Ένα από τα προς κατάργηση δημοτικά σχολεία, των Θολαρίων Αμοργού

Ads

Χίλια πενήντα έξι σχολεία λιγότερα, τα οποία θα καταργηθούν ή συγχωνευθούν θα είναι διαθέσιμα για τους Έλληνες μαθητές την επόμενη σχολική χρονιά, σύμφωνα με τις ανακοινώσεις του υπουργείου Παιδείας. Αντιδρά η ΟΛΜΕ και η αντιπολίτευση για τις συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολείων.

Ο νέος σχολικός χάρτης της χώρας ανακοινώθηκε την Κυριακή από το υπουργείο Παιδείας και σήμερα, Δευτέρα, το μεσημέρι συνεδριάζει το Διοικητικό Συμβούλιο της Ομοσπονδίας των καθηγητών μέσης εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) προκειμένου να τοποθετηθεί στις αποφάσεις του υπουργείου Παιδείας.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Υπουργείου Παιδείας συνολικά 1.933 σχολεία συγχωνεύονται για να προκύψουν 877 νέα, από το σύνολο των 16.000 σχολικών μονάδων. Στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση συνενώνονται 1.523 σχολεία και προκύπτουν 672 νέα σχολεία. Στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση συνενώνονται 410 σχολεία και προκύπτουν 205 νέα συγκροτήματα.

Ads

Το υπουργείο Παιδείας, πάντως, επιμένει πως θα διατηρηθεί το πλαφόν των 25 μαθητών ανά τάξη, με μια προσαύξηση 10% μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις. Σε σχετικό δελτίο Τύπου επισημαίνεται ότι τα κριτήρια για τις συνενώσεις των σχολείων είναι «αποκλειστικά παιδαγωγικά». Ακόμη όπως ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας:

  • Δημιουργούνται 6/θεσια και 12/θεσια δημοτικά σχολεία εκεί όπου οι μαθητικές ανάγκες το υπαγόρευαν.
  • Ιδρύονται σχολεία, ακολουθώντας τα δημογραφικά στοιχεία του μαθητικού δυναμικού, με βασική προτεραιότητα το μαθητή και τις ανάγκες της τάξης.
  • Στα μεγάλα αστικά κέντρα -της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης- οι συνενώσεις αφορούν κυρίως στα συστεγαζόμενα σχολεία, ενώ στην περιφέρεια δίνεται έμφαση στις συνενώσεις ολιγοθέσιων σχολείων, μόνο εκεί όπου οι συνθήκες το επιτρέπουν.
  • Οι συνενώσεις δεν επιφέρουν αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα πέραν του μέχρι σήμερα επιτρεπτού. Αντίθετα στα συνενωμένα σχολεία υπάρχει κατεύθυνση της πολιτικής ηγεσίας ο αριθμός των μαθητών σε κάθε τμήμα να μην ξεπερνά τα 25 παιδιά στην Πρωτοβάθμια και τα 25 + 10% στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
  • Οι συνενώσεις δεν οδηγούν σε υπερμεγέθη σχολεία. Ο συνολικός αριθμός των μαθητών στα υπό συνένωση σχολεία δεν ξεπερνά τα 400 παιδιά. Υπάρχουν ελάχιστες περιπτώσεις -6 πανελλαδικώς- σχολείων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, όπου τα σχολεία που προκύπτουν από τις συνενώσεις, έχουν αριθμό μαθητών από 400 και άνω, αλλά χωρίς να ξεπερνούν τους 500.

Αναλυτικότερα, οι συνενώσεις:/>

Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση: από 1.523 σχολικές μονάδες σε 672.
Εξ αυτών:

  • τα 169 Μονοθέσια, Διθέσια και Τριθέσια
  • τα 98 ήταν ήδη σε αναστολή λειτουργίας
  • τα 18 χωρίς μαθητές

Από τις συνενώσεις των σχολικών μονάδων της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης προκύπτουν:

  • 120 νέα 6/θέσια
  • 61 νέα 12/θέσια σχολεία

Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση: από 410 σχολικές μονάδες σε 205.
Εξ αυτών:

  • το 30% των Γυμνασίων είχαν μαθητικό δυναμικό μικρότερο από 35 μαθητές
  • πάνω από το 50% των Γενικών Λυκείων που συνενώνονται είναι λυκειακές τάξεις
  • ο αντίστοιχος αριθμός πέρυσι (για τη σχολική χρονιά 2010-2011) ήταν στο ένα δέκατο περίπου
  • παλαιότερα ο νόμος έμενε εν μέρει ανενεργός, καθώς οι περισσότερες αποφάσεις συνενώσεων – ιδρύσεων σχολικών μονάδων ανακαλούνταν

«Ενώνουμε τα σχολεία μας. Ενώνουμε το εκπαιδευτικό μας δυναμικό, προς όφελος των μαθητών μας. Η αξιοποίηση του εκπαιδευτικού δυναμικού δημιουργεί εύρωστες εκπαιδευτικές μονάδες, που μπορούν να εφαρμόσουν όλες τις καινοτόμες δράσεις του Νέου Σχολείου. Εκεί όπου οι συνθήκες επιτρέπουν την ασφαλή και χωρίς ταλαιπωρία μεταφορά των μαθητών, ενώνουμε τα σχολεία, διατηρώντας όμως τον αριθμό των μαθητών ανά τάξη, όπως ισχύει και σήμερα» δήλωσε σήμερα αναφορικά με το θέμα η υφυπουργός Παιδείας Εύη Χριστοφιλοπούλου.

