Είναι καιρός να μιλήσουμε για τα «θαύματα» της κυβέρνησης στον ψηφιακό εκσυγχρονισμό και γενικώς τον εκμοντερνισμό που υποτίθεται ότι πρεσβεύει. Ένα παράδειγμα είναι οι γραπτές βεβαιώσεις που παραδίδει κανείς μπαίνοντας στο πλοίο, έχοντας συμπληρώσει τα «ναι» και «όχι» κουτάκια , για το αν αρρώστησε πρόσφατα, ήρθε σε επαφή με κρούσμα και τα λοιπά.
 
Αν στην αρχή της πανδημίας το μέτρο είχε «παιδαγωγικό» νόημα-πρακτικό δεν είχε, γιατί δεν γινόταν επαλήθευση από το πλήρωμα κανενός από τα στοιχεία που δηλώνονται, ταυτότητα, αριθμός τηλεφώνου κλπ- τώρα έχει καταντήσει αστείο. Οι ναυτικοί που τα παραλαμβάνουν κόβοντας και τα εισιτήρια, ούτε καν τα κοιτούν.
 
Μπορείς να δώσεις λευκή κόλλα, να γράψεις ότι σου κατέβει στο κεφάλι ή ποιήματα στην όμορφη αξιωματικό του σκάφους, ξέροντας όμως εκ των προτέρων ότι δεν πρόκειται να τους ρίξει ούτε μια ματιά: ρώτησα έναν υποπλοίαρχο τι κάνουν με τα χιλιάδες χαρτιά που παραλαμβάνουν και με κοίταξε σαν να του είπα ότι έχουν μούτσους δεμένους στο αμπάρι και τους βασανίζουν. Ύστερα ξελιγώθηκε στα γέλια.
 
Ενάμιση χρόνο μετά το ξέσπασμα του covid, το «ελληνικό ψηφιακό κράτος », δεν έχει κάνει το στοιχειώδες που έγινε αλλού, από την πρώτη στιγμή: ένα application, μια εφαρμογή στο κινητό για τα ταξίδια και γενικώς τις μετακινήσεις των πολιτών.
 
Με τον σεβασμό φυσικά των προσωπικών δεδομένων (που πρέπει να είναι απόρρητα και να σβήνονται μετά από μερικές μέρες) ένα τέτοιο σύστημα ειδοποιεί αν ο χρήστης της εφαρμογής έχει έρθει σε κοντινή επαφή με άτομο θετικό στον κοροναϊό και για πόση ώρα ( χωρίς να κατονομάζει ποιος είναι) προειδοποιεί ανώνυμα τις στενές επαφές του χρήστη εάν βγει ο ίδιος θετικός, χρησιμεύει στην ανίχνευση επαφών, προλαμβάνει τη διάδοση αν διαπιστωθούν πολλά κρούσματα σε ένα μέρος( πχ πλοίο ή αεροπλάνο) βοηθάει γενικώς στον έλεγχο εξάπλωσης του ιού.
 
Σχεδόν όλες οι χώρες της ΕΕ έχουν αναπτύξει μια παρόμοια εφαρμογή, εκτός από τη Ρουμανία, τη Βουλγαρία ή τη Σουηδία, στην τελευταία για άλλους λόγους. Στην σχετική https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-eu/coronavirus-response/travel-during-coronavirus-pandemic/mobile-contact-tracing-apps-eu-member-states_en λίστα της Κομισιόν από όλα τα κράτη μέλη, για την Ελλάδα γράφει ότι «η εφαρμογή είναι υπό ανάπτυξη». Άντε με την επόμενη πανδημία.
 
Μέχρι τότε, η μόνη εφαρμογή που το δήθεν μοντέρνο επιτελικό κράτος έφτιαξε,  δεν αφορά την πρόληψη και την ενημέρωση των πολιτών, αλλά μόνο τον έλεγχο όσων εισέρχονται σε χώρους εστίασης, ψυχαγωγίας, σε γήπεδα κλπ.
 
Πάμε τώρα στον εμβολιασμό, που υποτίθεται ότι οργανώθηκε ψηφιακά  πολύ καλά. Πράγματι τα εμβολιαστικά κέντρα είναι καλά οργανωμένα, όπως και το -απλό στην εφαρμογή- σύστημα με οδηγίες στα κινητά τηλέφωνα για το πότε και που, ανάλογα με το ΑΜΚΑ. Τι γίνεται όμως αν κάποιος έχει κάνει τις δύο δόσεις στο εξωτερικό και θέλει να κάνει την τρίτη στην Ελλάδα;
 
Εδώ αρχίζει να γράφει λογισμικό ο Κάφκα. Δεν έχει προβλεφθεί τέτοια περίπτωση, παρότι χιλιάδες έχουν εμβολιαστεί στο εξωτερικό. Έτσι τη σπαζοκεφαλιά αναλαμβάνει να «διαχειριστεί» η ελληνική γραφειοκρατία, στα καλύτερα της.  Στον ΕΟΔΥ σηκώνουν τα χέρια ψηλά και παραπέμπουν στα ΚΕΠ. Αλλά στα ΚΕΠ δεν έχει προβλεφθεί σύστημα εισαγωγής δεδομένων  ψηφιακού πιστοποιητικού από το εξωτερικό στο ΑΜΚΑ Έλληνα πολίτη. «Ειδοποιήσαμε το υπουργείο αλλά δεν πήραμε απάντηση». Καλά κρασιά.
 
