Ας κάνουμε μια αναδρομή στην πορεία της πανδημίας του κορονοϊού,  από την έναρξή της (26 Φεβρουαρίου 2020) και την  εξάπλωση της στη χώρα μας, να ιχνηλατήσουμε τα γεγονότα και τα αποτελέσματα της διασποράς τους.

Ads

Η πλειοψηφία των κρουσμάτων τις πρώτες ημέρες της πανδημίας, σχετιζόταν με ανθρώπους που ταξίδεψαν στην Ιταλία, και με μια ομάδα προσκυνητών (!) που είχαν ταξιδέψει στο Ισραήλ και την Αίγυπτο.

Στις αρχές του Μαρτίου, λόγω της εμφάνισης κρουσμάτων του ιού σε διάφορες περιοχές της χώρας και λόγω του φόβου της μη τήρησης των μέτρων περιορισμού από τους πολίτες, αναβάλλεται το Πατρινό καρναβάλι και αποφασίζεται το πανελλαδικό κλείσιμο των σχολείων, πανεπιστημίων , της εστίασης, εμπορικών καταστημάτων, και χώρων λατρείας(;!).

Από τις 16 Μαρτίου καθιερώνεται καθημερινή απογευματινή τηλεοπτική ενημέρωση από το Υπουργείο Υγείας σχετικά με την εξέλιξη της πανδημίας στην Ελλάδα και τις έκτακτες αποφάσεις της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση της.

Ads

Από την αρχή της πανδημίας αρχίζει το λιβανιστήρι από τα ΜΜΕ, μια και η κυβέρνηση Μητσοτάκη μπούκωσε με χρήμα όλα τα φίλα προσκείμενα ΜΜΕ και ανύπαρκτα sites, αποκλείοντας τα αντιπολιτευόμενα, και με όποια «βελόνα και κλωστή» έβρισκε, κεντούσε την επιτυχία της. Εμφάνισε έτσι μια εικονική πραγματικότητα, της οποίας βέβαια αρχιτέκτων ήταν ο «Μωυσής» πρωθυπουργός. Συγχρόνως κράδαινε το δάκτυλο στον «λαουτζίκο» για μια πιθανή αποτυχία των μέτρων, ρίχνοντας του το βάρος της «ατομικής ευθύνης», λες και ο λαός δρα «εν κενώ» και δεν εμπεριέχεται η συμπεριφορά του στην συλλογική κρατική ευθύνη, ενώ αρχίζει το αλαλούμ και οι παλινωδίες σχετικά με την χρήση της μάσκας και των διαγνωστικών τεστ. 

Ας δούμε λοιπόν τι έγινε και τι δεν έγινε κατά το πρώτο κύμα της πανδημίας και στο μεσοδιάστημα του καλοκαιριού μέχρι τα μέσα  Αυγούστου που άρχισαν να εμφανίζονται τα πρώτα σημάδια του 2ου κύματος της πανδημίας.

Αλήθεια ποιο στόχο έπρεπε να έχει  η κυβέρνηση κατά τη διάρκεια του 1ου κύματος της πανδημίας και του εγκλεισμού;

Πρώτος στόχος ήταν να κρατήσει το ιικό φορτίο όσο γίνεται πιο χαμηλά

Δεύτερος στόχος να το μεταφέρει σε δεύτερο χρόνο, ώστε να καταφέρει να προετοιμάσει το ΕΣΥ, έτσι ώστε σε ενδεχόμενο 2ο κύμα πανδημίας, που όλοι περιμέναμε να μπορεί να ανταποκριθεί με επιτυχία.

