Πέντε μέρες μετά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη και αφού ο πρωθυπουργός της Ελλάδας Κυριάκος Μητσοτάκης είχε ζητήσει συγγνώμη για το δυστύχημα εκ μέρους όλων των προηγούμενων κυβερνήσεων της χώρας, με τις οποίες μοιράστηκε τις δικές του ευθύνες για την τραγωδία, είδε ένα άσχημο όνειρο.

Ads

Είδε, λέει, ότι εκεί που κοιμόταν εμφανίστηκε μπροστά του στο δωμάτιο ο… Χαρίλαος Τρικούπης. Ήταν βλοσυρός και θυμωμένος και οι κουβέντες του ήταν βαριές και μετρημένες.

«Δεν μου λες παιδί μου», απευθύνθηκε στον Κυριάκο Μητσοτάκη, «γιατί ζήτησες συγγνώμη εκ μέρους μου για το δυστύχημα στον σιδηρόδρομο που εσύ προκάλεσες με τις πράξεις και τις παραλείψεις σου; Σου φαίνομαι εγώ, που έφτιαξα το πρώτο δίκτυο σιδηροδρόμων στην Ελλάδα, να ευθύνομαι για τα εγκληματικά λάθη της δικής σου κυβέρνησης;»

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης τρόμαξε τόσο που δεν μπόρεσε παρά να ψελλίσει κάτι σαν:

Ads

«Μα δεν εννοούσα εσάς κε Πρόεδρε. Τον Τσίπρα εννοούσα».

Απτόητος ο Χαρίλαος Τρικούπης ή τουλάχιστον το φάντασμά του, συνέχισε το κατηγορητήριο.

«Δεν μου λες παιδί μου, νομίζεις ότι είμαστε όλοι ίδιοι; Εγώ κατασκεύασα 945 χιλιόμετρα σιδηροδρομικού δικτύου, με άλλα 450 να είναι υπό κατασκευή στα 10 χρόνια της πρωθυπουργίας μου. Ενώ εσύ, από όσο ξέρω, βρήκες το μετρό της Θεσσαλονίκης ολοκληρωμένο κατά 75% και έτοιμο για λειτουργία το 2020 και το πήγες πίσω άλλα 5 – 6 χρόνια. Πληρώνοντας τους εργολάβους τεράστια ποσά για αποζημιώσεις, για τις καθυστερήσεις που εσύ προκάλεσες. Σου φαίνεται να είμαστε το ίδιο;»

Ο Κυριάκος είχε καταπιεί τη γλώσσα του. Κάτι πήγε να πει για… μουσαμάδες, αλλά το φάντασμα του Τρικούπη ήταν πολύ αυστηρό και θυμωμένο.

«Όχι σε μένα αυτά τα… επικοινωνιακά που ξέρεις. Ακόμη κι αν πράγματι σου παρέδωσαν… μουσαμάδες όπως λες, τι έκανες εσύ για να ολοκληρώσεις το έργο κοντά 4 χρόνια; Από το 2006 που ξεκίνησε, μέχρι σήμερα, οι κυβερνήσεις της δικής σου παράταξης μόνο καθυστερήσεις προκαλούν και μόνο αποζημιώσεις πληρώνουν.

Ο Κυριάκος δεν μπορούσε να αρθρώσει λέξη. Και τότε ξεκίνησε η δεύτερη και πιο φοβερή φάση της επίθεσης του φαντάσματος.

«Και δεν μου λες εσύ. Τι σου φταίω εγώ που εσύ διόρισες στη θέση του σταθμάρχη έναν άσχετο; Στον οποίο είχες και το θράσος να ρίξεις την ευθύνη για το δυστύχημα; Ξέρεις τι έργο άφησα πίσω μου εγώ για την αξιοκρατία στο δημόσιο και έχεις το θράσος να ζητάς και συγγνώμη εκ μέρους μου; Πως μπορεί ένας αχθοφόρος ανεκπαίδευτος και άπειρος να κάνει την απαιτητική δουλειά του σταθμάρχη; Ο ίδιος φταίει ή η κυβέρνησή σου που δεν άφησε άσχετο ημέτερο που να μην τον διορίσει στο δημόσιο;»

Εκεί ο Κυριάκος προσπάθησε να ψιθυρίσει ότι ο σταθμάρχης δεν ήταν ΝΔ αλλά ΠΑΣΟΚ, αλλά το φάντασμα που δεν σήκωνε πολλά, τον διέκοψε απότομα.

