Το Opel Ampera ίδρυσε, με το λανσάρισμά του στην Ευρώπη το 2011, μία νέα κατηγορία οχημάτων. Ισχυρό, στιλάτο & πρακτικό, με ηλεκτρική μονάδα κίνησης 110 kW (150 hp) ψηφίστηκε “Ευρωπαϊκό Αυτοκίνητο της Χρονιάς” το 2012. Ωστόσο οι συνθήκες της εποχής εκείνης δεν διαμόρφωσαν ένα ευνοϊκό οικονομικό πλαίσιο για τη διάδοσή του.

Ads

Η Opel ξεκίνησε να συμβάλλει στην αύξηση πωλήσεων EV πριν από δέκα χρόνια, το 2011, με το λανσάρισμα του Ampera – του πρώτου ηλεκτρικού οχήματος με εκτεταμένη αυτονομία από Ευρωπαίο κατασκευαστή – οπότε η Opel καθιερώθηκε ως πρωτοπόρος της ηλεκτροκίνησης. Το επαναστατικό, κομψό και πρακτικό Ampera ήταν το πρώτο ηλεκτρικό μοντέλο της Ευρώπης που μπορούσε να ταξιδέψει οπουδήποτε, οποιαδήποτε στιγμή. Όταν κυκλοφόρησε στην αγορά στα τέλη του 2011, το Ampera ίδρυσε μία εντελώς νέα κατηγορία οχημάτων στην Ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου.

Επιτυχία: Το Ampera πείθει τους εκπροσώπους του Τύπου, ενθουσιάζει τους πελάτες και κερδίζει στο ράλι Monte Carlo
Το Opel Ampera έτυχε ενθουσιώδους υποδοχής από όλους. Πάνω από 5.000 “πρωτοπόροι της ηλεκτροκίνησης” εκδήλωσαν ενδιαφέρον να το αποκτήσουν πριν καν ξεκινήσουν οι πωλήσεις.

Ο ειδικός τύπος επέδειξε ανάλογο ενθουσιασμό και επέλεξε το Opel Ampera και το αδελφάκι του Chevrolet Volt ως νικητές του τίτλου “2012 European Car of The Year”. Σε μία μεγάλης διάρκειας δοκιμή που ξεκίνησε την ίδια χρονιά από τη γερμανική λέσχη αυτοκινήτου ADAC, το Ampera απέδειξε την αντοχή του καλύπτοντας πάνω από 200.000 km σε οκτώ χρόνια.

Ads

Και επειδή η δημοτικότητα και τα βραβεία δεν ήταν αρκετά για το Ampera, απέδειξε το σθένος του και σε αγωνιστικό επίπεδο. Το 2012, το ηλεκτρικό όχημα εκτεταμένης αυτονομίας της Opel (EREV) κέρδισε στο 13ο Διεθνές Ράλλυ Monte Carlo για ηλεκτρικά αυτοκίνητα και εναλλακτικά συστήματα κίνησης. Στο τιμόνι του Ampera ήταν ο Γάλλος θρύλος των αγώνων ράλλυ, Bernard Darniche με συνοδηγό τον Joseph Lambert, ενώ τρία ακόμα Ampera τερμάτισαν στην πρώτη δεκάδα.

Το Ampera καθιέρωσε την Opel ως ηγέτη της καινοτομίας και γρήγορα έγινε το ηλεκτρικό αυτοκίνητο με τις καλύτερες πωλήσεις στην Ευρώπη το 2012, με 6.631 μονάδες και περίπου 21,0% μερίδιο αγοράς στην ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η μεγαλύτερη αγορά για το EREV ήταν η Ολλανδία και ακολούθησε η Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο. Με το πέρας της παραγωγής το 2015, οι ταξινομήσεις του Ampera έφτασαν τις 10.000 μονάδες.

Σύστημα ηλεκτροκίνησης Voltec με επέκταση της αυτονομίας (range extender)
Οι εμπρός τροχοί του Ampera κινούνται πάντα ηλεκτρικά. Μία μπαταρία ιόντων λιθίου 16 kWh τροφοδοτεί με ενέργεια μία ηλεκτρική μονάδα κίνησης 111 kW/150 hp για αμιγώς ηλεκτρική αυτονομία μεταξύ 40 και 80 km με μηδενικές εκπομπές ρύπων – ανάλογα με το οδόστρωμα, το στυλ οδήγησης και τη θερμοκρασία– όταν είναι πλήρως φορτισμένη. Σύμφωνα με τα πρότυπα μέτρησης της κατανάλωσης καυσίμου και εκπομπών CO2 εκείνης της εποχής, το Ampera κατανάλωνε 1,2 l/100 km με εκπομπές CO2 27 g/km στο μικτό κύκλο NEDC.