Αντίθετα η κυβέρνηση Μητσοτάκη,

  1. Ειδικά στην αρχή, άφησε να καταγράφουν ελλείψεις σε μέσα ατομικής προστασίας,
  2. Αύξησε  την τιμολόγηση νοσηλίων στις ιδιωτικές ΜΕΘ,
  3. Επιδόθηκε σε απευθείας αναθέσεις, με ιδιωτικά εργαστήρια «ημετέρων» για την εκτέλεση covid test,
  4. Απαξίωσε το Εθνικό κέντρο Αιμοδοσίας (ΕΚΑ), το οποίο μπορούσε να πραγματοποιήσει 1000 διαγνωστικά τεστ ημερησίως,
  5. Μείωσε τα Τακτικά Ιατρεία στα νοσοκομεία και δεν μερίμνησε για ασθενείς με χρόνιες παθήσεις όπως οι ασθενείς με μεσογειακή αναιμία, νεφροπαθείς, καρκινοπαθείς κλπ
  6. Μείωσε τον αριθμό των τακτικών χειρουργείων με αποτέλεσμα οι ασθενείς ή να στρέφονται προς τη ιδιωτική πρωτοβουλία, αν είχαν την οικονομική δυνατότητα, ή να αναμένουν διπλάσιο ή τριπλάσιο χρόνο
  7. Καθυστέρησε τους διορισμούς των ήδη προκηρυγμένων μόνιμων θέσεων ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού από την προηγούμενη κυβέρνηση (προκηρύξεις 450 θέσεων γιατρών για την ΠΦΥ και 902 θέσεων την οποία ακύρωσε και επαναπροκήρυξε τον Φεβρουάριο του 2020).
  8. Δεν προχώρησε στην κάλυψη των ελλείψεων λοιπού προσωπικού στην ΠΦΥ ενώ  επιδόθηκε σε μετακινήσεις προσωπικού στα νοσοκομεία, κατάσταση  που αποδυνάμωσε την ΠΦΥ.
  9. Συνέχισε την μισθολογική απαξίωση των υγειονομικών, την μη ένταξη τους στα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα, την συνεχή μετακίνηση ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού για την κάλυψη των αναγκών στα νοσοκομεία αναφοράς και
  10. Τους αντάμειψε με το χειροκρότημα της Κας Μαρέβας Γκραμπόφσκι Μητσοτάκη, από το μπαλκόνι, και τα χημικά και το ξύλο του Κου Μ. Χρυσοχοΐδη

