Στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής συνεχίστηκε η διαμάχη για το διαφημιστικό πακέτο ενημέρωσης γύρω από την πανδημία, ύψους 11 εκατ. ευρώ, που συνεδρίασε την Παρασκευή παρουσία του Κυβερνητικού Εκπροσώπου, μετά από αίτημα βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, για ενημέρωση γύρω από τη διάθεση, διαχείριση και διαφάνεια κονδυλίων για την ενημέρωση των πολιτών.

Ads

Πέτσας: Για λόγους ταχύτητας η ανάθεση – Στο Υπ. Οικονομικών θα γίνει η τιμολόγηση

Ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος υπεραμύνθηκε της καμπάνιας που ανέθεσε η κυβέρνηση λέγοντας: «Η  ενημέρωση μπορεί να σώσει κυριολεκτικά ζωές, δίνει χρόνο στους εργαζόμενους στο ΕΣΥ να προσφέρουν τη σωστή περίθαλψη στους ασθενείς. Η ενημέρωση θα μειώσει το δημοσιονομικό αποτύπωμα της πανδημίας. Αυτό δεν μπορεί να βασίζεται μόνο στη διάθεση κοινωνικής προσφοράς των ΜΜΕ και στο φιλότιμο των εργαζόμενων» είπε.

Δικαιολογώντας την επιλογή ιδιωτικής εταιρίας υποστήριξε ότι αν η κυβέρνηση πήγαινε σε διαγωνιστική διαδικασία θα υπήρχε καθυστέρηση 6-8 μηνών. «Πήραμε την ευθύνη και προχωρήσαμε χωρίς κείμενες διατάξεις με διαφάνεια” είπε και πρόσθεσε ότι η εταιρία που επιλέχθηκε είναι μεγάλη και μπορεί να ανταπεξέλθει ενώ θα πάρει προμήθεια 3%. Τα ποσά δεν τιμολογούνται στην εταιρία αλλά στο Υπουργείο Οικονομικών, οπότε στο τέλος θα ενημερωθείτε αναλυτικά για τα ποσά” κατέληξε. Όπως υποστήριξε μάλιστα η ενημέρωση θα συνεχιστεί και το επόμενο διάστημα καθώς “Τίποτα δεν έχει κριθεί οριστικά. Η ενημέρωση πρέπει να συνεχιστεί καθώς η άρση των περιορισμών δεν θα είναι οριζόντια και ταυτόχρονη. Η ενημέρωση των πολιτών είναι η βέλτιστη αντίδραση της πολιτείας σε ανυπόστατα fake news. Θα διασφαλίσουμε την έγκαιρη και έγκυρη ενημέρωση των πολιτών».

Ads

Απαντώντας στις καταγγελίες για την αναστολή είσπραξης των υποχρεώσεων των καναλιών για τη χρήση των συχνοτήτων σημείωσε ότι «υπάρχει αναβολή και όχι απαλλαγή. Αφορά όλα τα κανάλια εθνικής εμβέλειας. Βασικός στόχος η εξασφάλιση της βιωσιμότητάς τους και των θέσεων εργασίας. Δεν προβλέπει απαλλαγή ή έκπτωση πληρωμής. Τονίζω ότι το οφειλόμενο ποσό δεν χαρίζεται ούτε απαλλάσσεται. Τα κανάλια θα καταβάλλουν το ποσό που θα κατανεμηθεί στις επόμενες δόσεις. Αν ένα κανάλι έχει καταβάλλει 2 δόσεις έχει υποχρέωση να δώσει το υπόλοιπο ποσό σε 7 δόσεις αντί σε 8».

11 εκατ. ευρώ και πλουραρισμός στην ατζέντα της αντιπολίτευσης

Απο την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ ο Νίκος Βούτσης συμφώνησε με το πρόγραμμα ενημέρωσης των πολιτών ωστόσο είπε ότι η διαδικασία και η υλοποίηση του προγράμματος πρέπει να γίνει με διαφάνεια και συμμετοχή διακομματικής επιτροπής. Παράλληλα υποστήριξε ότι τα ΜΜΕ προσφέρουν μονομερή και επιλεκτική ενημέρωση αποκλείοντας ή αποσιωπώντας τις θέσεις τις αξιωματικής αντιπολίτευσης. Έκανε λόγο για  “ανατριχιαστική εικόνα χειραγώγησης και προβολής μόνο του κυβερνητικού αφηγήματος από τα ΜΜΕ. Θέμα δημοκρατίας η επιστροφή στον πλουραλισμό και την πολυφωνία” ανέφερε. 

«Παρακολουθούμε μια προσπάθεια αγιοποίησης του πρωθυπουργού στα όρια της καρικατούρας και απο σοβαρούς δημοσιογράφους» είπε ο Γιώργος Κατρούγκαλος.

