Οι αλλαγές στην Τριτοβάθµια Εκπαίδευση ουσιαστικά θα αφαιρέσουν από τους πρυτάνεις τη δυνατότητα διαχείρισης του ασύλου, αναφέρει η Άννα Διαμαντοπούλου σε συνέντευξή της στα «Νέα», προσθέτοντας ότι το Συµβούλιο του Ιδρύµατος, που θα λειτουργεί εκτός πανεπιστηµίου, θα παίρνει την απόφαση για το εάν θα πρέπει ή όχι να κληθεί η Αστυνοµία. Ακόμα, τονίζει ότι στις σχολές θα υπάρχει ιδιωτική αστυνοµία ή security που θα ελέγχει αυστηρά την είσοδο όλων στα πανεπιστηµιακά κτίρια. Εν τω μεταξύ, στη δημοσιότητα δόθηκε η έκθεση με τα αποτελέσματα της δημόσιας διαβούλευσης για τις αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Ads

«Το άσυλο «σκοτώνουν» αυτοί που δήθεν θέλουν να το προστατέψουν», σημειώνει η υπουργός Παιδείας σχολιάζοντας το θέμα των 250 μεταναστών που είχαν καταλύσει στη Νομική, και προσθέτει ότι «το πανεπιστήµιο και το ΤΕΙ δεν αρκεί να είναι αυτοδιοίκητο, πρέπει να γίνει και διοικήσιµο. Αυτό θα γίνει – όπως γίνεται σε όλες τις δηµοκρατικές χώρες µε σπουδαία πανεπιστήµια – όπου κανείς δεν διανοείται να εκχωρήσει την εύρυθμη λειτουργία τους στην εισαγγελία και τις αστυνοµικές αρχές».

«Τα τελευταία γεγονότα απέδειξαν, µε τον πλέον σαφή τρόπο, ότι οι συγκεκριµένοι που – αν και προσπάθησαν πολύ, δεν µπόρεσαν από τον Σεπτέµβριο µέχρι σήµερα να κλείσουν τα πανεπιστήµια και να προκαλέσουν αναταραχή – επιχείρησαν µε οργανωµένο σχέδιο να επαναφέρουν το θέµα «άσυλο» µε τον πλέον δραµατικό τρόπο, συνδέοντάς το µε το εκρηκτικό θέµα της παράνοµης µετανάστευσης», επισημαίνει, προσθέτοντας:

«Τα πράγµατα είναι καθαρά. Κάποιοι θέλουν να τορπιλίσουν κάθε αλλαγή πυροδοτώντας το κλίµα µε τον γνωστό άγονο διάλογο «άσυλο ή µη άσυλο» και παραµερίζοντας την πραγµατική ανάγκη για αλλαγή προς όφελος των φοιτητών και της κοινωνίας. Οµως, είναι η κοινωνία, ο έλληνας φορολογούµενος, που πάντα πληρώνει τον λογαριασµό, και αυτός ζητά ριζική και βαθιά αλλαγή. Είναι επιλογή µας ο διάλογος για την Τριτοβάθµια Εκπαίδευση να µην «ασυλοποιηθεί» να µη «συριζοποιηθεί», να µείνει έξω από την πόλωση και να βασιστεί πάνω σε προτάσεις που απαντούν στις αγωνίες της κοινωνίας µας, που πλήττεται πανταχόθεν».

Ads

Όσον αφορά στο ποια λύση μπορεί να δοθεί για τους 250 µετανάστες, η υπουργός Παιδείας ανέφερε ότι «από δω και πέρα δεν µπορεί παρά να εφαρµοστεί ο πρόσφατα ψηφισµένος Ν.3709 για τη µετανάστευση».

