Δύο δημοσκοπήσεις τελευταία στη Θεσσαλονίκη αναδεικνύουν μια καλά κρυμμένη πραγματικότητα. Ότι οι πολίτες δεν ανέχονται για πολύ τα ψέματα, τις υποσχέσεις χωρίς αντίκρισμα και την κοροϊδία.

Ads

Καθώς σήμερα καταψηφίζουν τις κυβερνητικές επιλογές που στηρίχθηκαν στη διαστρέβλωση της αλήθειας και στην παραπληροφόρηση, αντιδρώντας στην κυβερνητική προσπάθεια παραπλάνησης και χειραγώγησης της κοινής γνώμης.

Χαρακτηριστική περίπτωση το Μετρό της Θεσσαλονίκης και η διαχείριση των σημαντικών αρχαιολογικών ευρημάτων στο σταθμό Βενιζέλου.
Ένα σοβαρό ζήτημα για το οποίο ο πρωθυπουργός πέρσι το Σεπτέμβριο, στην ομιλία του στη ΔΕΘ, ανακοίνωσε την αλλαγή σχεδιασμού των έργων, προκειμένου να εφαρμοστεί μια άλλη μέθοδος κατασκευής τους, η οποία επέβαλε τον τεμαχισμό, την απόσπαση και την απομάκρυνση των αρχαιολογικών ευρημάτων.

Μια επιλογή καταστροφική για την αυθεντικότητα και την ακεραιότητα τόσο του κεντρικού Βυζαντινού σταυροδρομιού των Decumanus & Cardo, όσο και του πολεοδομικού συγκροτήματος της Βυζαντινής Θεσσαλονίκης του 4ου αιώνα μ.Χ. που αποκαλύφθηκε στη Βενιζέλου.

Ads

Και αυτά, παρά το γεγονός ότι υπήρχε τεχνική λύση για τη συνύπαρξη αρχαίων και σταθμού στη Βενιζέλου, η οποία μάλιστα είχε εγκριθεί από το ΚΑΣ, από το υπουργείο Πολιτισμού και την Αττικό Μετρό ΑΕ και εφαρμόζονταν ήδη στο σταθμό.

Κι ακόμη, παρά το εξαιρετικά αρνητικής σημασίας γεγονός για την πόλη, τους πολίτες και τα δημόσια ταμεία, ότι με τη λύση της παραμονής των αρχαίων στη θέση τους που η νέα κυβέρνηση διέκοψε, θα παραδίδονταν σε λειτουργία οι 12 στους 13 σταθμούς του Μετρό, πλην δηλαδή εκείνου της Βενιζέλου, στο τέλος του 2020. Όταν η εξαγγελία του πρωθυπουργού προέβλεπε την παράδοση του έργου με τη λύση της απόσπασης των αρχαίων, με 3 χρόνια καθυστέρηση και βλέπουμε, όπως υποστηρίζουν τώρα.

Με δυο λόγια η πρωθυπουργική εξαγγελία κατάστρεφε τα αρχαία, καθυστερούσε το έργο και κόστιζε και πολύ περισσότερο.

Προκειμένου λοιπόν να περάσει ένα τέτοιο ολέθριο εγχείρημα επικοινωνιακά, χρειάστηκε να διαστρεβλωθεί η αλήθεια για τα έργα του Μετρό της Θεσσαλονίκης και να επιστρατευθούν μια σειρά από ανακριβή στοιχεία για τη μέχρι τότε πρόοδο των έργων, καθώς και αναληθή γεγονότα για την εφικτότητα της τεχνικής λύσης που ήδη εφαρμόζονταν και επέτρεπε την παραμονή των αρχαίων στη θέση τους.

Η διαστρέβλωση της αλήθειας, η παραπλάνηση και η παραπληροφόρηση ξεκίνησε από την απαξίωση των έργων που είχαν ήδη εκτελεστεί στο Μετρό τα τελευταία 4 χρόνια, με την επιστράτευση φτηνών προπαγανδιστικών επιχειρημάτων τύπου «δεν παραδίδουν έργα, παραδίδουν μουσαμάδες». Κι αυτά σε πείσμα των έργων που έχουν εκτελεστεί και βρίσκονται σε κοινή θέα, σε πείσμα των επίσημων στοιχείων του έργου, αλλά και των οικονομικών στοιχείων στη Διαύγεια και στα Ευρωπαϊκά ταμεία που αποδεικνύουν ότι το διάστημα 2016 – 2019 τα έργα είχαν προχωρήσει από το 30% στο 75% της ολοκλήρωσής τους.

Η διαστρέβλωση της αλήθειας και η παραπληροφόρηση όμως δεν σταμάτησε εδώ. Προχώρησε μέχρι την επιστράτευση απολύτως ψευδών ισχυρισμών για τις μελέτες που υποστήριζαν την τεχνική λύση της κατασκευής του σταθμού με τα αρχαία αμετακίνητα, για να αποδείξουν ότι δήθεν η λύση αυτή δεν είναι εφικτή.

Και τι δεν είπαν για να υποστηρίξουν επικοινωνιακά μια ολέθρια επιλογή, που υποκρύπτει δύο αιτίες:

Τον πολιτικό ρεβανσισμό και τη μισαλλοδοξία των κυβερνώντων απέναντι στους πολιτικούς τους αντιπάλους, με στόχευση να μηδενιστεί το έργο που εκτέλεσαν το διάστημα 2016 – 2019.
Και τα εργολαβικά συμφέροντα που θα κερδίσουν εκατομμύρια Ευρώ σε αποζημιώσεις, οι οποίες ήδη άρχισαν να καταβάλλονται, ως αποτέλεσμα της μεγάλης καθυστέρησης που οι κυβερνητικές επιλογές προκαλούν στην παράδοση του έργου.

