Υπό το βάρος των έντονων αντιδράσεων, ο υπουργός Επικρατείας Χάρης Παμπούκης απέσυρε το άρθρο 4 για τις κατ’ εξαίρεση εντάξεις, από το νομοσχέδιο fast track για τις επενδύσεις, βάσει του οποίου η Διυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων θα μπορούσε να εντάξει στο fast track οποιαδήποτε επένδυση έκρινε ότι είναι μείζονος σημασίας.

Ads

Όπως ανακοίνωσε σήμερα στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, ο υπουργός Επικρατείας, Χάρης Παμπούκης, ωςς στρατηγικές επενδύσεις, που με την διαδικασία fast track θα υλοποιούνται, παρακάμπτοντας την τυπική, χρονοβόρο διαδικασία, υπενθυμίζεται ότι νοούνται οι επενδύσεις, που παρουσιάζουν συνολικό κόστος άνω των 200 εκατ. ευρώ, ή 75 εκατ. ευρώ σε συνδυασμό με 200 νέες θέσεις εργασίας, ή επενδύουν 3 εκατ. ευρώ τουλάχιστον, ανά τριετία, σε έργα υψηλής τεχνολογίας ή καινοτομίας.

Στην ίδια κατηγορία εντάσσονται επίσης και επενδύσεις που εξασφαλίζουν, με βιώσιμο τρόπο, τουλάχιστον 250 νέες θέσεις εργασίας, είτε προάγουν την περιβαλλοντική προστασία της Ελλάδας, είτε δημιουργούν υπεραξία, στο χώρο της παιδείας, της έρευνας και της τεχνολογίας.

Ο Χάρης Παμπούκης αφαίρεσε το άρθρο 4 του νομοσχεδίου, με το οποίο δινόταν δυνατότητα στην Διυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων, να εντάξει στις διαδικασίες fast track επενδυτικές προτάσεις, ακόμα και αν αυτές δεν έχουν περάσει από την κανονική διαδικασία έγκρισής τους ως «στρατηγικών», από την εταιρεία «Επενδύστε στην Ελλάδα Α.Ε.», που έχει και την σχετική ευθύνη – ενώ στο άρθρο 5, δίνεται στην εταιρεία αυτή και η δυνατότητα ελέγχου της πορείας υλοποίησης των στρατηγικών επενδύσεων, κατόπιν σχετικής απόφασης της διυπουργικής Επιτροπής.

Ads

Η κάλυψη των άμεσων αναγκών σε προσωπικό της «Επενδύστε στην Ελλάδα ΑΕ» μπορεί να γίνει και με μετάταξη προσωπικού, που ήδη υπηρετεί σε φορείς του ευρύτερου δημοσίου τομέα.

Ως επιθυμητές θέσεις εργασίας, προκειμένου να συνυπολογιστούν στις προϋποθέσεις ένταξης ενός επενδυτικού σχεδίου στη διαδικασία fast track, νοούνται πλέον και οι «μόνιμες θέσεις εποχιακής απασχόλησης, που εξυπηρετούν σταθερά επαναλαμβανόμενες εποχιακές ανάγκες» (άρθρο 1 παρ. 3) – ενώ διατυπώνεται και η δυνατότητα ανάθεσης έργων με στρατηγική επένδυση, χωρίς διαγωνισμό, κατόπιν διακρατικής συμφωνίας – με επιφύλαξη πάντα των περιορισμών που μπορεί να προκύψουν από το ευρωπαϊκό δίκαιο.

Στις περιπτώσεις αυτές, όπως και στις περιπτώσεις όπου ανατίθεται δημόσιο έργο κατόπιν διενέργειας διαγωνισμού, η μεν διυπουργική Επιτροπή υποχρεούται πλέον να ορίζει τις λεπτομέρειες στη σχετική απόφασή της, ενώ για την διαδικασία «ενημερώνεται» υποχρεωτικά η Βουλή, η οποία απολαμβάνει και το δικαίωμα κύρωσης των συμβάσεων, «εφόσον το απαιτεί ο νόμος».

Τέλος, από τα κίνητρα που το αρχικό νομοσχέδιο προέβλεπε για την συγκέντρωση «στρατηγικών επενδύσεων», αφαιρείται πλέον η διαφοροποίηση στη φορολόγηση των μερισμάτων.

Στο μεταξύ, σχολιάζοντας την ακύρωση της επένδυσης του Κατάρ στον Αστακό, ο βουλευτής Αιτωλοακαρνανίας του ΠΑΣΟΚ, Παναγιώτης Κουρουπλής δήλωσε στο ρ/σ Σκάι πως έγιναν λάθη και μη σωστές αξιολογήσεις και εκ του αποτελέσματος φαίνεται πως δεν χειρίστηκαν το ζήτημα οι κατάλληλοι άνθρωποι. Σύμφωνα με τον κ. Κουρουπλή, η κακή αυτή εμπειρία πρέπει να γίνει μάθημα για όλους, προσθέτοντας ότι όταν ξεκίνησε η ιστορία υπήρχαν ερωτηματικά για τις επιπτώσεις της στο περιβάλλον,αλλά οι αρμόδιοι διαβεβαίωναν ότι δε θα υπάρχουν επιπτώσεις.

