Η Βουλγαρία συνεχίζει να χάνει έσοδα εξαιτίας των επίμονων καθυστερήσεων στην ολοκλήρωση του διασυνδετήριου αγωγού φυσικού αερίου με την Ελλάδα (γνωστός ως Stara Zagora-Komotini ή IGB) που κατασκευάζεται από μια ελληνική εταιρεία, δήλωσε την Πέμπτη 6 Ιανουαρίου στο κοινοβούλιο ο υπουργός Ενέργειας Αλεξάντερ Νικολόφ.

Ads

Όπως αναφέρει το ρεπορτάζ του Euractiv, λόγω των καθυστερήσεων, η Βουλγαρία χάνει 750.000 ευρώ την ημέρα, ενώ τα χαμένα οφέλη για τη Σόφια το τελευταίο έτος ανέρχονται σε πάνω από 250 εκατομμύρια ευρώ.

Για πάνω από μια δεκαετία, επιχειρήσεις και πολιτικοί στη Σόφια και την Αθήνα έχουν κάνει αισιόδοξες δηλώσεις σχετικά με τη διασύνδεση IGB, αλλά η κατασκευή δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί.
Ο διασυνδετήριος αγωγός είναι ζωτικής σημασίας για τη Βουλγαρία, διότι η ολοκλήρωσή του θα σπάσει για πρώτη φορά το μονοπώλιο του ρωσικού φυσικού αερίου στη βουλγαρική αγορά. Ο IGB θα συνδεθεί με τον αγωγό Trans Adriatic Pipeline (TAP), ο οποίος θα μεταφέρει αζέρικο αέριο από την Ελλάδα στην Ιταλία.

Μετά από πολλές καθυστερήσεις, η κατασκευή του αγωγού μήκους 182 χιλιομέτρων ξεκίνησε τον Μάιο του 2019 και σύμφωνα με τη σύμβαση θα πρέπει να είχε ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2021.

Ads

Η κατασκευή της διασύνδεσης αυτής φυσικού αερίου πραγματοποιείται κυρίως από την ελληνική εταιρεία Avax. Η εταιρεία έχει ζητήσει μια ακόμη παράταση της προθεσμίας για να θέσει σε λειτουργία τον διασυνδετήριο αγωγό, όμως οι βουλγαρικές αρχές αρνήθηκαν. Υπάρχει, επίσης, ο κίνδυνος να μην τηρηθεί η νέα ημερομηνία-στόχος για την έναρξη λειτουργίας του αγωγού, δηλαδή η 1η Ιουλίου 2022.

Η Βουλγαρία επιμένει ότι η ημερομηνία-στόχος είναι αδιαπραγμάτευτη. «Ο στόχος για τον διασυνδετήριο αγωγό φυσικού αερίου με την Ελλάδα είναι να τεθεί σε λειτουργία έως την 1η Ιουλίου, ώστε να είναι έτοιμη για την επόμενη περίοδο θέρμανσης και η Βουλγαρία να λάβει ολόκληρη την ποσότητα φυσικού αερίου βάσει της συμφωνίας με το Αζερμπαϊτζάν», δήλωσε ο Νικολόφ στους βουλευτές.

Πρότεινε να αναζητηθεί νέος κατασκευαστής για την ολοκλήρωση του αγωγού. Σύμφωνα με τη σύμβαση κατασκευής, η εταιρεία οφείλει 90.000 ευρώ ημερησίως σε πρόστιμα από την 1η Ιανουαρίου του τρέχοντος έτους. Τα χρήματα αυτά δεν έχουν ακόμη καταβληθεί, αλλά ούτως ή άλλως δεν μπορούν να αντισταθμίσουν τις ήδη υπάρχουσες απώλειες.

Στις 20 Δεκεμβρίου, οι πρωθυπουργοί της Βουλγαρίας και της Ελλάδας, Κίριλ Πέτκοφ και Κυριάκος Μητσοτάκης, εξέδωσαν κοινή δήλωση ότι ο IGB θα ολοκληρωθεί σε λίγους μήνες. Σημείωσαν επίσης ότι ο διασυνδετήριος αγωγός φυσικού αερίου είναι ζωτικής σημασίας και για τις δύο πλευρές. Ο κ. Μητσοτάκης μάλιστα δήλωσε ότι η Αθήνα και η Σόφια θα ξεκινήσουν με αυτή την ευκαιρία «ένα νέο στάδιο» της συνεργασίας τους.

Ωστόσο, στις αρχές Δεκεμβρίου, η διασύνδεση είχε κατασκευαστεί μόνο κατά 70% και η καθυστέρηση από την ελληνική πλευρά φέρεται να είναι ακόμη πιο σημαντική. Δεν έχουν τοποθετηθεί όλοι οι σωλήνες κατά μήκος της διαδρομής και δεν έχουν γίνει ούτε δοκιμές ούτε αποκαταστάσεις.