Στο δρόμο, το σύστημα ηλεκτροκίνησης Voltec του Ampera διασφαλίζει ζωηρές επιδόσεις. Η άμεση ροπή των 370 Nm επιτρέπει επιτάχυνση 0 – 100 km/h σε περίπου εννέα δευτερόλεπτα και τελική ταχύτητα 161 km/h. Το Ampera προσφέρει σχεδόν αθόρυβη ηλεκτρική λειτουργία και πολιτισμένες επιδόσεις ακόμα και στο πρόγραμμα εκτεταμένης αυτονομίας (extend-range).

Χάρη στο έξυπνο και πρακτικό σύστημα εκτεταμένης αυτονομίας του Ampera, οι οδηγοί μπορούν να είναι ξέγνοιαστοι, αφού γνωρίζουν ότι δεν υπάρχει περίπτωση το αυτοκίνητό τους να ακινητοποιηθεί λόγω μη φορτισμένης μπαταρίας.

Εκτός από την αμιγώς ηλεκτρική αυτονομία με μηδενικές εκπομπές ρύπων, που είναι αρκετή για να καλύψει τις καθημερινές ανάγκες των περισσοτέρων Ευρωπαίων οδηγών, το Ampera προσέφερε επίσης συνολική αυτονομία πάνω από 500 km χάρη στο βενζινοκινητήρα (range-extender). Αυτός ενεργοποιείται αυτόματα για την τροφοδοσία της μπαταρίας με ενέργεια όταν αυτή έχει φτάσει σε κατάσταση ελάχιστης φόρτισης.

Η ηλεκτρική μονάδα κίνησης, που βρίσκεται κάτω από το καπό δίπλα στο βενζινοκινητήρα, αποτελείται από έναν ηλεκτροκινητήρα, μια ηλεκτρική γεννήτρια/μοτέρ και ένα πλανητικό σύστημα γραναζιών που βελτιώνει την αποδοτικότητα, μειώνοντας τη συνδυασμένη ταχύτητα περιστροφής των ηλεκτρικών μοτέρ. Σε αντίθεση με τις συμβατικές μονάδες κίνησης, δεν υπάρχουν σχέσεις μετάδοσης.

Στο πρόγραμμα λειτουργίας extended-range, το οποίο ενεργοποιείται κάθε φορά που η μπαταρία φτάνει στα ελάχιστα επίπεδα φόρτισης, η κινητήρια δύναμη από μία γεννήτρια παρέχεται απρόσκοπτα στην ηλεκτρική μονάδα κίνησης. Η γεννήτρια τροφοδοτείται από έναν εξαιρετικά αποδοτικό κινητήρα βενζίνης 1.4 λίτρων με ισχύ 63 kW/86 hp.

Τις περισσότερες φορές, οι οδηγοί επέλεξαν ένα από τα δύο βασικά προγράμματα οδήγησης: τα Normal και Sport. Το πρόγραμμα ‘Sport’ αυξάνει την ευαισθησία του πεντάλ του γκαζιού. Υπάρχουν δύο επιπλέον προγράμματα που είναι κατάλληλα για ειδικές οδηγικές καταστάσεις: το πρόγραμμα ‘Mountain’ διασφαλίζει ότι μια επαρκής ενέργεια από την μπαταρία είναι διαθέσιμη για συνεχή οδήγηση σε ορεινές διαδρομές. Το πρόγραμμα ‘Hold-charge’ διατηρεί τα εναπομείναντα αποθέματα ενέργειας στην μπαταρία ενεργοποιώντας τον βενζινοκινητήρα.

Η σχήματος Τ μπαταρία των 198 κιλών και 16 kWh (μικτή χωρητικότητα) βρίσκεται εγκατεστημένη στο κεντρικό τούνελ του οχήματος. Αποτελείται από 288 κυψέλες ιόντων λιθίου, διαμορφωμένες για βέλτιστη απόδοση και ανθεκτικότητα. Η μπαταρία χρησιμοποιεί ένα υγρόψυκτο σύστημα θερμικής διαχείρισης και την εποχή εκείνη ήταν η μόνη μπαταρία μαζικής παραγωγής η οποία μπορούσε να θερμανθεί ή να ψυχθεί – κάτι που συνέβαινε για πρώτη φορά στη βιομηχανία.
Το Ampera προσφέρονταν με ένα καλώδιο φόρτισης μήκους έξι μέτρων, το οποίο αποθηκευόταν εύκολα στο χώρο αποσκευών. Χρησιμοποιώντας μια πρίζα 230V/6 ή 10A, οι ιδιοκτήτες μπορούσαν να επαναφορτίσουν πλήρως την μπαταρία σε περίπου εννέα ή πέντε ώρες αντίστοιχα και να προγραμματίσουν το χρόνο φόρτισης.

Δείτε το πλήρες άρθρο με τις φωτογραφίες κάνοντας κλικ εδώ