H υγειονομική κρίση ανάγκασε ακόμη και τους πιο λαύρους πολέμιους του ΕΣΥ να το εκθειάζουν υποκριτικά, την ανάγκην φιλοτιμίαν ποιούμενοι . Παρότι δεν προχώρησαν σε ουσιαστική ενίσχυση του ιατρικού-νοσηλευτικού προσωπικού και ουδεμία δέσμευση ανελήφθη εκ μέρους της κυβέρνησης για αναβάθμιση αυτού του πολύτιμου πυλώνα της δημόσιας ζωής.

Ads

Την ίδια ώρα, εν μέσω γενικευμένης καραντίνας, ο άλλος πυλώνας του κράτους πρόνοιας, η παιδεία, δοκιμάζεται από τα διαπλεκόμενα συμφέροντα των σχολαρχών και των δεξιών πολιτικών.

Σε όλο το φάσμα της ιδιωτικής εκπαίδευσης η κυβέρνηση ουσιαστικά αρνείται να ρυθμίσει την καταβολή διδάκτρων για το διάστημα της καραντίνας, που ήταν κλειστά τα σχολεία, και έχει αφήσει χιλιάδες γονείς να ερίζουν με τους ιδιοκτήτες των εκπαιδευτηρίων. Βρείτε μεταξύ σας, διαπραγματευτείτε, είναι η στάση του υπουργείου Παιδείας, που αφήνει μια κρίσιμη, οικονομικά και εκπαιδευτικά, σχέση να ρυθμιστεί από την Αόρατο Χείρα της αγοράς.

Στον Συνήγορο του Καταναλωτή έχουν φτάσει δεκάδες αναφορές από γονείς που ζητούν διαμεσολάβηση. Στο σχετικό ερώτημα του Συνηγόρου, το υπουργείο Παιδείας απαντά ότι όλα ρυθμίζονται από Κοινή Υπουργική Απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Εγασίας. Ο Συνήγορος επισημαίνει προσφυώς ότι τα σχολεία είχαν υπαχθεί στο προστατευτικό πλαίσιο του Υπουργείου Οικονομικών για τους μήνες Μάρτιο και Απρίλιο, το οποίο, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνει: τα 800 ευρώ για τους εργαζόμενους σε δίμηνη αναστολή, πλήρη κάλυψη των ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων από το κράτος, έκπτωση 25% επί των βεβαιωμένων φορολογικών οφειλών, έκπτωση 40% επί του ενοικίου. Δηλαδή, εφόσον το κράτος καλύπτει μέρος των λειτουργικών δαπάνων των σχολείων·,τότε, γιατί οι γονείς να πληρώσουν στο ακέραιο, και μάλιστα για υπηρεσίες που δεν έλαβαν καν; 

Ads

Η ΚΥΑ προβλέπει αφενός μη καταβολή χρημάτων για υπηρεσίες που δεν προσφέρθηκαν (μεταφορά, σίτιση, απογευματινές ασχολίες), και κατ΄αναλογίαν καταβολή διδάκτρων για το διδακτικό έργο που υποκαταστάθηκε από τηλεκπαίδευση, κατόπιν συμφωνίας σχολείων και γονέων. Η ΚΥΑ δεν θέτει προδιαγραφές, ποιοτικές ή ποσοτικές για την τηλεκπαίδευση, δεν ορίζει ποσοτικά το «κατ’ αναλογίαν», και αφήνει τον δρόμο ανοιχτό για διαπραγμάτευση μεταξύ των χιλιάδων διάσπαρτων γονέων και των ιδιοκτητών. Και βέβαια δεν προνοεί καμία κύρωση σε περίπτωση παράβασης. Μια μεταγενέστερη Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου είναι ακόμη πιο αόριστη. Έμπειροι νομικοί κάνουν λόγο για τυπική περίπτωση ατελούς νόμου (lex imperfecta).

Η κατάσταση είναι ακόμη πιο τραγελαφική στους παιδικούς σταθμούς, οι οποίοι εποπτεύονται από το Υπουργείο Ανάπτυξης. Προφανώς η τηλεκπαίδευση σε προνήπια είναι ανέκδοτο. Αλλά οι περισσότεροι ιδιοκτήτες επιμένουν να εισπράξουν ολόκληρα τα δίδακτρα.

Οι απαιτήσεις των ιδιοκτητών δεν είναι ίδιες. Ένα μεγάλο ιδιωτικό σχολείο, η Ελληνογερμανική Αγωγή, ενημέρωσε τους γονείς ότι δεν θα καταβάλουν καθόλου δίδακτρα για τα προνήπια και τα νήπια. Αλλα σχολεία μιλούν για έκπτωση 20%. Αλλα απαιτούν όλα τα δίδακτρα, επικαλούμενα έλλειψη ρευστότητας!

Είναι πασίδηλο ότι το πανίσχυρο λόμπι των ιδιωτικών σχολείων, εκμεταλλευόμενο τη σύγχυση και τον φόβο των γονεών για επανεμφάνιση της επιδημίας το φθινόπωρο, χρησιμοποιούν προς όφελος τους έναν σκανδαλωδώς ατελή νόμο και ένα κράτος που νίπτει τας χείρας τους και παραπέμπει τους γονείς εκβιαστικά στην Αόρατο Χείρα της αγοράς. Το κράτος της Καμερέως και του Αδώνιδος.