Την ίδια στιγμή, ο υφυπουργός Εξωτερικών Σπύρος Κουβέλης, μιλώντας σε ραδιοφωνικό σταθμό, δήλωσε πως «η Καταρινή πλευρά ούτε αναξιόπιστη έχει γίνει, ούτε τίποτα, γιατί μας ενημέρωσαν ότι αποσύρθηκαν από την κοινοπραξία, επειδή δεν υπήρξε συμφωνία με το εταιρικό σχήμα. Εάν σε αυτό φταίει η καταρινή πλευρά ή οι ελληνικές επιχειρήσεις, αυτό είναι το πρώτο που θα έπρεπε να κοιτάξει κανείς για να ξέρεις αν χαρακτηρίζεις αναξιόπιστους τους συνεργάτες. Τα πάντα σε μια ιδιωτική επένδυση είναι ένας αστάθμητος παράγων εάν η ιδιωτική πλευρά κάνει σωστά και αυτή τη δουλειά της, να συμφωνήσει τέλος πάντων σε αυτά που χρειάζονται ή όχι. Είναι σαφές το τι έφταιξε. Η εικόνα που έχουμε εμείς είναι ότι ζητήθηκαν πάρα πολύ χαμηλές τιμές για την παραγωγή του αερίου, τις οποίες οι Καταρινοί δεν ήταν διατεθειμένοι να δώσουν».

Ο κ. Κουβέλης αναγνώρισε ότι χρειάζεται συνεργασία μεταξύ των υπουργείων για την προώθηση της ανάπτυξης, σημειώνοντας ότι «όλη αυτή η υπόθεση, η ανάπτυξη της οικονομίας δεν μπορεί να γίνει από ένα υπουργείο ή έναν άνθρωπο. Αυτό που χρειάζεται είναι η συνεργασία».

Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Ανδρέας Μακρυπίδης χαρακτήρισε τη ματαίωση της επένδυσης στον Αστακό ως υπονόμευση της προσπάθειας για το fast track στις επενδύσεις. Ο κ. Μακρυπίδης έκανε επίσης λόγο και λανθασμένους χειρισμούς, σημειώνοντας ότι «υπήρχε λάθος στον σχεδιασμό, τον προγραμματισμό και πάνω από όλα υπήρχε έλλειψη συντονισμού των υπουργών, και των επαφών και ενεργειών, καθώς και πρωτοβουλιών».

Δεν υπάρχει κανένα θέμα ενδοκυβερνητικών τριβών για τον Αστακό, δήλωσε, από την πλευρά του, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γ. Πεταλωτής, προσθέτοντας πως η κυβέρνηση δεν μπορεί να μείνει σε μια επένδυση που ματαιώθηκε.

Σε ερώτηση για τις δηλώσεις του υφυπουργού Εξωτερικών Σπ.Κουβέλη, της υπουργού Περιβάλλοντος Τίνας Μπιρμπίλη και του υπουργού Επικρατείας Χάρη Παμπούκη, ο κ. Πεταλωτής τόνισε ότι «το να προσπαθούμε να βγάλουμε διαφωνίες μεταξύ υπουργών, από εκεί που δεν υπάρχουν, δεν βοηθά κανέναν».

Ειδικότερα, για τον κ. Κουβέλη είπε ότι και εκείνος ανέφερε ότι επρόκειτο για μια ιδιωτική επιχείρηση, ότι υπάρχει ένα επιχειρηματικό ρίσκο και ότι η ματαίωση προήλθε από τη διαφωνία μεταξύ των ιδιωτών που συμμετέχουν στη συμφωνία. «Η κ. Μπιρμπίλη δεν είπε ότι ήταν απροετοίμαστη η συμφωνία» συνέχισε ο κ. Πεταλωτής, επαναλαμβάνοντας ότι υπήρξε εμπλοκή ανάμεσα στους ιδιώτες που συμμετέχουν σε αυτό το κονσόρτιουμ. «Ο κ. Παμπούκης δήλωσε και εννοούσε ότι οι εταιρείες με τις οποίες είχαμε να κάνουμε ήταν αξιόπιστες και ότι το Κράτος έκανε αυτό που έπρεπε να κάνει, οι εταιρείες όμως επέλεξαν δικό τους δρόμο», ανέφερε ο κ. Πεταλωτής.

«Καθημερινά η κυβέρνηση του κ. Παπανδρέου αποδεικνύει ότι είναι εξαιρετικά ασύνδετη, κάτι που γίνεται ιδιαίτερα εμφανές στον τομέα της οικονομίας και των ξένων επενδύσεων», σχολίασε σχετικά ο ΛΑΟΣ.

Εν τω μεταξύ, στο Ε’ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας κατατέθηκε σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος σύμφωνα με το οποίο στο υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, συνιστάται Γενική Γραμματεία Στρατηγικών Επενδύσεων και προβλέπεται η σύσταση θέσης γενικού γραμματέα. Σύμφωνα πάντα με το σχέδιο Π.Δ. οι αρμοδιότητες της νέας Γενικής Γραμματείας είναι η συλλογή και επεξεργασία στοιχείων για την διαμόρφωση προτάσεων αναφορικά με τον σχεδιασμό των επενδύσεων και την παρακολούθηση προόδου των επενδυτικών προτάσεων.