Για αναβάθμιση της παρεχόμενης παιδείας τόσο σε ουσία όσο και σε επίπεδο υποδομών και πιο ορθολογικής αξιοποίησης των εκπαιδευτικών και των υποδομών, μίλησε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιώργος Πεταλωτής αναφορικά με το νέο σχολικό χάρτη που θα είναι αποτέλεσμα των συγχωνεύσεων που επέρχεται.

Ο κ. Πεταλωτής τόνισε ότι αυτός ο χάρτης προέκυψε με ξεκάθαρα παιδαγωγικά-εκπαιδευτικά κριτήρια που απαντούν και στα σύγχρονα δημογραφικά στοιχεία, αλλά και τις γεωγραφικές ιδιαιτερότητες της κάθε περιοχής της χώρας. Σημείωσε δε ότι έτσι δημιουργούνται σύγχρονες και εύρωστες εκπαιδευτικές μονάδες που θα μπορούν να υποστηρίξουν αποτελεσματικά τις λειτουργίες του νέου σχολείου, ενώ παράλληλα αξιοποιείται το εκπαιδευτικό δυναμικό ακόμα καλύτερα.

Ερωτηθείς εάν θα καταργηθούν θέσεις εκπαιδευτικών και θα δημιουργηθούν σχολεία «μαμούθ», ο κ. Πεταλωτής σημείωσε ότι «οι εκπαιδευτικοί δεν διατρέχουν κανέναν κίνδυνο» και πως «όσοι χρειάζονται, θα διορίζονται». Υποστήριξε επιπλέον ότι δεν μπορεί η κυβέρνηση να αφήσει να υπάρχουν μονοθέσια και διθέσια σχολεία, «κάτι που μας γυρίζει στη δεκαετία του ’50» και ότι δεν πρέπει να υπάρχει αυτή η πολύ μεγάλη διαφορά στην εκπαίδευση που παρέχεται ανάμεσα στα παιδιά που πηγαίνουν σε σχολεία στα χωρία και εκείνα που πηγαίνουν στις πόλεις.

Αντιδρά η ΟΛΜΕ

Την αντίδρασή της εκφράζει η Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) στις συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολείων με ανακοίνωσή της και καλεί τους καθηγητές σε εγρήγορση προκειμένου σε συνεργασία με τους γονείς να αντιδράσουν στα σχέδια που προωθεί το υπουργείο Παιδείας.«Τη στιγμή που δημοσιεύονται στο τύπο αναλυτικά οι επικείμενες συγχωνεύσεις, η ΟΛΜΕ περιμένει ακόμη τις προτάσεις του Υπουργείου» αναφέρεται στην ανακοίνωση που εξέδωσε το συνδικαλιστικό όργανο των καθηγητών.

«Δε θα ανεχτούμε για λογιστικούς λόγους, να θυσιαστεί η ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Με το στοίβαγμα των μαθητών σε 30άρια τμήματα, με την ταλαιπωρία των παιδιών των υποβαθμισμένων περιοχών και με την εργασιακή ανασφάλεια των εκπαιδευτικών, δηλαδή με τη λογική των επιχειρούμενων συγχωνεύσεων δεν υποστηρίζεται σε καμία περίπτωση η δημόσια δωρεάν Παιδεία. Δεν θα ανεχτούμε να θυσιάζεται η δημόσια εκπαίδευση στην πολιτική της διάλυσης των κοινωνικών αγαθών που επιβάλλει το ΔΝΤ και η τρόικα», αναφέρεται στην ανακοίνωση.

Σημειώνεται ότι μέσα στην εβδομάδα θα συνεδριάσουν οι κατά τόπους ΕΛΜΕ, ενώ το Σάββατο οι πρόεδροι των οργάνων θα πραγματοποιήσουν συνέλευση, προκειμένου να καθορίσουν την περαιτέρω στάση τους.

Αντίθετη η αντιπολίτευση

Την αντίθεσή του στις συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολικών μονάδων, που ανακοινώθηκαν χθες από το υπουργείο Παιδείας, εξέφρασε με δηλώσεις του ο γραμματέας της ΝΔ, Ανδρέας Λυκουρέντζος, σημειώνοντας ότι «η ΝΔ κι εγώ, ως υφυπουργός, ουδέποτε δεχτήκαμε εισηγήσεις για να κάνουμε τέτοιες επιλογές, γιατί ξέραμε ότι οι συνθήκες σε ορεινές περιοχές είναι δύσκολες».

