To tvxs έχει ξεκινήσει ένα μεγάλο αφιέρωμα στο βιβλίο που θα διαρκέσει εώς και τις 19 του μήνα, επιλέγοντας καθημερινά τίτλους εκδοτικών οίκων με σημαντική πορεία στο χώρο του βιβλίου. Κατα τη διαρκεια του αφιερώματος, οι αναγνώστες μας μπορούν να κερδίσουν βιβλία, στέλνοντας mail με το ονοματ/ώνυμο τους στο [email protected]. Καλή ανάγνωση!

Ads

 

«Είναι κάπου αλλού η γιορτή» του Χρήστου Χαρτοματσίδη, «Queer» – Η οριστική έκδοση του Ουίλιαμ Μπάροουζ, «Η τέχνη της γραφής IΙ»7 κορυφαίοι συγγραφείς αποκαλύπτουν τα μυστικά της τέχνης τους στο Paris Review και «Από τον θαυμαστό καινούργιο κόσμο – Η αθέατη πλευρά του γερμανικού θαύματος» του Γκίντερ Βάλραφ, οι σημερινές μας προτάσεις, όλες από τις εκδόσεις ΤΟΠΟΣ.

«Είναι κάπου αλλού η γιορτή» του Χρήστου Χαρτοματσίδη

Ads

image

Θεσσαλονίκη, Αμπελόκηποι, δεκαετία του ’80. Οι Δυτικές, οι λαϊκές συνοικίες. Τέσσερις νέοι αναζητούν τον δρόμο τους στη ζωή, μα βλέπουν πως «πάντα κάπου αλλού είναι η γιορτή». Εκεί που δεν έτυχε να γεννηθούν οι ίδιοι: στις λαμπερές λεωφόρους! Πέρα από τον Βαρδάρη!  Εκεί που έτυχε να γεννηθούν οι «άλλοι» και όπου οι νεαροί από τα υποβαθμισμένα προάστια πηγαίνουν να χαζέψουν την άλλη ζωή. Τη ζωή που δεν είναι η δική τους και όπου ένα ζευγάρι γυναικείες μπότες κοστίζει όσο το νοίκι μιας οικογένειας…

O Xρήστος Χαρτοματσίδης, με λεπτή ειρωνεία και οξύ χιούμορ, ανατέμνει την ηθογραφία μιας ολόκληρης γενιάς ανθρώπων που είναι (ή αισθάνονται ότι είναι) «καταδικασμένοι» από ολόκληρη την κοινωνία. Η υπόγεια οργή που βασανίζει τους ήρωες για τη ζωή των βολεμένων, το μάταιο όνειρο «να φτάσουν κάπου», και ακόμα η αδήριτη ανάγκη να υπερασπιστούν με κάθε τρόπο την ίδια τους τη ζωή, αλλά και των συντρόφων τους, ως άλλοι Ρομπέν των Δασών ή Τσε, αναδύεται σε αυτό το μυθιστόρημα με έναν συναρπαστικό ρεαλισμό.

«Queer» – Η οριστική έκδοση του Ουίλιαμ Μπάροουζ

image

Μετάφραση: Γιώργος Μπέτσος

Παρόλο που ο Μπάροουζ έγραψε το Queer το 1952, σε μια εποχή που ήδη απολάμβανε κάποιας φήμης, το έργο παρέμεινε ανέκδοτο για περισσότερες από τρεις δεκαετίες επειδή περιέγραφε ξεκάθαρα τον πόθο ενός ομοφυλόφιλου. Με φόντο τη σκοτεινή και βουτηγμένη στη διαφθορά πόλη του Μεξικού της δεκαετίας του ’40, το μυθιστόρημα αφηγείται τη ζωή του Ουίλιαμ Λι, ενός άντρα που βασανίζεται στην προσπάθειά του να κόψει την ηρωίνη, αλλά και από τον ανεκπλήρωτο ερωτικό του πόθο για έναν άλλο χρήστη. Η αφήγηση είναι διάσπαρτη με ευφυείς κωμικούς μονολόγους που προετοιμάζουν το έδαφος για το Γυμνό Γεύμα – ωστόσο η ατμόσφαιρα παραμένει βαριά, δυσοίωνη, queer. Ένα τολμηρό αυτοβιογραφικό πορτρέτο με σαφείς πολιτικές προεκτάσεις, μια δυνατή ιστορία αγάπης αλλά και ένα μωσαϊκό κωμικών και τραγελαφικών φαντασιώσεων.

Η νέα, οριστική έκδοση, που κυκλοφόρησε στο εξωτερικό με αφορμή τα 25 χρόνια του μυθιστορήματος και που ο Τόπος παρουσιάζει σε νέα μετάφραση, περιλαμβάνει την εισαγωγή του επιμελητή Όλιβερ Χάρις και ένα εκτενές παράρτημα με σχόλια του επιμελητή και με την αποκαλυπτική εισαγωγή του Μπάροουζ στην έκδοση του 1985, όπου ο συγγραφέας αναλογίζεται τις συγκλονιστικές προσωπικές του εμπειρίες που τον οδήγησαν στη συγγραφή αυτού του προκλητικού αριστουργήματος.

