Ο υποψήφιος δήμαρχος Θεσσαλονίκης έχοντας τη στήριξη των Οικολόγων – Πράσινων και του διαπαραταξιακού οργάνου Θεσσαλονίκης Χρήστος Μάτης μιλώντας στο tvxs δίνει το στίγμα των φετινών δημοτικών εκλογών.

Ads

Συνέντευξη στο Βαγγέλη Στολάκη (ομάδα tvxs Θεσσαλονίκης)

Στόχος της υποψηφιότητάς του, όπως ο ίδιος αναφέρει, είναι η «βελτίωση της ζωής και της καθημερινότητας» των Θεσσαλονικέων μακριά από την ψήφο εμπιστοσύνης και τον αντιμνημονιακό χαρακτήρα που προσδίδουν στις εκλογές τα δυο κόμματα εξουσίας. Επαναλαμβάνει τις δηλώσεις του περί «διαπλοκών» στις φετινές εκλογές ενώ αφήνει να εννοηθεί πως στο δεύτερο γύρο δεν θα κατευθύνει τους ψηφοφόρους του. Σχολιάζει τις εξελίξεις της προσπάθειας και των διεργασιών του προηγούμενου διαστήματος του διαπαραταξιακού οργάνου για την κατάθεση κοινής υποψηφιότητας ενώ επαναλαμβάνει την πρότασή του για τη σωστή λειτουργία των δημοτικών Μέσων Ενημέρωσης.

Κύριε Μάτη ποιο είναι το διακύβευμα των φετινών δημοτικών και περιφερειακών εκλογών της 7ης Νοεμβρίου; Τελικά οι εκλογές θα έχουν χαρακτήρα ψήφου εμπιστοσύνης ή αντιμνημονιακό;

Ads

Το διακύβευμα των εκλογών είναι η βελτίωση της ζωής και της καθημερινότητας μας, είναι αν θα μπορέσουμε να δώσουμε απαντήσεις, που να μπορούν να κάνουν την πόλη φιλική στους κατοίκους της. Και κυρίως αν θα απορρίψουμε ως ευθεία αναφορά στις εκλογές την ψήφο εμπιστοσύνης ή την καταδίκη του μνημονίου. Αν για παράδειγμα δώσουμε ψήφο εμπιστοσύνης στην κυβέρνηση, θα έχουμε περισσότερο ελεύθερο δημόσιο χώρο; Αν αποδοκιμάσουμε το μνημόνιο, όπως θέλει η ΝΔ, θα σταματήσουν να «χάνονται» λεφτά από τα ταμεία του Δήμου Θεσσαλονίκης;

Στις τελευταίες ανακοινώσεις σας κάνετε συχνή αναφορά στα περί διαπλοκής αναφερόμενος στο Γιάννη Μπουτάρη και τον Κώστα Γκιουλέκα. Γιατί; Ποια διαπλοκή βλέπετε;

Σύμφωνα με τον καθηγητή Μπαμπινιώτη, διαπλοκή είναι η ανάπτυξη σχέσεων αμοιβαίας εξάρτησης. Δηλαδή, ένας υποψήφιος στηρίζεται από ένα πολιτικό κόμμα έχοντας προηγουμένως υποστηρίξει τα οικονομικά συμφέροντα του αρχηγού του κόμματος στη Θεσσαλονίκη, κόντρα στην άποψη που είχαν εκφράσει, οι περίοικοι. Ένας υποψήφιος δηλώνει, ότι στις προηγούμενες εκλογές συμμετείχε πουλώντας προσωπικό του ακίνητο και τώρα εμφανίζεται να είναι ο μόνος που υποστηρίζει τα επιχειρηματικά συμφέροντα του αγοραστή του ακινήτου στη Θεσσαλονίκη. Ένα συγκρότημα μέσων μαζικής ενημέρωσης και τεχνικών έργων, που πρόσφατα διαπραγματεύθηκε και πήρε από την κυβέρνηση μεγάλη αποζημίωση δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ για «μεγάλο» έργο που δεν έγινε, τώρα υποστηρίζει αναφανδόν τον κυβερνητικό υποψήφιο. Αντινομάρχης και υποψήφιος βουλευτής της ΝΔ το 2009, πηγαίνει στο συνδυασμό του ΠΑΣΟΚ το 2010, χωρίς να μπει στον κόπο να μας εξηγήσει γιατί. Η πόλη μας είναι αδιάβατη για τους πεζούς και σε ψηφοδέλτια υπάρχουν εκπρόσωποι των καφέ που έχουν γεμίσει όλη την πόλη τραπεζοκαθίσματα. Αυτά είναι η φωτογραφία του ορισμού της λέξης «διαπλοκή». Και δυστυχώς έχω και άλλα «παραδείγματα», με τα οποία θα επανέλθω σύντομα.