Στη δημοσιότητα η δημόσια διαβούλευση για την τριτοβάθμια εκπαίδευση

Την έκθεση με τα αποτελέσματα της δημόσιας διαβούλευσης για τις αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση έδωσε στη δημοσιότητα το υπουργείο Παιδείας. Σύμφωνα με το τελευταίο, για τη διαβούλευση, που έληξε στις 14 Ιανουαρίου, οι 359 απόψεις και τα σχόλια, που κατατέθηκαν, αφορούν την πρόκληση των αλλαγών στην εκπαίδευση και ειδικότερα:

– Τη νέα ταυτότητα με νέα ηγεσία και ενίσχυση της αυτοδιοίκησης των ΑΕΙ. Νέα σχέση εμπιστοσύνης με την πολιτεία και την κοινωνία, με λογοδοσία και ευθύνη.
– Τα πτυχία με αντίκρισμα: νέα οργάνωση της μάθησης και των προγραμμάτων σπουδών, που διευκολύνουν την κινητικότητα και ενισχύουν τη διεπιστημονικότητα.
– Την ενίσχυση του διεθνούς χαρακτήρα και της διεθνούς παρουσίας των ιδρυμάτων, σε άμεση σύνδεση με το νέο πρότυπο ανάπτυξης της χώρας: ολοκληρωμένη εθνική στρατηγική για τη διεθνοποίηση της ανώτατης εκπαίδευσης.
Σε ό,τι αφορά τα σχόλια, το υπουργείο σημειώνει:
– Αρκετοί σχολιαστές επισήμαναν την ανάγκη αξιολόγησης των καθηγητών, προκειμένου να προωθηθεί η αριστεία και αξιοκρατία στα πανεπιστήμια, το ασυμβίβαστο των μελών ΔΕΠ με εξωπανεπιστημιακές θέσεις, την ανάγκη τακτικής αξιολόγησης κ.α.
– Εκφράστηκαν διαφωνίες σχετικά με τα θέματα κομματοκρατίας στα Πανεπιστήμια και την ανάγκη απαλλαγής από αυτήν.
Αρκετοί επισήμαναν τον «σφιχτό εναγκαλισμό» των κομμάτων και παρατάξεων με το πανεπιστήμιο και τις αρνητικές συνέπειες, όπως αναξιοκρατία και φαυλοκρατία, που συνεπάγονται τη λειτουργία των Ιδρυμάτων.
– Ζητήθηκε η οικονομική αυτοτέλεια πανεπιστημίων και ΤΕΙ ως απαραίτητη προϋπόθεση της ανασύνταξης των ιδρυμάτων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Προτάσεις που κατατέθηκαν περιλαμβάνουν τη σύνδεση των Ιδρυμάτων με την παραγωγή και την αγορά, την καταβολή χαμηλών διδάκτρων από προπτυχιακούς ή μεταπτυχιακούς φοιτητές, όπως και την αύξηση της χρηματοδότησης από το κράτος.
Για τη «νέα ταυτότητα με νέα ηγεσία και ενίσχυση της αυτοδιοίκησης των ΑΕΙ», τα σχόλια που κατατέθηκαν, αφορούν:
– Τον περιορισμό των βαθμίδων σε τρεις και στην εξέλιξη των υπαρχόντων λεκτόρων. Ορισμένοι συμμετέχοντες ανέφεραν ότι οι λέκτορες πρέπει να μονιμοποιηθούν και να ενταχθούν στις άλλες βαθμίδες των ΑΕΙ με ταυτόχρονη δυνατότητα εξέλιξης τους, ενώ άλλοι ζήτησαν να υπάρξουν κάποιες μεταβατικές διατάξεις για τους ήδη υπηρετούντες που από χρόνια προγραμματίζουν το ερευνητικό και διδακτικό τους έργο με βάση τους ισχύοντες νόμους.
– Την περιττή γραφειοκρατία, τα φαινόμενα νεποτισμού, τις φωτογραφικές προκηρύξεις θέσεων που καταγγέλθηκαν απο πολλούς πολίτες. Ως πιθανές λύσεις αντιμετώπισης των προβλημάτων προτάθηκαν ποικίλες και διαφορετικές ιδέες: αξιοκρατικές προκηρύξεις γνωστικών αντικειμένων, διορισμοί μελών ΔΕΠ μέσω δικαστικού και κοινοβουλευτικού ελέγχου, άρση της μονιμότητας των καθηγητών, αξιολόγηση ερευνητικού και διδακτικού έργου πανεπιστημιακών κ.λπ.
– Για τη χρηματοδότηση των ΑΕΙ, προτάθηκε η θέσπιση διδάκτρων και η διενέργεια των μαθημάτων στα Αγγλικά για ξένους φοιτητές.

