Οι αλλαγές στον τρόπο ελέγχου των πλοίων, με όριο ηλικίας στα δεξαμενόπλοια, αλλά και η είσοδος των υποψηφίων στο λιμενικό σώμα με πανελλήνιες εξετάσεις, είναι μεταξύ των σημαντικών αλλαγών που περιλαμβάνονται στο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας που κατατέθηκε την Τετάρτη στη Βουλή.

Ads

Όπως σημειώνει το Αθηναϊκό Πρακτορείο, το νομοσχέδιο πρόκειται να συζητηθεί στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, αλλά μέχρι να φτάσει στην ολομέλεια, δεν αποκλείεται να υπάρξουν αλλαγές σε επιμέρους σημεία του.

Ο υπουργός Ναυτιλίας, Παναγιώτης Κουρουμπλής, την Παρασκευή είχε κάνει λόγο για νομοσχέδιο «με πάρα πολλές παρεμβάσεις και με λογική σύγκρουσης με συμφέροντα».

Με το νομοσχέδιο, καταργείται η διαδικασία με την οποία χορηγούνταν παρατάσεις στα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας των πλοίων, η οποία κρίνεται πλέον ως «ασαφής».

Ads

Επανακαθορίζεται το νομοθετικό πλαίσιο αναφορικά με το σύστημα εποπτείας των πλοίων, και μεταξύ άλλων, «ορίζεται ότι από 30-9-2018 και εφεξής, και μόνο για τα καθήκοντα και τις αρμοδιότητες που έχουν εκχωρηθεί από το αρμόδιο υπουργείο στους εξουσιοδοτημένους οργανισμούς (νηογνώμονες), πάει η έκδοση των προβλεπόμενων από την εθνική, ενωσιακή και διεθνή νομοθεσία πιστοποιητικών των ελληνικών πλοίων από τον κλάδο ελέγχου πλοίων (ΚΕΠ), τις λιμενικές αρχές καθώς και τα τοπικά κλιμάκια επιθεώρησης πλοίων, και εκδίδονται από τους εξουσιοδοτημένους οργανισμούς (νηογνώμονες). Από τη ρύθμιση αυτή εξαιρούνται οι μνημονευόμενοι έλεγχοι και επιθεωρήσεις».

Επιπλέον, απαγορεύεται από 1-1-2018 η διακίνηση καυσίμων ναυτιλίας με πλοία ανεφοδιασμού, δεξαμενόπλοια (σλέπια) και πετρελαιοφορτηγίδες που έχουν συμπληρώσει ηλικία 50 ετών, υπολογιζόμενη από την 31η Δεκεμβρίου του έτους καθέλκυσης.

Η ίδια απαγόρευση προβλέπεται, από 1 – 1 – 2019 και 1 – 1 – 2022, για πλοία ηλικίας 40 και 30 ετών αντίστοιχα. Από την 1η Ιανουαρίου του 2018 και μέχρι τις ημερομηνίες αυτές, κάθε πλοίο που έχει συμπληρώσει ηλικία 20 ετών, θα μπορεί να διακινεί καύσιμα ναυτιλίας, μονάχα εφόσον ικανοποιούνται πρόσθετες διαδικασίες ελέγχου, όροι και προϋποθέσεις που θα καθοριστούν με προεδρικό διάταγμα.

Επιπροσθέτως, απαγορεύεται στο εξής στους νηογνώμονες να απασχολούν στρατιωτικό ή πολιτικό προσωπικό του υπουργείου Ναυτιλίας, που δεν έχει συμπληρώσει τρία χρόνια από την συνταξιοδότησή του, ή την – με οποιονδήποτε τρόπο – αποχώρησή του από την υπηρεσία του. Η παράβαση της εν λόγω απαγόρευσης, θα επιφέρει ανάκληση της εξουσιοδότησης του νηογνώμονα.