Ο κ. Λυκουρέντζος μιλώντας στο δημοτικό ραδιόφωνο Τρίπολης, υποστήριξε ότι η υπουργός δεν έκανε διάλογο με τους άμεσα ενδιαφερομένους, την εκπαιδευτική κοινότητα, και ανέφερε ότι «οι διευθυντές εκπαίδευσης έκαναν εισηγήσεις υπό την πίεση της κυβέρνησης, εισηγήσεις επιζήμιες και μη εφαρμόσιμες». Συμπλήρωσε πως η υπουργός οφείλει να αναθεωρήσει την απόφασή της αυτή, αντιλαμβανόμενη ότι η Αρκαδία ως νομός, αλλά και τα Ιωάννινα και άλλες περιοχές έχουν ιδιαιτερότητες. «Υπάρχουν λόγοι», τόνισε ο κ. Λυκουρέντζος, «που πρέπει να διατηρήσουμε σχολεία, έστω και με ελάχιστους μαθητές ή ακόμα και με έναν μαθητή, όπως για παράδειγμα στην Ψέριμο». Ο γραμματέας της ΝΔ είπε ότι «η απόφαση αυτή μπορεί και πρέπει να αλλάξει».

«Η κατάργηση 2.000 σχολικών μονάδων από την κυβέρνηση αποτελεί ισχυρό πλήγμα στο δικαίωμα των παιδιών του λαού να μορφώνονται και αποφασιστικό βήμα στη διαμόρφωση του σχολείου της αγοράς», σχολιάζει το ΚΚΕ στην ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείας. Σημειώνει δε ότι «αυτό είναι το «νέο σχολείο της αγοράς» όπου χορηγοί θα μπαινοβγαίνουν στα σχολεία, ανταλλάσσοντας τα ψίχουλα που θα πετούνε με το δικαίωμά τους να καθορίζουν οι ίδιοι το αναλυτικό πρόγραμμα». Το κόμμα του Περισσού καλεί τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και τα συνδικάτα, να κάνουν δική τους υπόθεση τη μάχη ενάντια στις καταργήσεις σχολείων.

Από την πλευρά του, το Τμήμα Παιδείας του ΣΥΝ χαρακτήρισε «σαθρά και ανακριβή» τα επιχειρήματα του υπουργείου Παιδείας, σχετικά με τις συγχωνεύσεις. «Το κλείσιμο των σχολικών μονάδων, ιδίως στην περιφέρεια, θα δυσχεράνει την πρόσβαση των μαθητών/μαθητριών στο σχολείο, θα ενισχύσει το φαινόμενο της μαθητικής διαρροής, θα αυξήσει τις δυσκολίες στην επικοινωνία εκπαιδευτικών και γονέων και θα συντείνει στην αύξηση της εσωτερικής μετανάστευσης» τονίζει ο ΣΥΝ. Προσθέτει δε ότι ο «εξορθολογισμός που επικαλείται το υπουργείο Παιδείας δεν είναι παρά το φύλλο συκής που συγκαλύπτει μια στενά λογιστική αντίληψη: να εξοικονομηθούν πόροι, να περικοπούν οι δημόσιες δαπάνες, με τη μείωση των οργανικών και λειτουργικών θέσεων εργασίας εκπαιδευτικών. Εκτιμάμε ότι μόνο στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση θα έχουμε μείωση κατά 3.000 οργανικές θέσεις για το επόμενο σχολικό έτος, γεγονός που θα οξύνει την ήδη μεγάλη ανεργία των εκπαιδευτικών».

«Η μείωση των σχολείων κατά περίπου 60% είναι σίγουρο ότι θα μειώσει την αποτελεσματικότητα του λόγου για τον οποίο δημιουργήθηκαν.Το σπουδαιότερο, όμως, είναι να δούμε στα εναπομείναντα σχολεία τι δάσκαλοι θα διδάσκουν και τι θα διδάξουν στα παιδιά μας…» σχολίασε από την πλευρα του ο Λαϊκός Ορθόδοξος Συναγερμός.

Κατάληψη σε υπό συγχώνευση λύκειο στην Κοζάνη

Σε κατάληψη προχώρησαν οι μαθητές του Γενικού Λυκείου Τσοτυλίου, στην Κοζάνη, αντιδρώντας στην προωθούμενη συγχώνευση του σχολείου τους.
Όπως υποστηρίζουν σε επιστολή τους, αντιδρούν στη συγχώνευση του σχολείου τους καθώς ήδη οι μαθητές διανύουν μεγάλες αποστάσεις για να φτάσουν στον προορισμό τους. “Σε άλλη περίπτωση θα χρειαζόμαστε ίσως και διπλάσια ώρα προκειμένου να έχουμε πρόσβαση στο αυτονόητο δηλαδή στη δημόσια εκπαίδευση”, αναφέρουν.