«Και δεν μου λες εσύ, τι σχέση έχω εγώ, που εσύ διόρισες στη θέση του υπουργού Μεταφορών αντί για κάποιον με γνώση του τεχνικού αντικειμένου, έναν δικηγόρο επειδή απλώς λέγεται Καραμανλής;

Μπορεί το βαρύ πολιτικό όνομα που φέρει να υποκαταστήσει την άγνοιά του για ένα πολύπλοκο τεχνικό αντικείμενο;

Εδώ ο Κυριάκος προσπάθησε να εξηγήσει ότι οι υπουργοί φέρουν μόνο την πολιτική ευθύνη και δεν χρειάζεται να είναι τεχνοκράτες, αλλά το φάντασμα του Τρικούπη τον διέκοψε θυμωμένο.

«Τότε πως εξηγείς εσύ ότι αυτός ο δικηγόρος αγνόησε τα δεκάδες προμηνύματα για τις ελλείψεις στα συστήματα ασφαλείας και την επικινδυνότητα των σιδηροδρομικών μεταφορών;

Τι σου φταίω εγώ και ζητάς συγγνώμη εκ μέρους μου, που τρεις εκτροχιασμοί τρένων το τελευταίο εξάμηνο δεν έγιναν αιτία για να αντιληφθούν αυτοί που εσύ διόρισες με πτυχίο νομικής, την ανάγκη επέμβασης και λήψης μέτρων;

Τι σου φταίω εγώ και ζητάς συγγνώμη εκ μέρους μου, που ο υπουργός σου των Μεταφορών μάλωνε όποιον βουλευτή της αντιπολίτευσης έφερνε στη Βουλή τα ζητήματα της ασφάλειας των σιδηροδρόμων, εγκαλώντας τους για έλλειμα ντροπής;

Τι σου φταίω εγώ που ο υπουργός σου με τις νομικές γνώσεις διαβεβαίωνε σε υψηλούς τόνους, λίγο καιρό πριν στη Βουλή, ότι ζήτημα ασφάλειας δεν υπάρχει;

Κι ύστερα, τι σου φταίω εγώ και ζητάς συγγνώμη εκ μέρους μου, που το ηχηρό καμπανάκι  της παραίτησης τον Απρίλιο του 2022 του προέδρου της επιτροπής που εσείς διορίσατε και που όφειλε να λειτουργήσει το ευρωπαϊκό σύστημα ασφαλείας, δεν έγινε αντιληπτό από τις ηγεσίες των σιδηροδρομικών οργανισμών και του υπουργείου; Κι αυτό, παρά τις πρωτοφανείς κατηγορίες στην επιστολή παραίτησης ότι οι αρμόδιοι δεν αντιλαμβάνονται την κρισιμότητα των ζητημάτων ασφάλειας των τρένων.

Εγώ σου φταίω και ζητάς συγγνώμη εκ μέρους μου, που 3,5 χρόνια τώρα η δική σου κυβέρνηση αγνόησε τα προμηνύματα και αδιαφόρησε για όλα τα προβλήματα των σιδηροδρόμων;

Κι ακόμη, εγώ σου φταίω που η προηγούμενη κυβέρνηση σου παρέδωσε έτοιμη και σε λειτουργία τη σιδηροδρομική υποδομή της διπλής γραμμής Θεσσαλονίκης – Αθήνας, με σήραγγες, γέφυρες και ηλεκτροφωτισμό, ενώ η δική σου κυβέρνηση δεν αξιώθηκε να λειτουργήσει ένα σύστημα ασφάλειας, που έχει ήδη, μάλιστα, εγκατασταθεί στα τρένα;