Μετά από αυτές τις δημόσιες τοποθετήσεις θα μπορέσει να υπάρξει συνεργασία για το δεύτερο γύρο των εκλογών; Τι θα κάνει η παράταξή σας;

Μετά τον πρώτο γύρο των εκλογών, όσοι υποψήφιοι και παρατάξεις δεν συμμετέχουν στο δεύτερο γύρο, είναι απλοί ψηφοφόροι. Οι υποψήφιοι που συμμετέχουν στο δεύτερο γύρο, θα πρέπει να τους πείσουν για να κερδίσουν τη ψήφο τους.

Η υποψηφιότητά σας στηρίζεται από τους Οικολόγους Πράσινους και από το διαπαραταξιακό όργανο. Ωστόσο, όπως είδαμε, η όλη προσπάθεια του διαπαραταξιακού κατέληξε σε φιάσκο. Πως κρίνετε την παρουσία του κ. Τζήκα (ο οποίος αρχικά προτάθηκε από το όργανο και στη συνέχεια αποσύρθηκε) στην πρώτη εκδήλωση του Γιάννη Μπουτάρη;)

Τελικά, εφόσον θεωρείται αναγκαία η αλλαγή του μοντέλου διοίκησης του δήμου Θεσσαλονίκης, είναι τόσο δύσκολο μα βρεθεί η χρυσή τομή μεταξύ των παρατάξεων της αντιπολίτευσης και των κινήσεων πολιτών;

Είναι βαρύς ο χαρακτηρισμός φιάσκο για την ανιδιοτελή προσπάθεια κάποιων πολιτών να παρέμβουν στις εκλογές. Είναι φιάσκο, το ότι στο διαπαραταξιακό συμφωνήθηκε ομόφωνα και από τις επτά παρατάξεις που συμμετείχαν εκεί, ένα κοινό προγραμματικό πλαίσιο, που προτάθηκε με βάση παρεμβάσεις ενεργών πολιτών; Είναι φιάσκο το ότι στο διαπαραταξιακό συμφωνήθηκε το πλαίσιο για ένα δημοκρατικό μοντέλο διοίκησης του δήμου; Εγώ δεν κρίνω τις τελικές επιλογές διαφόρων παρατάξεων, που εμείς θα θέλαμε να εξακολουθούμε να πορευόμαστε μαζί. Φαντάζομαι, όμως, ότι όταν χρησιμοποιούνται τέτοιοι χαρακτηρισμοί, ο πολίτης παίρνει το μήνυμα ότι τα μη φιάσκο είναι να επιλέγει ο αρχηγός τον αρεστό του υποψήφιο. Δέστε τι αποτέλεσμα έχει αυτό στη βάση του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ. Εκεί είναι το φιάσκο. Και αυτό ήδη αποτυπώνεται στις δημοσκοπήσεις. Όποιος δεν το καταλαβαίνει, νομίζει ότι πολιτική είναι η παροχή υποσχέσεων για βόλεμα. Λυπάμαι αν απογοητεύω «ευγενείς» προσδοκίες, αλλά αυτή η λογική που οδήγησε την αξιοπιστία, τελείωσε μαζί με τους υποστηρικτές της. Και ας ξέρουν αυτοί που δέχονται τις υποσχέσεις για προσωπικές εξυπηρετήσεις, ότι δεν θα υλοποιηθεί καμία. Δεν μπορεί να υλοποιηθεί. Ειδικότερα σε ότι αφορά στον κ. Τζήκα, αλλά και στον κ. Ευθυμιάδη και στον κ. Τζακόπουλο, λυπάμαι που δεν θα είναι υποψήφιοι δήμαρχοι γιατί θα μπορούσαν να είναι πολύ χρήσιμοι. Προτιμώ να σέβομαι τους ανθρώπους για αυτό που είναι και όχι αν είναι χρήσιμοι σε μένα. Το έχω πει ήδη για τον κ. Ευθυμιάδη ότι το επόμενο Δημοτικό Συμβούλιο, πρέπει να αξιοποιήσει τις δυνατότητες που έχει να βοηθήσει την πόλη.

