Τα «πάνω-κάτω» φέρνει σε δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση το νομοσχέδιο που εισηγήθηκε η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως κατά το σημερινό υπουργικό συμβούλιο.

Ads

Ειδικότερα, παρά τις αντιδράσεις της ακαδημαϊκής κοινότητας, το νομοσχέδιο προβλέπει την καθιέρωση του θεσμού της αστυνομίας, η οποία μάλιστα θα είναι ανεξάρτητη καθώς θα υπάγεται ιεραρχικά στον αρχηγό της ΕΛ.ΑΣ, κάτι που έχουν απορρίψει κατηγορηματικά οι πρυτάνεις. 

Παράλληλα, ορίζει βάση εισαγωγής για την εισαγωγή στα ΑΕΙ, ενώ θεσπίζει όριο φοίτησης στις σχολές, το οποίο θα ορίζεται από τα  προβλεπόμενα έτη κανονικών σπουδών + 50%. Για τετραετείς σπουδές δηλαδή, το όριο θα είναι τα 6 έτη.

Ειδικότερα, η Νίκη Κεραμέως μιλώντας στο σημερινό υπουργικό συμβούλιο εισηγήθηκε δύο δέσμες ρυθμίσεων:

Ads

«Ρυθμίσεις που αφορούν στη θεσμοθέτηση ελάχιστης βάσης εισαγωγής (ΕΒΕ)

Κάθε Πανεπιστημιακό Τμήμα θα θέτει ως ΕΒΕ ποσοστό του μέσου όρου των μέσων επιδόσεων όλων των υποψηφίων στο σύνολο των τεσσάρων μαθημάτων του επιστημονικού πεδίου στο οποίο αντιστοιχεί το Τμήμα. Η αλλαγή αυτή στοχεύει στη διασφάλιση των ακαδημαϊκών προϋποθέσεων της επιτυχούς φοίτησης και της έγκαιρης ολοκλήρωσης των σπουδών, επομένως και τη θωράκιση του κύρους των πανεπιστημιακών σπουδών και τη μείωση του ποσοστού μη ολοκλήρωσης των σπουδών, που σήμερα πλησιάζει το 30% του συνόλου. Επίσης, στόχος είναι η ενίσχυση της αυτονομίας των ΑΕΙ και της δυνατότητας κάθε τμήματος να διαμορφώσει το ακαδημαϊκό του προφίλ, καθώς για πρώτη φορά προβλέπεται αποφασιστικός ρόλος των ΑΕΙ στην εισαγωγή των φοιτητών, αλλά και η εξασφάλιση των υποψηφίων, καθώς η βάση εισαγωγής αποσυνδέεται από την ευκολία ή δυσκολία των θεμάτων.

Η επιλογή μίας βάσης εισαγωγής, οριζόντιας ή μη, σε απόλυτο μέγεθος και για όλα τα τμήματα, π.χ. η βάση του 10, δεν προκρίθηκε, καθώς αφ’ ενός θα συνέδεε άρρηκτα την εισαγωγή των υποψηφίων με το βαθμό δυσκολίας των θεμάτων, προκαλώντας πιέσεις στην επιλογή των θεμάτων, αφ’ ετέρου τα προγράμματα σπουδών έχουν σημαντικές διαφοροποιήσεις και χρειάζεται να μπορούν να διαφοροποιηθούν οι ακαδημαϊκές προϋποθέσεις εισαγωγής σε αυτά.

Ρυθμίσεις για τη διαδικασία εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση σε δύο φάσεις

Στόχος των προτεινόμενων ρυθμίσεων είναι να δοθεί μεγαλύτερη βαρύτητα στην εκπεφρασμένη προτίμηση των υποψηφίων σε Πανεπιστημιακό Τμήμα εισαγωγής. Ενθαρρύνονται, έτσι, οι συνειδητές επιλογές στη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου, ενώ επιτυγχάνεται η μείωση του αριθμού επιτυχόντων σε σχολή «τυχαίας» επιλογής, η αναβάθμιση της ποιότητας των σπουδών με συμμετοχή φοιτητών που επιλέγουν στοχευμένα τα εν λόγω τμήματα, η μείωση της ανάγκης μετεγγραφών, η απαλοιφή του φαινομένου των εξαιρετικά χαμηλών βάσεων εισαγωγής, που απειλούν με απαξίωση τις πανεπιστημιακές σπουδές και το κύρος των ελληνικών πανεπιστημίων, αλλά και τη φοιτητική πορεία των εισαχθέντων. Οι δύο φάσεις θα λειτουργήσουν ως εξής:

  • Φάση Α: συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου με περιορισμένο αριθμό επιλογών, σε αντίθεση με τον απεριόριστο αριθμό που ισχύει σήμερα.
  • Φάση Β: ακολουθεί την ανακοίνωση των επιτυχόντων της Φάσης Α, συμμετέχουν μόνον οι μη εισαχθέντες κατά την Φάση Α και οι επιλογές τους περιορίζονται σε όσα Τμήματα απέμειναν κενές θέσεις από την Φάση Α. Οι βάσεις εισαγωγής παραμένουν σταθερές.

Αξίζει να σημειωθεί ότι με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις δεν επηρεάζεται επ’ ουδενί η προετοιμασία των φετινών υποψηφίων στις Πανελλαδικές εξετάσεις, καθώς οι αλλαγές δεν αφορούν τα προς εξέταση μαθήματα, την ύλη ή οτιδήποτε αφορά στην προετοιμασία τους. Αφορούν μόνο την κατάταξή τους στις σχολές προτίμησής τους, αφού έχουν εκδοθεί τα αποτελέσματα των πανελλαδικών εξετάσεων.