Τα βασικά σημεία του νομοσχεδίου, όπως τα κωδικοποίησε το υπουργείο, είναι:

  • Κατάργηση της ασαφούς διαδικασίας με την οποία χορηγούνταν παρατάσεις στα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας των πλοίων.
  • Αναμόρφωση του πλαισίου λειτουργίας του Κλάδου Ελέγχου Πλοίων, ο οποίος στο εξής θα ελέγχει τους νηογνώμονες.
  • Εκσυγχρονισμός και αυστηροποίηση του πλαισίου λειτουργίας των νηογνωμόνων.
  • Μείωση του ορίου ηλικίας των δεξαμενόπλοιων που κάνουν πετρέλευση στο εσωτερικό της χώρας.
  • Αναβάθμιση των προσόντων και πιστοποίηση των επιθεωρητών και ελεγκτών πλοίων. Γίνεται κατηγοριοποίηση των προσόντων και συστήνεται Σχολή Επιθεωρητών Ελεγκτών.
  • Καθιερώνεται η είσοδος στο Λιμενικό Σώμα Ελληνική Ακτοφυλακή με Πανελλήνιες Εξετάσεις.
  • Ρυθμίζονται χρόνια προβλήματα του προσωπικού του Λ.Σ. – ΕΛΑΚΤ. Και του πολιτικού προσωπικού του ΥΝΑΝΠ.
  • Καθιερώνεται αξιοκρατικός τρόπος μεταθέσεων, αποσπάσεων με κριτήρια, αντικειμενικά, κοινωνικά και υπηρεσιακά. Την απόφαση παίρνει συλλογικό όργανο.
  • Νομιμοποιούνται οι υφιστάμενες λιμενικές υποδομές.
  • Ενεργοποιείται το Μητρώο τουριστικών πλοίων και μικρών σκαφών.
  • Ρυθμίζεται για πρώτη φορά το ζήτημα της τοποθέτησης και εκμετάλλευσης ναυδέτων για την πρόσδεση τουριστικών πλοίων και μικρών σκαφών, σε οριοθετημένες περιοχές, εντός της θαλάσσιας ζώνης λιμένα.
  • Εξορθολογίζεται και προσαρμόζεται στη διεθνή νομοθεσία, το Τέλος Πλοίων Αναψυχής και Ημερόπλοιων (ΤΕΠΑΗ) δηλαδή τέλος παραμονής και πλόων πλοίων αναψυχής και μικρών σκαφών, ανάλογα με το μήκος τους.
  • Αναβαθμίζεται η Ναυτική Εκπαίδευση.
  • Αναβαθμίζεται η πλοηγική υπηρεσία, στην οποία αυξάνονται οι οργανικές θέσεις, ενώ προωθείται η μείωσης ηλικίας των πλοηγών για να είναι πιο νέοι άνθρωποι που μπαίνουν στην πλοηγική υπηρεσία.
  • Λαμβάνεται μέριμνα για τη βελτίωση της προσβασιμότητας των ανθρώπων με αναπηρία στις Χερσαίες Ζώνες Λιμένων.
  • Ενισχύεται η κοινωνική συμμετοχή στην Ακτοπλοΐα.
  • Συστήνονται άμισθα συλλογικά όργανα όπως το Συμβούλιο Χρηστών Λιμένων, το Συμβούλιο Εμπορικού Ναυτικού, το Συμβούλιο Επιβατικών Μεταφορών Νήσων, ενώ αναμορφώνεται το Σ.Α.Σ.
  • Θεσμοθετείται για πρώτη φορά στρατηγικός επιχειρησιακός σχεδιασμός του Λ.Σ. –ΕΛ.ΑΚΤ. με πρόβλεψη δομής δυνάμεων σε προσωπικό και μέσα και με μακροπρόθεσμο, 15ετούς διάρκειας, Προγράμματος Προμηθειών και με Τριετές Κυλιόμενο Πρόγραμμα Προμηθειών.