Πρόσφατα απαντήσατε στην επιστολή του Κώστα Γκιουλέκα για δέσμευση των υποψηφίων δημάρχων Θεσσαλονίκης κανόνων κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου. Ποιους κανόνες επιθυμείτε εσείς;

Οι υποψήφιοι πρέπει να σέβονται τη ζωή του πολίτη. Πρέπει να απέχουν από την ρύπανση του περιβάλλοντος και την ηχορύπανση. Θεωρώ απαράδεκτο το ότι η δημοτική τηλεόραση του δήμου Θεσσαλονίκης δεν έχει ανοίξει τα στούντιο της για τη συζήτηση των θέσεων των συνδυασμών. Και αναρωτιέμαι ποιος κάνει κουμάντο εκεί. Δεν έχω κανένα πρόβλημα με τους χαρτέμπορους, αλλά είναι ο μόνος κλάδος που ωφελείται από το κλείσιμο της προεκλογικής τηλεοπτικής αντιπαράθεσης. Επιτέλους, αυτό πρέπει να λήξει. Εμείς δεν θα χρησιμοποιήσουμε κανένα ηχητικό μέσο, θα μειώσουμε στο ελάχιστο το χαρτί που θα χρησιμοποιήσουμε και αυτό θα είναι ανακυκλωμένο και θα καθαρίζουμε μόνοι μας τους δημόσιους χώρους που χρησιμοποιούμε. Όποιος άλλος θέλει, ας το κάνει! Αν κάποιοι νομίζουν ότι αυτό θα περιορίσει τις δυνατότητες να χρησιμοποιούν το χρήμα που έχουν, ας ξοδέψουν. Αλλά αυτό προκαλεί τους πολίτες και δημιουργεί ένα αναπάντητο ερώτημα. Γιατί ξοδεύουν τόσα πολλά; Και βεβαίως, που τα βρήκαν…Εσείς απάντηση επί της ουσίας σε αυτά που πρότεινα, είδατε;

«Καθαριότητα – κυκλοφοριακό – ασφάλεια και δημόσιοι χώροι». Ποιες είναι οι δεσμεύσεις τις παράταξής σας για τα παραπάνω ζητήματα;

Εμείς θα πούμε στους πολίτες τις θέσεις μας. Αυτοί μπορούν να τις δεχτούν ή να τις απορρίψουν. Θα αναγκαστώ λοιπόν στην ερώτηση σας να δώσω μία εκτενή απάντηση, γιατί εμείς από αυτές τις θέσεις μας θέλουμε να κριθούμε.

Εμείς θα καταστήσουμε σαφές ότι καθαριότητα δεν σημαίνει να μαζεύουν τα απορριμματοφόρα σκουπίδια πέντε φορές την ημέρα, όπως συνηθίσει η διοίκηση Παπαγεωργόπουλου με ανυπόφορες συνέπειες για την πόλη. Θα αλλάξουμε την προσέγγιση και θα πάμε σε εναλλακτικούς τρόπους διαχείρισης των απορριμμάτων. Η διαχείριση των σκουπιδιών δεν είναι τεχνικό θέμα, αλλά πολιτικό, γιατί πριν από την αποκομιδή υπάρχει η παραγωγή τους. Το τρίπτυχο που οριοθετεί τη δική μας προσέγγιση είναι η μείωση των απορριμμάτων, η επανάχρηση υλικών και η ανακύκλωση τους. Στο τελευταίο, η απερχόμενη δημοτική αρχή είχε ποσοστό επιτυχίας 4% στα απορρίμματα, που οι πολίτες άφηναν στους κάδους ανακύκλωσης, τους οποίους η ίδια είχε εγκαταστήσει. Με τέτοια λογική, δεν μπορούμε να απορούμε γιατί απέτυχε. Στην αλλαγή της λογικής όμως η συμβολή του πολίτη είναι καθοριστική.