Η Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Θεοδώρα Τζάκρη,  σημείωσε ότι αν είχε γίνει η διανομή από το Υπουργείο. «Θα βλέπαμε για ποιο λόγο, για παράδειγμα, μια εφημερίδα όπως η ΕΦΣΥΝ θα πάρει το 1/100 σε σχέση με μια εφημερίδα που είναι προσκείμενη στην κυβέρνηση σας ή η εφημερίδα Documento θα πρέπει να αποκλειστεί. Φοβόσαστε τη Διαύγεια. Γι’ αυτό δεν το κάνατε» είπε. Παράλληλα διερωτήθηκε αν η ΝΔ μπορεί να καταργήσει τη ΔΙΑΥΓΕΙΑ και να επιστρέψει στις μέρες πριν το 2010 όταν οι υπουργικές αποφάσεις κρατιόντουσαν στα υπόγεια και εξαφανιζόντουσαν μόλις άλλαζε η κυβέρνηση. Τέλος ρώτησε γιατί η καμπάνια θα συνεχιστεί μέχρι το Σεπτέμβρη: «Ξέρετε κάτι; Θα πάμε σε έξαρση της επιδημίας;».

Διαφάνεια και κριτήρια ζήτησε και ο κ. Βασίλης Κεγκέρογλου του ΚΙΝΑΛ ενώ κάλεσε τον υπουργό να μεριμνήσει για την στήριξη και των περιφερειακών ΜΜΕ ενδεχομένως και με απαλλαγή του τιμήματος προς την digea. Να διασφαλίζεται η προβολή των θέσεων των μικρότερων κομμάτων από την κρατική και ιδιωτική τηλεόραση ζήτησε η Σοφία Σακοράφα από την πλευρά του ΜΕΡΑ 25.

Διαφάνεια και Ενίσχυση από τη Γενική Γραμματεία

Από πηγές του ΣΥΡΙΖΑ επισημαίνεται ότι η συζήτηση στην Επιτροπή προκλήθηκε ύστερα από καταγγελίες για αδιαφάνεια στην καμπάνια ενημέρωσης, όχι απλώς ως αυτονόητο ζήτημα κοινοβουλευτικού ελέγχου αλλά ως μείζον ζήτημα Δημοκρατίας, αναφέροντας ότι η ενημέρωση για την πανδημία δε μπορεί να αποτελεί πρόσχημα είτε για τη χρηματοδότηση φιλικών στην κυβέρνηση ανύπαρκτων ιστοσελίδων και εφημερίδων είτε για τον εκβιασμό Μέσων με αντάλλαγμα διαφημιστικά πακέτα, σε βάρος τόσο των φορολογουμένων πολιτών όσο και των ίδιων των Μέσων. Άποψη της αξιωματικής αντιπολίτευσης είναι ότι η ενίσχυση πρέπει να γίνεται από τη Γενική Γραμματεία ενημέρωσης ώστε να αναρτώνται τα στοιχεία στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ.

Με αφορμή τη συζήτηση στη Βουλή ο ΣΥΡΙΖΑ, μετά την κατάρρευση των διαφημιστικών εσόδων ζητά οριζόντια ενίσχυση όλων των ΜΜΕ  αλλά όχι με όρους αδιαφάνειας, εκβιασμού και απειλών και ζητά διαφάνεια για την τρέχουσα καμπάνια ενημέρωσης. Οι πηγές τους ΣΥΡΙΖΑ αναφέρουν ότι η κυβέρνηση και η  κυβερνητικός εκπρόσωπος οφείλουν να ενεργοποιήσουν  το πρόγραμμα στήριξης του πανελλαδικού και περιφερειακού Τύπου ύψους 10 εκατ. ευρώ που είχε έτοιμο ο ΣΥΡΙΖΑ και ακύρωσε το Δεκέμβρη, με θύματα πανελλαδικές και περιφερειακές εφημερίδες καθώς και τους εργαζόμενούς τους.

Εκτός από την ενίσχυση όλων των ΜΜΕ ο ΣΥΡΙΖΑ προτείνει τη συγκρότηση διακομματικής Επιτροπής, η οποία θα προχωρήσει με διαφάνεια σε αντίστοιχα πακέτα ενίσχυσης και για τον ηλεκτρονικό Τύπο (μέσα από το μητρώο online media που έφτιαξε ο ΣΥΡΙΖΑ) αλλά και για ραδιόφωνα και τηλεοπτικούς σταθμούς, τόσο πανελλαδικής όσο και περιφερειακής εμβέλειας, με ρήτρα μη απολύσεων και μη μεταβολής των συμβάσεων εργασίας των εργαζομένων.