Την αγωνία των μαθητών και των οικογενειών τους για την επαγγελματική τους αποκατάσταση, υπό τη σκιά της οικονομικής κρίσης, αποτυπώνουν τα αποτελέσματα των φετινών πανελλαδικών. Οι υποψήφιοι στράφηκαν σε «σίγουρες» σχολές, που υπόσχονται περισσότερες πιθανότητες εύρεσης εργασίας και βρίσκονται κοντά στην έδρα κατοικίας τους. Εντυπωσιακό στοιχείο των φετινών πανελλαδικών αποτελεί και η διακύμανση των βαθμών εισόδου σε ΑΕΙ και ΤΕΙ: η κατάργηση της βάσης του 10 έδωσε τη δυνατότητα σε υποψηφίους να εισέλθουν σε ΑΕΙ με βαθμό 5,1 και σε ΤΕΙ με… 0,9! Η υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου υποστήριξε την επιλογή της κατάργησης της βάσης του 10, προαναγγέλλοντας, ωστόσο, αλλαγές του εξεταστικού συστήματος.

Ads

Η κ. Διαμαντοπούλου επανήλθε και σήμερα στο θέμα, μιλώντας σε πρωινή εκπομπή του Mega, ξεκαθαρίζοντας πως «δεν υπάρχει καμία σκέψη επαναφοράς του “10” για την εισαγωγή σε ΑΕΙ και ΤΕΙ». Σύμφωνα με την ίδια, το μέτρο ήταν αποσπασματικό και ουδέποτε οδήγησε σε αναβάθμιση της Παιδείας.

«Ακόμα και την εποχή που ίσχυε η βάση του “10”, χιλιάδες θέσεις έμεναν κενές, ενώ μέχρι και πολύ πρόσφατα άνοιγαν νέα τμήματα και ΤΕΙ σε πολλές περιοχές της χώρας» υπογράμμισε η υπουργός, ενώ σχολιάζοντας το γεγονός ότι υποψήφιοι μπήκαν σε σχολές ακόμα και με βαθμό 0,9, απάντησε ότι «στα Πανεπιστήμια οι υποψήφιοι μπαίνουν με το βαθμό του Απολυτηρίου τους».

Αναφερόμενη στην προώθηση «θεμελιωδών» αλλαγών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται οι αλλαγές στα προγράμματα σπουδών και την αξιολόγηση, αλλά κυρίως τον «Καλλικράτη» στην Παιδεία με αλλαγές, συγχωνεύσεις ΤΕΙ ή και κλείσιμο Πανεπιστημιακών Σχολών, δήλωσε αποφασισμένη να προχωρήσει με «σωφροσύνη και τόλμη», ανεξάρτητα από το πολιτικό κόστος.

Ads

Από την πλευρά του, ο υφυπουργός Παιδείας, απαντώντας σε ερώτηση της εφημερίδας «Καθημερινή» χαρακτήρισε «στρουθοκαμηλισμό» την όλη συζήτηση γύρω από τη βάση του «10». «Αποτελεί την επιφανειακή αντιμετώπιση του βαθύτερου ζητήματος του ποιά θέλουμε να είναι η φυσιογνωμία του πανεπιστημίου: μαζική και ανοιχτή, ή επιλεκτική και περιορισμένη; Επί 30 χρόνια, η σταθερή επιλογή είναι η πρώτη, και βάσει αυτής ιδρύονταν τμήματα, προσλαμβάνονταν καθηγητές και εδημιουργούντο θέσεις για φοιτητές. Είναι λοιπόν φυσικό ότι, από ένα σημείο και μετά, οι διαρκώς αυξανόμενες θέσεις δεν θα μπορούσαν να γεμίζουν με “αριστούχους”» υπογραμμίζει.

Και η υφυπουργός Παιδείας Εύη Χριστοφιλοπούλου δήλωσε στην τηλεόραση του Σκάι πως η βάση του «10» καταργήθηκε και οι αλλαγές στην Παιδεία είναι η βασική πολιτική του υπουργείου στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Στις αλλαγές που μελετώνται από το υπουργείο Παιδείας, περιλαμβάνονται η θέσπιση ελεύθερης πρόσβασης με βάση το απολυτήριο του Λυκείου στις σχολές χαμηλής ζήτησης, σύμπτυξη του χρόνου των εξετάσεων και μείωση των εμπλεκόμενων καθηγητών. Το τελευταίο σχολιάστηκε από τον υφυπουργό Παιδείας Γ. Πανάρετο, ο οποίο σημείωσε ότι φέτος λειτούργησαν 2.020 επιτροπές εξετάσεων με 30.165 εκπαιδευτικούς για 106.189 υποψηφίους, ενώ μια από τις κατηγορίες εξεταζόμενων, αυτή των αποφοίτων ΕΠΑΛ που διεκδικούσαν θέση στα ΑΕΙ περιελάμβανε μόλις 372 υποψηφίους, για τους οποίους υπήρχε ξεχωριστός εξεταστικός μηχανισμός.

Παράλληλα, από τον Σεπτέμβριο του 2011, οι μαθητές που θα παρακολουθήσουν την Α΄ Λυκείου, θα εισαχθούν στα ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας το 2013-14 με νέο εξεταστικό σύστημα. Στο νέο σύστημα, το οποίο βρίσκεται ήδη υπό επεξεργασία, ουσιαστικό λόγο θα έχουν και τα ίδια τα πανεπιστήμια και ΤΕΙ της χώρας, ενώ πιθανό είναι το ενδεχόμενο η εισαγωγή να γίνεται πλέον σε σχολές και όχι σε συγκεκριμένα Τμήματα, στα οποία οι εισαχθέντες θα κατευθύνονται από το δεύτερο έτος, ανάλογα με τις επιδόσεις τους.

Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Παιδείας, συνολικά 106.189 υποψήφιοι συμπλήρωσαν φέτος μηχανογραφικό δελτίο. Ο αριθμός αυτός αποτελεί τον μεγαλύτερο της τελευταίας δεκαετίας και σχετίζεται με την κατάργηση της βάσης του 10.

Παράλληλα, σε 101 από 213 τμήματα των ΤΕΙ, ποσοστό 42,3%, οι υποψήφιοι εισάγονται με βαθμολογία κάτω από 9. Από αυτά τα 101, στα 56 τμήματα οι υποψήφιοι εισάγονται με βαθμολογία κάτω από 6. Σε 28 από 345 τμήματα των ΑΕΙ, δηλαδή σε ποσοστό 6,7%, εισάγονται με βαθμολογία κάτω από 9. Από αυτά τα 28, στα 8 τμήματα εισάγονται με βαθμό κάτω από 6.

Από το σύνολο των 106.189 υποψηφίων που υπέβαλαν μηχανογραφικό δελτίο, εισάγονται οι 84.368, δηλαδή ποσοστό επιτυχίας 79,45%. Από αυτούς οι 43.659 εισάγονται σε ΑΕΙ και οι 40.709 εισάγονται σε ΤΕΙ. Εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης μένουν φέτος 21.821 υποψήφιοι.