Η κατακόκκινη ετικέτα έλεγε την πραγματική ιστορία, την ιστορία που σόκαρε τους ανθρώπους: «Οι μοναδικές ποιότητες του νερού μας προέρχονται από 25 χρόνια αργά διηθούμενες τοξίνες στον τόπο του μεγαλύτερου βιομηχανικού ατυχήματος στον κόσμο».
Οι Λονδρέζοι είπαν φυσικά «όχι» στο προϊόν το όποιο περιείχε λοιμώδεις ουσίες όπως διχλωρομεθάνιο, τετραχλωρίδιο του άνθρακα και χλωροφόρμιο ως θρεπτικά συστατικά. Αλλά το προϊόν ήταν τελικά ένα βήμα μπροστά στην προσπάθεια έλκυσης της παγκόσμιας προσοχής σε μια τραγωδία στην Ινδία που σήμερα συμπληρώνει τον 25ο της χρόνο.
Ο αγώνας για δικαιοσύνη για τα θύματα της διαρροής φυσικού αερίου στο εργοστάσιο Union Carbide του Μποπάλ δεν περιορίζεται πλέον σε καθιστικές διαμαρτυρίες, συμβολικές καταλήψεις, μαύρες σημαίες και φλεγόμενα ομοιώματα στους δρόμους του Νέου Δελχί ή του Μποπάλ. Έχει πλέον αποπλεύσει από τις Ινδικές ακτές.
Το B’eau Pal είναι το τρελό προϊόν της φαντασίας δύο ακτιβιστών του κινήματος κατά της νεοφιλελεύθερης παγκοσμιοποίησης. Οι καλλιτέχνες performance από τη Μ. Βρετανία –Mike Bonanno και Andy Bichlbaum, ευρέως γνωστοί ως οι Yes Men– προώθησαν το B’eau Pal για να υπογραμμίσουν αυτό που αποκάλεσαν τη συνεχιζόμενη άρνηση της Dow Chemical Co., η οποία αγόρασε την Union Carbide Corp. το 2001, να αναλάβει την ευθύνη της καταστροφής. Το λιγότερο 25,000 άνθρωποι πέθαναν ως αποτέλεσμα της διαρροής το βράδυ της 3ης Δεκεμβρίου 1984.
Η εταιρεία Dow επέμεινε ότι δε φέρει καμία ευθύνη για το ατύχημα και ότι το ελαττωματικό εργοστάσιο Union Carbide στο Μποπάλ είναι τώρα ιδιοκτησία της Ινδικής κυβέρνησης.
Η Dow είπε σε μια δήλωση μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου: «Παρόλο που η Dow δεν είχε στην ιδιοκτησία της ούτε λειτούργησε ποτέ το εργοστάσιο, εμείς –και ολόκληρος ο τομέας της βιομηχανίας— έχουμε μάθει από αυτό το τραγικό γεγονός, και έχουμε κάνει ό,τι καλύτερο μπορούσαμε ώστε παρόμοια περιστατικά να μην ξανασυμβούν».
Η δήλωση ‘ξεκαθάριζε’ επίσης ότι «το πρώην εργοστάσιο του Μποπάλ βρισκόταν στην ιδιοκτησία και τη διεύθυνση της Union Carbide India Ltd, μια Ινδική εταιρεία με μετόχους την Union Carbide Corp., την Ινδική κυβέρνηση και ιδιωτικούς επενδυτές. Η Union Carbide πούλησε τις μετοχές της στην UCIL το 1994, και η UCIL μετονομάστηκε σε Eveready Industries India Ltd, η οποία παραμένει μια ισχυρή εταιρεία στην Ινδία σήμερα.
Απαντήσεις σαν αυτή δεν έχουν ικανοποιήσει ακτιβιστές όπως ο Bonanno και ο Bichlbaum, η σάτιρά των οποίων έχει επεκταθεί στην ταινία ‘The Yes Men Fix the World’ [Οι Yes Men φτιάχνουν τον κόσμο] και σύντομα πρόκειται να γίνει κόμικ. Η ταινία, που προβλήθηκε τον προηγούμενο μήνα στις ΗΠΑ αμέσως μετά την προώθηση του B’eau Pal στο Λονδίνο, έκανε και μια ειδική προβολή στο Μποπάλ.
