Πλήρες ευρωπαϊκό «άδειασμα» υπέστη η κυβέρνηση αναφορικά με την παροχή υποχρεωτικών voucher από τις αεροπορικές  εταιρείες προς τους επιβάτες για τις ακυρωμένες πτήσεις λόγω της πανδημίας του κοροναϊού.

Ads

Υπενθυμίζεται ότι το υπουργείο Μεταφορών είχε θεσμοθετήσει με την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου της 13ης Απριλίου υποχρεωτικό κουπόνι-voucher διαρκείας 18 μηνών αντί της άμεσης επιστροφής χρημάτων, που εξακολουθούν να δικαιούνται οι επιβάτες στην Ε.Ε. εν μέσω πανδημίας, σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό (ΕΚ) 261/2004. Δεν ήταν μάλιστα λίγοι εκείνοι που είδαν σε αυτή την κίνηση προσπάθεια «αβάντας» προς την Aegean.

Αυτό είχε προκαλέσει την έντονη δυσαρέσκεια εκ μέρους της Κομισιόν, με την  επίτροπο Μεταφορών Α. Βαλεάν να προειδοποιεί μέσω δήλωσής της στην εφημερίδα «Αυγή», την ελληνική κυβέρνηση για την παραβίαση του ενωσιακού Δικαίου.

Κάτι τέτοιο έγινε πιο ξεκάθαρο στη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησαν οι αντιπρόεδρος της Κομισιόν, Μ. Βεστάγκερ και η επίτροπος Μεταφορών, Α Βαλεάν με αφορμή την παρουσίαση των συστάσεων για την επανεκκίνηση του τουρισμού και των ταξιδιών, όπου επισήμαναν τα υποχρεωτικά voucher παραβιάζουν ευθέως την ευρωπαϊκή νομοθεσία για τα δικαιώματα των επιβατών. Εξ ου και, όπως ανακοινώθηκε από την Μ. Βεστάγκερ, θα σταλεί επιστολή προς όλα τα κράτη-μέλη προκειμένου να γίνει σύσταση για τήρηση της νομοθεσίας στο ζήτημα, ενώ έχει τεθεί πλέον στο τραπέζι η έναρξη των διαδικασιών επί παραβάσει.

Ads

Κάτι τέτοιο σημαίνει, με απλά λόγια, πως η ελληνική κυβέρνηση θα αναγκαστεί να αλλάξει τη νομοθετική παρέμβαση που είχε κάνει, με άγνωστες παρενέργειες, ιδιαίτερα αναφορικά με όσους τα ξιδιώτες έχουν υποστεί επιβολή του voucher. 

Παράλληλα, σύμφωνα με το ρεπορτάζ της «Αυγής», η Επιτροπή απέρριψε την πρόταση των 12 κρατών-μελών, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, για την τροποποίηση των ευρωπαϊκών κανονισμών προκειμένου να μην υποχρεούνται οι αεροπορικές εταιρείες να επιστρέψουν χρήματα, ενώ απέρριψε επίσης την ελληνική πρόταση για διεξαγωγή τεστ στους επιβάτες 72 ώρες πριν από την πτήση, απαντώντας ότι δεν είναι επιστημονικά επιβεβαιωμένη η αξιοπιστία των τεστ των 72 ωρών.

Πάντως, η Κομισιόν, σε αντιδιαστολή με τα voucher, ενέδωσε στις απειλές των αεροπορικών εταιρειών, που, διαμέσου της Διεθνούς Ένωσης Αεροπορικών Εταιρειών (IATA), διαμήνυσαν για ενδεχόμενο αύξησης των εισιτηρίων ακόμη και ώς 50% (π.χ. στην Ευρώπη) στην περίπτωση που καταργείτο υποχρεωτικά η μεσαία θέση στα αεροσκάφη για την τήρηση αποστάσεων ασφαλείας. Για τον λόγο αυτόν, στις κατευθυντήριες Οδηγίες δεν υπάρχει καμιά τέτοια σχετική επισήμανση παρά μόνο για τη χρήση μάσκας και άλλες λεπτομέρειες τεχνικών προδιαγραφών καμπίνας για την προστασία από τον ιό.