O τεράστιος όγκος της εξεταστέας ύλης και το γεγονός ότι οι γνώσεις που παίρνουν τα παιδιά, στα πανεπιστήμια έχουν ξεπεραστεί από τα πράγματα τα οδηγεί μαζικά στα φροντιστήρια», δηλώνει στο «Έθνος της Kυριακής» ο Tρύφων Xατζής, ιδιοκτήτης ενός ειδικού κέντρου προετοιμασίας υποψηφίων, στην οδό Σόλωνος.

Οι μαθητές στα φροντιστήρια αυτά ανήκουν σε κάθε ηλικία και κοινωνική τάξη, από φοιτητές μέχρι εργαζόμενους, πολλοί είναι εκείνοι που επιζητούν μία θέση στο δημόσιο και είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν έως και 7.000 ευρώ για να το καταφέρουν. Τα φροντιστήρια εξάλλου εκτός της προετοιμασίας για τους διαγωνισμούς, συγκροτούν σε μεγάλο βαθμό την ύλη που είναι δύσκολα προσδιορίσιμη από τους διαγωνιζόμενους που τις περισσότερες φορές δεν ξέρουν τι να διαβάσουν.