Το υπουργείο Παιδείας εμφανίζεται ιδιαίτερα ικανοποιημένο από την δημοσίευση των βάσεων εισαγωγής στα τέλη Ιουλίου, όμως ο υπεύθυνος εκπαιδευτικών θεμάτων του ΔΣ της ΟΙΕΛΕ, Στράτο Γεωργουδής υπογραμμίζει στο tvxs.gr ότι 13.000 υποψήφιοι κόπηκαν από το ελληνικό πανεπιστήμιο εξαιτίας της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, αφήνοντας κενές θέσεις σε τμήματα κυρίως στην περιφέρεια της χώρας. Είχε προηγηθεί τον Μάιο η απόφαση του υπουργείου Παιδείας να μειώσει τον αριθμό των προς πλήρωση θέσεων κατά 9.000.

Ads

«13.000 παιδιά, απόφοιτοι του 2022 δεν είχαν καν το δικαίωμα να συμπληρώσουν μηχανογραφικό γιατί δεν ξεπέρασαν την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής. Σε αυτούς δεν συμπεριλαμβάνονται οι υποψήφιοι που κάθε χρόνο δεν κατάφερναν να μπουν σε κάποια σχολή», τονίζει στο tvxs.gr ο κ. Γεωργουδής. «Να υπενθυμίσουμε ότι, αντίθετα με τη ‘βάση του 10’, όπου η υπέρβασή της εξαρτιόταν από την επίδοση του κάθε υποψηφίου, το ύψος της ΕΒΕ διαμορφώνεται ανάλογα με τις επιδόσεις όλων των υποψηφίων και άρα λειτουργεί ως εργαλείο εφαρμογής μιας προαποφασισμένης μείωσης των εισακτέων», συμπληρώνει.

Για το ακαδημαϊκό έτος 2021-2022 ο αριθμός των εισακτέων ήταν 77.415 και εισήχθησαν στα ΑΕΙ της χώρας, την ΑΣΠΑΙΤΕ και τις Ανώτατες Εκκλησιαστικές Σχολές 60.070 υποψήφιοι. Τον περασμένο Μάιο το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε ότι ο αριθμός των εισακτέων για το 2022-2023 θα ήταν 68.394 αλλά μετά την ανακοίνωση των βάσεων φαίνεται ότι από τους φετινούς υποψήφιους, δηλαδή χωρίς όσους μπαίνουν σε σχολές με χρήση του «10%», πετυχαίνουν την εισαγωγή τους περί τους 55.000.

«Συνεπώς 22.000 υποψήφιοι δεν περνούν το κατώφλι του πανεπιστημίου για τεχνικούς λόγους, με απόφαση του υπουργείου. Κατά την γνώμη μας η απόφαση αυτή είναι καταδικαστέα αφού τα παιδιά αυτά προσφέρονται βορά και πελατεία στα ιδιωτικά κολλέγια, χωρίς καμία ελάχιστη βάση εισαγωγής, με μόνη προϋπόθεση να μπορούν να πληρώνουν τα δίδακτρα», υπογραμμίζει ο συνδικαλιστής εκπαιδευτικός.

Ads

Να συνυπολογίζονται όσοι γράφονται στα δημόσια ΙΕΚ;

Στους αριθμούς εισακτέων που ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας, συμπεριλαμβάνει και όσους θα εγγραφούν στα δημόσια ΙΕΚ, για πρώτη φορά φέτος μετά από κατάθεση παράλληλου μηχανογραφικού. Έτσι προκύπτει ένας συνολικός αριθμός των εισαχθέντων σε ΑΕΙ και Δημόσια ΙΕΚ 75.154.

«Η δήλωση της κας Κεραμέως για τις 10.000 επιπλέον θέσεις στα Δημόσια ΙΕΚ (Δ.ΙΕΚ) δεν ‘αντέχει’ σε σοβαρή κριτική για δύο λόγους», παρατηρεί ο κ. Γεωργουδής. «Πρώτον, τα  ΙΕΚ αποτελούν φορείς της Μη Τυπικής Εκπαίδευσης και ως εκ τούτου δεν υπάρχει σύγκριση με τα Ιδιωτικά «Κολέγια» (φορείς της Τυπικής Εκπαίδευσης), στους τίτλους των οποίων φρόντισε η κα υπουργός να αποδώσει ισοτιμία με τους αντίστοιχους τίτλους Δημόσιων Πανεπιστημιακών Σχολών».

«Δεύτερον, η εισαγωγή σπουδαστών στα Δ.ΙΕΚ, μέσω του μηχανογραφικού, ασφαλώς και δεν είναι ικανή συνθήκη ώστε να οδηγήσει στην αποδοχή της άποψης του Υπουργείου που ισχυρίζεται ότι η διαδικασία αυτή αναβαθμίζει τα Δ.ΙΕΚ. Η πρόσβαση στα Δ.ΙΕΚ ίσχυε ανέκαθεν και επομένως η άθροιση των εισαγομένων στα Πανεπιστήμια με τους εισαγόμενους στα Δ.ΙΕΚ παραβιάζει μία βασική απαίτηση της πράξης της πρόσθεσης που λέει ότι «η πράξη αυτή πραγματοποιείται ανάμεσα σε ομοειδή ποσά», προσθέτει ο εκπαιδευτικός.

