«Αρκετές βάρδιες πρωί και απόγευμα χωρίς ασθενοφόρα ενώ περισσεύουν πληρώματα. Η έλλειψη ασθενοφόρων για πάνω από ένα μήνα στο ΕΚΑΒ Θεσσαλίας, οφείλεται στο τραγικό γεγονός ότι δεν υπάρχουν χρήματα για ΚΤΕΟ, με αποτέλεσμα να παραμένουν σε ακινησία». Ακούγεται απίστευτο αλλά είναι αληθινό. Η καταγγελία έγινε από το σωματείο εργαζομένων στο ΕΚΑΒ Θεσσαλίας. Ακινητοποιημένα ασθενοφόρα επειδή δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ. Κι όμως. Το μεγάλο πρόβλημα με τα ασθενοφόρα, εντοπίζεται στην πρωτεύουσα.

Ads

«Μόνο στην Αττική παραμένουν καθηλωμένα λόγω βλαβών το 30% των ασθενοφόρων – κινητών μονάδων ενώ για αρκετούς μήνες αρκετά ασθενοφόρα παραμένουν εκτός επιχειρησιακής λειτουργίας μέχρι να επισκευαστούν», διαβάζουμε στην ανακοίνωση του Σωματείου Εργαζομένων ΕΚΑΒ. Ένα στα τρία ασθενοφόρα του στόλου δεν είναι διαθέσιμο. Τον περασμένο μήνα, σύμφωνα με ρεπορτάζ της Εφημερίδας των Συντακτών, ποδοσφαιριστής στο γήπεδο των Αγίων Αναργύρων έσπασε την κλείδα του και σφάδαζε στους πόνους επί δύο ώρες, μέχρι να φτάσει όχημα να τον παραλάβει.

Δηλαδή εκτός από την σχεδόν… διαχρονική υποστελέχωση του Εθνικού Κέντρου Άμεσης Βοήθειας στην οποία συνήθως αποδίδονται μεγάλες καθυστερήσεις στην άφιξη των ασθενοφόρων, πλέον οι λίγοι εργαζόμενοι έχουν ακόμα λιγότερα οχήματα για να κάνουν τη δουλειά τους, για να σώσουν ζωές, να βάλουν το δικό τους λιθαράκι στη δημόσια υγεία. «Για να ανταποκρινόμαστε άμεσα στις κλήσεις εντός Αττικής θα έπρεπε να έχουμε 100 ετοιμοπόλεμα οχήματα. Η αλήθεια είναι ποτέ δεν είχαμε πάνω από 65. Τώρα όμως με τις βλάβες, ο αριθμός αυτός έχει πέσει στα 50 με 55 ασθενοφόρα», λέει στο tvxs.gr πηγή του ΕΚΑΒ.

Το θέμα αποκτά άκρως πολιτική διάσταση, με δεδομένο ότι η πλειοψηφία των εν λόγω ασθενοφόρων αποκτήθηκε μόλις το 2018 με δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, είναι δηλαδή σχετικά καινούρια, κι όμως παρουσιάζουν συνεχώς σοβαρές βλάβες των οποίων η αποκατάσταση διαρκεί μήνες. Οι εργαζόμενοι έχουν στείλει εξώδικο στον κατασκευαστή, το έχουν κοινοποιήσει στο υπουργείο Υγείας αλλά το τελευταίο δεν έχει προβεί σε καμία κίνηση.

Ads

Η… σύντομη ιστορία των 143 ασθενοφόρων

Ήταν Μάρτιος του 2018 όταν το ΕΚΑΒ παρέλαβε 143 ασθενοφόρα με δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ). Συγκεκριμένα επρόκειτο για 65 συμβατικά ασθενοφόρα, 22 κινητές ιατρικές μονάδες, 26 ασθενοφόρα 4Χ4 και 30 οχημάτων μικρού όγκου. Μάλιστα στη δωρεά του ΙΣΝ περιλαμβανόταν και ένα σημαντικό που θα κάλυπτε την πλήρη συντήρηση των οχημάτων για 8 χρόνια. Από την τότε διοίκηση του ΕΚΑΒ έγινε η επιλογή το σύνολο των οχημάτων να είναι ενός συγκεκριμένου κατασκευαστή.

Πέντε χρόνια μετά, τα οχήματα αυτά έχουν 300.000 με 400.000 χιλιόμετρα. Κι όμως μαθαίνουμε ότι στην μεγάλη πλειοψηφία τους έχει γίνει αλλαγή κινητήρα τουλάχιστον μία φορά, σε ορισμένα και δύο. Επειδή πρόκειται για ντιζελοκίνητα οχήματα νέας τεχνολογίας, οι επισκευές σε σοβαρές βλάβες δεν γίνεται στα εσωτερικά συνεργεία του ΕΚΑΒ αλλά στα εξουσιοδοτημένα του κατασκευαστή. Εκεί, σύμφωνα με το σωματείο των εργαζομένων παρατηρούνται οι μεγάλες καθυστερήσεις που κρατούν τα ασθενοφόρα εκτός επιχειρησιακού σχεδιασμού.

