Σαν την Χαλκιδική  δεν έχει… Φέτος πλεονεκτεί επιπλέον στο ότι δεν χρειάζεται για να πάει κανείς αεροπλάνο ή πλοίο. Εκτός των μεγάλων ξενοδοχείων, που δεν αρέσουν στον Γ.Γ. Τουρισμού κ. Λούλη που θα πάει σε ερημονήσι για να μην κάνει ουρά στις ρεσεψιον, έχει και δεκάδες χιλιάδες ενοικιαζόμενα. Ας μελετήσουμε λοιπόν έναν κορυφαίο προορισμό της χώρας και ίσως  βγάλουμε συμπέρασμα από το ειδικό και για το γενικό.

Ads

Η Χαλκιδική των 110.000 κατοίκων δεκαπλασιάζει τον πληθυσμό της τα καλοκαίρια. Έχει το δυσπρόσιτο σχήμα των χερσονήσων της που επιμηκύνει τις διαδρομές και επιπλέον ένα προβληματικό οδικό δίκτυο που την συνδέει με την Θεσσαλονίκη Ως αποτέλεσμα, έχει συχνά μποτιλιαρίσματα το καλοκαίρι και ιδιαίτερα κατά τα Σαββατοκύριακα.

Οι υγειονομικές της υποδομές είναι ανεπαρκείς ακόμη και για τον μόνιμο πληθυσμό. Ένα μικρό επαρχιακό νοσοκομείο, με αξονικό χωρίς κάλυψη βαρδιών και συνεχή λειτουργία  και 4 Κέντρα Υγείας αγροτικού τύπου (Νέα Μουδανιά, Κασσάνδρεια, Παλαιοχώρι, Αγίου Νικολάου) Επιπλέον το ΚΥ Καρυών για το Άγιο Όρος καθώς  και μια πρόσφατη σύγχρονη δομή αστικού τύπου στην Καλλικράτεια. Η θερινή υγειονομική κάλυψη της Χαλκιδικής θα αποτελούσε γρίφο ακόμη και χωρίς covid-19.

Οι πρώτοι που το γνωρίζουν και το φροντίζουν εναγωνίως είναι οι επιχειρηματίες του τουρισμού που έγιναν είδηση κατά την εβδομάδα που μας πέρασε, στέλνοντας ανοικτή επιστολή στον Πρωθυπουργό. Γνωρίζουν την «υγειονομική θωράκιση» και τραβάνε τα μαλλιά τους.

Ads

Ας τα πιάσουμε από την αρχή Οδικός τουρισμός σημαίνει Βαλκανική Τα νέα δεν είναι πια τόσο καλά για την Βόρειο Μακεδονία. Μια αιφνίδια έξαρση (147 θάνατοι και 2662  κρούσματα) οδήγησε την μικρή γειτονική χώρα σε υποτροπή του lock down. Υπό άλλες συνθήκες ίσως να είχε αποκλειστεί από τις 29 υγειονομικά ασφαλείς χώρες, ωστόσο οι οικονομικές συνέπειες μιας τέτοιας απόφασης θα ήταν δυσβάστακτες, δεδομένου ότι αποτελεί την κύρια είσοδο για τους Βαλκάνιους τουρίστες.

Τι προβλέπεται λοιπόν σε αυτά τα σύνορα; Θερμομετρήσεις, tests και ιχνηλάτηση – καραντίνες.; Δεν φαίνεται καθόλου, παρότι το προβλέπει ο Διεθνής Υγειονομικός Κανονισμός. Είναι εξάλλου χαρακτηριστικές οι καταγγελίες για την σχετική οργάνωση ακόμη και στο κεντρικό αεροδρόμιο της χώρας. Ο ΕΟΔΥ όμως περιπλέει με φουσκωτά τις νήσους αναζητώντας κρούσματα ακόμη και σε νησιά με έναν κάτοικο (Κίναρο) όπως δήλωσε ο Πρόεδρος του. Από ποιόν θα κολλήσει άραγε ο ένας κάτοικος, από τα χταπόδια;

Αντιθέτως ο ιός θα έπρεπε να αναζητιέται στα λιμάνια όπου αναχωρούν πλοία για τα νησιά αυτά ή στα σύνορα που λέγαμε. Αλλά τι να πεις όταν δεν γίνονται μαζικοί έλεγχοι ούτε στα νησιά με μυριάδες στοιβαγμένων προσφύγων, ούτε καν σε όσους μετακινούνται, όπως αποκαλύφθηκε στην Βουλή (Κεγκέρογλου – 6/5/2020)