Σημειώνει επίσης ότι «παρά το γεγονός ότι αυτή ήταν η δεύτερη χρονιά εφαρμογής της ΕΒΕ, δεν έχει επιτευχθεί ο στόχος-επιχείρημα της κας. Κεραμέως ότι η ΕΒΕ θα αυξήσει τον αριθμό των υποψηφίων που θα πετυχαίνουν εισαγωγή σε σχολές που βρίσκονται ψηλά στην προτίμησή τους». Ο κ. Γεωργουδής λέει πως από τα στατιστικά που έδωσε το υπουργείο προκύπτει ότι περίπου 17.000 υποψήφιοι πέρασαν στη σχολή πρώτης προτίμησης, περίπου 15.000 στις σχολές δεύτερης και τρίτης προτίμησης ενώ περίπου 17.500 υποψήφιοι μπαίνουν σε σχολή που βρισκόταν από την τέταρτη επιλογή τους και κάτω. Στην ανακοίνωση του υπουργείου τονίζεται ότι «το 93% των επιτυχόντων εισάγεται σε Σχολή-Τμήμα μέσα στις πρώτες 10 προτιμήσεις του».

Μήπως πρέπει να ασχολούμαστε λιγότερο με τη μεταβολή των βάσεων;

Ρωτώντας τον κο. Γεωργουδή για τις μεταβολές των βάσεων εισαγωγής στις σχολές και τα πανεπιστημιακά τμήματα, εκείνος σημείωσε: «Κατ’ αρχάς να πούμε ότι η ελληνική κοινωνία πρέπει σιγά-σιγά να εμπεδώσει ότι η πτώση ή η άνοδος των βάσεων από χρονιά σε χρονιά δεν είναι κάτι πραγματικά σημαντικό. Δεν επιφέρει καμία απολύτως διαφορά στην ποιότητα των σπουδών αν κάποιος υποψήφιος μπει σε μια σχολή με βαθμό μικρότερο ή μεγαλύτερο από αυτόν με τον οποίο μπήκε στην ίδια σχολή κάποιος άλλος υποψήφιος την προηγούμενη χρονιά. Η πορεία των βάσεων εξαρτάται εν πολλοίς από το βαθμό δυσκολίας των θεμάτων που είναι κάθε χρονιά ίδιος για όλους».

Παρόλα αυτά απάντησε στην αρχική μας ερώτηση, δίνοντας μάλιστα και πίνακες με παραδείγματα. «Η κίνηση των βάσεων είναι πολύ άναρχη. Οι 500 περίπου σχολές και τμήματα, χωρίζονται σε δύο ομάδες, αυτές με κάθοδο και εκείνες με πτώση. Η μεν πτώση έφτασε μέχρι και τα 4.000 μόρια σε κάποια σχολή, η δε άνοδος μέχρι και τα 6.500 μόρια», είπε συγκεκριμένα.

image
Σχολές με άνοδο βάσεων

image
Σχολές με πτώση βάσεων

«Οι λεγόμενες ‘σκληρές’ σχολές με πάρα πολύ υψηλή ζήτηση όπως η Ιατρική, η Νομική, των Ηλεκτρολόγων στα Πολυτεχνεία ή τα Χρηματοοικονομικά, δεν εμφανίζουν αξιοσημείωτες μεταβολές. Αυτές συναντώνται κυρίως σε σχολές και τμήματα μεσαίου επιπέδου, από 13.000 έως 15.000 μόρια. Με εξαίρεση το 1ο επιστημονικό πεδίο όπου διαπιστώνεται πτώση, αν και μικρότερη της αναμενόμενης, οι μεγάλες πτώσεις ή άνοδοι των σχολών δεν μπορούν να ομαδοποιηθούν με τρόπο που να μας οδηγεί σε συγκεκριμένα συμπεράσματα για τις προτιμήσεις των υποψηφίων», παρατηρεί.

«Εξαίρεση σε αυτό αποτελεί η σοβαρή πτώση των βάσεων σε τμήματα πανεπιστημίων της περιφέρειας», τόνισε ωστόσο ο εκπαιδευτικός. «Η εξέλιξη αυτή αποδίδεται στην αδυναμία των γονέων από τα αστικά κέντρα να υποστηρίξουν οικονομικά τετραετείς ή πενταετείς σπουδές και άρα τα παιδιά τους δε δήλωσαν καν τέτοιες σχολές στα μηχανογραφικά. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την εφαρμογή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής οδηγεί αρκετά περιφερειακά τμήματα σε σταδιακό μαρασμό. Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα όλων η Νοσηλευτική Σχολή στο Διδυμότειχο, όπου δεν υπάρχει κανείς πρωτοετής φοιτητής!»

image
Περιφερειακά τμήματα με τεράστιες απώλειες θέσεων

Πώς προέκυψε η ταχύτητα δημοσίευσης των βάσεων

Το υπουργείο Παιδείας επικοινώνησε το γεγονός ότι φέτος οι βάσεις εισαγωγής έγιναν γνωστές τέλος Ιουλίου ως σημαντική επιτυχία.

«Φέτος οι βάσεις ανακοινώθηκαν πολύ νωρίτερα από το συνηθισμένο καθώς οι επιπλέον εξετάσεις που προβλέπονται για τους υποψηφίους των στρατιωτικών σχολών και των σωμάτων ασφαλείας (αθλήματα, ψυχομετρικά τεστ) έγιναν την άνοιξη και όχι στα μέσα Ιουλίου, όπως γινόταν παλιότερα. Στην ταχύτητα συμβάλλει φυσικά και το γεγονός ότι τα μηχανογραφικά δελτία συμπληρώνονται από τους υποψηφίους εξαρχής ψηφιακά και έτσι δεν χάνεται χρόνος για εισαγωγή δεδομένων στο σύστημα», εξήγησε ο κ. Γεωργουδής.