Επιπλέον

  1. Δεν ενέπλεξε στην αντιμετώπιση του 1ου κύματος της πανδημίας την ΠΦΥ (ΚΥ, και ΚΥ αστικού τύπου (τ. ΜΥ του ΙΚΑ),ΤοΜΥ, ακυρώνοντας έτσι την οδηγία του ΕΟΔΥ
  2. Οι οδηγίες του ΕΟΔΥ, κάθε άλλο παρά σαφείς ήτανε στο να κατευθύνουν τους ενδιαφερόμενους, συμβουλεύοντας τους να μείνουν σπίτι χωρίς να υποβληθούν σε test και παραπέμποντας τους, συνήθως, στον  γιατρό τους., με αποτέλεσμα  πολλοί ασθενείς με επείγοντα θέματα υγείας να μείνουν στο σπίτι τους και να μην επισκεφτούν Μονάδες ΠΦΥ ή Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών των νοσοκομείων με άγνωστα, μάλλον κακά, αποτελέσματα.
  3. Συγχρόνως κατηγορήθηκε ότι υπήρχε έλλειψη ενημέρωσης της επιστημονικής κοινότητας σχετικά με το θέμα των test,
  4. Δεν ακολούθησε κοινά πρωτόκολλα αντιμετώπισης στις μονάδες Υγείας ,
  5. Δεν πραγματοποίησε ικανό αριθμό test, αλλά αρκέστηκε σε rapid test και αυτά σε περιορισμένο αριθμό και προχώρησε με το «βλέποντας και κάνοντας ενώ επέδειξε αδυναμία πραγματοποίησης test Covid-19 στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας (ΠΦΥ),
  6. Δεν πραγματοποίησε καμιά στοχευμένη πρόληψη της διασποράς του ιού στην κοινότητα και ιδιαίτερα στις «εστίες υπερμετάδοσης» όπως τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ), οι εργασιακοί χώροι, οι κλειστές δομές, οι φυλακές, τα γηροκομεία, τα προνοιακά ιδρύματα, τα προσφυγικά camps, οι χώροι μαζικής διαβίωσης μεταναστών, οι καταυλισμοί των Ρομά, οι άστεγοι κλπ.
  7. Δεν ιχνηλάτησε τα  σώματα ασφαλείας, και τις στρατιωτικές μονάδες
  8. Δεν αξιοποίησε τις υποδομές των  ιδιωτικών θεραπευτηρίων για νοσηλεία περιστατικών (covid και μη)
  9. Δεν αξιοποίησε τα στρατιωτικά νοσοκομεία για τη στήριξη του ΕΣΥ
  10. Δεν αύξησε και δεν εξόπλισε, με κρατική δαπάνη, κλίνες ΜΕΘ, πλην των 50 κλινών ΜΕΘ στο Νοσοκομείο «Σωτηρία» (δωρεά της Βουλής των Ελλήνων). Όλοι θυμόμαστε τη δήλωση του κυβερνητικού εκπροσώπου, Στέλιου Πέτσα «Αν είχαμε ακούσει τον ΣΥΡΙΖΑ για τις ΜΕΘ, θα είχαμε πετάξει δεκάδες εκατομμύρια!»
  11. Οι αυξήσεις κλινών covid ΜΕΘ, που διαλαλεί η κυβέρνηση μέσω των ΜΜΕ, προήλθαν από μετατροπή κλινών Μονάδων Αυξημένης Φροντίδας (ΜΑΦ), Μονάδων Εμφραγμάτων, καρδιοχειρουργικών μονάδων ή κοινών νοσοκομειακών κλινών σε κλίνες ΜΕΘ, όπως είχε υποδειχθεί από τους Υπουργούς Υγείας της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ
  12. Δεν παρενέβη στη λειτουργία των χώρων λατρείας (εκκλησίες λειτουργούσαν με συνωστισμό και χωρίς χρήση μάσκας) ενώ αντιθέτως  υπουργοί κοινωνούσαν ή φιλούσαν τα χέρια Μητροπολιτών, χωρίς καμία προφύλαξη … «κάνοντας επίδειξη της πίστης τους», μη τηρώντας τους κανόνες που ζητά η κυβέρνηση από τους πολίτες να εφαρμόσουν, εκπέμποντας αντιφατικά μηνύματα και αποτυγχάνοντας να πείσει
  13. Δεν φρόντισε να αυξήσει τον αριθμό των σχολικών αιθουσών, ενοικιάζοντας ή χρησιμοποιώντας κτίρια του δημοσίου, για τη στέγαση των μαθητών και τη ελάττωση του αριθμού τους στην τάξη
  14. Δεν αύξησε, αντίθετα κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού μείωσε, τα δρομολόγια των ΜΜΜ, με αποτέλεσμα να συνωστίζονται οι εργαζόμενοι  και όσοι κάνουν χρήση.
  15. Άνοιξε τον τουρισμό, χωρίς κοινά πρωτόκολλα στις πύλες εισόδου της χώρας, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί ένα αλαλούμ με την εισροή τουριστών από χώρες με υψηλό ιικό φορτίο (Σερβία, Ρουμανία, Αλβανία, Βουλγαρία, κλπ)
  16. Ενέδωσε στις εντολές των πλοιοκτητών και αύξησε την  πληρότητα των πλοίων στο 80% από το 60%, και στο 85% από το 65% στα πλοία που διαθέτουν καμπίνες στις 2/8/2020, ενώ στις 30/7/2020, ο Υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης δήλωνε ότι «η επιτροπή εμπειρογνωμόνων είναι πολύ αυστηρή και δεν το επιτρέπει».

Αυτά έκανε ή δεν έκανε η κυβέρνηση Μητσοτάκη, για την αντιμετώπιση της πανδημίας έως και την 1η Ιουλίου, οπότε και άνοιξαν τα σύνορα στον τουρισμό. Έκτοτε ο αριθμός κρουσμάτων, νοσηλευμένων σε ΜΕΘ και θανάτων είναι σε εκθετική άνοδο.

Τι δείχνουν όλα αυτά; Δείχνουν ότι η κυβέρνηση «Μωυσή» – Μητσοτάκη, δεν έκανε τίποτα από αυτά που έπρεπε να κάνει για την αναχαίτιση της πανδημίας και την ενίσχυση του ΕΣΥ.  

