Ανέβηκαν οι τόνοι στη Βουλή για το θέμα της Aegean και την απόφαση κρατικής ενίσχυσής της με 120 εκατομμύρια ευρώ.

Ads

Ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Παππάς, εξαπέλυσε σκληρή επίθεση στην κυβέρνηση κατηγορώντας την ότι, ουσιαστικά, επιδοτεί ένα επιχειρηματικό μονοπώλιο χωρίς να παίρνει ανταλλάγματα όπως έγινε με αντίστοιχες επιδοτήσεις στην Ευρώπη. «Η Lufthansa», είπε, «παίρνει  βοήθεια,  αλλά  δίνει  το 20%  του μετοχικού της κεφαλαίου στο γερμανικό δημόσιο, το οποίο πήρε και μετατρέψιμα ομόλογα και άλλα δικαιώματα. Παρόμοια ανταλλάγματα έδωσαν και οι Αυστριακές Αερογραμμές, οι Brussels Airlines, οι Φινλανδικές Αερογραμμές».

Οπως είπε, η επιδότηση των 120 εκατομμυρίων αντιστοιχεί στο 40%των μετοχών της εταιρίας, αλλά το δημόσιο δεν παίρνει τίποτα. Ο Νίκος Παππάς τόνισε ότι η Aegean έχει λάβει ως τώρα 150 εκατ. ευρώ   από   το  εγγυοδοτικό   πρόγραμμα   του   Covid-19,   χρήματα   που στερούνται οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, έλαβε επίσης τη μερίδα του λέοντος   από   τα   115   εκατ.   ευρώ   που   δόθηκαν   στις   εταιρείες   του κλάδου   των   αερομεταφορών,   ενώ   επωφελήθηκε   και   από   το πρόγραμμα   ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ   και   άλλες   φοροαπαλλαγές.   «Και   τώρα έρχεστε   να   ανακοινώσετε   ότι   θα   δώσετε   ακόμα   120   εκατ.   ευρώ. Ρωτάμε:   Τι   θα   πάρει   πίσω   το   δημόσιο;   Μας   λέτε   ότι   θα   βάλουν χρήματα και οι ιδιώτες επενδυτές. Μάλιστα. Αρα πήραν πριν από λίγο καιρό ένα εγγυημένο δάνειο 150 εκατ. ευρώ και θα βάλουν τα 60 εκατ. ευρώ στον κουβά της ενίσχυσης», πρόσθεσε.

Ο υπουργός Μεταφορών Κώστας Καραμανλής απαντώντας στα όσα είπε ο κ. Παππάς για την ενίσχυση της Aegean τον κατηγόρησε ότι διαστρέφει την αλήθεια και τον κάλεσε να πάρουν  μαζί ένα λεξικό για να δει τι σημαίνουν τα warrants. «Είναι δικαίωμα εξαγοράς, προστατεύει το ρίσκο του Δημοσίου. Να σας φέρω ένα λεξικό», τόνισε.

Ads

Παράλληλα, 52 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ με πρωτοβουλία του Νίκου Παππά, θέτουν έξι καίρια ερωτήματα προς τους αρμόδιους υπουργούς.

Στην ερώτησή τους οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ επισημαίνουν ότι η πλειονότητα των χωρών που έχει προχωρήσει σε στήριξη του κλάδου των αερομεταφορών, έχει πάρει ως αντάλλαγμα μερίδια των μετοχών τους καθώς και θέσεις στα διοικητικά συμβούλια.

Αναλυτικά η ερώτηση των 52 βουλευτών

– Λόγω της πανδημίας ο κλάδος των αερομεταφορών επλήγη σημαντικά. Η πλειονότητα των χωρών έχει προχωρήσει στη λήψη μέτρων για τη στήριξη του εν λόγω κλάδου και των εργαζομένων του, αλλά και για τη διασφάλιση του πτητικού έργου.
– Σε αντάλλαγμα της κρατικής ενίσχυσης, οι επιχειρήσεις του κλάδου και ειδικώς οι αεροπορικές εταιρείες παραχωρούν στο δημόσιο μερίδια των μετοχών τους, θέσεις στα διοικητικά τους συμβούλια και άλλα δικαιώματα.
– Η ελληνική κυβέρνηση έχει προβλέψει, κατά το προηγούμενο διάστημα, τη δημιουργία ενός πακέτου στήριξης του κλάδου των αερομεταφορών, ύψους 115 εκατ. ευρώ.
– Πολλαπλά ωφελημένη από το συγκεκριμένο πακέτο στήριξης είναι, λόγω της θέσης που κατέχει στην ελληνική αγορά, η αεροπορική εταιρεία Aegean, η οποία, έχει επίσης ενταχθεί στο πρόγραμμα του ταμείου εγγυοδοσίας Covid-19 για ένα δάνειο της τάξης των 150 εκατ. ευρώ.
– Σήμερα, η Aegean, αναγνωρίζοντας ότι έχει βρεθεί σε οικονομικό αδιέξοδο, προχωρά σε συνεργασία με την κυβέρνηση για την κατάρτιση ενός σχεδίου κρατικής ενίσχυσης, συνολικού ποσού 180 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 120 εκατ. ευρώ θα τα εισφέρει το ελληνικό δημόσιο και τα 60 εκατ. ευρώ οι ιδιώτες επενδυτές.
– Θα δοθούν στο δημόσιο δικαιώματα προαίρεσης (warrants), τα οποία καθιστούν τα όποια ανταλλάγματα αμφίβολα ως προς το ύψος και τους όρους τους.
Σε συνέχεια των παραπάνω
 
Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
 
1.    Με δεδομένη την ανάγκη διασφάλισης του πτητικού έργου και τη διατήρηση των αεροπορικών συνδέσεων όλων των περιοχών της χώρας, η οποία έχει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά (νησιωτικότητα), και όχι τη στήριξη συγκεκριμένων ιδιοκτησιών εταιρειών, ποιο το συνολικό σχέδιο της κυβέρνησης για τη στήριξη του κλάδου των αερομεταφορών;
2.    Ποια είναι η συνολική κρατική στήριξη που έχει λάβει η Aegean και οι άλλες επιχειρήσεις του κλάδου μέσω όλων των προγραμμάτων, εγγυοδοτικών και μη;
3.    Χρησιμοποιεί η εν λόγω εταιρεία μέρος των ποσών που έχει λάβει από τα εγγυοδοτικά προγράμματα για να καλύψει ζημιές από τα παράγωγα που υπολογίζονται στα 68,5 εκατ. ευρώ, με βάση τα αποτελέσματα εξαμήνου της εταιρείας λόγω της πτώσης των τιμών του πετρελαίου;
4.    Εγείρει ζητήματα κανονιστικού τύπου η προαναφερθείσα επιδότηση των 120 εκατ. ευρώ (συνεισφορά του ελληνικού δημοσίου), λόγω αθέμιτου ανταγωνισμού σε σχέση με άλλους συμμετέχοντες στην αγορά; Είναι αυτή εις γνώση της DG Comp, της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς και του Συμβουλίου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητα (FSB);
5.    Πως διασφαλίζεται η επιστροφή των χρημάτων της έκτακτης ενίσχυσης στο δημόσιο;
6.    Για ποιο λόγο δεν προβλέπεται στη συμφωνία δημοσίου – Aegean η παροχή μετοχών εκ μέρους της εταιρείας;