Με την εξέταση του πραγματογνώμονα Δημήτρη Λιότσιου συνεχίστηκε η δίκη για την πολύνεκρη φωτιά στο Μάτι, τον Ιούλιο του 2018, ενώπιον του Τριμελούς Πλημμελειοδικείου Αθηνών.

Ads

Κατά τη σημερινή 13η δικάσιμο, ερωτήσεις στον μάρτυρα υπέβαλε ο πρώην διοικητής του Ενιαίου Συντονιστικού Κέντρου (ΕΣΚΕ) και κατηγορούμενος στην υπόθεση, Ιωάννης Φωστιέρης, ο οποίος δεν εκπροσωπείται από δικηγόρο. 

Ο κ. Λιότσος θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους μάρτυρες στη δίκη, δεδομένου ότι ως ανεξάρτητος πραγματογνώμονας-πυραγός είχε οριστεί από την Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών να διερευνήσει τις συνθήκες εκδήλωσης και εξάπλωσης της φωτιάς που κόστισε τη ζωή σε 104 ανθρώπους.

«Ο πρώτος επικεφαλής της φωτιάς ενημέρωσε άμεσα το ΕΣΚΕ για την πορεία και επικινδυνότητας της φωτιάς και μέσω τηλεφωνημάτων και μέσω ασυρμάτου. Όλοι ήταν ενήμεροι για τα πάντα και αποδεικνύεται και από έγγραφα» ανέφερε ο πραγματογνώμονας και συμπλήρωσε απαντώντας σε ερωτήσεις του Ιωάννη Φωστιέρη πως «από τις 16:41 έως 18:05 για μιάμιση ώρα περίπου, η φωτιά διανύει μία απόσταση 2,5 χιλιομέτρων. Μετά αφού διέσχισε η φωτιά τη λεωφόρο Μαραθώνος έγινε πιο δύσκολη η κατάσβεση της».

Ads

Ερωτήσεις δέχτηκε ο μάρτυρας σχετικά με το εάν τα αυθαίρετα κτίσματα και τα πολεοδομικά προβλήματα στην περιοχή εμπόδισαν το έργο της Πυροσβεστικής και δυσκόλεψαν τους πολίτες κατά τη διαφυγή τους.

«Μόνο δύσκολο σημείο είναι η περιοχή στο Κόκκινο Λιμανάκι. Όλη η άλλη περιοχή είναι ευθεία, υπάρχουν προσβάσεις και δρόμοι. Δεν έχει κάποιο ιδιαίτερο πολεοδομικό πρόβλημα η περιοχή, δρόμοι υπάρχουν, επιμήκη οικόπεδα, προσβάσεις. Αν το λέμε για αυτό για το Μάτι, για την Κινέτα τι να πούμε; Και παρ’ όλα αυτά στη Κινέτα δεν έγινε τίποτα. Υπήρχε το αναγκαίο δίκτυο διαφυγής και ο χρόνος για την απομάκρυνση των κατοίκων» είπε.

Μάλιστα, σε μια στιγμή έντονης φόρτισης ο πραγματογνώμονας ανέφερε:

«Πολλοί συνάδελφοι μας έχουν θυσιαστεί για αυτό τον σκοπό. Δεν υπάρχει πουθενά γραμμένο ότι δεν κάνουμε κάτι. Πόσοι συνάδελφοι μας έχουν χαθεί για να σώσουν μία ζωή; Το μνημείο πεσόντων είναι γεμάτο. Προσβάλλουμε αυτούς όταν λέμε ότι δε γινόταν κάτι».

Η επίμαχη εναέρια επιτήρηση

«Βροχή» ερωτήσεων δέχτηκε ο μάρτυρας για το ζήτημα της εναέριας επιτήρησης, που στη συγκεκριμένη περίπτωση πραγματοποιήθηκε από ιδιωκτικά αεροσκάφη και με καθυστέρηση.

Δ. Λιότσιος: Προσπάθησε κάποιος και δεν επιτήρησε; Ή απέτυχε στην προσπάθεια;

Ι. Φωστιέρης: Τα αεροσκάφη είναι για καταστολή και όχι για επιτήρηση.

Δ. Λιότσιος: Το Σχέδιο Δασών λέει άλλα.

Ι. Φωστιέρης: Το Σχέδιο Δασών που έχετε συνυπογράψει αναφέρεται για την Αττική, λέτε για Αττική ή όλη την Ελλάδα;

Δ. Λιότσιος: Για Αττική.

Ι. Φωστιέρης: Έχουμε τρία εναέρια μέσα.

Δ. Λιότσιος: Γιατί λέτε για τρία μέσα; Έχουμε τόσα που θα μπορούσαν να έχουν χρησιμοποιηθεί για επιτήρηση.

Πρόεδρος: Εσείς λέτε ότι ένα από τα ελικόπτερα (πχ καναντερ) θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για επιτήρηση;

Δ. Λιότσιος: Σωστά.

Ι. Φωστιέρης: Αυτό είναι λάθος.

Δ. Λιότσιος: Εντάξει, θα αξιολογηθεί από το δικαστήριο αυτό.

Ι. Φωστιέρης: Με τα δεδομένα του κ. Λιότσιου έχουμε φύγει εκτός πραγματικότητας. Έχουμε μία φωτιά και μας διέπουν κανόνες και νόμοι. Δεν κάνουμε ό,τι θέλουμε.

Δ. Λιότσιος: Παντού υπάρχουν νόμοι. Αλλά κάποια πράγματα γίνονται καθ´ υπέρβαση.

Ι. Φωστιέρης: Τα εναέρια μέσα δεν είναι μοτοσυκλέτες. Αμερικανική ταινία το έχουμε κάνει το ένδικο συμβάν. Απαιτούνται 45- 55 λεπτά για επανεξυπηρέτηση και 20 λεπτά προκειμένου να δοθεί εντολή για να σηκωθεί.

Δ. Λιότσιος: Υπήρχαν επιλογές για μεταστάθμευση ελικοπτέρων εκτός Αττικής.

Ι. Φωστιέρης: Να πείτε σε ποια αεροδρόμια μπορούμε να πάμε τα εναέρια μέσα εκτός Αττικής;

Δ. Λιότσιος: Σκύρος, Ανδραβίδα, όπου υπήρχε εκείνη την ημέρα βαθμός επικινδυνότητας 2.