«Ακατανόητη» και «σουρεαλιστική» χαρακτηρίζουν την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για σύσταση προανακριτικής επιτροπής για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών, οι πρώην υπουργοί Υποδομών και Μεταφορών Κωστής Χατζηδάκης και Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, μέσω υπομνημάτων που κατέθεσαν στο προεδρείο της Βουλής.

Ads

Οι δυο υπουργοί σχολιάζουν το σκέλος της πρότασης που αφορά την δική τους θητεία 2013-15, δηλαδή την περίοδο που διεξήχθη ο διαγωνισμός και υπογράφηκε η σύμβαση 717 για την εγκατάσταση του συστήματος ασφάλειας και τηλεδιοίκησης.

Όπως αναφέρει στο υπόμνημά του ο κ. Χατζηδάκης, «Με κατάπληξη, που δεν έχει προηγούμενο, ενημερώθηκα για την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για σύσταση προανακριτικής επιτροπής σε σχέση με τα Τέμπη, καθώς περιλαμβάνεται και το όνομά μου. Η κατάπληξη δεν σχετίζεται μόνο με το γεγονός ότι ήδη η Βουλή έχει αποφασίσει για το συγκεκριμένο θέμα να συσταθεί εξεταστική επιτροπή, η οποία θα διερευνήσει όλα τα θέματα ως προς την κακοδαιμονία του ελληνικού σιδηροδρόμου. Ακόμη περισσότερο η πρόταση αυτή ως προς εμένα είναι στα όρια του σουρεαλισμού!».

Συνεχίζοντας αναφέρει: «Εγώ, ως υπουργός Μεταφορών, τον Σεπτέμβριο του 2007, βρήκα υπογεγραμμένη τη σύμβαση με αριθμό 10005/5-9-2007 σε σχέση με την προμήθεια συστήματος γραμμής ETCS επιπέδου 1 με συναφείς υπηρεσίες (τηλεδιοίκηση και ηλεκτροκίνηση) για τον σιδηροδρομικό άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης. Η σύμβαση αυτή εκτελέστηκε αμέσως και όπως αποδεικνύεται από σχετικά δημοσιεύματα στις 4 Σεπτεμβρίου 2008 έκανα τα εγκαίνια στο τμήμα Θεσσαλονίκη-Λάρισα. Ακόμη περισσότερο, μέχρι το τέλος του 2008, οπότε και έφυγα από το υπουργείο, είχε ολοκληρωθεί η τηλεδιοίκηση και η ηλεκτροκίνηση καθ’ όλο το μήκος του δικτύου όπου υπήρχε διπλή γραμμή και δεν κατασκευάζονταν άλλα έργα. Κατηγορούμαι άραγε για αυτό; Ότι εκτέλεσα στην ώρα της μια σύμβαση;

Ads

Όταν τριάμισι χρόνια αργότερα ήμουν αρμόδιος για ένα χρόνο για τα θέματα των Μεταφορών, ως υπουργός Ανάπτυξης-Ανταγωνιστικότητας-Υποδομών-Μεταφορών και Δικτύων, διαπίστωσα ότι τμήματα του δικτύου είχαν βανδαλιστεί με αποτέλεσμα να μη λειτουργεί σε πολλά τμήματα η τηλεδιοίκηση και η ηλεκτροκίνηση. Αμέσως, ήρθαμε σε επαφή με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την αντιμετώπιση του ζητήματος.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αρχικά, είχε αντιρρήσεις διότι δεν ήθελε να χρηματοδοτήσει δυο φορές το ίδιο έργο. Εν πάση περιπτώσει, μετά από διαπραγματεύσεις βρέθηκε ένας τρόπος προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι ενστάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και συμφωνήθηκε επί της αρχής να προχωρήσει η χρηματοδότηση του έργου και πάλι με Ευρωπαϊκούς Πόρους. Εν τω μεταξύ, από τον Ιούνιο 2013 έπαψα να είμαι αρμόδιος για θέματα μεταφορών και στη θέση μου τοποθετήθηκε ο κ. Μ. Χρυσοχοΐδης, ο οποίος αργότερα προχώρησε στην υπογραφή της σχετικής σύμβασης προκειμένου να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα. Διερωτώμαι, λοιπόν και πάλι, ποιο είναι το θέμα; Πού προκύπτει οποιαδήποτε εμπλοκή μου; Είμαι βέβαιος ότι οι συνάδελφοι του ΣΥΡΙΖΑ θα αντιληφθούν ότι εκ παραδρομής συμπεριελήφθη το δικό μου όνομα. Διαφορετικά θα πρόκειται, όπως ήδη σημείωσα, για μια σουρεαλιστική πολιτική πράξη».

«Είναι ακατανόητη, και πολιτικά και πραγματολογικά, η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για σύσταση Ειδικής Προανακριτικής Επιτροπής όσον αφορά το πρόσωπό μου», αναφέρει στο δικό του υπόμνημα προς την εθνική αντιπροσωπεία ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης.

Το υπόμνημα του κ. Χρυσοχοΐδη, έχει ως ακολούθως:

«Αξιότιμε Κύριε Πρόεδρε,

Παρακαλώ για την ενημέρωση του Σώματος ως ακολούθως:

Με αφορμή την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για σύσταση ειδικής κοινοβουλευτικής επιτροπής για τη Σύμβαση 717/2014 επισημαίνω τα εξής:

Υπηρέτησα ως Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων επί 18 μήνες από τον Ιούνιο του 2013 έως τον Ιανουάριο του 2015.

Όταν ανέλαβα τα καθήκοντα μου η ΕΡΓΟΣΕ και ο ΟΣΕ προετοίμαζαν από το 2011 το έργο της ανάταξης και αναβάθμισης του Συστήματος Σηματοδότησης και Τηλεδιοίκησης του Σιδηροδρομικού Άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη- Προμαχώνας.

Στο πλαίσιο αυτό η ΕΡΓΟΣΕ προκήρυξε διαγωνισμό και τελικώς τον Σεπτέμβριο του 2014 υπεγράφη σύμβαση για την εκτέλεση του έργου.

Η σύμβαση αυτή ελέγχθηκε από όλες τις αρμόδιες Εθνικές και Ευρωπαϊκές Ελεγκτικές Αρχές (Ελεγκτικό Συνέδριο, ΕΔΕΛ, Αρχή Διαφάνειας, Οικονομικός Εισαγγελέας, Ευρωπαίος Εισαγγελέας) και κρίθηκε νόμιμη και συμφέρουσα για το Ελληνικό Δημόσιο.

O χρόνος υλοποίησης του έργου ορίστηκε σε 24 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης, δηλαδή παράδοση του έργου τον Σεπτέμβριο του 2016.

Συνεπώς, όπως προκύπτει από τα παραπάνω, είναι ακατανόητη και πολιτικά και πραγματολογικά η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για σύσταση Ειδικής Προανακριτικής Επιτροπής όσον αφορά το πρόσωπό μου».