Σειρά παραλείψεων και λαθών που οδήγησαν στον εγκλωβισμό χιλιάδων ανθρώπων στην «Αττική Οδό» κατά την κακοκαιρία «Ελπίδα» περιλαμβάνει το πόρισμα της επιτροπής διερεύνησης που φέρνουν στη δημοσιότητα «ΤΑ ΝΕΑ».

Ads

Σύμφωνα με το πόρισμα της επιτροπής η οποία συστάθιηκε από το υπουργείο Υποδομών κα Μεταφορών:

  • Στην Αττική Οδό δεν εφαρμόστηκε το σχέδιο αποχιονισμού
  • Η κυκλοφορία των οχημάτων στον αυτοκινητόδρομο, έπρεπε το αργότερο έως τις 11 το πρωί της 24ης Ιανουαρίου να είχε διακοπεί. Κάτι τέτοιο δεν έγινε.
  • Η εταιρεία δεν επέδειξε τα απαιτούμενα αντανακλαστικά και όταν η Τροχαία Αττικής Οδού έκλεισε τον δρόμο, στις 2 το μεσημέρι, ήταν ήδη πολύ αργά για τους χιλιάδες εγκλωβισμένους οδηγούς.

Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός, όπως αναφέρεται στο πόρισμα, πως εκχιονιστικά μηχανήματα που ξεκίνησαν από την Παιανία, χρειάστηκαν πέντε ολόκληρες ώρες για να διασχίσουν μια απόσταση τριών χιλιομέτρων.

Κατά τους εμπειρογνώμονες που συνέταξαν το πόρισμα, είχαν εκχιονιστικά μηχανήματα σε Ελευσίνα και Ασπρόπυργο, επειδή φοβόντουσαν πως θα κλείσει ο αυτοκινητόδρομος στο ύψος αυτών των εξόδων (όπως το 2004), αλλά όχι στην περιφερειακή Υμηττού.

Ads

Εκεί, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, κάποια στιγμή, εγκλωβίστηκαν τουλάχιστον 10 εκχιονιστικά, αλλά δεν έφεραν άλλα εκχιονιστικά από Ελευσίνα και Ασπρόπυργο, ούτε μετά τις 12 το μεσημέρι που τα πράγματα είχαν δυσκολέψει ήδη πολύ.

Δεν είχαν ρίξει αλάτι

Επιπλέον, σε αρκετά τμήματα της Αττικής Οδού, οι υπεύθυνοι δεν είχαν ρίξει αλάτι. Ειδικότερα, από τις συνομιλίες διαπιστώθηκε πως στις 9 το πρωί – πριν, δηλαδή, ξεκινήσει η έντονη χιονόπτωση – δεν είχε γίνει σωστή ρίψη αλατιού κατά μήκος του αυτοκινητόδρομου.

Μάλιστα, όπως λένε πηγές με γνώση του πορίσματος, σε κάποια φάση, στο ρεύμα προς το αεροδρόμιο, ο διοικητής της Τροχαίας Αττικής Οδού έδωσε εντολή να εισέλθουν τα εκχιονιστικά στο αντίθετο ρεύμα, ωστόσο, αυτό έγινε με πολύ μεγάλη καθυστέρηση.

«Το γελοίο της υπόθεσης είναι πως τρία εκχιονιστικά ξέμειναν από καύσιμα και αναγκάστηκε να τα εφοδιάσει η Πολιτική Προστασία», συμπληρώνουν.

Στις 8 το βράδυ σήκωσαν τα χέρια ψηλά

«Ουδέποτε έγινε από την εταιρεία, προς την Τροχαία Αττικής Οδού, εισήγηση – γραπτά ή προφορικά – για διακοπή της κυκλοφορίας. Μας διαβεβαίωναν έως το βράδυ ότι έχουν τον έλεγχο της κατάστασης, πως θα καταφέρουν να απεγκλωβίσουν τους οδηγούς και στις 8 σήκωσαν τα χεριά ψηλά», λένε πηγές που γνωρίζουν καλά το θέμα και συμπληρώνουν: «Ούτε τις ΛΕΑ δεν είχαν καθαρίσει».

Στο πόρισμα επισημαίνεται πως ο αποκλεισμός της εισόδου των οχημάτων στην Αττική Οδό γίνεται μετά από θετική εισήγηση της εταιρείας και έγκριση της Τροχαίας Αττικής Οδού. «Δεν υπήρξε σωστή εκτίμηση της κατάστασης. Και όταν 10 λεπτά μετά τη 1 το μεσημέρι, άνοιξαν τις μπάρες ήταν ήδη πολύ αργά γιατί είχαν κολλήσει στα χιόνια πολλά οχήματα», τονίζουν.

Το πρόστιμο

Το διοικητικό πρόστιμο που προβλέπεται γι’ αυτές τις περιπτώσεις (με βάση τον νόμο 4663/2020) ξεκινάει από 5.000 ευρώ και φθάνει το ένα εκατομμύριο ευρώ. Το δημοσίευμα επικαλείται πηγές του υπουργείου, σύμφωνα με τις οποίες,  λόγω της έκτασης του προβλήματος που δημιουργήθηκε, θα επιβάλλουν το ανώτατο πρόστιμο που προβλέπεται στην Αττική Οδό.

Προκειμένου να συντάξει το πόρισμά της η επιτροπή διερεύνησης συγκέντρωσε το υλικό από τις κάμερες διαχείρισης κυκλοφορίας και όλες τις μαγνητοφωνημένες συνομιλίες μεταξύ του Κέντρου Διαχείρισης της Αττικής Οδού και της Τροχαίας Αττικής Οδού.

Επίσης, στα στοιχεία που συνέλεξαν τα μέλη της επιτροπής συγκαταλέγονται το χρονολόγιο όλων των εργασιών του Κέντρου Διαχείρισης της Αττικής Οδού την 24η Ιανουαρίου από τις 7 το πρωί έως τις 8 το βράδυ, όλα τα στοιχεία των οχημάτων καθώς και των εκχιονιστικών που επιχείρησαν, τη ρίψη αλατιού, αλλά και ό,τι ηλεκτρονικά αρχεία υπήρχαν.