Το B’eau Pal ήταν σύμφωνα με τον Bonanno, μια σκόπιμη προσπάθεια να συμπληρωθεί με σάτιρα η αναστάτωση. Πακεταρισμένο σε ένα όμορφο καθαρό μπουκάλι με μια κόκκινη ετικέτα σχήματος οβάλ να θυμίζει το σήμα της Dow συμβόλιζε το μέγεθος της ζημιάς, την επιχειρηματική αμέλεια, την συνεχιζόμενη απάθεια. «Το B’eau Pal επικοινώνησε τα τραγικά αποτελέσματα της διαρροής φυσικού αερίου πριν από 25 χρόνια, η οποία εξακολουθεί να δημιουργεί χάος στις περιοχές που γειτονεύουν με το επίκεντρο του δυστυχήματος, και η οποία συμβόλιζει ό, τι πάει στραβά με τον κόσμο αυτή τη στιγμή. Είναι η πρόταξη του κέρδους πάνω από όλα», είπε ο Bonanno.
Το μοίρασμα του δηλητηριώδους νερού B’eau Pal συνέπεσε και με την αναφορά της Sambhavna Clinic, μιας φιλανθρωπικής οργάνωσης που εργάζεται πάνω στην ανακούφιση και την επανένταξη 100,000 επιζώντων της τραγωδίας στο Μποπάλ. Η αναφορά εξηγεί πως τα τοπικά νερά και λαχανικά, καθώς και το μητρικό γάλα στο Μποπάλ είναι μολυσμένα από τοξικές ποσοότητες νικελίου, χρωμίου, μολύβδου, υδράργυρου και άλλων πτητικών οργανικών ουσιών. Η αναφορά συμπλήρωνει ότι αρκετά μωρά στις γύρω περιοχές γεννιούνται με προβλήματα υγείας.
Πριν από πέντε χρόνια ο Bonnano των Yes Men είχε υποδυθεί ένα στέλεχος της Dow Chemical που live στην τηλεόραση του BBC World ανακοίνωνε ότι η εταιρεία επρόκειτο να καθαρίσει την περιοχή του βιομηχανικού ατυχήματος στο Μποπάλ. Ενώ κριτικοί αμφισβητούν τη μακροπρόθεσμη επίδραση τέτοιων μορφών διαμαρτυρίας, χαρακτηρίζοντας τη φάρσα του Bonanno και του Bichlbaum ως κακόγουστο αστείο που δίνει ψεύτικες ελπίδες στα θύματα της τραγωδίας, εντούτοις το κακόγουστο αυτό αστείο έριξε ακαριαία τις μετοχές της Dow κατά 2 δις δολλάρια, και έφερε 600 δημοσιεύματα σχετικά με το Μποπάλ στον αμερικανικό Τύπο. «Μπορεί να μη διαμαρτυρόμαστε, αλλά αυτό που κάνουμε φέρνει την καταστροφή αυτή στο κέντρο της δημόσιας σφαίρας», είπε.
Αντίστροφη μέτρηση
Με αφορμή τη συμπλήρωση 25 χρόνων από τη χειρότερη, όπως έχει χαρακτηριστεί, βιομηχανική καταστροφή όλων των εποχών, αυτή της Union Carbide στο Μποπάλ της Ινδίας, τρεις φωτογράφοι, ο Έλληνας Κώστας Πλιάκος και οι Γάλλοι Micha Patault και Stephane Bouillet, αποφάσισαν να ενώσουν τις δυνάμεις τους σε ένα project με θέμα τα θύματα του Μποπάλ. Για το σκοπό αυτό, δημιούργησαν την ιστοσελίδα με τίτλο « Bhopal XXV » όπου θα προέβαλαν 30 φωτογραφίες με θέμα τα θύματα του Μποπάλ, μία για κάθε μέρα μετρώντας αντίστροφα από τις 3 Νοεμβρίου μέχρι σήμερα, 3 Δεκεμβρίου, ημέρα επετείου του ατυχήματος.
Πηγή:
Livemint.Com
The Wall Street Journal
Στην Ελλάδα τα ΜΜΕ που στηρίζουν τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές, χρημαδοτούνται από το ... κράτος. Tο tvxs.gr στηρίζεται στους αναγνώστες του και αποτελεί μια από τις ελάχιστες ανεξάρτητες φωνές στη χώρα. Mε μια συνδρομή, από 2.9 €/μήνα,ενισχύετε την αυτονομία του tvxs.gr και των δημοσιογραφικών του ερευνών. Συγχρόνως αποκτάτε πρόσβαση στα ντοκιμαντέρ και το περιεχόμενο του 24ores.gr.
Δες τα πακέτα συνδρομών >