Αρκετά αρνητικά ρεκόρ και δυσλειτουργίες ανάμεσα στις χώρες του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης, παρουσιάζει το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, σύμφωνα με την έκθεση του ΟΟΣΑ που παραδώθηκε χθες, στην υπουργό Παιδείας, Άννα Διαμαντοπούλου από το γενικό γραμματέα του Οργανισμού Άνχελ Γκουρία.

Ads

Στην έκθεση διαπιστώνεται κατ’ αρχάς ότι η Ελλάδα εμφανίζεται να υστερεί στο διεθνές πρόγραμμα μαθητικής αξιολόγησης PISA σε σχέση με χώρες που έχουν την ίδια ή και χαμηλότερη οικονομική ανάπτυξη, ενώ την τελευταία δεκαετία χώρες που ξοδεύουν το ίδιο ή και χαμηλότερο ποσό ανά μαθητή, σε σχέση με την Ελλάδα, εμφανίζουν μεγαλύτερη πρόοδο στις μαθητικές επιδόσεις. Αντίθετα, η πρόοδος των Ελλήνων μαθητών κινείται με πιο αργούς ρυθμούς.

Επισημαίνεται ακόμη ότι ο λόγος εκπαιδευτικός/μαθητές, καθώς και ο αριθμός των μαθητών ανά τάξη, είναι από τους χαμηλότερους στην Ευρώπη, ενώ οι εκπαιδευτικοί διδάσκουν τις λιγότερες ώρες την εβδομάδα σε σχέση με όλους τους ευρωπαίους συναδέλφους τους. Από την έρευνα των ειδικών του ΟΟΣΑ, πάντως, προκύπτει ότι οι μισθοί των εκπαιδευτικών στην Ελλάδα είναι χαμηλότεροι από τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ. Επιπλέον, ο οργανισμός επισημαίνει ότι η Ελλάδα είναι μια από τις ελάχιστες χώρες της Ευρώπης, όπου απουσιάζει ένα σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και του έργου τους όπως και αξιόπιστοι δείκτες μέτρησης της αποτελεσματικότητας και της ποιότητας του συστήματος.

Ο ΟΟΣΑ επισημαίνει στην έκθεσή του ότι υπάρχει θεαματική αύξηση του αριθμού των μαθητών που ολοκληρώνουν τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και συνεχίζουν με σπουδές στην τριτοβάθμια, ωστόσο, τονίζει ότι τα ελληνικά πανεπιστήμια διαθέτουν τον μεγαλύτερο αριθμό “αιώνιων” φοιτητών σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Ads

Χαρακτηρίζει επιπλέον το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα συγκεντρωτικό και επισημαίνει ότι το μεγάλο στοίχημα βρίσκεται στην αποκέντρωση, γεγονός που επισήμανε και στις δηλώσεις του ο γενικός γραμματέας του Οργανισμού. «Χρειάζεται αποκέντρωση γιατί το σύστημα είναι κεντρικό και αυτό αποτελεί μεγάλη πρόκληση» τόνισε ο κ. Γκουρία προσθέτοντας ότι «στην ανώτατη εκπαίδευση υπάρχουν ζητήματα που έχουν να κάνουν με τις εγγραφές και τις αποφοιτήσεις, τη σύνδεση των σπουδών με την αγορά εργασίας».

Στην έκθεση αναφέρεται ότι η σημερινή κυβέρνηση έχει προωθήσει σημαντικές μεταρρυθμίσεις στις τρεις βαθμίδες της εκπαίδευσης αλλά και τη διοικητική δομή του εκπαιδευτικού συστήματος. Από την πλευρά της, η υπουργός Παιδείας έκανε λόγο για «ένα σύνολο εξαιρετικά σημαντικών συστάσεων και προτάσεων, τις οποίες πήραμε και παίρνουμε υπ’ όψιν σε όλη την προσπάθεια των αλλαγών στην Παιδεία» και πρόσθεσε «ότι η συνεργασία θα συνεχιστεί, γιατί χρειαζόμαστε τους καλύτερους από όλο τον κόσμο, όπως και τα καλύτερα παραδείγματα από όλο τον κόσμο».