Στο κυκλοφοριακό χρειάζεται αποθάρρυνση του ΙΧ και θα την προωθήσουμε. Θα δείξουμε εμπιστοσύνη στις δημόσιες συγκοινωνίες και στους εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης. Δεν μπορούν τα στελέχη του Συμβουλίου Αστικών Συγκοινωνιών να λένε στις ιδιωτικές συζητήσεις τους ότι οι συγκοινωνίες μας είναι απαράδεκτες. Εκεί βρίσκονται για να τις βελτιώσουν και όχι για να τις σχολιάσουν. Δεν μπορεί ο ΟΑΣΘ να περικόπτει δρομολόγια επειδή κάποια λεωφορεία είναι πολύ άδεια και την ίδια στιγμή να μας στρέφουν στην ευκολία του ΙΧ μας, επειδή κάποια άλλα λεωφορεία είναι πολύ γεμάτα. Σήμερα, με τους παντελώς ανυπόληπτους ποδηλατόδρομους της Θεσσαλονίκης, για να στρέψουμε κάποιον στην χρήση του ποδηλάτου, δεν χρειάζεται να τον πείσουμε για τα πλεονεκτήματα του μέσου, αλλά να ενισχύσουμε το θάρρος του να κυκλοφορεί θέτοντας σε κίνδυνο τη ζωή του.

Σε ό,τι αφορά στην ασφάλεια του πολίτη, η δημοτική αστυνομία μπορεί να έχει καθοριστική συμβολή. Αλλά τα κύρος της καταρρακώνεται, όταν ο πολίτης βλέπει τα όργανα της να μην έχουν εντολή να αντιμετωπίσουν το διπλοπαρκάρισμα και την παράνομη κατάληψη των πεζοδρομίων, και την ίδια στιγμή να ακυρώνονται πρόστιμα και διοικητικές ποινές που έχουν επιβληθεί, όταν οι παραβάτες είναι «γνωστοί». Οι δημόσιοι χώροι δεν είναι για ιδιωτική εκμετάλλευση. Είναι αδύνατο για τους πολίτες να κυκλοφορούν πλέον στο πεζοδρόμιο, που έχει καταληφθεί από τραπεζοκαθίσματα και σε ορισμένες περιπτώσεις απειλείται και η λειτουργία άλλων επιχειρήσεων. Δεν μπορεί η ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης να είναι μονάχα τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος. Είχε δίκαιο ο απερχόμενος δήμαρχος Θεσσαλονίκης όταν έλεγε ότι στην πόλη μας δεν έχουμε πρόβλημα με τα άτομα με αναπηρία, γιατί τα έχει καταδικάσει να μην μπορούν να κυκλοφορούν στην πόλη.

Η πόλη είναι για μας και όχι για τα συμφέροντα!

Πρόσφατα καταθέσατε μια πρόταση, ομολογουμένως πρωτοποριακή, για τη λειτουργία των δημοτικών ΜΜΕ. Η πρόταση αναφέρεται σε πλήρη απεξάρτηση της διοίκησης των δημοτικών ΜΜΕ από τη διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης. Είναι αυτό βασική προϋπόθεση για την αντικειμενική ενημέρωση;

Όταν τα μέσα ενημέρωσης ελέγχονται από την πολιτική εξουσία, η αναξιοπιστία είναι δεδομένη. Λυπάμαι που θα στενοχωρήσω τους αποκλειστικούς προμηθευτές ταινιών, αλλά το TV 100 πρέπει να είναι ένας ενημερωτικός σταθμός. Εγώ πιστεύω ότι δεν πρέπει να έχει καμία εξάρτηση και θέτω το πλαίσιο που θα δεσμεύσει και εμένα, αν εκλεγώ εγώ δήμαρχος. Καμία εξάρτηση από τη διοίκηση. Επιλογή του επικεφαλής μετά από προκήρυξη και με αυξημένη πλειοψηφία από το Δημοτικό Συμβούλιο, στο οποίο θα είναι υπόλογος. Προϋπολογισμός εγκεκριμένος με αυξημένη πλειοψηφία από το Δ.Σ. χωρίς να μπορεί να τον αυξήσει ο επικεφαλής

Η δημοτική αρχή δεν είναι τηλεοπτικός παραγωγός να ορίζει τις ώρες εκπομπής προγραμμάτων, γιατί μετά από αυτό θα θέλει να ορίζει και την οπτική προσέγγισης των ειδήσεων. Αυτό το μοντέλο πέθανε στα μάτια της κοινωνίας και όποιος δεν το καταλαβαίνει ας βγει να υποστηρίξει το αντίθετο. Τα δημόσια (κρατικά και δημοτικά) μέσα ενημέρωσης δεν υπάρχουν για υποστηρίζουν τον εργοδότη τους. Θέλουμε να αλλάξουμε την έννοια της αναξιοπιστίας και όχι το χρώμα της.