Στις πορείες κολλάει, στις εκκλησίες δεν κολλάει. Όταν διαδηλώνει ο Κουτσούμπας στην επέτειο του Πολυτεχνείου η αστυνομία απαγορεύει τις συναθροίσεις άνω των 4 ατόμων και κάνει συλλήψεις.

Ads

Όταν κάνει συμβολική καθιστική διαμαρτυρία ο Γιάνης Βαρουφάκης επεμβαίνει ο εισαγγελέας. Διότι – κατά την γνωστή διάγνωση Χρυσοχοϊδη – «οι δρόμοι και οι διαδηλώσεις κουβαλάνε ιό και γεννάνε αρρώστια». Και διότι ο νόμος είναι νόμος.

Οταν οι ιερείς ανοίγουν τις εκκλησίες εν μέσω αυστηρού καθολικού lockdown, ραντίζουν τα πλήθη με αγιασμό και κοινωνούν τους πιστούς από το ίδιο κουταλάκι είναι απλώς Θεοφάνεια. Κι εμείς είμαστε Τεχεράνη. Με κρατική απόφαση και με κυβερνητική ευθύνη.

Με το χθεσινό «ιερό» κορονο-πάρτι ανά τους ναούς της χώρας, η κυβέρνηση δεν υπέκυψε απλώς στην θεοκρατία – ενέδωσε και συναίνεσε στην κατάλυση της ισονομίας. Εξαίρεσε επιλεκτικά την Ιεραρχία από την εφαρμογή του νόμου, έδωσε σήμα ανοχής στην παραβίαση της δικής της απόφασης για κλειστές εκκλησίες, και ρίσκαρε μια έκρηξη της πανδημίας στο όνομα – ξανά – του πολιτικού, πελατειακού κόστους. Όλα αυτά, δε, την ώρα που επέλεγε να κλείσει ερμητικά το εμπόριο και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις για να μπορέσουν να ξανανοίξουν τα σχολεία.

Ads

Κυβερνητικά στελέχη και βουλευτές της ΝΔ επιχειρούσαν χθες το βράδυ να αντιστρέψουν την εικόνα: Μιλούσαν για «αντάρτικο» της Εκκλησίας, οι διαρροές έδειχναν «δυσφορία» για την στάση των Ιεραρχών που «δεν ανέλαβαν την ευθύνη που τους αναλογεί», και τα μηνύματα από το Μαξίμου εξέπεμπαν δυσαρέσκεια για τον αρχιεπίσκοπο που «δεν δικαίωσε την εμπιστοσύνη του πρωθυπουργού».

Το αφήγημα όμως είναι υποκριτικό. Κανένα αντάρτικο δεν υπήρξε – υπήρξε καθαρή συνδιαλλαγή και συμφωνία ανοχής, που έκλεισε στην συνάντηση του Κυριάκου Μητσοτάκη με τον αρχιεπίσκοπο. Και επικυρώθηκε με την διαβεβαίωση της κυβέρνησης, το βράδυ της Τρίτης, ότι η παρουσία της αστυνομίας στους ναούς θα ήταν «διακριτική».

Το επιβεβαίωσε χθες ο ίδιος ο εκπρόσωπος της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου, Μητροπολίτης Ιλίου, Αχαρνών και Πετρουπόλεως, Αθηναγόρας. Στο ερώτημα εάν η κυβέρνηση επέδειξε ανοχή και η Εκκλησία ανυπακοή, απάντησε ευθέως «ναι». «Κάπως έτσι έγινε», είπε. «Αλλιώς έπρεπε να είχαμε μέτρα, να ήμουν στο αυτόφωρο τώρα. Έτσι δεν είναι;». Και προχώρησε κι ένα βήμα παραπάνω αιτιολογώντας την ήπια στάση της αστυνομίας με το επιχείρημα ότι «εμείς δεν είμαστε τα παιδάκια των Εξαρχείων να έχουμε καδρόνια, σιδερολοστούς….»

Και κάπως έτσι, η ελληνική εκδοχή της Τεχεράνης έγινε διεθνές πρωτοσέλιδο: «Ανοιχτές οι ελληνικές εκκλησίες για την γιορτή των Θεοφανείων παρά το αυστηρό lockdown – Η κυβέρνηση υπαναχώρησε και επέτρεψε την περιορισμένη παρουσία πιστών» μετέδωσε το ABCNews, ενώ ο τίτλος του Reuters ήταν «Κανένας νόμος δεν θα μας εμποδίσει»: Oι έλληνες Χριστιανοί πάνε κόντρα στην απαγόρευση των λειτουργιών για τα Θεοφάνεια».

Κατόπιν αυτών η κυβέρνηση αναλαμβάνει σοβαρή ευθύνη για τα όσα μπορεί να ακολουθήσουν.

Ως προς το υγειονομικό σκέλος και ρίσκο, οι ειδικοί προβλέπουν ήδη έκρηξη κρουσμάτων του κορονοϊού. Ο καθηγητής Γενετικής Μανώλης Δερμιτζάκης αναρτώντας φωτογραφίες της κοσμοσυρροής στους ναούς έγραψε χαρακτηριστικά: «Κατόπιν τούτου μην απορεί κανείς γιατί η Ελλάδα θα βρίσκεται σε αυστηρό lockdown  γα πολύ καιρό, και ίσως και με κλειστά σχολεία πάλι σύντομα. Κρίμα…»

Το δεύτερο «κρίμα» είναι πολιτικό και θεσμικό. Η κυβέρνηση που ομνύει την «ατομική ευθύνη», αδυνατεί η ίδια να εκπληρώσει την βασική δημοκρατική της ευθύνη – την εφαρμογή των νόμων και του συντάγματος με τρόπο ίδιο για όλους τους πολίτες.

Δεν είναι η πρώτη φορά που η επιλεκτική προσήλωσή της στην ευνομία την εκθέτει. Εχει ξανασυμβεί, στην ποδηλατάδα του Κυριάκου Μητσοτάκη στην Πάρνηθα. Τότε η εξαίρεση από τον νόμο δεν ήταν «ιερή», δεν ήταν Θεοφάνεια. Ηταν απλώς Κυριακή και ο πρωθυπουργός είχε δικαίωμα στην ανεμελιά…