Κι ύστερα, πως μπορείς να διαδίδεις ότι είμαστε όλοι οι προηγούμενοι πρωθυπουργοί το ίδιο, όταν εσύ και η κυβέρνησή σου ακυρώσατε και την τηλεδιοίκηση που λειτουργούσε στο σταθμό Λάρισας μέχρι το 2019, αλλά και το δευτεροβάθμιο κέντρο ελέγχου κυκλοφορίας που λειτουργούσε μέχρι το 2020 στα κεντρικά του ΟΣΕ στην Αθήνα;

Το ξέρεις ότι αν δεν τα είχατε καταργήσει, θα έσωζαν τα δύο τρένα από τη μετωπική σύγκρουση;

Τι σου φταίμε οι προηγούμενοι και ζητάς συγγνώμη εκ μέρους μας, που εσύ και οι δικοί σου δεν κάνατε ό,τι οφείλατε;

Τι σου φταίμε οι προηγούμενοι που εσύ και οι δικοί σου αγνοήσατε όλες τις προειδοποιήσεις, τους εκτροχιασμούς, τις παραιτήσεις στελεχών και τις εξώδικες επιστολές των μηχανοδηγών που προμήνυαν το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, τις ευθύνες για το οποίο τώρα προσπαθείς να μοιραστείς με εμάς;

Άλλωστε το δυστύχημα στη δική σου βάρδια συνέβη. Για να μη συνέβη στη δική μας, κάτι διαφορετικό από εσένα κάναμε και το προλάβαμε ή το αποτρέψαμε.

Και εν πάση περιπτώσει, ακόμη κι αν παρέλαβες, όπως λές, χάος από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, τι σου φταίμε όλοι εμείς που δεν έκανες το παραμικρό για να βελτιώσεις την κατάσταση;

Μόνο εγκαίνια συστημάτων ασφαλείας που δεν λειτουργούν είσαι ικανός να κάνεις. Τα οποία δεν είναι ούτε καν… από μουσαμά, όπως εσύ κατηγορούσες για το έργο τους τις προηγούμενες κυβερνήσεις.

Να πάρεις, σε παρακαλώ, αμέσως πίσω τη συγγνώμη εκ μέρους των προηγούμενων πρωθυπουργών. Αλλιώς θα έρχομαι κάθε βράδυ στον ύπνο σου και θα σε εγκαλώ για την πρωτοφανή ύβρη».

Ο Κυριάκος ξύπνησε κάθιδρος και τρομοκρατημένος. Μέχρι τώρα είχε απέναντί του τους συγγενείς των θυμάτων, τους νέους, την οργή του λαού και την αντιπολίτευση για τις εγκληματικές πράξεις και τις παραλείψεις της κυβέρνησής του. Τώρα είχε και τον κόσμο της μεταφυσικής.

Το επόμενο πρωί κάλεσε επειγόντως τους επικοινωνιολόγους του, τον Σκέρτσο και τον Γεραπετρίτη. Και τους έθεσε το φοβερό πρόβλημα που τον απασχολούσε.

Οι επικοινωνιολόγοι αφού μελέτησαν την ιστορία του Τρικούπη, βρήκαν την απάντηση.

Ο Χαρίλαος Τρικούπης ήταν αυτός που είχε πει το περίφημο:

«Η Ελλάδα θέλει να ζήσει και θα ζήσει»

Συμβούλεψαν λοιπόν τον Κυριάκο Μητσοτάκη να δικαιολογηθεί στο φάντασμα για τη συγγνώμη που ζήτησε εκ μέρους του, ότι την ζήτησε ειδικά γι’ αυτήν την άστοχη φράση.

Αφού με πρωθυπουργό τον Μητσοτάκη η Ελλάδα, όσο και να θέλει να ζήσει, δεν θα τα καταφέρει…

Άλλωστε, κανένα πολιτικό κόστος δεν θα έχει ο Κυριάκος από μια τέτοια παραδοχή στον Τρικούπη. Αφού τα φαντάσματα δεν ψηφίζουν στις εκλογές…

* Ο Γιάννης Μυλόπουλος είναι καθηγητής Πολυτεχνικής Σχολής ΑΠΘ και πρώην πρόεδρος Αττικό Μετρό ΑΕ