Έστω λοιπόν ένας, εκ των 10.000 ασυμπτωματικών φορέων που υπολογίζεται ότι  θα μας επισκεφτούν, για τους οποίους χρειάζονται οι έλεγχοι προληπτικού χαρακτήρα,  ή ακόμη και ένας εκ των συμπτωματικών που κανείς δεν τον εμπόδισε. Πέρασε λοιπόν ανενόχλητος, όπως γινόταν και στα αεροδρόμια τον Φλεβάρη από Ιταλία, και κατέφθασε ο πολυπόθητος τουρίστας στην Χαλκιδική. Υγειονομικό διαβατήριο δεν έχει γιατί αυτά τα μοίρασε ο κ Θεοχάρης στην ΟΝΝΕΔ. Ποια είναι η ενισχυμένη διαγνωστική δυνατότητα του ΕΣΥ, με διαθεσιμότητα γρήγορων μοριακών τεστ; «Τα πολυδιαφημισμένα δίκτυα, που θα λαμβάνουν δείγματα για τους διαγνωστικούς ελέγχους επιτόπου στο κατάλυμα του ασθενούς παραμένουν σχεδόν ανύπαρκτα: Ενώ μόνον για την Χαλκιδική προβλέπονται 6 τέτοιες μονάδες, μέχρι στιγμής έχει στελεχωθεί μόνο μία» μας ενημερώνουν στην επιστολή τους προς τον πρωθυπουργό το Επιμελητήριο και οι ξενοδόχοι.

Θα έχει λοιπόν, αν βήξει ο τουρίστας, να κάνει με τον υγειονομικό υπεύθυνο (ιδιώτη ιατρό, ειδικό με ευθύνη του επιχειρηματία) Ας υποθέσουμε ότι μια μικρή επιχείρηση με ενοικιαζόμενα έχει πράγματι έναν … και ο τόπος διαθέτει ιδιώτες ιατρούς Ποια εποπτεία υπάρχει από τον ΕΟΔΥ σε αυτούς που συνεργάζονται με ξενοδοχεία, για εκπαίδευση και καθοδήγηση στη διαχείριση ύποπτων ή επιβεβαιωμένων περιστατικών covid-19 ακόμη και στην αποφυγή απόκρυψης όπως συνέβη στο χειμερινό τουριστικό κέντρο που διέσπειρε την πανδημία τον Φλεβάρη σε όλη την Ευρώπη;

Ποιο το κίνητρο του να ασκήσει πράγματι τέτοιου είδους επικίνδυνη εργασία, με νοσηλεία στα ξενοδοχεία κλπ με κίνδυνο όχι μόνο να κολλήσει ο ίδιος, όσο να χρειαστεί να μπει σε καραντίνα δύο εβδομάδων; Ας θυμηθούμε τους θεράποντες της ιδιωτικής κλινικής στο Περιστέρι … Στην πραγματικότητα και η τρίτη γραμμή άμυνας φαίνεται χάρτινη!

Ας υποθέσουμε ότι με την πρώτη υποψία θα τον ξαποστείλει ο ιδιώτης άρον-άρον στο κράτος. Πόσοι επικουρικοί υγειονομικοί έχουν εξασφαλιστεί για την Χαλκιδική για να τους προσθέσουμε στις μόνιμες προσλήψεις ενίσχυσης του συστήματος; Ο τουρίστας που παρέμεινε στο ξενοδοχείο του ή στο ΚΥ αλλά χειροτέρεψε και χρειάζεται διασωλήνωση και  νοσηλεία σε θάλαμο αρνητικής πίεσης, σε πόσα σημεία μπορεί να τα βρει αυτά στην Χαλκιδική του ενός εκατομμυρίου; Ειδικά για τα νοσοκομεία που δεν διαθέτουν ΜΕΘ, θα έπρεπε να έχουν υπάρξει κίνητρα εθελοντικής μετακίνησης κατά την καλοκαιρινή περίοδο, ειδικευμένων γιατρών ή εξειδικευόμενων στην εντατικολογία. Γενικότερα μια σοβαρή δέσμη διαφόρων κινήτρων  με τη συνδρομή Κράτους και Τοπικής Αυτοδιοίκησης, θα συνέβαλε όχι μόνο στην προσέλκυση αλλά και στην παραμονή ειδικών γιατρών στους τουριστικούς προορισμούς.

