Το πρόβλημα με τα σχολεία δεν είναι ότι άνοιξαν χωρίς το υπουργείο Παιδείας να έχει έτοιμες τις μάσκες που υποχρεωτικά πρέπει να φορούν φέτος μαθητές και εκπαιδευτικοί. Αυτά έχουν ξανασυμβεί με τα βιβλία που έγιναν φωτοτυπίες επί υπουργίας Διαμαντοπούλου και δείχνουν το επίπεδο οργάνωσης και τον βαθμό ετοιμότητας του… επιτελικού κράτους. Το συμβάν θα καταγραφεί ως δείγμα ανοργανωσιάς, προχειρότητας και έλλειψης προετοιμασίας, αλλά παρόλα αυτά δεν είναι το μείζον.

Ads

Το πρόβλημα με τα σχολεία δεν είναι ούτε ότι οι μάσκες που τελικά διένειμαν ήταν… υπερμεγέθεις για πρόσωπα μικρών παιδιών. Θα ήταν αστείο αν δεν ήταν τόσο γελοίο και είναι βέβαιο ότι θα συντηρήσει τα τρολ των κοινωνικών δικτύων σκορπίζοντας γέλιο για αρκετό καιρό.

Το πρόβλημα με τα σχολεία δεν είναι καν η μικρή μειοψηφία των… ψεκασμένων που αμφισβητούν την πανδημία ως απειλή και αντιδρούν στη χρήση μάσκας. Αυτό θα βόλευε πολύ την επικοινωνιακή μηχανή της κυβέρνησης να ήταν το πρόβλημα, γιατί θα συσπείρωνε εύκολα τη μεγάλη πλειοψηφία υπέρ των κυβερνητικών (ημι)μέτρων. Γι’ αυτό άλλωστε η προπαγάνδα των ΜΜΕ το συντηρεί και το διατηρεί ψηλά στην επικαιρότητα, ως εάν αυτό να είναι το πρόβλημα.

Το πραγματικό πρόβλημα είναι ότι η κυβέρνηση πήρε την ευθύνη να ανοίξει τα σχολεία με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που άνοιξε τον Ιούνιο τα σύνορα για τον τουρισμό, εισάγοντας στη χώρα χιλιάδες φορείς που μετέδωσαν γρήγορα τον ιό, προκαλώντας τη σοβαρή υποτροπή της υγειονομικής κρίσης, πριν ακόμη μπει το φθινόπωρο.

Ads

Τα ίδια ημίμετρα, όπως στο άνοιγμα των συνόρων και η ίδια αδιαφορία για τη δημόσια υγεία, με την προτεραιότητα να δίνεται στην οικονομία. Μόνο που εδώ αυτή η προτεραιότητα δεν αφορά σε υποχώρηση στις πιέσεις μεγάλων οικονομικών συμφερόντων, όπως αεροπορικές εταιρείες, τουριστικοί πράκτορες και πλοιοκτήτες, αλλά σε μια φτηνή προσπάθεια εξοικονόμησης του κόστους που θα είχε η εξεύρεση περισσότερων και πιο ευρύχωρων αιθουσών, σε βάρος της υγείας χιλιάδων μαθητών και των οικογενειών τους.

Είναι γνωστό και διεθνώς αποδεκτό ότι ο μεγάλος σύμμαχος της μετάδοσης του κορονωϊού είναι ο συνωστισμός. Γι’ αυτό και τα μέτρα που λαμβάνονται στην αγορά, στον τουρισμό, στην εστίαση, στην ψυχαγωγία ή στις μεταφορές, αφορούν στην αυστηρή τήρηση αποστάσεων, στον δραστικό περιορισμό του αριθμού των πελατών ή των παρισταμένων στον ίδιο κλειστό χώρο και στον καλό εξαερισμό των δημόσιων ή μαζικών χώρων.

Παντού δηλαδή γίνεται μια μεγάλη προσπάθεια για δραστικό περιορισμό του συνωστισμού, εκτός από εκεί που κατά προτεραιότητα θα έπρεπε να γίνει: δηλαδή στα σχολεία. Τα οποία ξανανοίγουν όπως ακριβώς έκλεισαν. Με τις ίδιες πολυπληθείς, στενές και μη αεριζόμενες αίθουσες και με διθέσια θρανία. Που τα παιδιά θα κάθονται δίπλα-δίπλα ανά δύο, συνωστιζόμενα ανά 25 στις αίθουσες, όσο και κατά την είσοδο και έξοδο από αυτές.

Όσο για τους εκπαιδευτικούς, τα σχολεία ξανανοίγουν κατά πληροφορίες με σχεδόν 25.000 λιγότερους σε σχέση με πέρσι, μια και ούτε όσους αφυπηρέτησαν δεν φρόντισαν να αντικαταστήσουν εγκαίρως.