«Η τέχνη της γραφής IΙ»7 κορυφαίοι συγγραφείς αποκαλύπτουν τα μυστικά της τέχνης τους στο Paris Review

image

Μετάφραση: Μαρίνα Τουλγαρίδου

Η αρτιότερη ίσως διαθέσιμη διερεύνηση στο «πώς» της λογοτεχνίας, το οποίο είναι από πολλές απόψεις πολύ πιο ενδιαφέρουσα ερώτηση από το «γιατί».
Σάλμαν Ρούσντι
 
Αν θέλετε απλώς να έρθετε σε μια πρώτη επαφή με τον αγαπημένο σας συγγραφέα, μπορείτε να πάτε σε μια παρουσίαση βιβλίου του. Αν όμως θέλετε πραγματικά να τον γνωρίσετε, τότε πρέπει να διαβάσετε μια συνέντευξή του στο Paris Review.
The Times

Όταν μιλούν οι μεγάλοι συγγραφείς μάς μιλάνε τα βιβλία τους…

Επί μισό και πλέον αιώνα το Paris Review έχει εκμαιεύσει μερικές από τις πιο αποκαλυπτικές και τολμηρές σκέψεις που διατύπωσαν οι αυθεντίες της λογοτεχνίας του καιρού μας. Οι συντάκτες του περιοδικού έχουν μιλήσει με τους περισσότερους, κορυφαίους στον κόσμο, μυθιστοριογράφους, ποιητές, θεατρικούς συγγραφείς και κριτικούς και οι ίδιες οι συνεντεύξεις κέρδισαν την αναγνώριση ως κλασικά λογοτεχνικά έργα, ως μία ουσιαστική και εμπεριστατωμένη καταγραφή της συγγραφικής ζωής. Μετά την εκδοτική επιτυχία της Τέχνης της Γραφής, σε αυτό τον τόμο επτά σημαντικοί και πολυδιαβασμένοι συγγραφείς (Έζρα Πάουντ, Χένρι Μίλερ, Ντόροθι Πάρκερ, Κερτ Βόνεγκατ, Τζέιμς Μ. Κέιν, Ουίλιαμ Μπάροουζ και Ρόμπερτ Λόουελ) εξομολογούνται εκ βαθέων τα μυστικά της τέχνης τους. Ένα βιβλίο απαραίτητο σε κάθε συγγραφέα, μελετητή και αναγνώστη της λογοτεχνίας.

«Από τον θαυμαστό καινούργιο κόσμο – Η αθέατη πλευρά του γερμανικού θαύματος» του Γκίντερ Βάλραφ

image

Μετάφραση: Μαρία Μουρσελά
 

1932: κυκλοφορεί το γνωστό μυθιστόρημα του Άλντους Χάξλεϊ Θαυμαστός καινούργιος κόσμος (Brave New World), ένα βιβλίο που προφήτευε ένα εφιαλτικό ανθρώπινο μέλλον υπό τον ολοκληρωτικό έλεγχο κάθε ανθρώπινης συμπεριφοράς και σκέψης.
 

2010: Ο μαχητικός Γερμανός δημοσιογράφος Γκίντερ Βάλραφ αποδεικνύει στο νέο του βιβλίο ότι αυτός ο κόσμος είναι ήδη εδώ. Τα επιχειρήματά του αντλούνται από την καθημερινή εμπειρία των εργαζόμενων – εκείνη που κρύβεται πίσω από τις λαμπερές προθήκες των μητροπόλεων του καπιταλισμού.

 
Όπως στην περίπτωση του Τούρκου Αλί (Στο περιθώριο) και του αλυσοδεμένου στο σύνταγμα Βάλραφ (Ο φασισμός δίπλα μας), έτσι και εδώ έχουμε προσωπικές καταθέσεις του Βάλραφ, αποκάλυψη της σκληρής αλήθειας όπως ακριβώς τη βίωσε: ο Βάλραφ μεταμφιέζεται κατά περίπτωση σε Σομαλό μετανάστη στη ρατσιστική Γερμανία, ζει ένα διάστημα σε άσυλο αστέγων διερευνώντας την απάτη του λεγόμενου κράτους πρόνοιας, δουλεύει με το κατώτερο μεροκάματο στο εργοστάσιο που φτιάχνει ψωμάκια για τα Lidl και σε εταιρείες διαχείρισης τηλεφωνικών κλήσεων. Στη συνέχεια, κάνει έρευνες με κακοπληρωμένους εργαζόμενους στα Starbucks και στο πιο φημισμένο γκουρμέ εστιατόριο της Γερμανίας. Τέλος, ξετυλίγει το κουβάρι της απαξίωσης της κρατικής εταιρείας σιδηροδρόμων, με στόχο την ιδιωτικοποίησή της. Με συγκλονιστικές λεπτομέρειες ο Βάλραφ αποκαλύπτει εδώ τον εργασιακό μεσαίωνα χάρη στον οποίο η Γερμανία προβάλλει σήμερα ως παράδεισος του καπιταλισμού.

