Χωρίς να ορίζει πλαφόν στην τιμή και χωρίς να εξασφαλίζει ότι δεν θα υπάρξουν αυξήσεις η κυβέρνηση ήρθε σε συμφωνία με τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ προκειμένου να φτιάξουν ένα νέο «καλάθι της νοικοκυράς», όπως το ονόμασαν.

Ads

Αφού ξεπεράσει κανείς την αναχρονιστική ονομασία και το σεξισμό που κρύβει η ονομασία «καλάθι της νοικοκυράς», στην ουσία η απόφαση δεν προσφέρει κάτι στον καταναλωτή πέρα από την προσδοκία ότι θα υπάρξει μια προσπάθεια συγκράτησης των τιμών στα συγκεκριμένα προϊόντα.

Το «καλάθι» θα περιλαμβάνει 50 βασικά προϊόντα και οι τιμές τους θα γνωστοποιούνται μέσα από την πλατφόρμα e-Καταναλωτής, σύμφωνα με το υπουργείο Ανάπτυξης.

Όπως επισημαίνεται το «καλάθι» θα είναι αναρτημένο έτσι ώστε να μπορεί ο κάθε καταναλωτής να δει τι αγοράζει και πόσο μπορεί να το αγοράσει. Σε αυτό θα υπάρχουν 50 κωδικοί προϊόντων, branded και PL τα οποία θα είναι από 20 βασικές προϊοντικές κατηγορίες που καταναλώνει ο μέσος καταναλωτής. Αυτέ είναι γάλα, ψωμί, ζυμαρικά, ρύζι, όσπρια, απορρυπαντικά, χαρτικά κ.λπ.

Ads

Πρόθεση είναι με τη δημοσιοποίηση των τιμών από τα ίδια προϊόντα να λειτουργήσει ο ανταγωνισμός και να επιτευχθεί μείωση, συγκράτηση ή, στη χειρότερη περίπτωση, μικρότερη αύξηση στις τιμές τους σε σχέση με τα επίπεδα του πληθωρισμού.

Ωστόσο, η πρωτοβουλία δεν είναι δεσμευτική για τα σούπερ μάρκετ, καθώς ο ίδιος ο υπουργός Ανάπτυξης στην ουσία παραδέχθηκε ότι η κυβέρνηση δεν μπορεί να παρέμβει για να συγκρατήσει την ακρίβεια.

Όπως διευκρίνισε ο υπουργός Ανάπτυξης, Αδωνις Γεωργιάδης, μετά το πέρας της χθεσινής σύσκεψης με τους παράγοντες στην αγορά , «δεν πρόκειται για “πάγωμα τιμών” αλλά ούτε για “συμφωνία κυρίων” για τη συγκράτηση των τιμών. Η κάθε αλυσίδα θα κάνει τη δική της πολιτική. Δεν παραβιάζουμε το δίκαιο του ανταγωνισμού. Είναι κάτι που δεν θα κάναμε ποτέ».