Ουδεμία προσπάθεια έγινε από το υπουργείο Παιδείας, όπως έκαναν οι υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης, για εξεύρεση επιπλέον αιθουσών και πρόσληψη επιπλέον εκπαιδευτικών, ώστε να αραιώσουν οι μαθητές στις αίθουσες και να μην αναγκάζονται να κάθονται στρυμωγμένοι ο ένας δίπλα στον άλλον.

Κι όσο για το επιχείρημα της κας υπουργού, ότι δεν είχαν χρήματα για να κτίσουν καινούργια σχολεία, η απάντηση έρχεται από την Ιταλία και την Γαλλία. Όπου δεν χρειάστηκε να κτίσουν νέα κτίρια, αλλά βρήκαν επιπλέον αίθουσες σε κτίρια που δεν χρησιμοποιούνται, σε δημόσια κτίρια, σε εκθεσιακά κέντρα ή σε βιβλιοθήκες.

«Έξυπνες» λύσεις που δεν έχουν μεγάλο κόστος και δείχνουν πνεύμα πρόληψης και φροντίδας για τη δημόσια υγεία. Αντίθετα, το… επιτελικό κράτος στην Ελλάδα έβαλε τον επίκουρο καθηγητή Μαγιορκίνη να εκτίθεται επιστημονικά, υποστηρίζοντας ότι οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί αυξάνουν την πιθανότητα… μετάδοσης του ιού, ενώ οι περισσότεροι μαθητές ανά αίθουσα την μειώνουν. Για να εισπράξει το… άδειασμα από το άλλο μέλος της επιτροπής του υπουργείου Υγείας, τον καθηγητή Σύψα, ο οποίος έβαλε τα πράγματα στη θέση τους, επιβεβαιώνοντας από τηλεοράσεως ότι ο συνωστισμός 25 μαθητών στην ίδια αίθουσα αυξάνει τον κίνδυνο μετάδοσης του ιού, πράγμα που αντιμετωπίζεται αποτελεσματικά με αίθουσες με λιγότερους μαθητές.

Αντί λοιπόν να εξευρεθούν εγκαίρως επιπλέον αίθουσες και αντί να προσληφθούν επιπλέον εκπαιδευτικοί, ώστε το μάθημα να γίνεται σε περισσότερες αίθουσες με λιγότερους και αραιότερα καθήμενους μαθητές, το υπουργείο Παιδείας άνοιξε τα σχολεία με μόνο μέτρο την αυτονόητη χρήση μάσκας. Η οποία για όσους έχουν εμπειρία από τη συμπεριφορά μαθητών δημοτικού, αντιλαμβάνονται ότι θα χάσει γρήγορα την αποτελεσματικότητά της, καθώς θα γίνει αντικείμενο… ανταλλαγής μεταξύ τους και παιχνιδιού.

Όπως το άνοιγμα του τουρισμού «στα τυφλά» επανέφερε την υγειονομική κρίση στη χώρα και μάλιστα σε πολύ χειρότερη εκδοχή από την προηγούμενη, έτσι και το άνοιγμα των σχολείων χωρίς την παραμικρή φροντίδα για την αποφυγή συνωστισμών, θα οδηγήσει σύντομα σε μεγάλη μετάδοση του ιού μεταξύ των μαθητών και των εκπαιδευτικών. Ίσως για να συμβεί αυτό να μην χρειαστεί καν να αλλάξει ο καιρός και να εμφανιστούν οι πρώτες ιώσεις…

Είναι βέβαιο ότι εν μέσω υποτροπής της υγειονομικής κρίσης, με τριψήφια νούμερα καθημερινών διαγνωσμένων κρουσμάτων και ελάχιστα τεστ, τα σχολεία ανοίγουν για να ξανακλείσουν σύντομα.

Για ό,τι συμβεί ενδιάμεσα, όσο παραμείνουν ανοικτά, την απόλυτη ευθύνη φέρνουν η κυβέρνηση, το υπουργείο Παιδείας και η ίδια η υπουργός.

Ούτε οι μαθητές και οι μαθήτριες των 6 και 7 χρόνων, που είναι βέβαιο ότι θα κατηγορηθούν από την προπαγάνδα για… ανώριμη συμπεριφορά, ούτε βέβαια ευθύνη θα φέρουν όσοι βλέποντας μπροστά, προέβλεψαν όσα πρόκειται να συμβούν.

Για την καταιγίδα, άλλωστε, ποτέ δεν φταίνε οι μετεωρολόγοι…