«Αποκορύφωμα  αυτής της κατάστασης αποτελεί το γεγονός ότι από το καλοκαίρι του 2022 έως και σήμερα παραμένουν καθημερινά πάνω από 30 ασθενοφόρα στην Αττική ακινητοποιημένα λόγω μηχανικής βλάβης, με αποτέλεσμα να υπάρχουν μεγάλες καθυστερήσεις στην απόκριση των ασθενοφόρων προς τους χρήστες  υπηρεσιών του ΕΚΑΒ για παροχή προνοσοκομειακής αντιμετώπισης και διακομιδής σε υγειονομικούς σχηματισμούς. Δυστυχώς δεν γνωρίζουμε την εξέλιξη του προβλήματος, αλλά δεν μπορεί να συνεχιστεί αυτή η απαράδεκτη κατάσταση», τονίζουν οι συνδικαλιστές διασώστες.

Εργαζόμενος του ΕΚΑΒ μεταφέρει πως ελλείψει οχημάτων, οι κατά τόπους αρμόδιοι δίνουν άδεια σε μέλη του προσωπικού προκειμένου να μην κάθονται άπραγοι στη βάρδιά τους. Κι αυτό συμβαίνει ενώ πιθανότατα κάποιος ασθενής περιμένει τρία τέταρτα της ώρας για μία διακομιδή.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ενώ αυτά τα σχετικά καινούργια ασθενοφόρα μπαίνουν και… ξεχνούν να βγουν από τα συνεργεία, οι τεχνικοί και μηχανικοί του ΕΚΑΒ έχουν καταφέρει να διατηρούν στον δρόμο οχήματα που παραλήφθηκαν πίσω το μακρινό 2003, πριν τους Ολυμπιακούς αγώνες της Αθήνας, έχοντας γράψει μεγάλους επταψήφιους αριθμούς χιλιομέτρων.

Δεν γίνονται προσλήψεις τεχνικών

Το Σωματείο Εργαζομένων του ΕΚΑΒ καταγγέλλει πως παρά τις αυξημένες ανάγκες για επισκευή οχημάτων, δεν έχουν γίνει προσλήψεις τεχνικών. «Το συνεργείο επισκευής οχημάτων του ΕΚΑΒ καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια με τους εναπομείναντες τεχνικούς του, περιορίζοντας τον τεράστιο αριθμό των ακινητοποιημένων ασθενοφόρων», σημειώνουν, υπογραμμίζοντας ότι «δεν έχουν πραγματοποιηθεί προσλήψεις εδώ και πολλά χρόνια σε τεχνικό  προσωπικό για το συνεργείο επισκευής οχημάτων της Κεντρικής Υπηρεσίας».

Την ώρα δηλαδή που το 30% του στόλου του ΕΚΑΒ έχει σοβαρές βλάβες, η κυβέρνηση δεν έχει προχωρήσει σε προσλήψεις μηχανικών και συνεχίζει να αναθέτει τις επισκευές σε ιδιωτικά συνεργεία.  

Σιωπή από το υπουργείο Υγείας

Ρωτήσαμε τους συνεργάτες του Θάνου Πλεύρη αν το υπουργείο έχει αναλάβει κάποια πρωτοβουλία για να βελτιωθεί η κατάσταση με τα δεκάδες ασθενοφόρα που… λιμνάζουν στα εξουσιοδοτημένα συνεργεία του κατασκευαστή. Δεν λάβαμε καμία απάντηση.

Πάντως η προμήθεια νέων ασθενοφόρων συνεχίζεται. Τον Σεπτέμβριο του 2022 το ΕΚΑΒ παρέλαβε έξι, με δωρεά της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών. Στις αρχές του τρέχοντος μήνα ανακοινώθηκε η προμήθεια ακόμα 52 ασθενοφόρων, με χρηματοδότηση της Περιφέρειας Αττικής. Η επιλογή που προτάσσεται δηλαδή είναι η κοστοβόρα αγορά νέων οχημάτων, πολλές φορές παρόμοιας τεχνολογίας με τα «143» της δωρεάς του ΙΣΝ που συχνά περιμένουν επί μήνες στα συνεργεία, παρά η συντήρηση και η γρήγορη επισκευή των ήδη αγορασμένων.

Στο τέλος της ημέρας σημασία έχει οι ασθενείς να περιμένουν όσο το δυνατόν λιγότερη ώρα. Όμως προς το παρόν, ούτε αυτό έχει επιτευχθεί.