Βιογραφικά

Ο Χρήστος Χαρτοματσίδης γεννήθηκε το 1954. Σπούδασε ιατρική και σήμερα εργάζεται ως διευθυντής Μικροβιολογίας στο Γενικό Νοσοκομείο Κομοτηνής. Το 2003, το ΔΗΠΕΘΕ Κομοτηνής παρουσίασε δύο μονόπρακτά του («Το ασανσέρ» και «Η έξοδος μετά τις 6 μ.μ. απαγορεύεται») με τον ενιαίο τίτλο Σκούρο μαύρο σχεδόν λευκό, σε σκηνοθεσία Ηλία Φραγκάκη. Το 2008, το Κρατικό Θέατρο της πόλης Σιλίστρα της Βουλγαρίας παρουσίασε το θεατρικό έργο του Οι εφιάλτες του δήμιου Σανσόν, σε σκηνοθεσία Στέφαν Στάιτσεβ. Έχει δημοσιεύσει διηγήματα και μεταφράσεις στα λογοτεχνικά περιοδικά ΝέαΠορείαΗ ΛέξηΤο ΔέντροΙστός και Μανδραγόρας, ενώ από το 2009 είναι μόνιμος συνεργάτης του περιοδικούΜανδραγόρας. Έχει εκδώσει τις ποιητικές συλλογές: O ξένος (1986), H νύχτα των εμβρύων (1989), τα διηγήματα: Tο παλιό κτίριο (1991), Φωτο-Veritas (2003), και τα μυθιστορήματα: Κιθαρίστας σε ταβέρνα (1996), Oι περιπέτειες του Μπρέγκα(2001), Μια εταίρα θυμάται (2009).

Ο συγγραφέας και πολυμεσικός καλλιτέχνης Ουίλιαμ Σ. Μπάροουζ (1914-1997) γεννήθηκε στο Μισούρι των Ηνωμένων Πολιτειών. Το 1953 κυκλοφόρησε το πρώτο και ημιαυτοβιογραφικό μυθιστόρημά του, το Τζάνκι, που θεωρείται η πλέον χαρακτηριστική απεικόνιση του εφιαλτικού αγώνα ενάντια στα ναρκωτικά, εμπειρία που τον ταλαιπώρησε σε όλη σχεδόν τη ζωή του. Το 1951 σκότωσε κατά λάθος τη γυναίκα του, ενώ, κατά την πιθανότερη εκδοχή, έπαιζαν μεθυσμένοι τον Γουλιέλμο Τέλλο, μια πράξη που τον έστειλε στη φυλακή και στο ψυχιατρείο. Ο Μπάροουζ μαζί με τον Άλεν Γκίνσμπεργκ και τον Τζακ Κέρουακ θεωρούνται οι σπουδαιότεροι εκπρόσωποι του κινήματος των μπιτ στη λογοτεχνία. Ωστόσο ο Μπάροουζ ακολούθησε μια πολύ προσωπική πορεία, πολύ πιο πέρα από το πλαίσιο αυτού του κινήματος: τόσο με την τεχνική των cut-up και του μυθιστορήματος fold-in (ανάμεσα στα 1955-1965 – το Γυμνό Γεύμα χαρακτηριστικότερο έργο της περιόδου, όπως και η «διαστημική» Τριλογία Nova Express), όσο και με την πειραματική του δουλειά με έντονη την πολιτική παρέμβαση (ανάμεσα στα 1965-1975: Adding Machine, Exterminator!) δημιουργώντας με το ώριμο έργο του προς τα τέλη της ζωής του μια ολόκληρη προσωπική μυθολογία (Cities of the Red Night, The Place of Dead Roads, The Western Lands). Πιο γνωστά έργα του Μπάροουζ στα ελληνικά, εκτός από το Queer: Γυμνό Γεύμα (1956/Τόπος 2010), Τζάνκι (1953/Τόπος 2009), Exterminator! (1973), και οι τριλογίες Nova Express (The Soft Machine, Nova Express, The Ticket That Exploded) και Red Night Trilogy. Από τις εκδόσεις Τόπος κυκλοφορεί επίσης το βιβλίο που εγκαινίασε τη γενιά των μπιτ (και που έγραψε από κοινού με τον Τζακ Κέρουακ), με τίτλο Και έβρασαν οι ιπποπόταμοι στις γούρνες τους.

Ο Γκίντερ Βάλραφ (Günter Wallraff) είναι από τους πιο πολυδιαβασμένους, στρατευμένους συγγραφείς-δημοσιογράφους στον κόσμο. Το βιβλίο του Στο περιθώριο μεταφράστηκε σε τριάντα γλώσσες και πούλησε πάνω από τρία εκατομμύρια αντίτυπα. Στην Ελλάδα κυκλοφόρησε πριν είκοσι πέντε χρόνια και θα επανακυκλοφορήσει, σε νέα έκδοση, από τις εκδόσεις Τόπος.