Από τα παραπάνω εύκολα συνάγεται ότι ο τελικός σκοπός της ασφαλούς διακομιδής, αν και όσο έχει διασφαλιστεί στα προηγούμενα βήματα, εξαρτάται καθοριστικά από την ενισχυμένη επιχειρησιακή δυνατότητα του ΕΚΑΒ για επίγειες διακομιδές αλλά και για αεροδιακομιδές.

«Σήμερα στην Χαλκιδική υπηρετούν 28 μόνιμοι διασώστες και αν έρθουν και κάποιοι επικουρικοί ίσως φτάσουμε τους 35. Άρα με αυτό το πλήρωμα θα μπορέσουμε να βγάλουμε τρία ασθενοφόρα το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος και όχι φυσικά για όλες τις βάρδιες. Δεν μπορούν να καλυφθούν οι 24ωρες βάρδιες με 30-35 άτομα» εξηγεί ο αντιπρόεδρος του Σωματείου ΕΚΑΒ Κεντρικής Μακεδονίας κ. Παλαιολόγου. Η πλήρης κάλυψη βαρδιών κάθε ασθενοφόρου απαιτεί περίπου 11 εργαζομένους, εξ όσων δεν έχουν απαλλαγή για ιατρικούς λόγους. Ακόμη και χωρίς την παραμικρή επιδημιολογική επιβάρυνση στο προσωπικό (κρούσματα, καραντίνες επί επαφής κλπ) ο υπολογισμός του συνδικαλιστή είναι ορθός.

Μετά την ανοικτή επιστολή στον Πρωθυπουργό (6/6) δημοσιεύτηκε κατεπειγόντως πρόσκληση ενδιαφέροντος προς τα πληρώματα του ΕΚΑΒ για «θερινή κάλυψη» χωρίς όμως να τους διασφαλίζεται ούτε το στοιχειωδώς απαραίτητο, δηλαδή στέγη και τροφή. Ας δούμε όμως τι συνέβαινε τα προηγούμενα χρόνια, χωρίς την απειλή της πανδημίας:

Πέρυσι το καλοκαίρι επιχειρούσαν επτά ασθενοφόρα στο νομό και επιπλέον δύο μηχανές ταχείας επέμβασης συνεπικουρούσαν στους μυχούς των κόλπων. Αυτό κατέστη εφικτό χάρη στην βοήθεια της διαμαρτυρόμενης τοπικής κοινωνίας που με προθυμία προσέφερε καταλύματα για περισσότερους από 50 μετακινούμενους για το θέρος εργαζομένους. Ακόμη και στο Άγιο Όρος είχε πάει διασώστης, εκ των πλέον εκπαιδευμένων & πεπειραμένων. Είναι προφανές ότι η προθυμία της φιλόξενης Χαλκιδικής δεν εξανεμίστηκε φέτος υπό συνθήκες υγειονομικές κρίσης. Όσον αφορά στις μηχανές αποδείχθηκαν πολύ πιο χρήσιμες εκεί παρά στις άδειες μεγαλουπόλεις κατά την θερινή περίοδο.

Επίσης όπως έχει αναφερθεί και πάλι υπάρχει εν ενεργεία σύμβαση με το Αρχηγείο του Πυροσβεστικού Σώματος για παροχή του ελικοπτέρου τύπου ΒΚ 117 με βάση στο αεροδρόμιο της Μίκρας. Αυτό διασφαλίζει μεγάλη εξοικονόμηση δυνάμεων και χρόνου, δεδομένου ότι μέγα πλήθος περιστατικών παρακάμπτει το ΓΝ Πολυγύρου και φεύγει κατευθείαν για Θεσσαλονίκη. Η πανδημία, αν στα σοβαρά επιδιώκουμε να υποστηρίξουμε υγειονομικά τον τουρισμό μας, αποτελεί λόγο ενεργοποίησης αν και πληροφορούμε ότι δεν έχει υποβληθεί καν σχετικό αίτημα στο Πυροσβεστικό Σώμα.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: ο πήχης της επιτυχίας μάλλον πρέπει να τεθεί σε πιο ρεαλιστικό ύψος. Ας γίνουν τουλάχιστον τα περυσινά…