Το ΕΣΥ, που ενισχύθηκε σημαντικά επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και άντεξε το 1ο κύμα της πανδημίας, η κυβέρνηση της ΝΔ, είχε αρχίσει να το απαξιώνει με τη δημιουργία νοσοκομείων ΝΠΙΔ και ΣΔΙΤ και έτσι το 2ο κύμα μας ήρθε λίγο νωρίτερα, το βρήκε παντελώς ανοχύρωτο μιας και η Κυβέρνηση Μητσοτάκη δεν προχώρησε σε καμία ενίσχυση. Δεν υπήρξε και απ’ ότι φαίνεται δεν υπάρχει, η πολιτική βούληση, ώστε να ενισχυθεί και να αξιοποιηθεί το σύνολο του ΕΣΥ, ούτε να αυξηθεί άμεσα η δημόσια χρηματοδότηση στην υγεία (προσχέδιο προϋπολογισμού 2021 δείχνουν μείωση κατά 31 εκ ευρώ αν δεν αναθεωρηθεί επί τα χείρω).

Στην αρχή του φθινοπώρου με το άνοιγμα των σχολείων παρατηρήθηκε ένα άλλο αλαλούμ, όπου είδαμε τραγελαφικά γεγονότα με μάσκες για τους μαθητές μεγέθους «αλεξίπτωτου», με τα «παγουράκια» της Κεραμέως και με αίθουσες με 25 μαθητές, που δεν κολλάνε στο σχολείο, αλλά κολλάνε …στις πλατείες.

Φτάνοντας στα μέσα Σεπτεμβρίου, ο αριθμός κρουσμάτων και των νοσηλευμένων σε ΜΕΘ και θανάτων αυξήθηκε δραματικά, ενώ κατά τη διάρκεια του Οκτωβρίου η αύξηση των κρουσμάτων έλαβε εκθετικό ρυθμό ιδιαίτερα στην Αττική, τη Θεσσαλονίκη, τις Σέρρες τη Λάρισα και την Μαγνησία κι έτσι την Πέμπτη 5/11/2020, ο πρωθυπουργός αναγκάστηκε να ανακοινώσει γενικευμένο lock down στη χώρα, χωρίς  να έχει γίνει τίποτα για την ενίσχυση του ΕΣΥ.

Και ξαφνικά την Παρασκευή 6/11/2020 ανακοινώνει η κυβέρνηση ΝΔ, την άμεση πρόσληψη 300 μόνιμων γιατρών. Γιατί  αυτό γίνεται τώρα και όχι από την αρχή ή το μέσο του 1ου κύματος της πανδημίας; Γιατί μέχρι σήμερα η κυβέρνηση τόνιζε πως δεν υπάρχουν ελλείψεις στο προσωπικό και με ψέματα ισχυριζόταν πως έχει γίνει η απαραίτητη ενίσχυση του ΕΣΥ;

Θα απολογηθεί κανείς για το γεγονός αυτό;

Αυτή δεν είναι «Θωράκιση», είναι εγκατάλειψη του ΕΣΥ(!!!) και την έχει υλοποιήσει η Κυβέρνηση της Ν.Δ. Πομφόλυγες, οι θριαμβολογίες της Κυβέρνησης για αυξημένη στελέχωση του ΕΣΥ (Νοσοκομείων και λοιπών μονάδων υγείας).                                                                                

Έτρεξε η κυβέρνηση ΝΔ μόνη και βγήκε δεύτερη. Μετρήθηκε, ζυγίστηκε και βγήκε …ελιποβαρής. Τώρα πια που χάσανε τον μπούσουλα, οι κυβερνόντες βρίσκονται … «εκπρόθεσμοι» με τον Πρωθυπουργό να  φέρει την αποκλειστική ευθύνη.

*Ο Γιώργος Αντύπας είναι Διευθυντής ΕΣΥ,  Πρώην Υποδιοικητής 2ης Υγειονομικής Περιφέρειας Πειραιώς και Αιγαίου