Τέλος, για τους «αιώνιους φοιτητές», επισημάνθηκε η ανάγκη ύπαρξης μεταβατικών διατάξεων, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι όσοι για αντικειμενικούς λόγους δεν μπόρεσαν να πάρουν το πτυχίο τους, θα τους δοθεί η ευκαιρία να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους. Επίσης, υπήρξε μία πρόταση δυνατότητας εγγραφής των αιώνιων φοιτητών σε ΙΕΚ παρόμοιου γνωστικού αντικειμένου, ενώ από κάποιους άλλους εκφράστηκε η αντίθετη άποψη περί διαγραφής από τις σχολές όσων δεν τελειώνουν σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα.

Συνεχίζονται οι αντιδράσεις για τις αλλαγές στην Τριτοβάθµια

Οι προτάσεις του υπουργείου Παιδείας για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και ειδικότερα οι αλλαγές που προωθεί στον τρόπο επιλογής του πρύτανη (μπορεί να προέλθει και εκτός της πανεπιστηµιακής κοινότητας), συνεχίζουν να προκαλούν τις αντιδράσεις των πανεπιστημιακών.

«Στο Οικονοµικό Πανεπιστήµιο έχουµε βγει µπροστά και ψάχνουµε ήδη τους καλύτερους για τη στελέχωση µελλοντικής διοίκησής µας και από µη πανεπιστηµιακά µέλη. Γιατί εξάλλου να µη γίνεται δηµόσιος διεθνής διαγωνισµός για πρύτανη; Ετσι θα είναι κάποτε πιθανό να έρθει και κάποιος από το ΜΙΤ!», τόνισε ο πρύτανης του Οικονοµικού Πανεπιστηµίου Γρηγόρης Πραστάκος µιλώντας σε εκδήλωση του ΕΛΙΑΜΕΠ.

«Φανταστείτε τι θα σήµαινε για την τοπική αυτοδιοίκηση ένας εισαγόµενος δήµαρχος», τόνισε από την πλευρά του ο συνταγµατολόγος Γιώργος Σωτηρέλης, ενώ ο πρύτανης του Αριστοτελείου Γιάννης Μυλόπουλος θύµισε ότι για την άναρχη ανάπτυξη της Τριτοβάθµιας Εκπαίδευσης στην Ελλάδα δεν ευθύνονται οι πανεπιστηµιακοί αλλά οι πολιτικοί. Ακόμα, προέβλεψε ότι αν θεσµοθετηθούν εξωπανεπιστηµιακές διοικήσεις, θα παραµείνουν πάντα ξένο σώµα στα πανεπιστήµια.

«Η μεταρρύθμιση στα ΑΕΙ πιο αναγκαία από ποτέ»

«Η μεταρρύθμιση στα πανεπιστήμια είναι πιο αναγκαία παρά ποτέ» τονίζουν σε επιστολή τους είκοσι πανεπιστημιακοί καθηγητές. Στην επιστολή με τον τίτλο «Τα Πανεπιστήμια να μείνουν ανοιχτά και ζωντανά» τονίζουν ότι το κράτος οφείλει στα πανεπιστήμια τα απαιτούμενα μέσα, ώστε να συνεχίσουν να εκπληρώνουν τα καθήκοντά τους.

«Παιδαγωγικά τα κριτήρια των συνενώσεων»

“Τα κριτήρια των συνενώσεων σχολικών μονάδων είναι παιδαγωγικά” υποστηρίζει σε επιστολή της προς τους Δημάρχους της χώρας η υφυπουργός Παιδείας Εύη Χριστοφιλοπούλου.

Συγκεκριμένα τονίζει ότι η διαδικασία των συνενώσεων και ιδρύσεων σχολικών μονάδων γίνεται με γνώμονα τις αρχές της αποκέντρωσης και της περιφερειακής ανάπτυξης. Η υφυπουργός ζητά τη συνεργασία των δημάρχων με στόχο την ομαλή και εύρυθμη λειτουργία των σχολείων, ξεκαθαρίζοντας ότι από τις συνενώσεις σχολείων εξαιρούνται απομακρυσμένες, δύσβατες και ακριτικές περιοχές.