Το δημοσίευμα της Εφημερίδας των Συντακτών το Σάββατο 4 Δεκεμβρίου, στο οποίο αποκαλύπτονταν οι διεκδικήσεις εκατομμυρίων ευρώ από πλευράς της εταιρείας ΑΚΤΩΡ, αναδόχου του έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης, ως αποτέλεσμα των καθυστερήσεων που οι πρόσφατες κυβερνητικές αποφάσεις προκάλεσαν στο έργο, άνοιξε τους ασκούς του Αιόλου.

Ads

Πρώτος ο υπουργός υποδομών και μεταφορών Κώστας Καραμανλής, μη μπορώντας να κάνει αλλιώς, επιβεβαίωσε με δηλώσεις του την αλήθεια του δημοσιεύματος. Αποδίδοντας όμως, κατά τη συνήθη τακτική του αντιπερισπασμού, την αιτία των καθυστερήσεων στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.

Λες και δεν υπήρξε δηλαδή κυβέρνηση στη χώρα που παρήγαγε αποτελέσματα τα τελευταία 2,5 χρόνια…

Δεν δίστασε μάλιστα ο υπουργός να χρεώσει στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ακόμη και τα 200 εκατομμύρια ευρώ που τα δικαστήρια επιδίκασαν το 2017 ως αποζημιώσεις, εξ αιτίας των διεκδικήσεων του αναδόχου για καθυστερήσεις πριν το 2015.

Ads

Ο υπουργός πήρε την απάντηση που του άξιζε με στοιχεία και τεκμηρίωση που διαψεύδουν απολύτως τους ισχυρισμούς του.

Αλλά και η εφημερίδα Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, σε δημοσίευμα της 15/12/2021, επιβεβαιώνοντας και αυτή τον χορό των εκατομμυρίων σε αποζημιώσεις και για το έργο της επέκτασης του Μετρό προς Καλαμαριά, ακολουθεί την ίδια ακριβώς τακτική του «για όλα φταίει ο ΣΥΡΙΖΑ».

Αποδίδει δηλαδή τις διεκδικήσεις εκατομμυρίων για τις ζημιές που ισχυρίζεται ότι υπέστη η ΑΚΤΩΡ εξ αιτίας καθυστερήσεων το τελευταίο τρίμηνο, Αύγουστος – Οκτώβριος 2021, σε μελέτες που δήθεν είχαν καθυστερήσει να προκηρυχθούν χρόνια πριν, επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.

Και διερωτάται κανείς, γιατί άραγε η σημερινή κυβέρνηση δεν δημοπράτησε, εδώ και 2,5 ολόκληρα χρόνια αυτές τις μελέτες, ώστε να μην υποστεί ζημιά η ΑΚΤΩΡ το τελευταίο τρίμηνο…

Πέραν του «τρολαρίσματος» που κανείς μπορεί να κάνει αποδομώντας το επιχείρημα ότι για ό,τι συμβαίνει σήμερα, 2,5 χρόνια μετά τις εκλογές «φταίει ο ΣΥΡΙΖΑ», υπάρχουν μια σειρά από αλήθειες που αποκρύπτονται ή και διαστρεβλώνονται όσο περισσότερο αποκαλύπτεται η αλήθεια για το Μετρό της Θεσσαλονίκης.

Προς αποκατάσταση λοιπόν αυτής της αλήθειας, σημειώνονται τα εξής:

1. Η ολοκλήρωση της επέκτασης του μετρό της Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά είναι απόλυτα συνδεδεμένη με την ολοκλήρωση της βασικής γραμμής. Η παράδοση και θέση σε λειτουργία της επέκτασης προς Καλαμαριά, για καθαρά τεχνικούς λόγους, δεν μπορεί να συμβεί νωρίτερα από 6 μήνες μετά την παράδοση σε λειτουργία της βασικής γραμμής. Που σημαίνει ότι όταν καθυστερεί το έργο της βασικής γραμμής, μοιραία προκαλεί ισόχρονη καθυστέρηση και στο έργο της επέκτασης προς Καλαμαριά.

2. Η παράδοση σε λειτουργία των 12 από τους 13 σταθμούς της βασικής γραμμής, σύμφωνα με το εγκεκριμένο και συμφωνημένο με τον ανάδοχο χρονοδιάγραμμα που ίσχυε μέχρι το 2019, προβλέπονταν να γίνει στο τέλος του 2020. Η παράδοση σε λειτουργία της επέκτασης προς Καλαμαριά αντίστοιχα, προβλέπονταν να γίνει 6 μήνες αργότερα, το καλοκαίρι δηλαδή του 2021.

3. Σήμερα, συνεπώς, αν δεν είχε αλλάξει τον σχεδιασμό του έργου η κυβέρνηση Μητσοτάκη, η Θεσσαλονίκη θα είχε σε λειτουργία και τη βασική γραμμή (12 σταθμούς) και την επέκταση του Μετρό προς Καλαμαριά.

4. Η προκήρυξη των μελετών που προβλέπονταν για τη λειτουργία της επέκτασης της γραμμής προς Καλαμαριά είχε προγραμματιστεί από την προηγούμενη διοίκηση της Αττικό Μετρό να γίνει τον φθινόπωρο του 2019, σχεδόν 2 χρόνια δηλαδή πριν την ημερομηνία παράδοσης του έργου.

