Συμφωνία στρατηγικής συνεργασίας ανάμεσα στην MFI, τα Ελληνικά Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και τη μητρική τους ΗDW, τον Ιούνιο του 2009, αποκαλύπτει η Καθημερινή (άρθρο του Τάσου Τέλλογλου). Η MFI, θυγατρική εταιρεία των ομίλων Thyssen Krupp και Ferrostaal, εμπλέκεται σε παράνομες πληρωμές ανά την υφήλιο, όπως προκύπτει από την έρευνα των εισαγγελικών αρχών του Μονάχου.

Ads

Αντικείμενα της συνεργασίας με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά ήταν «νέα πρότζεκτ» και «σύνθετες εργασίες ανακαίνισης» παλαιότερων πολεμικών πλοίων. Όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα της Καθημερινής, η εμπλοκή μιας εμπορικής εταιρείας, όπως η συγκεκριμένη, σε ανάλογες περιπτώσεις αποσκοπεί στην υπερτιμολόγηση των προμηθειών. Αίσθηση προκαλεί το γεγονός ότι η συμφωνία, η οποία ισχύει έως και το 2012, διέπεται από τη νομοθεσία της Ελβετίας και ως τόπος ενδεχόμενης διαιτησίας ορίζεται η Ζυρίχη (σημειωτέον, η υπόθεση αφορά εταιρείες από τη Γερμανία, τη Βρετανία και την Ελλάδα…).

Σε επιστολή της γερμανικής εταιρείας προς τους υποψήφιους επενδυτές τον Νοέμβριο του 2009, γίνονταν λόγος για εσωτερικό χρέος των Ναυπηγείων προς την Thyssen Krupp ύψους 211 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβανομένων και των τόκων έως την 1η Νοεμβρίου 2009. Η εφημερίδα προσθέτει: «Η γερμανική εταιρεία, που επιθυμούσε να προχωρήσει σε αποεπένδυση, ζητούσε 120 εκατ. αμέσως και 51 εκατ. έως τις 31 Δεκεμβρίου 2010, ενώ ήταν διατεθειμένη να κάνει 40 εκατ. έκπτωση από τον υποψήφιο αγοραστή.

Σύμφωνα με στελέχη των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, το ύψος των ποινών από τις ποινικές ρήτρες προσέγγιζε τα 200 εκατ., αλλά η ελληνική πλευρά δεν επέμενε σε αυτό το σημείο κατά τις διαπραγματεύσεις με την Αμπου Ντάμπι Μαρ. Επίσης, η ελληνική πλευρά, κατά τις ίδιες πηγές, δέχθηκε να πάρει το προβληματικό, λόγω αστάθειας σε ειδικές συνθήκες, υποβρύχιο «Παπανικολής», χωρίς προηγούμενες δοκιμές με βάση την έγκριση του γερμανικού οργανισμού BWB. Συνολικά, μετά τα όσα ανακοίνωσε ο υπουργός Αμυνας κ. Ευ. Βενιζέλος, θα παραληφθούν 6 υποβρύχια τύπου 214, συνολικού κόστους 2,8 δισ. ευρώ. Η Τουρκία αγόρασε πρόσφατα έξι υποβρύχια, καταβάλλοντας 2,5 δισ. ευρώ και το Πακιστάν 3, κόστους 1 δισ. δολαρίων».

Ads

Επικαλούμενο πηγές της αγοράς, το δημοσίευμα σημειώνει: «Οι υπερκοστολογήσεις των «ελληνικών» 214 δεν έχουν σχέση μόνο με το γεγονός ότι για την HDW το υποβρύχιο «Παπανικολής» έφερε πάνω του όλα τα βάρη της ανάπτυξης του πρωτοτύπου. Πρώην στελέχη της Ferrostaal αναφέρουν ότι από τις πληρωμές μέσω της MFI σε μία ελληνική εταιρεία ενός Ελληνα μεσάζοντα, γεννημένου το 1948, «ένα μέρος γύριζε πίσω σε στελέχη της γερμανικής κοινοπραξίας». Τα ίδια στελέχη θεωρούν «χαμηλό ποσοστό το 5%» που μοιάζει να προκύπτει από τις πρώτες ενδείξεις της Εισαγγελίας του Μονάχου για τις παράνομες πληρωμές στην Ελλάδα».

Στο μεταξύ, ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Χουντής, ζήτησε -με ερώτησή του- η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να διενεργήσει έρευνα για τις μίζες που δόθηκαν στην Ελλάδα μέσω προμηθειών από τη γερμανική εταιρεία Daimler. Ο ίδιος αναφέρεται στην έρευνα της γερμανικής δικαιοσύνης για δωροδοκίες από την Daimler σε 22 χώρες (και στην Ελλάδα / 1998-2008) για την ανάληψη δημόσιων έργων.

Με αφορμή την ερώτηση που κατέθεσε ο κ. Χουντής, η οποία θα απαντηθεί, κατά τον κανονισμό του Σώματος, μόλις διαβιβαστεί στο υπουργείο Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, το υπουργείο Δικαιοσύνης, με ανακοίνωσή του, γνωστοποίησε ότι οι αρμόδιες Εισαγγελικές αρχές προέβησαν σε άμεσες ενέργειες μετά τα πρώτα δημοσιεύματα του Τύπου για τις εταιρίες Daimler και Ferrostaal.

Υπενθυμίζεται ότι, με εντολή του προϊσταμένου της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Ιω. Αγγελάκου, ανατέθηκε στον εισαγγελέα Πρωτοδικών, Παρασκευά Αδάμη, η διενέργεια δύο προκαταρκτικών εξετάσεων και ο σχηματισμός των αντίστοιχων δικογραφιών για την υπόθεση.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση, το υπουργείο Δικαιοσύνης θα ανταποκριθεί άμεσα στην ενδεχόμενη περίπτωση υποβολής αιτημάτων δικαστικής συνδρομής στις αρμόδιες αλλοδαπές αρχές, εφόσον αυτό κριθεί αναγκαίο, κατά τη διάρκεια της έρευνας.

Σημειώνεται ότι το γερμανικό περιοδικό Der Spiegel αναφέρει ότι οι ΗΠΑ κινούν τις νομικές διαδικασίες κατά της Daimler με την κατηγορία ότι εμπλέκεται σε παράτυπες πληρωμές σε ξένες κυβερνήσεις, με αντικείμενο την προμήθεια λεωφορείων.