 Ξανά τηλέφωνο στον ΕΟΔΥ. Η λύση που ατύπως προτείνεται, είναι να ξεγελάσεις το κράτος:  «να κλείσετε ραντεβού  σαν να μην έχετε κάνει καθόλου εμβόλιο». Να κάνεις δηλαδή την 3η δόση σαν να είναι πρώτη και να την κοπανήσεις όταν έρθει η ώρα της τέταρτης.  Αλλά για να πάρεις ελληνικό πιστοποιητικό πρέπει να έχεις κάνει και τις δύο δόσεις. Τέσσερις δόσεις στο σύνολο; «Φίλε θα βγάλεις ουρά», μου λέει τύπος που παρακολουθεί τη συζήτηση στο ΚΕΠ, προφανώς του αντιεμβολιαστικού κινήματος.
 
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι επί Πιερακάκη έγιναν βήματα αντιμετώπισης της γραφειοκρατίας, σημαντικά αν σκεφθούμε πόσο βασανίζονταν τους πολίτες με τις εξουσιοδοτήσεις, τις υπεύθυνες δηλώσεις, τα πιστοποιητικά γέννησης κλπ, που τώρα γίνονται ηλεκτρονικά.
 
Όλα αυτά βοηθούν πολύ, αλλά οι εφαρμογές έχουν προβλήματα, είναι στοιχειώδεις. Ένα παράδειγμα: στις δηλώσεις, εξουσιοδοτήσεις κλπ κρατάει τα μισά, προσωπικά δεδομένα αλλά πρέπει να εισάγεις κάθε φορά τα υπόλοιπα, όπως όνομα πατρός, μητρός κλπ. Λες και αλλάζεις μαμά και μπαμπά μετά από κάθε δήλωση.
 
 Σε κάθε περίπτωση δεν πρόκειται για τίποτα τρομερές τεχνολογικές καινοτομίες:  είναι σαν το Αυγό του Κολόμβου. Θα μπορούσαν να είχαν υιοθετηθεί επί προηγούμενης κυβέρνησης, αν είχε δοθεί το κατάλληλο βάρος στη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών και μάλιστα ως αντιστάθμισμα στα αντιδημοφιλή μνημονιακά μέτρα.
 
Ορισμένα βήματα έγιναν αλλά έμειναν στη μέση και τα αξιοποίησε ευφυώς η νέα κυβέρνηση. (Κάτι σαν τα 37 δις δηλαδή) Άλλες προτάσεις καινοτόμες- και πολύ φθηνότερες από τις πιερακάκιες- μαράζωσαν στα συρτάρια υπουργών. Δεν είναι όλοι έξυπνοι σαν τον Κολόμβο..
 
Ευτυχώς, μετά την κουραστική μάχη με τη γραφειοκρατία και το «ψηφιακό κράτος» στο ΚΕΠ Συντάγματος, υπάρχει και η Πανεπιστημίου του περίπατου του Μεγάλου. Προς το παρόν είναι κάτι ερείπια, αλλά μπορείς να ονειρεύεσαι ότι θα κάθεσαι κάτω την ειδική ράτσα των πλάτανων Μπακογιάννη (γράφω ράτσα γιατί θα είναι, όπως εξήγγειλε, μέρος της πανίδας) και να αναλογίζεσαι πόσο η ζωή μας έχει γίνει εύκολη. Ακούγοντας να κυλούν τα ρυάκια, από τις πλημμύρες.
 
ΥΓ Παραθέτω μέρος από την εισαγωγή της πρότασης που είχε κατατεθεί το 2015 στο αρμόδιο υπουργείο, αλλά έμεινε αναξιοποίητη:
 
“H παρακάτω πρόταση αφορά στη διασύνδεση των υπηρεσιών του Υπουργείου Εσωτερικών με άλλους φορείς του Δημοσίου αξιοποιώντας την υποδομή και τα δεδομένα που έχει και διαχειρίζεται το Υπουργείο Εσωτερικών, μέσω της εφαρμογής του Εθνικού Δημοτολογίου.
 
Η εφαρμογή αυτή, μετά την αναβάθμιση και προσαρμογή της στις απαιτήσεις του Καλλικράτη  λειτουργεί από το Σεπτέμβριο του 2013 απρόσκοπτα.
 
Σήμερα είναι ώριμη να υποδεχθεί νέους φορείς και να εξυπηρετήσει τους πολίτες παρέχοντας μέσω των τεχνολογιών διασύνδεσης ψηφιακές υπηρεσίες που απαλλάσσουν τους πολίτες από την ανάγκη αναζήτησης πιστοποιητικών και άλλων αναγκαίων βεβαιώσεων από το Δημόσιο και παρέχοντας τα απευθείας στους άλλους φορείς του Δημοσίου.
 
Οι φορείς που προτείνονται και είναι έτοιμοι για διασύνδεση ακολουθούν στο κείμενο, και κάθε ένας από αυτούς  θα παρέχει διαφορετικές υπηρεσίες στους πολίτες, σύμφωνα με το αντικείμενο του.
 
Με αυτό τον τρόπο γρήγορα και αξιόπιστα το Υπουργείο θα παράσχει τις υπηρεσίες του στους Έλληνες πολίτες απαλλάσσοντας τους από πολλές χρονοβόρες  γραφειοκρατικές διαδικασίες”.
 
 

Ads