Την αντίδραση του ΣΥΡΙΖΑ προκάλεσε η υπερψήφιση των προτάσεων της ΝΔ για την αναθεώρηση του Συντάγματος, κυρίως αναφορικά με την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας και το Νόμο περί ευθύνης υπουργών. 

Ads

Στην πρώτη περίπτωση, ο ΣΥΡΙΖΑ κάνει λόγο για απαξίωση του θεσμού του Προέδρου της Δημοκρατίας αφού αυτός πια θα μπορεί να εκλέγεται ακόμη και από μια μειοψηφία στη Βουλή, πράγμα που του προσδίδει κομματικό μανδύα. 

Συγκεκριμένα πηγές της Κουμουνδούρου αναφέρουν: 

«Ο ΣΥΡΙΖΑ επέμεινε έως την ύστατη ώρα να αφήσει  η κυβέρνηση τα μικροκομματικά παιχνίδια και να υπερψηφίσει την πρόταση της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης. Ο ΣΥΡΙΖΑ συμφωνεί στην ανάγκη αποσύνδεσης της εκλογής ΠτΔ από τις πολιτικές εξελίξεις, ώστε να διασφαλιστούν ομαλοί κύκλοι τετραετούς διακυβέρνησης, δεν μπορεί όμως να συμφωνήσει στην απαξίωση του θεσμού του Προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας.

Ads

Η πρόταση της ΝΔ είναι ενδεικτική της αντίληψης που έχει για το κράτος και τους θεσμούς. Προτείνει ο ανώτατος πολιτειακός θεσμός, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, να μπορεί να εκλέγεται ακόμα και από μια μειοψηφία των αντιπροσώπων της εθνικής αντιπροσωπείας. Δηλαδή να εκλέγεται Πρόεδρος της Δημοκρατίας και με λιγότερες από 151 ψήφους και να είναι επί της ουσίας κομματάρχης της εκάστοτε πλειοψηφίας και του στερεί τη συνταγματική πρόβλεψη να είναι ρυθμιστής του πολιτεύματος.

Η ΝΔ υπερψήφισε στην προτείνουσα Βουλή διάταξη για τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, με την οποία ρητά είχε δηλώσει ότι διαφωνεί, ως τέχνασμα για να υποστηρίξει στην παρούσα Βουλή μια εντελώς διαφορετική θέση. Μάλιστα, η υποκρισία της ΝΔ δεν σταματάει εδώ διότι η ρύθμιση, με την οποία διαφωνεί, μολονότι την υπερψήφισε στην προτείνουσα Βουλή, είναι αυτούσια αυτή που είχε καταθέσει το 2014, στο πλαίσιο της τότε δικής της πρότασης αναθεώρησης, με την υπογραφή όχι μόνο του τότε Πρωθυπουργού κ. Σαμαρά, αλλά και του νυν Πρωθυπουργού κ. Μητσοτάκη. Να υπάρχουν δηλαδή αλλεπάλληλες κοινοβουλευτικές διαδικασίες εξεύρεσης αυξημένης πλειοψηφίας για έναν ΠτΔ, ώστε να εξασφαλίζεται η συναίνεση μεταξύ πολιτικών δυνάμεων και εάν αυτό δεν καταστεί εφικτό μετά από 6 φορές, η εκλογή να γίνεται απευθείας από τους πολίτες».

Για το νόμο περί ευθύνης υπουργών 

Ο ΣΥΡΙΖΑ υπερψήφισε μεν την κατάργηση της σύντομης αποσβεστικής προθεσμίας ώστε ο χρόνος παραγραφής των αδικημάτων που τελέστηκαν από μέλη της κυβέρνησης να εξισωθεί με ότι ισχύει στον ποινικό κώδικα για τους πολίτες, ωστόσο, αντιδρά στην καταψήφιση της διάταξης που πρότεινε και η οποία θα αποσαφήνιζε ότι η δωροδοκία δεν είναι στα καθήκοντα του υπουργού αλλά επ’ ευκαιρία αυτών και άρα δεν μπορεί να έχει σύντομη παραγραφή. 

Όπως δήλωσε κατά τη διάρκεια της ομιλίας ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας έπρεπε να έρθει ο ΣΥΡΙΖΑ να προτείνει την κατάργηση και αυτό να γίνει πράξη. «Η πρότασή μας καθαρή και κρυστάλλινη», δήλωσε ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης και συνέχισε, «λέμε το αυτονόητο. Λέμε ότι τα αδικήματα των υπουργών πρέπει να παραγράφονται όπως όλων των υπολοίπων Ελλήνων μετά από 5, 15, 20 χρόνια. Ό,τι προβλέπει ο νόμος για όλους, όχι ειδικές παραγραφές». 

Αναφερόμενος στην ερμηνευτική δήλωση που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ τόνισε: «Και σήμερα έχετε το θράσος», τόνισε ο Αλέξης Τσίπρας, «απέναντι τους Έλληνες πολίτες να έρχεστε και να μας λέτε ότι αν κάποιος υπουργός δωροδοκήθηκε, πήρε μίζες πριν από το 2015 δε θα διωχθεί γιατί τα αδικήματα του πηγαίνουν με τη παλιά ρύθμιση και έχουν παραγραφεί. Μας λέτε δηλαδή, ότι όσες πράξεις δωροδοκίας τυχόν τελέστηκαν πριν το 2015 πρέπει να μπουν στο αρχείο, πρέπει να σταματήσουν να ερευνώνται από τη Δικαιοσύνη. Αυτός είναι ο λόγος που εμείς στη προηγούμενη διαδικασία της προτείνουσας Βουλής δε φέραμε μονάχα την αναθεώρηση του 86 αλλά και μια διευκρινιστική δήλωση, έχοντας την αίσθηση ότι θα τύχει της έγκρισης μιας ευρύτατης πλειοψηφίας και μάλιστα δεν υπήρξε καμία αντιπαράθεση επ’ αυτού στο δημόσιο διάλογο, κατά τη διάρκεια της συζήτησης, ότι κακώς το φέρνουμε.

Και το φέραμε για να είναι ξεκάθαρο ότι καμία προνομιακή παραγραφή για υπουργούς δε θα υπάρχει όχι μόνο για αδικήματα που τυχόν διαπράξουν υπουργοί από την αναθεώρηση και μετά αλλά και για δωροδοκίες που έχουν τελεστεί στο παρελθόν ώστε η δικαιοσύνη να μη σταματά τις έρευνες στο ’15, αλλά να μπορεί να πάει και πιο πίσω στο 2014,2012,2010 στο 2007 μέχρις ότου φτάνει ο χρόνος παραγραφής της κανονικής που ισχύει  για όλους τους Έλληνες και όχι αυτής της παρωδίας παραγραφής που βάλατε στο Σύνταγμα το 2001. Και τότε στα μουλωχτά αποφύγατε να το ψηφίσετε χωρίς να ανοίξετε μέτωπο με αυτή τη διευκρινιστική δήλωση».