5. Το γεγονός ότι ο χρόνος των 2 ετών θεωρήθηκε τότε από τον ανάδοχο επαρκής, αποδεικνύεται από το γεγονός ότι καμία διεκδίκηση αποζημίωσης δεν υπέβαλε τότε προς την Αττικό για δήθεν καθυστέρηση των μελετών αυτών. Άλλωστε, σύμφωνα με δηλώσεις του τότε δνοντα συμβούλου της Άκτωρ Αλέξανδρου Εξάρχου τον Φεβρουάριο 2019, το έργο βρίσκονταν απολύτως εντός χρονοδιαγράμματος και θα ολοκληρώνονταν εντός των συμφωνημένων προθεσμιών. https://www.voria.gr/article/exarchou-to-metro-thessalonikis-sothike-exe…

6. Το Σεπτέμβριο 2019, η νέα τότε κυβέρνηση αποφάσισε την ακύρωση του συμφωνημένου χρονοδιαγράμματος, σύμφωνα με το οποίο η βασική γραμμή θα παραδίνονταν στο τέλος του 2020, με πρόσχημα την αλλαγή σχεδιασμού του σταθμού Βενιζέλου, προκειμένου να επιτευχθεί η παλιά εμμονή των κυβερνήσεων της ΝΔ να αποσπαστούν τα αρχαία. Η ημερομηνία ολοκλήρωσης της βασικής γραμμής μετατέθηκε τότε 2,5 χρόνια αργότερα, για τον Απρίλιο δηλαδή του 2023. Φέτος υπήρξε νέα μετάθεση της καταληκτικής ημερομηνίας για άλλους 8 μήνες αργότερα, για το τέλος δηλαδή του 2023.

7. Η με ευθύνη της σημερινής κυβέρνησης μετάθεση της ημερομηνίας ολοκλήρωσης της βασικής γραμμής του μετρό της Θεσσαλονίκης για 3 χρόνια, έχει προκαλέσει σειρά διεκδικήσεων για αποζημιώσεις δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ από πλευράς του αναδόχου, εξ αιτίας των καθυστερήσεων που αυτή προκαλεί.

8. Εκτός των εκατομμυρίων ευρώ που καταβάλλει το δημόσιο σε αποζημιώσεις, η μετάθεση της ημερομηνίας ολοκλήρωσης του έργου εκτοξεύει το κόστος κατασκευής του και λόγω των συμπληρωματικών συμβάσεων που υπογράφονται για να καλυφθούν οι δαπάνες της επιμήκυνσης του χρόνου κατασκευής. Πρόσφατα ήρθε στη Βουλή νέα συμπληρωματική σύμβαση για το έργο, ύψους 45 εκατομμυρίων ευρώ, χωρίς το ΦΠΑ.

9. Η τριετής καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του έργου της βασικής γραμμής είναι φανερό ότι επιφέρει αντίστοιχη καθυστέρηση και στην ολοκλήρωση της επέκτασης της γραμμής προς Καλαμαριά. Η καθυστέρηση αυτή είναι η αιτία και για τις διεκδικήσεις αποζημιώσεων από πλευράς του αναδόχου στην γραμμή Καλαμαριάς και όχι, όπως υποστηρίζεται στο δημοσίευμα της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ, οι δήθεν καθυστερήσεις στην προκήρυξη μελετών πριν το 2019. Οι οποίες άλλωστε, αν υπήρχε σχεδιασμός παράδοσης του έργου της επέκτασης προς Καλαμαριά το καλοκαίρι του 2021, όπως προβλέπονταν στο προηγούμενο χρονοδιάγραμμα, ήταν υποχρέωση της παρούσας διοίκησης της Αττικό Μετρό να τις έχει ήδη δημοπρατήσει.

10. Το πόσο ολέθρια υπήρξε η απόφαση ακύρωσης του χρονοδιαγράμματος του έργου από την κυβέρνηση Μητσοτάκη, προκειμένου να αλλάξει ο σχεδιασμός της Βενιζέλου και να αποσπαστεί το αρχαιολογικό σύμπλεγμα, αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που ακυρώθηκε, σε περίπτωση που ο ανάδοχος δεν παρέδιδε το έργο στις τακτές ημερομηνίες, όφειλε να καταβάλει εκείνος αποζημιώσεις στο δημόσιο και όχι το αντίθετο που σήμερα συμβαίνει, προδήλως σε βάρος του δημόσιου συμφέροντος.

11. Τέλος ο ανάδοχος, στις επιστολές με τις οποίες διεκδικεί αποζημιώσεις, αμφισβητεί και τις κυβερνητικές ανακοινώσεις για παράδοση της βασικής γραμμής στο τέλος του 2023. Η Άκτωρ δηλώνει ρητά ότι χρειάζονται 24 μήνες κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου, από τη στιγμή που ολοκληρωθεί η απόσπαση των αρχαιοτήτων και η διενέργεια της αρχαιολογικής ανασκαφής κάτω από το δάπεδο των αρχαίων. Που σημαίνει ότι η κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου δεν μπορεί να ξεκινήσει πριν από τις αρχές του 2023 και άρα το έργο δεν μπορεί να ολοκληρωθεί πριν το 2025.

12. Η πραγματικότητα αυτή προκαλεί νέες καθυστερήσεις, νέες αποζημιώσεις, αλλά και νέα επιβάρυνση των δημόσιων ταμείων, αφού μετά το τέλος του 2023 σταματά η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση και οι όποιες δαπάνες για το έργο θα βαρύνουν αποκλειστικά το ελληνικό δημόσιο.

Όσο ξετυλίγεται το κουβάρι του Μετρό της Θεσσαλονίκης, τόσο θα αποκαλύπτεται η αλήθεια για τις ευθύνες που βαραίνουν τη σημερινή κυβέρνηση τόσο για την καθυστέρηση του έργου, όσο όμως και για τον εκτροχιασμό του κόστους του.