Παρόλα αυτά η προπαγάνδα δούλεψε συστηματικά και οι ανακριβείς ισχυρισμοί έπεισαν, όπως δείχνουν οι δημοσκοπήσεις, τον πρώτο καιρό την κοινωνία της Θεσσαλονίκης.

Σύμφωνα λοιπόν με περσινή δημοσκόπηση της Prorata, στις 17/9/2019, το 51% των κατοίκων της Θεσσαλονίκης φαίνονταν να είχε τότε πειστεί από τον πρωθυπουργό και υποστήριζε την απόσπαση των αρχαιοτήτων.

Έναντι ενός μόλις 38% που πέρσι υποστήριζε την άλλη λύση, με παραμονή των αρχαίων στη θέση τους.

Και με ένα συντριπτικό 72% των πολιτών πέρσι να υποστηρίζει με κλειστά μάτια τις κυβερνητικές επιλογές, ανεξάρτητα από την προσωπική του άποψη για το Μετρό και τα Αρχαία.

Ένα όμως ακριβώς χρόνο μετά, με τα έργα σταματημένα και το Μετρό στον αέρα, χωρίς μελέτες και χωρίς χρονοδιάγραμμα και με τα στοιχεία που είδαν εντωμεταξύ το φως της δημοσιότητας να έχουν αποδομήσει κάθε ψέμα και κάθε αναληθή ισχυρισμό της κυβερνητικής προπαγάνδας, οι πολίτες της Θεσσαλονίκης άλλαξαν αναφανδόν στάση απέναντι στις κυβερνητικές επιλογές.

Και αποκαλύφθηκε πίσω από τα ψέματα και την προπαγάνδα η προσπάθεια της κυβέρνησης να αποκρύψει το κορυφαίο γεγονός.
Ότι εφόσον υπάρχει εναλλακτική τεχνική λύση για την κατασκευή του σταθμού με τα αρχαία αμετακίνητα, η επιλογή της απόσπασης είναι εκτός νομιμότητας.

Πράγμα που θα αποδειχθεί σύντομα στο ΣτΕ, όπου έχουν προσφύγει με πλήρη τεκμηρίωση, μαρτυρίες και στοιχεία για την ύπαρξη εναλλακτικής τεχνικής λύσης πολλοί επιστημονικοί, πολιτιστικοί και κοινωνικοί φορείς.

Η διάψευση της κυβερνητικής προπαγάνδας αποκαλύφθηκε πανηγυρικά στη δημοσκόπηση που δημοσιοποιήθηκε λίγες μέρες πριν, στις 17/9/2020, από το τηλεοπτικό κανάλι OPEN και διεξήχθη από την εταιρεία ALCO.

Αποκαλύπτοντας ότι μέσα σε ένα χρόνο η κυβερνητική αξιοπιστία καταποντίστηκε, με το ποσοστό των κατοίκων που σήμερα συμφωνεί με την προηγούμενη μέθοδο που εξασφάλιζε την παραμονή των αρχαίων στη θέση τους, να έχει ανέβει από το περσινό 38% στο 56% φέτος.

Και αντίστοιχα, με το 51% που πέρσι υποστήριζε την κυβερνητική επιλογή της απόσπασης των αρχαιοτήτων, να έχει συρρικνωθεί μόλις στο 29%.
Και δεν έφτανε μόνο αυτή η δημοσκόπηση για να αποδειχθεί η αλλαγή στάσης των πολιτών απέναντι στις κυβερνητικές μεθοδεύσεις. Ήρθε και δεύτερη χτες, της GPO αυτή τη φορά, να αποκαλύψει ότι η αξιοπιστία των κυβενρητικών υποσχέσεων όχι απλώς συρρικνώθηκε, αλλά σχεδόν μηδενίστηκε.
Από το 57% που πέρσι υποστήριζε τις υποσχέσεις ότι το Μετρό θα παραδοθεί το 2023, σήμερα δεν έχει μείνει ούτε ένα 16% που εξακολουθεί να τις πιστεύει.
Με το συντριπτικό 80,4% των πολιτών να υποστηρίζουν ότι το Μετρό, μετά τις κυβερνητικές παρεμβάσεις, θα καθυστερήσει κι άλλο και θα παραδοθεί μετά και το 2023 που έβαλαν ως στόχο η κυβέρνηση και ο πρωθυπουργός.

Λένε ότι τα ψέματα έχουν κοντά ποδάρια. Μπορείς να κοροϊδέψεις πολλούς για λίγο και λίγους για πολύ.

Δεν μπορείς όμως να κοροϊδεύεις πολλούς για πάντα.

Ένα χρόνο κράτησαν τα επικοινωνιακά θαύματα των… μουσαμάδων και της διαστρέβλωσης της αλήθειας από την κυβέρνηση και τον πρωθυπουργό.
Η αξιοπιστία των οποίων, όσον αφορά τουλάχιστον τα έργα Μετρό και τις επιλογές τους για τη διαχείριση των μνημείων της Βενιζέλου, έχει συρρικνωθεί σε πρωτοφανή χαμηλό βαθμό.